Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2008, 10:20   #1
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard Rudy Aernoudt lanceert nieuwe partij in Wallonie

Citaat:
linkie: HLN-link

Rudy Aernoudt gooit zich in de politieke arena. De voormalige chef van het departement Economie, Wetenschappen en Innovatie van de Vlaamse administratie gaat een nieuwe partij oprichten in Wallonië.

Nog geen naam
Aernoudt heeft zich drie maanden geleden al een eigendom gekocht in Lustin, tussen Namen en Dinant. Een naam voor de toekomstige politieke formatie is er nog niet, maar volgens de gewezen kabinetschef van Fientje Moerman (Open Vld) heeft "Wallonië een partij nodig die in staat is om een einde te maken aan het geïnstitutionaliseerde cliëntelisme en aan te knopen met een efficiënt ambtenarenapparaat".

Pragmatisch
"De nieuwe partij moet pragmatisch zijn. Ze moet structurele maatregelen nemen om het initiatief van de mensen te stimuleren. Ik heb een zeer duidelijke visie op het programma. Wanneer dat wordt toegepast, dan zal Wallonië binnen vijftien jaar Vlaanderen hebben ingehaald", zegt Aernoudt.

Lijst Dedecker
Zijn programma herneemt het economisch en sociaal luik dat Aernoudt heeft geschreven voor Lijst Dedecker (LDD). Toch zal de politieke formatie van Aernoudt niet "de Waalse tegenhanger van LDD" zijn. "Een Lijst Dedecker zou geen goede zaak zijn voor Wallonië", aldus Aernoudt. "Het communautaire luik van LDD is resoluut Vlaams. Jean-Marie Dedecker pleit voor de regionale autonomie. Ik verdedig het idee van een overdracht van bevoegdheden naar het meest efficiënte beslissingsniveau".

Nationale verkiezingen
De partij moet er zijn voor de regionale verkiezingen van volgend jaar, maar het echte objectief van Aernoudt zijn de federale verkiezingen van 2011. Dan hoopt hij met een "nationale" lijst te komen met kandidaten van de drie gewesten van dit land. (belga/tdb)
raar dat het hier nog niet vermeld staat. Om met de deur in huis te vallen... hoe zal deze partij zich opstellen? Hoe gaat zo'n partij veel stemmen halen in zowel Vlaanderen, Brussel en Wallonie met hetzelfde programma? Gaat deze partij niet gewoon de 'echte' politieke vleugel van B-plus worden?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 10:28   #2
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Goede zet van Aernoudt, maar hij zal, net als de B.U.B., kennis maken met de harde wetten van de particratie. Hij heeft natuurlijk het voordeel reeds bekend te zijn. Dat lijkt in België een voorwaarde te zijn om met succes aan politiek te doen.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 10:29   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Zouden de Walen zich niet gekleineerd voelen omdat een 'Vlaming' hun de weg komt wijzen?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 10:30   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Goede zet van Aernoudt, maar hij zal, net als de B.U.B., kennis maken met de harde wetten van de particratie. Hij heeft natuurlijk het voordeel reeds bekend te zijn. Dat lijkt in België een voorwaarde te zijn om met succes aan politiek te doen.
Aernoudt, die is voor het BUB toch een Vlaams-nationalist??
Oud 20 oktober 2008, 10:31   #5
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:
ik hoop dat hij niet dezelfde weg uitgaat als den BUB ze
en hoe kan de rudy nu ne vlaams nationalist zijn en tegelijk bij B-Plus zitten?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 20 oktober 2008 om 10:31.
Oud 20 oktober 2008, 10:44   #6
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En?
Hoe verlopen de Kartelonderhandelingen?
Oud 20 oktober 2008, 11:02   #7
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Indien LDD hiermee samenwerkt, laat JMDD hier wel zijn ware gelaat zien. Deze belgisch-nationalist is immers rabiaat tegenstander van regionale autonomie.
Citaat:
"Het communautaire luik van LDD is resoluut Vlaams. Jean-Marie Dedecker pleit voor de regionale autonomie. Ik verdedig het idee van een overdracht van bevoegdheden naar het meest efficiënte beslissingsniveau".
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 11:03   #8
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
en hoe kan de rudy nu ne vlaams nationalist zijn en tegelijk bij B-Plus zitten?
Ach, dat is weer de zoveelste kronkelredenering om ons (= B Plus) zwart te maken. Ik lach daar eens mee.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 11:03   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor één keer ben ik het deels met u eens.
Vooral in Wallonië, waar de almacht van de PS moeilijk te bestrijden is, en waar nu een ziedende strijdt woedt tussen PS en MR zal het zeer moeilijk zijn om een nieuwe partij (van welke aard dan ook) te lanceren.
Oud 20 oktober 2008, 11:05   #10
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ach, dat is weer de zoveelste kronkelredenering om ons (= B Plus) zwart te maken. Ik lach daar eens mee.
Hij heeft nochtans gelijk.
Je kan in Bplus zitten en enige Vlaamse reflex vertonen, dat is waar.
Maar je kan niet in Bplus zitten en Vlaams-Nationalist zijn.
Oud 20 oktober 2008, 11:07   #11
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Hij heeft nochtans gelijk.
Je kan in Bplus zitten en enige Vlaamse reflex vertonen, dat is waar.
Maar je kan niet in Bplus zitten en Vlaams-Nationalist zijn.
Heeft Hans gelijk over het feit dat Aernoudt Vlaams-nationalist is? Ik dacht het niet!

Ik beschouw mezelf als een Belgicist met een gezonde Vlaamse reflex (lijkt me ook wel logisch gezien ik ook Vlaming ben), maakt dat van mij een Vlaams-nationalist?
Oud 20 oktober 2008, 11:11   #12
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heeft Hans gelijk over het feit dat Aernoudt Vlaams-nationalist is? Ik dacht het niet!
Sorry Kim, ik was verkeerd.
Ik dacht dat je zei dat je Vlaams-Nationalist kon zijn én in Bplus kon zitten.
Vanzelfsprekend is Aernoudt geen Vlaams-Nationalist, dat is dwaas bubbelgebrabbel.

Citaat:
Ik beschouw mezelf als een Belgicist met een gezonde Vlaamse reflex (lijkt me ook wel logisch gezien ik ook Vlaming ben), maakt dat van mij een Vlaams-nationalist?
Natuurlijk niet, en dat is ook wat ik zei: je kan in Bplus zitten en een Vlaamse reflex hebben, maar je kan niet in Bplus zitten en Vlaams-Nationalist zijn.

Ik denk dat we het hier over eens zijn hoor, alleen een klein misverstand in communicatie.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 20 oktober 2008 om 11:11.
Oud 20 oktober 2008, 11:12   #13
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat we het hier over eens zijn hoor, alleen een klein misverstand in communicatie.
Klopt.
Oud 20 oktober 2008, 11:13   #14
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Klopt.
Dat is dan geregeld.
Oud 20 oktober 2008, 11:25   #15
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uiteraard is hij geen Vlaams-nationalist. Dat heeft de B.U.B. ook nooit beweerd. Net zo min als jij Vlaams-nationalist bent. Maar dat wil niet zeggen dat we het met jullie eens zijn over alles.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 15:48   #16
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:
Indien LDD hiermee samenwerkt, laat JMDD hier wel zijn ware gelaat zien. Deze belgisch-nationalist is immers rabiaat tegenstander van regionale autonomie.
Dit is idd de kern van het hele verhaal... dedecker bewijst weer maar eens dat zijn leuze "postje primeert boven alles" echt altijd telt
Oud 20 oktober 2008, 16:30   #17
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Laat Aernoudt de verkiezingen in Wallonië maar winnen, liever Rudy Aernoudt aan tafel die voor de overdracht van een aantal bevoegdheden is dan Milquet, Reynders, Di Rupo of Maingain die op alles Non, Non, Non zeggen.
Oud 20 oktober 2008, 17:07   #18
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Veel succes gewenst, niet iedereen staat te springen voor hervormingen.
Oud 20 oktober 2008, 17:27   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zouden de Walen zich niet gekleineerd voelen omdat een 'Vlaming' hun de weg komt wijzen?

De helft van het Waals politiek establisment bestaat uit Vlamingen, Italianen etc...

De vraag is of Rudi stemmen kan afpakken van de PS. Gezien het asociaal karakter van Rudi en huidig failliiet van het neoliberalisme zal ie alleen maar stemmen afpakken van de MR waardoor de positie van de PS versterkt.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 20 oktober 2008 om 17:29.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 17:31   #20
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
onderstaande bracht uw partij uit als persmededeling.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Het is triest en verbijsterend om te moeten vaststellen dat zelfs zogenaamde « goede Belg » Rudy Aernoudt beïnvloed is door het separatisch betoog van mensen die hij naar eigen zeggen probeert te bestrijden.
...
Nu echter vertelt hij een anti-provinciaal verhaal dat niet zou misstaan bij een separatist van het Vlaams Belang of van Lijst Dedecker.
...

Op zijn persoonlijke site vinden we trouwens geen enkel spoor van de Belgische vlag, maar wel de Europese vlag (wat heel goed is) en ook – vreemd genoeg – Vlaamse en Waalse vlaggen, als ware het een schande om zich als Belg te profileren.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be