Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2007, 12:08   #1
De Lange Wapper
Burger

De Lange Wapper's schermafbeelding

Standaard 2 keer belastingen betalen

Bron vrtnieuws.net:

2 keer belastingen betalen op 1 jaar tijd

vr 26/10/07 - Tegen eind deze maand zullen al 1.200.000 Belgen hun aanslagbiljet voor de belastingen van 2006 ontvangen hebben. Dat is veel sneller dan de voorbije jaren.

(VRT)

In de praktijk betekent dat dat veel mensen dit jaar twee keer belastingen moeten betalen of twee keer geld terugkrijgen. Want de afrekening van 2005 werd pas dit voorjaar verstuurd.

Financiën zegt dat de aanslagbiljetten nu sneller klaar zijn, omdat het informaticasysteem van de belastingdiensten beter werkt en ook om begrotingsredenen.

Maar hoeveel de versnelde inning oplevert voor de schatkist, is nog niet duidelijk.

-----------------------------------------------------------------------

Het is maar een gissing, maar ik denk dat vooral mensen die moeten betalen hun afrekening eind deze maand al zullen krijgen. Mensen die terugkrijgen zullen er niet veel tussenzitten. Allee het blijft maar gissen, maar ik denk dat ze zo wat meer financiële ruimte willen creëren voor de volgende regering.
De Lange Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 04:59   #2
Mampie
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Lange Wapper Bekijk bericht
Bron vrtnieuws.net:

2 keer belastingen betalen op 1 jaar tijd

vr 26/10/07 - Tegen eind deze maand zullen al 1.200.000 Belgen hun aanslagbiljet voor de belastingen van 2006 ontvangen hebben. Dat is veel sneller dan de voorbije jaren.

(VRT)

In de praktijk betekent dat dat veel mensen dit jaar twee keer belastingen moeten betalen of twee keer geld terugkrijgen. Want de afrekening van 2005 werd pas dit voorjaar verstuurd.

Financiën zegt dat de aanslagbiljetten nu sneller klaar zijn, omdat het informaticasysteem van de belastingdiensten beter werkt en ook om begrotingsredenen.

Maar hoeveel de versnelde inning oplevert voor de schatkist, is nog niet duidelijk.

-----------------------------------------------------------------------

Het is maar een gissing, maar ik denk dat vooral mensen die moeten betalen hun afrekening eind deze maand al zullen krijgen. Mensen die terugkrijgen zullen er niet veel tussenzitten. Allee het blijft maar gissen, maar ik denk dat ze zo wat meer financiële ruimte willen creëren voor de volgende regering.
Ik heb het vlaggen , geen probleem voor me gelukkig daar ik serieus aan het sparen was voor een huis. Maar doet wel zeer je spaargeld af te geven .
Maar ken er genoeg die zware kosten hebben gedaan en die die extra brief echt niet kunnen gebruiken.
Want van een ding ben ik zeker , geloof er geen barst van dat mensen die veel moeten terugkrijgen dit jaar nog gaat worden aangeschreven.
En het triestige van allemaal door die extra brief dit jaar , slaag ik er in meer belasting te betalen dan dat ik er van over hou per maand over een jaar gezien. Wat is den belgique toch een fijn land om in te wonen!!!!!!

Laatst gewijzigd door Mampie : 31 oktober 2007 om 05:00.
Mampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 05:11   #3
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mampie Bekijk bericht
Ik heb het vlaggen , geen probleem voor me gelukkig daar ik serieus aan het sparen was voor een huis. Maar doet wel zeer je spaargeld af te geven .
Maar ken er genoeg die zware kosten hebben gedaan en die die extra brief echt niet kunnen gebruiken.
Want van een ding ben ik zeker , geloof er geen barst van dat mensen die veel moeten terugkrijgen dit jaar nog gaat worden aangeschreven.
En het triestige van allemaal door die extra brief dit jaar , slaag ik er in meer belasting te betalen dan dat ik er van over hou per maand over een jaar gezien. Wat is den belgique toch een fijn land om in te wonen!!!!!!
bekijk het zo: wees dankbaar dat je solidair mag zijn. Red de solidariteit!
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 07:40   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ze zullen kunnen wachten , of met een afbetalingsplan akkoord gaan. Ik ben niet van plan mijn spaarcentjes voor het over de top extravant eindejaarsfeestje naar verafstoots begrotingstrukjes door te sluizen.
Oud 31 oktober 2007, 07:41   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Lange Wapper Bekijk bericht
Slechte gissing. Ik heb de mijn een tweetal weken geleden ontvangen en zoals elk jaar trek ik een fikse som terug. Ambtenaar zijn heeft toch wel prettige voordelen!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 31 oktober 2007 om 07:42.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 07:57   #6
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Slechte gissing. Ik heb de mijn een tweetal weken geleden ontvangen en zoals elk jaar trek ik een fikse som terug.
M.a.w. weeral heb ik de staat een fikse som geld geleend ,die ik nu na twee jaar renteloos terugkrijg.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 08:33   #7
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Dit wordt het eerste jaar dat ik die pak papier sito presto terugstuur naar waar ie vandaan gekomen is.

Onder het motto: stop 'm waar de zon niet schijnt !

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 13:37   #8
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Dit wordt het eerste jaar dat ik die pak papier sito presto terugstuur naar waar ie vandaan gekomen is.

Onder het motto: stop 'm waar de zon niet schijnt !

ik doe mee
heerlijk

Laatst gewijzigd door born2bewild : 31 oktober 2007 om 13:40.
Oud 31 oktober 2007, 13:38   #9
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb de mijn een tweetal weken geleden ontvangen en zoals elk jaar trek ik een fikse som terug.

De staat is content met uw renteloze lening, en gij zijt ook blij (god weet waarvoor, maar enfin ge zijt blij)....zalig de armen van geest

allez, laat die pizza smaken

Laatst gewijzigd door born2bewild : 31 oktober 2007 om 13:43.
Oud 31 oktober 2007, 13:43   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Slechte gissing. Ik heb de mijn een tweetal weken geleden ontvangen en zoals elk jaar trek ik een fikse som terug. Ambtenaar zijn heeft toch wel prettige voordelen!
trek nu al een jaar of vijf tussen de 4 en de 7 DUIZEND euro terug (en idd ik volg het verhaal van de voorfinanciering, dus ik ben daar niet naief gelukkig mee)

maar heb nog geen brief gezien hoor ... en vermits die brief meestal een terugbetaling twee �* drie maand later aankondigt ... zal het niet voor dit jaar zijn ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 14:02   #11
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Samenvatting: als er maar gezaagd kan worden. Duurt het lang, dan is het niet goed. Gaat het snel, dan is het niet goed. Moet je bijbetalen, dan is het niet goed. En krijg je terug, dan is het ook niet goed. Rechtlijnigheid in de kritiek is ver zoek...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 14:04   #12
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
M.a.w. weeral heb ik de staat een fikse som geld geleend ,die ik nu na twee jaar renteloos terugkrijg.
Andersom geldt hetzelfde. Als je moet bijbetalen, heb je bij de staat een renteloze lening gedaan...
Oud 31 oktober 2007, 14:04   #13
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
Idd. Bijbetalen is niet leuk maar geld terugkrijgen is nog slechter.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 14:05   #14
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Samenvatting: als er maar gezaagd kan worden. Duurt het lang, dan is het niet goed. Gaat het snel, dan is het niet goed. Moet je bijbetalen, dan is het niet goed. En krijg je terug, dan is het ook niet goed. Rechtlijnigheid in de kritiek is ver zoek...
samenvatting: je begrijpt het niet.
De tarieven in dat land zijn te hoog. Of je het nu in stukskes kapt of in 1 keer, te hoog. Enkelingen die nogal rap content zijn laten zich vangen en springen een gat in de lucht omdat ze terugkrijgen wat ze teveel hebben gegeven.

De rechtlijnigheid is dus allesbehalve zoek, ze springt recht in uw gezicht.

behrijp je't zo een beetje beter nu?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 31 oktober 2007 om 14:07.
Oud 31 oktober 2007, 14:07   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Andersom geldt hetzelfde. Als je moet bijbetalen, heb je bij de staat een renteloze lening gedaan...
jij vergeet dat met alle aanpassingen er nog nooit een aanpassing is geweest aan de afhoudingen ... ze worden zo wel heel schaars hoor, de mensen die niet zullen moeten terugtrekken ...

bovendien kan ik (zoals met mij ongetwijfeld de meeste mensen) perfect voorspellen wat ik de komende jaren zal moeten terugtrekken ... waarom kunnen die voorafhoudingen dan in godsnaam niet aangepast worden ( zij het dan op eigen risico ?! )

complete chaos en onkunde bij de fiscus. niet meer, maar ook niet minder.
Oud 31 oktober 2007, 14:24   #16
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
jij vergeet dat met alle aanpassingen er nog nooit een aanpassing is geweest aan de afhoudingen ... ze worden zo wel heel schaars hoor, de mensen die niet zullen moeten terugtrekken ...

bovendien kan ik (zoals met mij ongetwijfeld de meeste mensen) perfect voorspellen wat ik de komende jaren zal moeten terugtrekken ... waarom kunnen die voorafhoudingen dan in godsnaam niet aangepast worden ( zij het dan op eigen risico ?! )

complete chaos en onkunde bij de fiscus. niet meer, maar ook niet minder.
Tja, die inhoudingen zouden ze idd wel eens kunnen aanpassen. Zeker bij lage lonen of uitkeringen, want voor die mensen is dat soms echt een probleem. Maar als ik me niet vergis, kan je wel degelijk voor een zelf voor een aanpassing vragen...

Het heeft natuurlijk ook veel te maken met allerlei aftrekposten die voor de fiscus niet zo voorspelbaar zijn dan je wel denkt om de simpele reden dat die wel eens snel kunnen wijzigen (bijvoorbeeld als de gezinstoestand wijzigt).

Los daarvan zijn er ook nog steeds veel mensen die moeten bijbetalen! En niet zelden gaat dat over redelijk serieuze bedragen.
Oud 31 oktober 2007, 14:27   #17
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

En de opmerking dat we gewoon te hoge belastingen zouden hebben, staat los van de wijze waarop het geïnd wordt. Kritiek op dat laatste is niet zelden zagen om te zagen. Iets waar velen hier erg goed in zijn. Ik vind dat nogal slaapverwekkend allemaal.

Wat die te hoge belasting betreft: kijk eens naar wat je over houdt ipv naar wat je aan belasting betaalt. Het gras lijkt altijd groener aan de overkant.
Oud 31 oktober 2007, 14:30   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, die inhoudingen zouden ze idd wel eens kunnen aanpassen. Zeker bij lage lonen of uitkeringen, want voor die mensen is dat soms echt een probleem. Maar als ik me niet vergis, kan je wel degelijk voor een zelf voor een aanpassing vragen...

Het heeft natuurlijk ook veel te maken met allerlei aftrekposten die voor de fiscus niet zo voorspelbaar zijn dan je wel denkt om de simpele reden dat die wel eens snel kunnen wijzigen (bijvoorbeeld als de gezinstoestand wijzigt).

Los daarvan zijn er ook nog steeds veel mensen die moeten bijbetalen! En niet zelden gaat dat over redelijk serieuze bedragen.
er is een niet aanpasbaar gedeelte aan die inhoudingen ... waarom ?!

en hoeveel procent van de aangiftes kampt met een gewijzigde gezinstoestand (dan nog in het voordeel van de staat ?! ) 5 % of 0.5 % allez kom Edina, denk toch eens na ?!

er is geen enkele buiten budgetaire reden om die wantoestand te behouden, maar de budgetaire reden primeert blijkbaar ... ook al houdt dat een foutieve inhouding in ... jij bovenal zou toch moeten beseffen dat een foutieve belasting steeds asociaal is ?!
Oud 31 oktober 2007, 14:34   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
En de opmerking dat we gewoon te hoge belastingen zouden hebben, staat los van de wijze waarop het geïnd wordt. Kritiek op dat laatste is niet zelden zagen om te zagen. Iets waar velen hier erg goed in zijn. Ik vind dat nogal slaapverwekkend allemaal.

Wat die te hoge belasting betreft: kijk eens naar wat je over houdt ipv naar wat je aan belasting betaalt. Het gras lijkt altijd groener aan de overkant.
edina, ik kan best begrijpen dat het technisch gedeelte van het fiscale luik je maar matig kan boeien ... maar om nu die terechte kritiek af te doen als zagen om te zagen ?!

verdorie, de fiscus legt nog geen betere prestaties voor dan in het tijdperk van voor de computers ... dit kan toch werkelijk niet ... én dit is steeds asociaal ... een zo correct mogelijke inning van belastingen is cruciaal voor een democratische rechtstaat ...

in het computertijdperk moet een effectieve afrekening mogelijk zijn op 'inkomstenjaar +7' werkdagen ... we zitten nu op 'inkomstenjaar + 520 dagen'
Oud 31 oktober 2007, 14:44   #20
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
er is een niet aanpasbaar gedeelte aan die inhoudingen ... waarom ?!

en hoeveel procent van de aangiftes kampt met een gewijzigde gezinstoestand (dan nog in het voordeel van de staat ?! ) 5 % of 0.5 % allez kom Edina, denk toch eens na ?!

er is geen enkele buiten budgetaire reden om die wantoestand te behouden, maar de budgetaire reden primeert blijkbaar ... ook al houdt dat een foutieve inhouding in ... jij bovenal zou toch moeten beseffen dat een foutieve belasting steeds asociaal is ?!
Die gewijzigde gezinstoestand was maar een voorbeeld hé! Ik kan zo nog - bij wijze van spreken - honderd en één zaken opnoemen. Nieuwe leningen, leningen die vervroegd worden afbetaald, kinderopvang die er plots is bijgekomen of juist wegvalt,... en noem maar op. Dat er dus met een forfaitair bedrag wordt gewerkt is helemaal niet zo verwonderlijk. Al ben ik er mee akkoord dat er ongetwijfeld ruimte is voor verbetering.

Ik durf trouwens niet zomaar te zeggen of het totale saldo voor de staat negatief of positief is. Dat het dus per definitie met budgettaire redenen te maken heeft, is niet meer dan een veronderstelling...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be