![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Zal olie in 2010 meer dan 200 dollar per vat kosten? | |||
| ja, ik steun Simmons |
|
11 | 57,89% |
| nee, ik steun Tierney |
|
8 | 42,11% |
| Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Johan Van Overtveldt, directeur van de denktank Metena, is goklustig. Net als journalist John Tierney van de International Herals Tribune. Zij willen gokken over de olieprijs.
Doemdenkers die denken dat de olie piekt (knipoog) voorspellen net niet het einde van de wereld. De genoemde heerschappen zijn er echter zeer gerust in. Zij zijn er van overtuigd dat de prijs voor een vat ruwe olie niet meer dan 200 dollar zal kosten (na correctie voor inflatie) in 2010. Tierney heeft daarvoor 5000 dollar over met Matthew Simmons, een unidimensionale denker wat betreft de olieproblematiek. Simmons houdt immers geen rekening met het vermogen van de mens om alternatieven te zoeken indien dit economisch rendabel wordt. Hierdoor daalt de marktprijs en zal de olieprijs niet over de 200 gaan. Wie gokt mee? Oh, en voor de doemdenkers... Tierney heeft de mosterd gaan halen bij Julian Simon, een econoom. Die sloot een weddenschap af in 1980 met Paul Ehrlich over een aantal grondstoffen (koper, chroom, nikkel, tin en tungsten) die zouden vervijfvoudigen in marktprijs. Simon won grandioos, want de prijzen daalden zelfs op 10 jaar tijd.
|
|
|
#2 |
|
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
Door de verhoogde vraag zal de prijs blijven stijgen. Tegen dan betalen we minstens 2,5 euro per liter benzine !
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#4 | ||||||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zie niet in wat er aan doemdenken vervat zit in het erkennen van de eindigheid van de fossiele brandstoffen, meer bepaald ruwe aardolie. Het is best mogelijk dat de jaarlijkse productie van ruwe aardolie vanaf dit jaar zelfs daalt, tgo een stijgende vraag. Dan heb je zeker je 200 us dollar per vat ( ik wed zelfs op 95 dollar per vat tegen eind volgend jaar ). Kan onze economie dat aan ? Neen ! Gevolg ? MadMax in Bokrijk. Ik vind dit in grote lijnen een vrij zinnige analyse ... Iedereen moet zelf maar beslissen wat hij met de info aanvangt. Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door /\|cazar : 20 september 2005 om 17:47. |
||||||||||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
|
Citaat:
Zelf denk ik dat de prijs drastisch gaat dalen ALS de mensheid genoeg verstand aan de dag legt om te stoppen met de waardige alternatieven voor olie te negeren en doet wat ze moet doen ... en liefst zo snel mogelijk.
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
|
Citaat:
Misschien zijn ze optimaal, maar daar kan toch aan gewerkt worden? (Genetische manipulatie!!
|
|
|
|
|
#8 |
|
Banneling
|
Op 31/12/2005: 56,67 euro
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Welnee, nooit over de 200 dollar. Ik steun Tierney.
|
|
|
|
#10 | |||||
|
Banneling
|
Citaat:
We hebben ondertussen bijna het dubbele ervan bereikt. Mijn inschatting is dat, met het intredende winterseizoen in het vooruitzicht, gespannen toestand in de golf, de olieprijs dit jaar zal stranden rond de 73 us dollar per vat. Het 'leuke' is dat de usdollar/euro in ons nadeel begint te spelen, tot nu toe werden de prijsstijgingen van de aardolie hierdoor gebufferd, die buffer lijkt weg te ebben door steeds slechtere economische vooruitzichten in Europa. http://www.tijd.be/nieuws/artikel.asp?Id=1903955 En wat weinig economen snappen, zelfs de vice voorzitter van de nationale bank der belziek, is dat de prijselasticiteit van ruwe aardolie zodanig is dat demand destruction niet optreedt bij steeds hogere prijzen, meer nog, pas als het goedje 300 us dollar per vat zou bedragen, zou de vraag ernaar afnemen. Uiteraard zijn tegen die tijd alle spaargelden in rook opgegaan door hyperinflatie.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door /\|cazar : 20 september 2005 om 21:39. |
|||||
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je kan je indekken tegen beide evoluties, mét respectievelijk aan- of verkoop van......olie.
|
|
|
|
|
#13 | |
|
|
Citaat:
http://www.vkwmetena.be/contact/default.asp Veel plezier...
|
|
|
|
#14 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#15 |
|
Minister
|
100 dollar per vat zie ik het wel worden, nog voor "2010" zelfs...
|
|
|
#16 |
|
Parlementslid
|
Mijn ervaring (of perceptie als je wil) is dat de mentaliteit van de beleidsmakers pas zal veranderen als ze zelf persoonlijk in de problemen geraken. De kleine man in de straat zit dan al lang in de puree en stemt voor de mooiste beloftemakers, ook al heeft die daar tot dan toe niks van gebakken.
Ik geloof wel in de theorie dat olie boven de 200€ zal geraken, want ook al is de mens in staat om met alternatieven te komen, de geschiedenis leert dat het eerst te laat moet zijn voor er naar oplossingen gezocht worden. De mensheid is verslaafd aan post-mortem onderzoekscommissies. |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#18 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Van een fluctuatie kan je hier moeilijk spreken daar de prijsstijgingen ( sst, dat wil men eigenlijk niet geweten hebben ) te wijten zijn aan een toegenomen vraag, op het moment dat de olieproductie in Saudi-Arabie zal beginnen te dalen, en daarmee ook de wereldproductie zal starten te dalen. Dat scenario is meteen het einde van de financiële economie ( in omvang 10 keer zo groot als de reële economie en in feite alleen bestaande in de hoofden van de mensen ), daar de financiële economie ( met zijn futures, hedge-fundes, ... ) gebaseerd is op een stelselmatige exponentiële groei van de economie, iets wat onmogelijk is als energie serieus duur begint te worden. |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#20 | |
|
|
Citaat:
Intrestvoeten hebben de neiging om mee te stijgen met de inflatie. Indien niet, dan kan je bij hyperinflatie goed geld verdienen door te lenen. Als de intrestvoet lager is dan de inflatie, krijg je immers geld toe.
|
|
|