Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2007, 21:53   #1
Graziëlla
Schepen

Graziëlla's schermafbeelding

Standaard Belgische wetten verstikken ondernemingszin vd jongeren.

Vrije markt - 24/11/07

za 24/11/07 - Baas in eigen zaak, voor veel jongeren is het onbegonnen zaak. Dat is nog maar eens gebleken uit een recent onderzoek.

Daarin werd gepeild naar het ondernemerschap van studenten in hogescholen en universiteiten. De resultaten zijn niet erg bemoedigend. België en Vlaanderen hinken helemaal achterop.

Natuurlijk is het algemeen economisch klimaat niet van die aard dat het jonge mensen warm maakt om zelf aan de slag te gaan. Maar er is meer.

Ons land verstikt in de regels: 76.468 bladzijden Staatsblad maken van het ondernemen vaak een lijdensweg.

En dan is er nog de motivatie. Waarom met een eigen zaak beginnen als je met een mooi diploma tegenwoordig overal aan de slag kan? Tenzij je net in het onderwijs al met het ondernemerschap vertrouwd zou kunnen raken.

De auto: een zegen of een vloek?

De autoassemblage loopt tegenwoordig niet op wieltjes. Van de week werd weliswaar het prototype voorgesteld van de Audi A1. Een auto die binnenkort helemaal in ons land zal gebouwd worden en het drama van Volkswagen Vorst moet doen vergeten.

Tussen april en juni van dit jaar vertrokken daar 3.270 werknemers, maar velen hebben nog altijd geen andere job.

Volvo was lange tijd een succesverhaal van de autoassemblage in ons land. Maar de vraag naar auto's vermindert en sommige modellen zijn over hun hoogtepunt.

De directie in Gent heeft nu een inkrimpingsscenario op de agenda geplaatst maar dat zint de werknemers niet. Die kijken met spanning naar Zweden waar de beslissing moet vallen.

(bron:vrtnieuws.net)

Zo zie je maar hoe al die typische Belgische regeltjes en wetten onze jongeren, zeg maar de toekomst van ons land, aan het verstikken en verstrikken is. Spijtig.
Graziëlla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 22:03   #2
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Het is volgens mij de administartie en de bureaucratie. Zelfstandigen moeten na hun werk nog een berg aan formulieren en aanvragen behandelen, waardoor ze ontmoedigd geraken om een zaak te beginnen.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 22:33   #3
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Het is volgens mij de administartie en de bureaucratie. Zelfstandigen moeten na hun werk nog een berg aan formulieren en aanvragen behandelen, waardoor ze ontmoedigd geraken om een zaak te beginnen.
Nee, dat euvel is opgelost. Op één centraal punt kan je voor alles terrecht. En de beroepsverenigingen helpen je daarin.

Het probleem is al de wetgeving en reglementen waar je aan moet voldoen.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 22:46   #4
Thomas-
Parlementslid

Standaard

En een veel te hoge belastingsdruk natuurlijk.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 22:47   #5
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Bij mij is het eerder een ethische kwestie dat ik nooit ondernemer wil worden: ik weiger de meerwaarde van arbeiders te stelen.
Oud 24 november 2007, 23:38   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graziëlla Bekijk bericht
Vrije markt - 24/11/07

za 24/11/07 - Baas in eigen zaak, voor veel jongeren is het onbegonnen zaak. Dat is nog maar eens gebleken uit een recent onderzoek.

Daarin werd gepeild naar het ondernemerschap van studenten in hogescholen en universiteiten. De resultaten zijn niet erg bemoedigend. België en Vlaanderen hinken helemaal achterop.

Natuurlijk is het algemeen economisch klimaat niet van die aard dat het jonge mensen warm maakt om zelf aan de slag te gaan. Maar er is meer.

Ons land verstikt in de regels: 76.468 bladzijden Staatsblad maken van het ondernemen vaak een lijdensweg.

En dan is er nog de motivatie. Waarom met een eigen zaak beginnen als je met een mooi diploma tegenwoordig overal aan de slag kan? Tenzij je net in het onderwijs al met het ondernemerschap vertrouwd zou kunnen raken.

De auto: een zegen of een vloek?

De autoassemblage loopt tegenwoordig niet op wieltjes. Van de week werd weliswaar het prototype voorgesteld van de Audi A1. Een auto die binnenkort helemaal in ons land zal gebouwd worden en het drama van Volkswagen Vorst moet doen vergeten.

Tussen april en juni van dit jaar vertrokken daar 3.270 werknemers, maar velen hebben nog altijd geen andere job.

Volvo was lange tijd een succesverhaal van de autoassemblage in ons land. Maar de vraag naar auto's vermindert en sommige modellen zijn over hun hoogtepunt.

De directie in Gent heeft nu een inkrimpingsscenario op de agenda geplaatst maar dat zint de werknemers niet. Die kijken met spanning naar Zweden waar de beslissing moet vallen.

(bron:vrtnieuws.net)

Zo zie je maar hoe al die typische Belgische regeltjes en wetten onze jongeren, zeg maar de toekomst van ons land, aan het verstikken en verstrikken is. Spijtig.
volgens de vlaamse middenstand is 'de overheid met haar regeltjes' gemakkelijkheidshalve de schuld van alles.
een eenvoudige administratie is natuurlijk niet de enige voorwaarde om een onderneming te starten. bovendien heeft de overheid al een heleboel inspanningen gedaan om het ondernemen eenvoudiger te maken.
daar zal het dus niet zozeer aan liggen volgens mij.

maar ge moet ook een beetje creatief zijn. goeie, originele ideëen hebben.
misschien wringt daar het schoentje.
in onze buurlanden zijn er ook regeltjes van de overheid, maar daar lukt het ondernemen precies beter.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 24 november 2007 om 23:39.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 23:51   #7
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
in onze buurlanden zijn er ook regeltjes van de overheid, maar daar lukt het ondernemen precies beter.
En zeggen dat de Vlamingen steeds over zichzelf plegen te zeggen dat zij bijzonder ondernemingsgezind zijn, vooral de Westvlamingen.

Mja, het bijzonderste is dat men hoog oploopt van zichzelf.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 23:55   #8
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
En zeggen dat de Vlamingen steeds over zichzelf plegen te zeggen dat zij bijzonder ondernemingsgezind zijn, vooral de Westvlamingen.

Mja, het bijzonderste is dat men hoog oploopt van zichzelf.
U bent ondernemer?
(of ook alleen maar niet omdat u geen "arbeiders wil uitbuiten" )
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 23:57   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Je moet dat onderzoek ook wat relativeren. Wie wil er nu onmiddellijk als zelfstandige beginnen na z'n studies zonder eerst wat werkervaring te hebben opgedaan?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2007, 23:58   #10
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
volgens de vlaamse middenstand is 'de overheid met haar regeltjes' gemakkelijkheidshalve de schuld van alles.
een eenvoudige administratie is natuurlijk niet de enige voorwaarde om een onderneming te starten. bovendien heeft de overheid al een heleboel inspanningen gedaan om het ondernemen eenvoudiger te maken.
daar zal het dus niet zozeer aan liggen volgens mij.

Bij velen is het ook de angst om failliet te gaan, of om al uw geld eraan te verliezen. Een eigen zaak beginnen vereist vaak heel wat startkapitaal.
Oud 24 november 2007, 23:59   #11
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Je moet dat onderzoek ook wat relativeren. Wie wil er nu onmiddellijk als zelfstandige beginnen na z'n studies zonder eerst wat werkervaring te hebben opgedaan?
niet dan? Ik ken er genoeg anders die nooit werknemer zijn geweest, en nu zelf tientallen of honderden werknemers "uitbuiten"

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 november 2007 om 00:01.
Oud 25 november 2007, 00:02   #12
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
niet dan? Ik ken er genoeg anders die nooit werknemer zijn geweest, en nu zelf tientallen of honderden werknemers "uitbuiten"
In België of de States?
Oud 25 november 2007, 00:02   #13
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
In België of de States?
beide, en ook in de pacific Rim

allez ik zal wat dimmen, toch wel een handvol in B, maar firma niet noodzakelijk in B meer nu.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 november 2007 om 00:10.
Oud 25 november 2007, 00:11   #14
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
beide

allez ik zal wat dimmen, toch wel een handvol
Het VBO heeft hier op de KUL het laatst zelfs een actie gestart om studenten te motiveren om hun eigen zaak te beginnen, met een hele campagne eraan vast. (www.je-eigen-bedrijf.be). Erg veel succes heeft het bij mijn weten nog niet gehad.

Ik persoonlijk ken niemand die onmiddellijk met z'n eigen zaak wilt beginnen van laatstejaarsstudenten. De meesten beginnen gewoon voor een multinational te werken, gezien de voordelige werkvergoedingen.
Oud 25 november 2007, 00:14   #15
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Het VBO heeft hier op de KUL het laatst zelfs een actie gestart om studenten te motiveren om hun eigen zaak te beginnen, met een hele campagne eraan vast. (www.je-eigen-bedrijf.be). Erg veel succes heeft het bij mijn weten nog niet gehad.

Ik persoonlijk ken niemand die onmiddellijk met z'n eigen zaak wilt beginnen van laatstejaarsstudenten. De meesten beginnen gewoon voor een multinational te werken, gezien de voordelige werkvergoedingen.
ja dat neem ik gerust aan.
En bij mijn weten zijn er wel bij die het zich in de tussenperiode echt beklaagd hebben (in een moment van openheid, slip of the tongue), qua stress en onzekerheid uw jong leven kan eraan gaan als ge die ingesteldheid hebt. (en er evt nog geld van anderen inzit)
Langs de andere kant: als iemand het echt van plan is, maar eerst "ervaring wil opdoen", blijft het dikwijls bij een plan, want het is comfortabel en gemakkelijk in een bedrijf en daaruit stappen is nog moeilijker denk ik dan in in het begin door te bijten. Dikwijls blijft het dan bij wat fantaseren.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 november 2007 om 00:18.
Oud 25 november 2007, 00:14   #16
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Vooral die 'ambtenarenmentaliteit' bij de jeugd is iets wat mij ontzettend opvalt de laatste tien, twintig jaar. Jongeren zijn vooral héél berekend in hun ambities en dan hoor je vooral doorschemeren dat ze eerst maar eens dat wachtgeld zullen aanvragen, dan desnoods een tijdje zullen gaan doppen in afwachting van de 'juiste job' en zich dan vooral willen nestelen in dat sociale zekerheids-netwerk. Een zelfstandige moet dat allemaal zelf regelen en loopt behoorlijk wat risico. Bovendien is het voor een zelfstandige vaak ook belangrijk om een goeie levensgezel(lin) te hebben die minstens mentaal helpt om de moeilijke beginjaren te overbruggen. En als je ziet hoe de relatievorming de jongste decennia er toch héél anders is gaan uitzien... (bvb. hoeveel kleine zelfstandigen gaan failliet kort na een (echt)scheiding?)

Tsjah... als je gaat vergelijken met andere landen, dan zal je meteen ook de hele sociale context erbij moeten nemen. Links (partijen en vakbonden) hebben zorgvuldig gewerkt aan het indirect doodknijpen van het ondernemerschap; voor hen -en bovenstaande reacties zijn daarvan een prima illustratie- zijn ondernemers per definitie 'verdacht'. Vooral omdat ze zich niet zomaar conformeren naar de eenheidsworst en bakerpraat die links de werknemers en ambtenaren in dit land tracht op te voederen. (met afnemend succes, laten we hopen dat die trend definitief is ingezet) Maar na decennia van 'social engineering' zien we nu de perverse effecten: het ondernemerschap bloedt dood... We zullen daar uiteindelijk met z'n allen de bittere vruchten van plukken. Want het zijn de ondernemers die zorgen voor welvaart. Niet de ambetantenaren en niet de profeten van het ongestuurde proletariaat... Die zorgen enkel voor schulden en 'rooie' cijfertjes. (pun intended)

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 00:20   #17
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja dat neem ik gerust aan. En bij mijn weten zijn er wel bij die het zich in de tussen periode serieus beklaagd hebben, qua stress en onzekerheid uw jong leven kan eraan gaan.
Langs de andere kant: als iemand het echt van plan is, maar eerst "ervaring wil opdoen", blijft het dikwijls bij een plan, want het is comfortabel en gemakkelijk in een bedrijf en daaruit stappen is nog moeilijker denk ik dan in in het begin door te bijten. Dikwijls blijft het dan bij wat fantaseren.
Juist. Het grootste voordeel lijkt mij het geld dat je ermee kan verdienen, als het allemaal goed gaat. Dat zit er als gewone werknemer bij een multinational niet in.
Oud 25 november 2007, 00:21   #18
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist. Het grootste voordeel lijkt mij het geld dat je ermee kan verdienen, als het allemaal goed gaat. Dat zit er als gewone werknemer bij een multinational niet in.
het geld, maar ook de voldoening (veronderstel ik)
Oud 25 november 2007, 00:22   #19
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Vooral die 'ambtenarenmentaliteit' bij de jeugd is iets wat mij ontzettend opvalt de laatste tien, twintig jaar. Jongeren zijn vooral héél berekend in hun ambities en dan hoor je vooral doorschemeren dat ze eerst maar eens dat wachtgeld zullen aanvragen, dan desnoods een tijdje zullen gaan doppen in afwachting van de 'juiste job' en zich dan vooral willen nestelen in dat sociale zekerheids-netwerk. Een zelfstandige moet dat allemaal zelf regelen en loopt behoorlijk wat risico. Bovendien is het voor een zelfstandige vaak ook belangrijk om een goeie levensgezel(lin) te hebben die minstens mentaal helpt om de moeilijke beginjaren te overbruggen. En als je ziet hoe de relatievorming de jongste decennia er toch héél anders is gaan uitzien... (bvb. hoeveel kleine zelfstandigen gaan failliet kort na een (echt)scheiding?)

Tsjah... als je gaat vergelijken met andere landen, dan zal je meteen ook de hele sociale context erbij moeten nemen. Links (partijen en vakbonden) hebben zorgvuldig gewerkt aan het indirect doodknijpen van het ondernemerschap; voor hen -en bovenstaande reacties zijn daarvan een prima illustratie- zijn ondernemers per definitie 'verdacht'. Vooral omdat ze zich niet zomaar conformeren naar de eenheidsworst en bakerpraat die links de werknemers en ambtenaren in dit land tracht op te voederen. (met afnemend succes, laten we hopen dat die trend definitief is ingezet) Maar na decennia van 'social engineering' zien we nu de perverse effecten: het ondernemerschap bloedt dood... We zullen daar uiteindelijk met z'n allen de bittere vruchten van plukken. Want het zijn de ondernemers die zorgen voor welvaart. Niet de ambetantenaren en niet de profeten van het ongestuurde proletariaat... Die zorgen enkel voor schulden en 'rooie' cijfertjes. (pun intended)
Zekerheid van bestaansvoorwaarden lijkt mij dan ook primordiaal om enige werkbare samenleving te hebben. Dat is de reden waarom er oa. vakbonden in de eerste plaats ontstonden.
Oud 25 november 2007, 00:25   #20
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Zekerheid van bestaansvoorwaarden lijkt mij dan ook primordiaal om enige werkbare samenleving te hebben. Dat is de reden waarom er oa. vakbonden in de eerste plaats ontstonden.
Zekerheid is boerenbedrog !
Wie dat verkoopt, moesten ze opsluiten.
Volksverlakkerij van de bovenste plank.

... en meteen de reden waarom jouw model a priori al tot mislukken gedoemd is.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be