Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet er volgens jou gebeuren?
Privatiseren + Liberaliseren openbaar vervoer 6 50,00%
Laten zoals het is 3 25,00%
Een Europees openbaar vervoer 3 25,00%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2007, 19:41   #1
Don Geronimo
Partijlid
 
Don Geronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juni 2007
Berichten: 227
Standaard Openbaar vervoer privatiseren + liberaliseren?

Wat is uw mening?
__________________

Don Geronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 23:35   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Dat ligt eraan wat je onder privatiseren en liberaliseren verstaat, en wat met laten zoals het is (de Belgische situatie?).

Ik vraag me ook af wat de optie "een Europees openbaar vervoer" moet inhouden: een Europees superstaatsbedrijf voor openbaar vervoer o.i.d.?

Ik denk dat een publiek-privaat openbaar vervoer het beste functioneert. Dat wil zeggen een openbaar vervoer waarbij de overheid de regie in handen heeft en private partijen de diensten uitvoeren. De infrastructuur blijft in handen van de overheid en die bepaalt aan de hand van de eigen wensen en eisen welke private partij de diensten op die infrastructuur uitvoert. Maar de overheid mag wat mij betreft ook besluiten het vervoer zelf (via een zelfstandige vervoersmaatschappij, die evt. ook kan deelnemen aan aanbestedingen) uit te voeren als er geen private partijen aan de wensen en eisen voldoen. Het mag immers niet zo zijn dat een dienst dan ophoudt te bestaan; het openbaar vervoer heeft ook een maatschappelijke rol te vervullen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 23:36   #3
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

50% van de diensten van de Lijn zijn al in handen van pachters.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 23:39   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Als privatiseren gelijk staat aan dwangmatig meer bedrijfspostjes voor aftandse partijbonzen creëren, nee dank u.

Als privatiseren gelijk staat aan "Ok, we hebben er vanaf ... NU niks meer mee te maken", graag dan.

Jammer genoeg neigt het Belgische model altijd naar de eerste vorm (zie energiemarkt).
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 00:08   #5
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als privatiseren gelijk staat aan dwangmatig meer bedrijfspostjes voor aftandse partijbonzen creëren, nee dank u.

Als privatiseren gelijk staat aan "Ok, we hebben er vanaf ... NU niks meer mee te maken", graag dan.

Jammer genoeg neigt het Belgische model altijd naar de eerste vorm (zie energiemarkt).
In België gelooft de meerderheid van de politiek nog niet in verzelfstandiging, laat staan liberalisering. Men is gewend alles vanuit de politiek te bepalen en het liefst blijft men dat doen, zo lijkt het. Waarschijnlijk verandert dat niet eerder dan wanneer Europese regelgeving verzelfstandiging of privatisering oplegt.

Ik vind het alvast jammer dat Vlaanderen zich niet afzet tegen dit Belgische beleid. In plaats van een Vlaamse vertegenwoordiger in de raad van beheer van de NMBS, had men beter de overheveling het beheer over de infrastructuur kunnen opeisen. Als Infrabel opgesplitst wordt in een Vlaamse en een Waalse spoorbeheerder, kan Vlaanderen zelf gaan bepalen wie er over het Vlaamse spoor rijdt. Dat hoeft dan niet perse meer de NMBS te zijn, die net als de NS destijds weinig op lijkt te hebben met spoorvernieuwingen als integratie van trein en tram/metro (lightrail), het inzetten van lichte treinen die tezelfdertijd meer stations kunnen bedienen, decentralisatie, etc.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 12 december 2007 om 00:13.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be