Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet Brussel uitgebreid worden met Vlaams-Brabant en Waals-Brabant?
Ja 7 12,28%
Neen 46 80,70%
Geen mening 4 7,02%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2008, 15:13   #1
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Brussel van Diest tot Nijvel

De Standaard bericht dat Roland Duchâtelet verklaard heeft dat "Indien men van Brussel echt de hoofdstad van Europa wil maken, dan moet men het aandurven om de grenzen van Brussel uit te breiden tot de grenzen van Vlaams- én Waals-Brabant samen en er één stadsgewest van te maken met één centraal bestuur." Hij zegt er wel bij dat in het andere geval geijverd moet worden voor de afschaffing van de faciliteiten, maar dat Brussel dan te weinig "lebensraum" zou hebben om zich echt tot de hoofdstad van Europa te ontwikkelen, en dat men de socio-economische voordelen daarvan dan ook zou mislopen.

Er zijn al twee reacties: een van Sven Gatz (Open Vld), die het plan veel te voortvarend noemt, en een van de VSB, die beweert dat het voorstel op maat geschreven is van "de Franstalige elite". Ik vind het eerlijkgezegd wat vreemd dat ze aan een marginale partij zonder verkozenen bijna evenveel ruimte geven als aan Open Vld.

Enfin, wat vinden jullie van hetgeen de heer Duchâtelet zegt?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 7 januari 2008 om 15:17.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 15:16   #2
Geert C

Standaard

Ik voeg er wel aan toe dat de verhoudingen tussen Vlamingen en Franstaligen in een hernieuwd "Brabant" compleet anders zouden liggen. De verhouding zou plus-minus fifty fifty zijn. Voor alle duidelijkheid: ik ben tegen de heroprichting van Brabant.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 7 januari 2008 om 15:17.
Oud 7 januari 2008, 15:25   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik voeg er wel aan toe dat de verhoudingen tussen Vlamingen en Franstaligen in een hernieuwd "Brabant" compleet anders zouden liggen. De verhouding zou plus-minus fifty fifty zijn. Voor alle duidelijkheid: ik ben tegen de heroprichting van Brabant.
Hoe de verhoudingen zouden zijn, doet er in deze zelfs niet toe. Gezien de nuchtere vaststelling dat het niet in de gewoonte van de Franstaligen ligt om zich aan te passen aan de taal van de streek indien ze ook in hun eigen taal terecht kunnen, lijkt het wel duidelijk waar een dergelijke maatregel op lange termijn zou op uitdraaien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 15:30   #4
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het FDF zal dit heel graag horen. De Vlaams gezinden dus niet.

Hij ( Duchâtelet ) heeft al vanaf zijn eerste politieke stappen duidelijk gemaakt dat het niets zal worden met hem. Binnen een paar verkiezingen is deze partij ook verdwenen of opgeslorpt.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 15:42   #5
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Je vergeet iets te vermelden:

Citaat:
Duchâtelet wil in de "stad Brabant" het Nederlands als eerste taal, omdat het de historische taal van de streek is. Frans wordt de tweede taal, Duits de derde en Engels de vierde.
(bron)

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 7 januari 2008 om 15:42.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 15:46   #6
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

nooit. Brussel zou ook tweetalig zijn en de faciliteiten ook uitdovend.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 15:49   #7
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Standaard bericht dat Roland Duchâtelet verklaard heeft dat "Indien men van Brussel echt de hoofdstad van Europa wil maken, dan moet men het aandurven om de grenzen van Brussel uit te breiden tot de grenzen van Vlaams- én Waals-Brabant samen en er één stadsgewest van te maken met één centraal bestuur." Hij zegt er wel bij dat in het andere geval geijverd moet worden voor de afschaffing van de faciliteiten, maar dat Brussel dan te weinig "lebensraum" zou hebben om zich echt tot de hoofdstad van Europa te ontwikkelen, en dat men de socio-economische voordelen daarvan dan ook zou mislopen.

Er zijn al twee reacties: een van Sven Gatz (Open Vld), die het plan veel te voortvarend noemt, en een van de VSB, die beweert dat het voorstel op maat geschreven is van "de Franstalige elite". Ik vind het eerlijkgezegd wat vreemd dat ze aan een marginale partij zonder verkozenen bijna evenveel ruimte geven als aan Open Vld.

Olië op het hevig brandend vuur gooien
Oud 7 januari 2008, 15:50   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

dat ze eerst eens van Brussel 1 stad maken ipv de 19 van nu.

wat stadsgrenzen te maken heeft met de economische impact van een stad, snap ik niet.
Oud 7 januari 2008, 15:52   #9
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hoe de verhoudingen zouden zijn, doet er in deze zelfs niet toe. Gezien de nuchtere vaststelling dat het niet in de gewoonte van de Franstaligen ligt om zich aan te passen aan de taal van de streek indien ze ook in hun eigen taal terecht kunnen, lijkt het wel duidelijk waar een dergelijke maatregel op lange termijn zou op uitdraaien.
Volgens mij draait een dergelijke maatregel geheid uit op een massale invasie van Vlamingen in Waals-Brabant. Voor zover dat nu al niet het geval is, natuurlijk. Rijke provincie, lage(re) woonprijzen én dan nog eens de eigen taal kunnen handhaven. Een halve volksverhuizing, zeg ik je.
Oud 7 januari 2008, 15:52   #10
Calle
Parlementslid

Standaard

Kzal mijn huis al maar te koop zetten zeker ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 15:53   #11
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat ze eerst eens van Brussel 1 stad maken ipv de 19 van nu.

wat stadsgrenzen te maken heeft met de economische impact van een stad, snap ik niet.
Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat hiervan de bedoeling is. Economisch zie ik alleen maar nadeel bij het uitbreiden van een inefficiënt bestuurd gewest.
Oud 7 januari 2008, 15:55   #12
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid Bekijk bericht
Volgens mij draait een dergelijke maatregel geheid uit op een massale invasie van Vlamingen in Waals-Brabant. Voor zover dat nu al niet het geval is, natuurlijk. Rijke provincie, lage(re) woonprijzen én dan nog eens de eigen taal kunnen handhaven. Een halve volksverhuizing, zeg ik je.
Cool.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 15:56   #13
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Het begint blijkbaar stilaan gewoonte te worden dat gebuisde politici die wanhopig proberen nog eens opgemerkt te worden, uitpakken met een voorstel om delen van Vlaanderen bij Brussel te annexeren.

Duchatelet is wel één van de allerzieligsten onder hen. Zijn partijtje, dat nochtans veel potentie én een unieke USP had, heeft het nog slechter gedaan dan Spirit en is bij gebrek aan kiezers totaal opgeslokt in de VLD.

Vivant moest blijkbaar uitsluitend dienen om een senaatszetel te verwerven voor dhr. Duchatelet.

Nu hij geen grond onder de voeten meer heeft en niemand nog in hem geïnteresseerd is, wil hij zich nog eens interessant maken door gemeenten weg te geven die zijn eigendom niet zijn. Kijk mama, zonder handen! En ik geef nog meer weg dan Pascal Smet. Ja Rolandke, ja, goeie jongen.

Hier past één antwoord: dhr. Duchatelet is democratisch gebuisd. Quantité négligable.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 januari 2008 om 15:58.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 15:56   #14
Geert C

Standaard

Citaat:
Je vergeet iets te vermelden:

(bron)
Dat stond vreemd genoeg niet vermeld in het artikel op de website van De Standaard.
Oud 7 januari 2008, 15:57   #15
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Momenteel is er toch geen enkele obstructie om in het 'armere' WB te gaan wonen, tenzij de bestuurstaal een onoverkomelijk probleem zou zijn
Oud 7 januari 2008, 16:17   #16
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Momenteel is er toch geen enkele obstructie om in het 'armere' WB te gaan wonen, tenzij de bestuurstaal een onoverkomelijk probleem zou zijn
Arm? Enkel in Antwerpen en Vlaams-Brabant ligt het gemiddeld inkomen hoger dan in Waals-Brabant.

Taal is voor velen wel degelijk een hinderblok. Het is niet toevallig dat uitgerekend de faciliteitengemeenten in de Rand het verregaandst verfranst zijn. Maar zoals ik al suggereerde: ook vandaag de dag trekken reeds veel Vlaams-Brabanders de taalgrens over.
Oud 7 januari 2008, 16:21   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Arm? Enkel in Antwerpen en Vlaams-Brabant ligt het gemiddeld inkomen hoger dan in Waals-Brabant.

Taal is voor velen wel degelijk een hinderblok. Het is niet toevallig dat uitgerekend de faciliteitengemeenten in de Rand het verregaandst verfranst zijn. Maar zoals ik al suggereerde: ook vandaag de dag trekken reeds veel Vlaams-Brabanders de taalgrens over.

Waals-Brabant had dacht ik het hoogste gemiddelde inkomen van ons land. Er zijn tegenwoordig een pak Vlamingen die naar Wallonië verhuizen omwille van de veel goedkopere bouwgronden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 16:55   #18
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Is er geen andere manier om Vlaams Brabant te verfransen?

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 7 januari 2008 om 16:56.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 17:31   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Er is geen enkele historische grondslag voor, dus ik zie niet in waarom het zou moeten.

Wederom, Brussel is een kunstmatige stad. Het kan heel de streek van zuidelijk Brabant met zich meesleuren als ze valt.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 18:10   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Is er geen andere manier om Vlaams Brabant te verfransen?
Faciliteiten invoeren tot vlak voor Aalst, Mechelen en Tessenderlo.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be