![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Nu de projecten van de Europese Unie duidelijk zijn...expansie en versterking.
Lijkt het me logisch te stellen waar Europa in de toekomst naar toe wil? Uitkomen op een uiteindelijke grootmacht (al weet ik dat heel moeilijk zal verlopen) of een mislukking? Ik vraag me gewoon af of Europa de concurrentie nog aankan? China, Amerika enz... die kunnen verder met hun voortgang, hier in ons Europa is diplomatie, bureaucratie en alle verschillende landen het geen evidente zaak. Kunnen we de hele zaak nog bijbenen...ik denk wij geen andere keus hebben dan mee te springen met de carrousel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het feit dat de Europese Unie zichzelf niet tot een grootmacht kan maken, wil niet zeggen dat Europese landen samen geen grootmacht vormen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementslid
|
![]() Moderators...sleep deze thread naar Europa a.u.b.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een "steeds hechter verband tussen de Europese volkeren" is de toekomst voor Europa, wat dat betreft kan ik me wel grotendeels vinden in de visie die Verhofstadt uiteengezet heeft in zijn De Verenigde Staten van Europa. De voornaamste uitdagingen de komende, laat ons zeggen, 10 �* 15 jaar zijn volgens mij: een sociaal-economisch beleid op het Europese niveau, de verdere democratisering van de Europese instellingen, het uitbouwen van het gemeenschappelijk buitenlands- en veiligheidsbeleid, een vernieuwde financiering van de Unie en een Europees leger. Dat moet daarom geen eengemaakt leger zijn, maar een eenheidsstructuur dringt zich wel op.
We kunnen de rest nog wel "bijbenen", al betwijfel ik of het met al de 27 huidige lidstaten zal zijn. Tijdens dat proces van een "steeds hechter verband" zullen er ongetwijfeld landen zijn, bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, die op een gegeven moment voor de "opt-out" kiezen terwijl de Europese integratie voor de andere lidstaten verder gaat. Zo komen we tot een Europa met twee snelheden, maar op termijn zullen ook vele "tragere" landen kiezen om toch mee te gaan met de overige lidstaten in dat proces van integratie. Je zal ondertussen al wel doorhebben dat ik een volbloed eurofederalist ben, dus ik hoop op een federaal/confederaal Europa. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 15 december 2007 om 23:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |