Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2007, 19:31   #1
Don Geronimo
Partijlid

Don Geronimo's schermafbeelding

Standaard |° {Tsjeverij} °|

Beste gelovige/heidene

Ik merk de laatste tijd dat de Katholieke Kerk bezig is met een heus offensief tegen de wetenschap. Misschien is die er zelfs al altijd geweest na de vroege middeleeuwen.

Bijvoorbeeld het feit dat het Katholiek onderwijs, weigert in secundaire scholen, reclame van andere, niet-Katholieke scholen uit te delen. Ik begrijp dat het concurrentie is, maar het gaat toch over de opleiding, en de keuze van de jongere. Het censureren van reclame van andere scholen, vind ik niet kunnen. De leerling zal zelf wel uitmaken wat 'goed en kwaad' is.

Maar ook het feit dat men in blaadjes, zoals Kerk & Leven, Omtrent, Tertio, enz, voortdurend kritiek geeft op de VUB en ander niet-Katholieke instellingen, vind ik onaanvaardbaar. En men beperkt zich niet tot instellingen, ook personen worden geviseerd vanwege hun atheïstische gedachtengoed.

Ook beweert de Katholieke Kerk en misschien zelfs religie in het algemeen, dat bijvoorbeeld instincten niet wetenschappelijk verklaarbaar zijn. Of dat er altijd wel iets van een instinct niet wetenschappelijk verklaarbaar is. Terwijl dat wel zo is. Daarenboven wijst het de sociobiologie af, en zegt het dat het domein van de sociobiologie eigenlijk ook het domein is - en meer dan van de wetenschap - van religie.

Religie beweert dat het afblijft van wetenschap en dat de laatstgenoemde constant de religie wil bevecten, maar ik denk dat het eerder omgekeerd is.
Religie probeert na eeuwen van - meestal - bedrog, zich goed te praten, en toch nog een deeltje 'macht', of beter terrein naar zich toe te trekken.

Volgens mij zijn er maar twee vragen waarop religie mag antwoorden:
  • 'Wat is het doel van leven in het algemeen (dus niet dat van de mens op zich)?'
  • 'Wat is de oorsprong en het einde (voor de oerknal wel te verstaan)?'
Voor de rest mag religie zich best bezig houden met rituelen, gewoontes, verhalen enz. Maar het moet afblijven van het terrein van de wetenschap, en de staat. Ook mag het zijn religie niet opdringen aan anderen.

Een hoofddoek mag dus best - als de vrouw in kwestie dat zelf wil natuurlijk.

Don Geronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 20:53   #2
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Geronimo Bekijk bericht
Beste gelovige/heidene

Ik merk de laatste tijd dat de Katholieke Kerk bezig is met een heus offensief tegen de wetenschap. Misschien is die er zelfs al altijd geweest na de vroege middeleeuwen.

Bijvoorbeeld het feit dat het Katholiek onderwijs, weigert in secundaire scholen, reclame van andere, niet-Katholieke scholen uit te delen. Ik begrijp dat het concurrentie is, maar het gaat toch over de opleiding, en de keuze van de jongere. Het censureren van reclame van andere scholen, vind ik niet kunnen. De leerling zal zelf wel uitmaken wat 'goed en kwaad' is.

Maar ook het feit dat men in blaadjes, zoals Kerk & Leven, Omtrent, Tertio, enz, voortdurend kritiek geeft op de VUB en ander niet-Katholieke instellingen, vind ik onaanvaardbaar. En men beperkt zich niet tot instellingen, ook personen worden geviseerd vanwege hun atheïstische gedachtengoed.

Ook beweert de Katholieke Kerk en misschien zelfs religie in het algemeen, dat bijvoorbeeld instincten niet wetenschappelijk verklaarbaar zijn. Of dat er altijd wel iets van een instinct niet wetenschappelijk verklaarbaar is. Terwijl dat wel zo is. Daarenboven wijst het de sociobiologie af, en zegt het dat het domein van de sociobiologie eigenlijk ook het domein is - en meer dan van de wetenschap - van religie.

Religie beweert dat het afblijft van wetenschap en dat de laatstgenoemde constant de religie wil bevecten, maar ik denk dat het eerder omgekeerd is.
Religie probeert na eeuwen van - meestal - bedrog, zich goed te praten, en toch nog een deeltje 'macht', of beter terrein naar zich toe te trekken.

Volgens mij zijn er maar twee vragen waarop religie mag antwoorden:
  • 'Wat is het doel van leven in het algemeen (dus niet dat van de mens op zich)?'
  • 'Wat is de oorsprong en het einde (voor de oerknal wel te verstaan)?'
Voor de rest mag religie zich best bezig houden met rituelen, gewoontes, verhalen enz. Maar het moet afblijven van het terrein van de wetenschap, en de staat. Ook mag het zijn religie niet opdringen aan anderen.

Een hoofddoek mag dus best - als de vrouw in kwestie dat zelf wil natuurlijk.
En kunt u ook voorbeeld van geven van deze kritiek?

Laatst gewijzigd door system : 11 december 2007 om 20:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2007, 21:27   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Persvrijheid, nog nooit van gehoord?

Enig idee hoe ze in VUB-kringen spotten met de paus?

Je weet toch op wat die "tenebras" slaat?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 11:28   #4
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Die 'tenebras' slaat op de duisternis van een bepaald denken dat het 'vrije denken' in de weg staat. Een voorbeeld van dit duistere denken is de opvatting die zegt dat God de wereld in 6 dagen heeft geschapen en dat Hij de zevende dag rustte.
Oud 12 december 2007, 19:45   #5
Don Geronimo
Partijlid

Standaard

Citaat:

Met de paus mag er van mij gespot worden. En ook vanuit religieuze hoek mag er eens flink wat kritiek op komen.

De paus is een religieus en politiek leider.

Macht + Leer v/d Kerk = totaal onchristelijk
Dus het wordt eens tijd dat christenen zich beginnen te verzetten tegen de Kerk en de daarbij horende organisaties.

De paus gaat zijn boekje te buiten.
Er komt geen kritiek van VUB of andere omwille van de religie, wel omwille van de macht v/d Kerk.

Oud 12 december 2007, 19:57   #6
Don Geronimo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En kunt u ook voorbeeld van geven van deze kritiek?
Op Christine van Broeckhoven en andere atheïsten bijvoorbeeld.
In zo'n christelijke blaadjes staat dan, dat zij het niet begrijpen, het religieuze, en ze een verkeerd godsbeeld hebben. En het mysterieuze, het religieuze niet koesteren. En dat zij verkeerd zijn, en de mening van de blaadjes, de mening van de Kerk, de enige, echte, ware mening is.

Daarenboven zit de Kerk nog altijd overal in verweven, op elk domein is ze actief:
  • Sociaal-economisch: ACV - CM
  • Politiek: CD&V
  • Cultureel: School - CM
Terwijl ze het enkel het religieuze domein zou moeten houden.

Oud 12 december 2007, 20:41   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld het feit dat het Katholiek onderwijs, weigert in secundaire scholen, reclame van andere, niet-Katholieke scholen uit te delen.
Dat lijkt mij eerder een maatregel om naijver binnen hun scholennetwerk te vermijden. Nog niet eens zo onverstandig...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 21:01   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oranje blanje bleu!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2007, 21:29   #9
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Oranje blanje bleu!
De kleur van de Geuzen.
Oud 12 december 2007, 21:37   #10
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Op Christine van Broeckhoven en andere atheïsten bijvoorbeeld.
In zo'n christelijke blaadjes staat dan, dat zij het niet begrijpen, het religieuze, en ze een verkeerd godsbeeld hebben. En het mysterieuze, het religieuze niet koesteren. En dat zij verkeerd zijn, en de mening van de blaadjes, de mening van de Kerk, de enige, echte, ware mening is.

Daarenboven zit de Kerk nog altijd overal in verweven, op elk domein is ze actief:
  • Sociaal-economisch: ACV - CM
  • Politiek: CD&V
  • Cultureel: School - CM
Terwijl ze het enkel het religieuze domein zou moeten houden.
Tuurlijk is de Kerk aanwezig op alle domeinen: dat is haar plaats. Een christen heeft 'de opdracht' van Christus gekregen om het zout van de aarde te zijn. Christenen/katholieken mogen zich niet opsluiten in hun kerken, maar moeten actief zijn IN de wereld: op vlak van onderwijs, noodhulp, ziekenzorg, gehandicaptenzorg, bejaardenzorg,...
Oud 13 december 2007, 16:49   #11
Don Geronimo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Tuurlijk is de Kerk aanwezig op alle domeinen: dat is haar plaats. Een christen heeft 'de opdracht' van Christus gekregen om het zout van de aarde te zijn. Christenen/katholieken mogen zich niet opsluiten in hun kerken, maar moeten actief zijn IN de wereld: op vlak van onderwijs, noodhulp, ziekenzorg, gehandicaptenzorg, bejaardenzorg,...
Christus heeft nooit gezegd dat er een paus moet zijn als leider van de Kerk, en een Vaticaanstad waarvan de paus staatshoofd is. Christus heeft nooit gezegd dat er Katholiek onderwijs moest zijn. Christus vertelde ook niet eens in zijn vrije tijd dat er kruistochten moesten zijn, of een Spaanse Inquisitie, of zelfs een BIJBEL.

Als je wilt een goed mens zijn, en de rest van het verhaal ken je wel, en een goed Christen en zo, moet je dan zeggen: 'IK BEN EEN CHRISTEN, EN DAAROM BEN IK GOED'. Kun je ook niet gewoon zeggen: 'Ik wil goed doen', i.p.v. de pretentieuze gedachte er op na houden, dat enkel een christen goed kan doen, en dat het christendom de ultieme, echte, ware godsdienst is. En ook dat je het 'Gods rijk' moet opdringen aan andere, desnoods verpakt.

Je kan toch ook gewoon gehandicapte, sociaal zwakkeren, enz. helpen vanuit je mens-zijn. En als het dan per se uit je geloof moet komen, waarom dat dan luid uitroepen, alsof de andere je niet hoort.

Denk daar maar eens over na, Katholiek!

Oud 13 december 2007, 16:51   #12
Don Geronimo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat lijkt mij eerder een maatregel om naijver binnen hun scholennetwerk te vermijden. Nog niet eens zo onverstandig...
Het staat vast dat het gemeenschapsonderwijs minder kwalitatief is in vergelijking met het Katholiek onderwijs. Behalve sommige scholen dan.
Bijvoorbeeld de Universiteit Gent, die toch wel een hoog niveau haalt.

Maar dat is voor mij de discussie niet. Voor mij is het niet de bedoeling dat er meer geld of middelen wordt gegeven aan vrijzinnige instituten.

Er zou gewoon een eenvormig onderwijssysteem moeten zijn, onafhankelijk van religie.

Oud 13 december 2007, 17:21   #13
system
Banneling

Standaard

[quote=Don Geronimo;3144297]
Citaat:
Het staat vast dat het gemeenschapsonderwijs minder kwalitatief is in vergelijking met het Katholiek onderwijs. Behalve sommige scholen dan.
Dat is een vooroordeel.
Mensen die in de twee netten lesgeven zien geen substantieel verschil tussen de leerlingen. Er zijn wel scholen die minder presteren. Maar dat hangt niet af van het net, maar van de bevolking van die scholen. Er zijn ook katholieke scholen die minder presteren in vergelijking met Athenea. Natuurlijk als je een 'zwarte' school hebt, dan is het onderwijs kwalitatief minder. [quote]

Citaat:
Er zou gewoon een eenvormig onderwijssysteem moeten zijn, onafhankelijk van religie.
Volledig mee eens.
Oud 13 december 2007, 21:59   #14
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Christus heeft nooit gezegd dat er een paus moet zijn als leider van de Kerk, en een Vaticaanstad waarvan de paus staatshoofd is.
Dat beweert de Kerk ook niet. Wel beweert de Kerk dat er een Petrusambt is, door Christus ingesteld. (Mt.16,18)
Citaat:
Christus heeft nooit gezegd dat er Katholiek onderwijs moest zijn.
Gaat en onderricht de volken de Blijde Boodschap. (Mt.28)
Citaat:
Christus vertelde ook niet eens in zijn vrije tijd dat er kruistochten moesten zijn, of een Spaanse Inquisitie, of zelfs een BIJBEL.
Dat klopt, en daarin heeft de Kerk zich ook gedurende de eeuwen bijsturen en her-ijken op Christus.

Citaat:
Als je wilt een goed mens zijn, en de rest van het verhaal ken je wel, en een goed Christen en zo, moet je dan zeggen: 'IK BEN EEN CHRISTEN, EN DAAROM BEN IK GOED'. Kun je ook niet gewoon zeggen: 'Ik wil goed doen', i.p.v. de pretentieuze gedachte er op na houden, dat enkel een christen goed kan doen, en dat het christendom de ultieme, echte, ware godsdienst is. En ook dat je het 'Gods rijk' moet opdringen aan andere, desnoods verpakt.
De goedheid is in het christendom een transcendente deugd, het is een gebod van Jezus nl. de naastenliefde. Als je als atheïst goed doet, zoveel te beter! Er zijn zeer zeker atheïsten die zeer deugdzaam leven. Het is dan een vraag naar de oorsprong van die deugdzaamheid: is het puur menselijke conventie, of is het een transcendent geschenk?
Een christen zou het laatste antwoorden. God is liefde (cfr. eerste encycliek van Benedictus XVI en eerste brief van de evangelist Johannes)
Citaat:

Je kan toch ook gewoon gehandicapte, sociaal zwakkeren, enz. helpen vanuit je mens-zijn. En als het dan per se uit je geloof moet komen, waarom dat dan luid uitroepen, alsof de andere je niet hoort.

Denk daar maar eens over na, Katholiek!
Omdat we ons handelen inspireren op Jezus van Nazareth, de antithese van "de prototype-mens Adam".
Oud 13 december 2007, 22:03   #15
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is een vooroordeel.
Mensen die in de twee netten lesgeven zien geen substantieel verschil tussen de leerlingen. Er zijn wel scholen die minder presteren. Maar dat hangt niet af van het net, maar van de bevolking van die scholen. Er zijn ook katholieke scholen die minder presteren in vergelijking met Athenea. Natuurlijk als je een 'zwarte' school hebt, dan is het onderwijs kwalitatief minder.
Toch is er een verschil in inspiratie, waardoor men een andere visie heeft op mens en maatschappij.

Simpel voorbeeldje: gezondheid op school.
Een vrijzinnige visie gaat uit van zelfbeschikkingsrecht.
Een christelijkgeïnspireerde visie gaat uit van rentmeesterschap van het lichaam.
Dat leidt toch tot een totaal andere benadering en aanpak van het gezondheidsdebat op school.
Oud 13 december 2007, 22:52   #16
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch is er een verschil in inspiratie, waardoor men een andere visie heeft op mens en maatschappij.

Simpel voorbeeldje: gezondheid op school.
Een vrijzinnige visie gaat uit van zelfbeschikkingsrecht.
Een christelijkgeïnspireerde visie gaat uit van rentmeesterschap van het lichaam.
Dat leidt toch tot een totaal andere benadering en aanpak van het gezondheidsdebat op school.
Dit is allemaal erg verwaterd. Dat was vroeger wel zo. Om nu maar een voorbeeld te noemen. U denkt toch niet dat in een christelijke technische of beroepsschool er ook maar enig verschil is op dit punt met een niet-christelijke technische school.

Laatst gewijzigd door system : 13 december 2007 om 22:54.
Oud 14 december 2007, 12:15   #17
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is allemaal erg verwaterd. Dat was vroeger wel zo. Om nu maar een voorbeeld te noemen. U denkt toch niet dat in een christelijke technische of beroepsschool er ook maar enig verschil is op dit punt met een niet-christelijke technische school.
Zeker vanuit het beleid en dito handboeken. Ook aan de basis (leerkrachten, directie, kaderpersoneel,...) wordt gevraagd om het christelijk opvoedingsproject te onderschrijven, of ten minste loyauteit gevraagd.
Oud 14 december 2007, 12:34   #18
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeker vanuit het beleid en dito handboeken. Ook aan de basis (leerkrachten, directie, kaderpersoneel,...) wordt gevraagd om het christelijk opvoedingsproject te onderschrijven, of ten minste loyauteit gevraagd.
Leerlingen trekken zich er geen moer meer van aan. Ze weten ook niet meer veel over de bijbel of over het christendom. Maar de top van het katholieke onderwijs, ja, die is nog even fanatiek als vroeger. Zo lees ik vandaag in het Laatse Nieuws (14 december) dat Mieke Van Hecke van het katholiek onderwijs weigert de laatstejaars van de christelijke scholen te informeren over vrijzinnige universiteiten of over andere universiteiten. Ondertussen worden die christelijke scholen wel betaald door gans de gemeenschap, ook door mijn belastingsgeld. In wezen zijn de Tjeven nog niet veranderd. In het gemeenschapsonderwijs kan iedere laatstejaars folders bekomen van om het even welke universiteit.

Laatst gewijzigd door system : 14 december 2007 om 12:44.
Oud 14 december 2007, 14:57   #19
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Leerlingen trekken zich er geen moer meer van aan. Ze weten ook niet meer veel over de bijbel of over het christendom. Maar de top van het katholieke onderwijs, ja, die is nog even fanatiek als vroeger. Zo lees ik vandaag in het Laatse Nieuws (14 december) dat Mieke Van Hecke van het katholiek onderwijs weigert de laatstejaars van de christelijke scholen te informeren over vrijzinnige universiteiten of over andere universiteiten. Ondertussen worden die christelijke scholen wel betaald door gans de gemeenschap, ook door mijn belastingsgeld. In wezen zijn de Tjeven nog niet veranderd. In het gemeenschapsonderwijs kan iedere laatstejaars folders bekomen van om het even welke universiteit.
Gemeenschapsonderwijs moet idd neutraal zijn. Het katholiek onderwijs geeft de studiemogelijkheden wel door voor het gemeenschapsonderwijs, maar niet over het vrije vrijzinnig onderwijs zoals de VUB. En ze heeft dat recht, want ze wordt gefinancierd op haar kwaliteit, niet op haar identiteit of neutraliteit.

Vrij onderwijs hoeft geen 'neutraliteit' te claimen. Daarom heet het ook 'vrij' onderwijs. Het katholiek onderwijs WIL zelfs niet neutraal zijn. Ze wil christelijk-geïnspireerd zijn. Aldus hoeft ze ook niet reclame te maken voor een onderwijsnet dat haar eigen waarden aanvalt.

Ze maken m.a.w. naast reclame voor katholiek onderwijs, geen reclame voor de VUB, wel voor de UG.

Laatst gewijzigd door Judokus : 14 december 2007 om 14:58.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2007, 15:09   #20
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in JOUW wereld dan... ik wens daarvan gespaard te blijven. Het "zuilensysteem" is niet "zomaar" ontstaan. Bespaar me dus je zout: zout is slecht voor de gezondheid.

Ik wens ook gespaard te blijven van creationistisch onderricht in de scholen, maar katholieke media en politici (vnl via Europa,met Poolse steun)op aandringen om het in te voeren aanvaardbaar te maken. Voorbeeldjes van de brainwashing vh publiek:
http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...0-CDC80A0EE220

http://frankyaelbrecht.blogspot.com/...mde-tegen.html

De logica is soms ver zoek:
VB-er Vandesande pleit voor hoofddoekenverbod enerzijds, maar steunt invoering van het creationnistisch verhaaltje in de scholen anderzijds...

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 december 2007 om 15:14.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be