![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Wat moet er volgens jou gebeuren? | |||
Privatiseren + Liberaliseren openbaar vervoer |
![]() ![]() ![]() |
6 | 50,00% |
Laten zoals het is |
![]() ![]() ![]() |
3 | 25,00% |
Een Europees openbaar vervoer |
![]() ![]() ![]() |
3 | 25,00% |
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Wat is uw mening?
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat ligt eraan wat je onder privatiseren en liberaliseren verstaat, en wat met laten zoals het is (de Belgische situatie?).
Ik vraag me ook af wat de optie "een Europees openbaar vervoer" moet inhouden: een Europees superstaatsbedrijf voor openbaar vervoer o.i.d.? Ik denk dat een publiek-privaat openbaar vervoer het beste functioneert. Dat wil zeggen een openbaar vervoer waarbij de overheid de regie in handen heeft en private partijen de diensten uitvoeren. De infrastructuur blijft in handen van de overheid en die bepaalt aan de hand van de eigen wensen en eisen welke private partij de diensten op die infrastructuur uitvoert. Maar de overheid mag wat mij betreft ook besluiten het vervoer zelf (via een zelfstandige vervoersmaatschappij, die evt. ook kan deelnemen aan aanbestedingen) uit te voeren als er geen private partijen aan de wensen en eisen voldoen. Het mag immers niet zo zijn dat een dienst dan ophoudt te bestaan; het openbaar vervoer heeft ook een maatschappelijke rol te vervullen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() 50% van de diensten van de Lijn zijn al in handen van pachters.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als privatiseren gelijk staat aan dwangmatig meer bedrijfspostjes voor aftandse partijbonzen creëren, nee dank u.
Als privatiseren gelijk staat aan "Ok, we hebben er vanaf ... NU niks meer mee te maken", graag dan. Jammer genoeg neigt het Belgische model altijd naar de eerste vorm (zie energiemarkt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het alvast jammer dat Vlaanderen zich niet afzet tegen dit Belgische beleid. In plaats van een Vlaamse vertegenwoordiger in de raad van beheer van de NMBS, had men beter de overheveling het beheer over de infrastructuur kunnen opeisen. Als Infrabel opgesplitst wordt in een Vlaamse en een Waalse spoorbeheerder, kan Vlaanderen zelf gaan bepalen wie er over het Vlaamse spoor rijdt. Dat hoeft dan niet perse meer de NMBS te zijn, die net als de NS destijds weinig op lijkt te hebben met spoorvernieuwingen als integratie van trein en tram/metro (lightrail), het inzetten van lichte treinen die tezelfdertijd meer stations kunnen bedienen, decentralisatie, etc. Laatst gewijzigd door Dimitri : 12 december 2007 om 00:13. |
|
![]() |
![]() |