Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ik denk dat deze partij nu het meeste vooruit zou gaan
CD&V 4 6,45%
N-VA 24 38,71%
VB 10 16,13%
open VLD 3 4,84%
GROEN! 0 0%
SP-a 1 1,61%
LDD 20 32,26%
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2007, 09:28   #1
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard Een politieke aardverschuiving of niet?

Nu we 6 maanden achter de verkiezingen zijn en de politiek bijna dagelijks het nieuws beheerde, zou er dan een aardverschuiving in het stemgedrag kunnen komen.
Stel dat er zondag nieuwe verkiezingen zouden zijn..nee, ik wil niet weten op wie je zou gaan stemmen.
Ik zou eens willen peilen welke Vlaamse partij, los van die van uw voorkeur, er het meeste op vooruit zou gaan.

Laatst gewijzigd door De Prof : 7 december 2007 om 09:35.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 09:43   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wellicht toch LDD, denk ik.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 09:46   #3
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Nu we 6 maanden achter de verkiezingen zijn en de politiek bijna dagelijks het nieuws beheerde, zou er dan een aardverschuiving in het stemgedrag kunnen komen.
Stel dat er zondag nieuwe verkiezingen zouden zijn..nee, ik wil niet weten op wie je zou gaan stemmen.
Ik zou eens willen peilen welke Vlaamse partij, los van die van uw voorkeur, er het meeste op vooruit zou gaan.
Gelet op de volledige radicalisering van de opinie VB
wat baat hebben nieuwe verkiezingen ?
1) Volgens het arrest van het Grondwettelijk hof kan er geen geldige verkiezing meer gebeuren 3 maand na het ontbinden van de kamer (zonder oplossing van BHV). We zijn nu zes maand. (herinner de toespraak van de nieuwe voorzitter van het hof)
2) Als de uitslag van de verkiezingen het fransdolle hof en frankofoon België niet passen, stellen ze een cordon sanitair in, geholpen door enkele vlaamse klaplopers die hopen op een postje bij "papa België" Helpt dat ook niet dan negeren ze gewoon de uitslag (zie de huidige vaudeville mer verafstoot)
En die klaplopers noemen zich dan democratische partijen

Laatst gewijzigd door rookie : 7 december 2007 om 09:48.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:32   #4
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard federale verkiezingen onmogelijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
1) Volgens het arrest van het Grondwettelijk hof kan er geen geldige verkiezing meer gebeuren 3 maand na het ontbinden van de kamer (zonder oplossing van BHV). We zijn nu zes maand. (herinner de toespraak van de nieuwe voorzitter van het hof)
2) Als de uitslag van de verkiezingen het fransdolle hof en frankofoon België niet passen, stellen ze een cordon sanitair in, geholpen door enkele vlaamse klaplopers die hopen op een postje bij "papa België" Helpt dat ook niet dan negeren ze gewoon de uitslag (zie de huidige vaudeville mer verafstoot)
Momenteel is er inderdaad het bijkomend feit dat de mogelijkheid van nieuwe verkiezingen ontbreekt wegens het jarenlang negeren van het arrest van het Grondwettelijk Hof. In normale omstandigheden waren met de huidige impasse het uitschrijven van nieuwe verkiezingen de aangewezen volgende stap in het democratisch staatsstelsel.

Het lijkt er inderdaad op dat Franstalig België met steun van de koning een cordon spannen voor elke Vlaamse politieke beweging die zich niet onvoorwaardelijk onderdanig neerlegt voor hun vermeende superioriteit. Desnoods negeren ze grondwet, democratische besluiten en elk respect voor de staatsinstellingen om hun doel te bereiken. De huidige vaudeville met Verhofstadt, Reynders en de koning heeft veel weg van een staatsgreep...
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 11:54   #5
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

LDD zelfs zonder deze heisa, deze heisa zal het alleen maar stimuleren.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 12:10   #6
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
....In normale omstandigheden waren met de huidige impasse het uitschrijven van nieuwe verkiezingen de aangewezen volgende stap in het democratisch staatsstelsel. ....
volkomen eens enkel een opmerking : wanneer is het wangedrocht België ooit eens een democratie geweest ? We worden nog dagelijks, en dit al 177 jaar lang, met het tegendeel geconfronteerd
Oud 7 december 2007, 15:58   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Bekijk bericht
Momenteel is er inderdaad het bijkomend feit dat de mogelijkheid van nieuwe verkiezingen ontbreekt wegens het jarenlang negeren van het arrest van het Grondwettelijk Hof. In normale omstandigheden waren met de huidige impasse het uitschrijven van nieuwe verkiezingen de aangewezen volgende stap in het democratisch staatsstelsel.

Het lijkt er inderdaad op dat Franstalig België met steun van de koning een cordon spannen voor elke Vlaamse politieke beweging die zich niet onvoorwaardelijk onderdanig neerlegt voor hun vermeende superioriteit. Desnoods negeren ze grondwet, democratische besluiten en elk respect voor de staatsinstellingen om hun doel te bereiken. De huidige vaudeville met Verhofstadt, Reynders en de koning heeft veel weg van een staatsgreep...
Je hebt gelijk, maar je formulering kan beter.
Het probleem bhv werd niet genegeerd, maar schaamteloos niet aangepakt en naar de toekomst verschoven.
En de man die daar het meest voor verantwoordelijk is, werd nu nota bene aangeduid om de partijen te verzoenen .... de tsjeven hadden daarvoor kritiek op le roi, ewel, ik zou het geloven !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 16:46   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eigenlijk is er totnogtoe nog steeds geen sprake geweest van een "politieke aardverschuiving".Het heen en weer schuiven van de "politieke aanwijsnaald" van centrum-links naar centrum-rechts is van alle tijden....

De blokkage in de politieke situatie heeft niks te maken met "links" of "rechts"..
En hoewel "linkse" partijen doen alsof het communautaire voor hen "niet zo hoeft" weten ze heel goed dat ze er niet onderuit meer kunnen!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 17:21   #9
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij LDD, N-VA, Vlaams Belang, cdH en PS.
SP.a en Groen! trappelen ter plaatste, VLD en MR gaan (licht) achteruit. Dat denk ik toch van.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 17:22   #10
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Dat is een goede vraag maar wel de verkeerde pollkeuzes. De vraag is welke lijsten vooruit zouden gaan.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 17:40   #11
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt gelijk, maar je formulering kan beter.
Het probleem bhv werd niet genegeerd, maar schaamteloos niet aangepakt en naar de toekomst verschoven.
En de man die daar het meest voor verantwoordelijk is, werd nu nota bene aangeduid om de partijen te verzoenen .... de tsjeven hadden daarvoor kritiek op le roi, ewel, ik zou het geloven !!
precies! Als er één man een enorme verantwoordelijkheid heeft voor wat vandaag gebeurt, is het wel Vrhfstdt.

Neem nu BHV, toen twee jaar geleden alles afsprong, dacht ik naïeveling dat ze wel in alle rust en zonder pers zouden voortpraten, maar neen dus, ze hebben gewoon de boel in de frigo gestoken, goed wetende dat dit tegen 2007 moest opgelost zijn of dat er anders enorme problemen zouden komen. Ik vind het bijna misdadig dat ze dat gedaan hebben, nu zit iedereen met de gebakken peren.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 17:45   #12
Geert C

Standaard

Citaat:
Neem nu BHV, toen twee jaar geleden alles afsprong, dacht ik naïeveling dat ze wel in alle rust en zonder pers zouden voortpraten, maar neen dus, ze hebben gewoon de boel in de frigo gestoken, goed wetende dat dit tegen 2007 moest opgelost zijn of dat er anders enorme problemen zouden komen. Ik vind het bijna misdadig dat ze dat gedaan hebben, nu zit iedereen met de gebakken peren.
Dat is de schuld van Spirit, niet van de andere partijen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 17:48   #13
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
neen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 17:55   #14
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hadden hoe dan ook moeten blijven voortklappen, en dat hebben ze niet gedaan.

Ach Verhofstadt, hopelijk moet hij ooit voor een volksrechtbank verschijnen, en zit ik dan in de jury!
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 18:11   #15
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spirit heeft het splitsingsvoorstel destijds terecht afgeschoten omdat hetgeen men ging verkrijgen totaal niet in verhouding stond met de toegevingen die men in ruil daarvoor bereid was aan de Franstaligen te doen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 19:03   #16
Hawkeye
Parlementsvoorzitter

Hawkeye's schermafbeelding

Standaard

Ik denk Lijst Dedecker.
De mensen weten dat hun stem niet nutteloos is en dat ze zowiezo de kiesdrempel halen.
En men is bezig met het vergelijken van open VLD met CD&V, maar niemand die zich rept over LDD en daar zal gewonnen worden volgens mij.
Hawkeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 20:52   #17
Alexander de Grote
Partijlid

Alexander de Grote's schermafbeelding

Standaard

Lijst Dedecker, CD&V en N-VA aan Vlaamse kant. PS, cdH en Ecolo aan Waalse kant. Oftewel: regionalisme versus unitarisme.

Laatst gewijzigd door Alexander de Grote : 7 december 2007 om 21:00.
Alexander de Grote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 21:02   #18
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht

Ik stel ook vast dat in deze enquête 88 procent van de ondervraagde Vlamingen vindt dat België behouden moet blijven. Wat de waarde is van deze peilig laat ik maar in het midden.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 21:10   #19
Alexander de Grote
Partijlid

Alexander de Grote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik stel ook vast dat in deze enquête 88 procent van de ondervraagde Vlamingen vindt dat België behouden moet blijven. Wat de waarde is van deze peilig laat ik maar in het midden.
Maar de hoeveelheid mensen die binnen die 88% voor meer gemeenschaps- en gewestbevoegdheden zijn (en dus voor meer regionalisering) wordt niet weergegeven. Tja...
Oud 7 december 2007, 21:31   #20
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander de Grote Bekijk bericht
Maar de hoeveelheid mensen die binnen die 88% voor meer gemeenschaps- en gewestbevoegdheden zijn (en dus voor meer regionalisering) wordt niet weergegeven. Tja...
Neen, dat is juist. Maar 88% van de Vlamingen wensen dat België blijft bestaan. Hetgeen een zeer hoog percentage is. In die 88% zullen er zeker een hoop mensen zijn die voor meer regionalisering zijn. Dat geloof ik zeker. Alleen, indien die peiling juist is natuurlijk, is dit geen opsteker voor de separatisten hier al te gader.

Laatst gewijzigd door system : 7 december 2007 om 21:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be