![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben volop bezig met een thesis rond de Cubacrisis.
De bedoeling is dat ik een zo 'objectief' mogelijk beeld schep van alle kanten. USSR, USA en vanop Cuba zelf. Op het internet vind ik al wel een aantal artikels terug, maar de vraag is of iemand hier mij nog enkele interessante linkjes of boeken kunnen aanraden ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Loop naar de DVD-o-theek en huur "Thirteen Days"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik was toen een jaar of 6.
Ik zie mijn moeder nog diverse soorten groenten en fruit wecken. En onze meester op school was ervan overtuigd dat WOIII zou beginnen. Uit latere bronnen is gebleken dat zowel Chroesjtsjov als Castro door de toenmalige minister van defensie van Cuba werden opgehitst. Zijn portret siert nu nog menig T-shirt.
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het laatste is er over die dagen nog niet gezegd. Zo zag ik eens een documentaire over enkele russisiche kernduikboten die in de Caraïben opereerden in het kader van de "Mutual Assured Destruction" militaire politiek die er aan de twee kanten gevoerd werd,
op een cruciaal moment waren die duikboten alle contact met hun commando kwijt en konden de respectieve kapiteins zelf uitmaken of ze hun kernwapens zouden gebruiken of niet.. Een ander interssant aspect van dit conflict is wel hetgeen erna gebeurde : de Vietnamoorlog of het afstappen van het MAD principe : elke van de 2 koude Oorlogspelers kon in zijn invloedsfeer politiemacht spelen, zonder een mondiaal conflict uit te lokken.
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De commandanten van die duikboten werden dan ook psychologisch "kapot gebombardeerd" door speciale Amerikaanse lawaai-dieptebommen. Het had maar een haar gescheeld toen.
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Ik denk dat je de Cuba-crisis niet objectief kunt trachten te benaderen zonder het ook over West-Berlijn (net als Cuba een 'anomalie' binnenin de andere grootmacht haar directe invloedssfeer) te hebben.
Of zonder het over de Amerikaanse nucleaire basissen in Turkije te hebben. Akinci, Balikesir en Incirlik zijn de huidige basissen, maar de crisis begon toen de VS 15 ballistic missiles in Izmir, Turkije liet plaatsen. Het weghalen van zowel deze kernwapens in Izmir als de Russische in Cuba bezegelde de deal.
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De USSR heeft noch met haar interventies in Polen, Hongarije en Tsjechië en Polen opnieuw, noch met de inval in Afghanistan, een mondiaal conflict veroorzaakt. En dit gegeven loopt gewoon door gedurende heel de Koude Oorlogsperiode. En voor de VS en haar 'achtertuin' geldt net hetzelfde, en dit is eigenlijk onveranderd gebleven sinds het afkondigen van de Monrodoctrine in 1822. De VS heeft blijkbaar het recht om te interveniëren (soms openlijk, soms indirect) in Cuba (de Varkensbaai), Grenada, Nicaragua, El Salvador, Chili, Guatemala, Panama (verschillende keren in de laatste eeuw, Haïti (één keer om Aristide weer aan de macht te helpen, en dan nog eens om hem weer af te zetten ![]()
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 21 februari 2008 om 17:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() De DVD 'Defcon 2' van de 'World Weapon' -serie. Dat is gemaakt door Discovery Channel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan moeilijk die DVD voor hare neus neerzwieren, kan daar wel een bespreking van bij die thesis steken, maar ze 'eist' meerdere artikels, meerdere boeken, meerdere versies van de feiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar tot hier toe zijn zowat alle dingen die ik erover terugvind, vanuit Amerikaanse visie geschreven, dus niet echt onpartijdig. Morgen maar naar de bib, mss raak ik daar wat meer wijzer uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Trouwens, heb je daar een bron voor. Ik kan bij een eenvoudige zoektocht enkel uitkomen op het feit dat hij met de SU wel een deal wou/had voor Russische nucleaire wapens op Cuba, maar niet dat hij een echte nucleaire oorlog wou uitlokken. Het bewapenen van Cuba is nog niet meteen het aansturen op een nucleaire holocaust. Bronnenmateriaal welkom (en stuurt een kopieke naar Duupje ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 21 februari 2008 om 20:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. Jom Kipuroorlog, daar zou Israel overwogen hebben om kernwapens in te zetten bij een dreigend verlies van deze oorlog. De Sovjet-Unie zou toen kernwapens aan Egypte hebben geleverd. 2. Een grote NAVO-oefening, ik meen in 1982, die niet gemeld was bij de Russen. Tegelijkertijd werden in GB de logistieke voorrraden ververst, wat de spionagesatellieten uiteraard zagen. Bovendien maakte Reagon toen dat beruchte grapje over het opstijgen van "onze bommenwerpers" Alle SS-20 werden toen geactiveerd. 3. 11 juni 1999 Als de NAVO en de Servische machthebbers na 78 dagen bombarderen op 11 juni 1999 een militair accoord hebben gesloten, lijkt een moeilijke periode afgelsoten. Maar tot verrassing en ontzetting van de NAVO rukken onmiddellijk 200 man Russische troepen vanuit Bosnië met pantservoertuigen op naar het vliegveld van de Kosovaarse hoofdstad Pristina. Op dat moment moet de intocht van de NAVO in Kosovo nog beginnen. De NAVO moet knarsetandend dulden dat de Russen het vliegveld van Pristina bezetten. Er ontstaat een crisissfeer, met dreigende confrontatie tussen de NAVO en Rusland. Lees het gehele verhaal: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/02/0218R077.htm
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Deftige bron zou altijd leuk zijn.
|
![]() |
![]() |