Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2009, 18:31   #1
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard Begint Dedecker zijn pluimen te verliezen?

In een recente peiling van de VRT en de Standaard (http://www.deredactie.be/cm/de.redac...eilingAlgemeen) kan men vaststellen dat de Lijst Dedecker tegenover de vorige peiling van oktober zo'n 5% verliest. Op zich zegt dit natuurlijk betrekkelijk weinig, maar mijns inziens bestaat de kans dat dit te maken heeft met het feit dat Dedecker, onder meer in een artikel in Knack, duidelijk te kennen geeft louter voor de macht te gaan (zijn standpunten over migratie en het cordon waren opvallend, om het eufemistisch te stellen). Denkt u ook dat er een causaal verband is, of is het louter toeval?

Terzijde, in de peiling blijkt het VB zo'n 1,4% te winnen t.o.v. die van oktober, maar toch vermeld het artikel "Vlaams Belang is met 15,4% de derde partij. Ze verliest wel 3,9% tegenover de verkiezingen van 2007 en 1,4% tegenover de vorige peiling." Een schoonheidsfoutje van de immer objectieve VRT?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 18:42   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

pf, peilingen......
Oud 6 maart 2009, 18:50   #3
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
In een recente peiling van de VRT en de Standaard (http://www.deredactie.be/cm/de.redac...eilingAlgemeen) kan men vaststellen dat de Lijst Dedecker tegenover de vorige peiling van oktober zo'n 5% verliest. Op zich zegt dit natuurlijk betrekkelijk weinig, maar mijns inziens bestaat de kans dat dit te maken heeft met het feit dat Dedecker, onder meer in een artikel in Knack, duidelijk te kennen geeft louter voor de macht te gaan (zijn standpunten over migratie en het cordon waren opvallend, om het eufemistisch te stellen). Denkt u ook dat er een causaal verband is, of is het louter toeval?

Terzijde, in de peiling blijkt het VB zo'n 1,4% te winnen t.o.v. die van oktober, maar toch vermeld het artikel "Vlaams Belang is met 15,4% de derde partij. Ze verliest wel 3,9% tegenover de verkiezingen van 2007 en 1,4% tegenover de vorige peiling." Een schoonheidsfoutje van de immer objectieve VRT?
Je moet peilingen nooit vertrouwen. Niet als ze slecht zijn, niet als ze goed zijn.

TNS interviewde 1000 mensen. LLB doet er 2500. Statistisch is de meerwaarde daarvan laag, m�*�*r de kern is in blijft hoe ze van bruto naar netto gaan: wat is de correctiefactor. Is men die aan het verfijnen naar, bijvoorbeeld, LDD?

Peilingen geven vooral weer wie de laatste tijd veel in beeld geweest is en ik denk dat De Wever hier zijn 'Slimste Mens' -score casht. Nu, ik gun het de N-VA wel (behalve als ze terug dezelfde fout gaan begaan nadien) maar ook die score kalft af. LDD is wat minder in beeld gekomen en ik denk dat de zaak Claus en ook de ophemeling van Anne De Baetzelier hun effect hebben.

Dat men bij LDD 'opgelucht' is? Mhh. Te vroeg pieken is altijd om problemen vragen, al is het maar dat de lijstvorming daar nog volop bezig is en sommige mensen hun droom van het parlementair leer wel eens zouden kunnen zien vervliegen.

Toch drie scores: ondanks de blijvende aandacht voor Geert Lambert en C° overtuigt de partij niemand. Ze hadden misschien beter gewoon teruggekeerd naar 'Spirit'. Het is even betekenisloos als SLP maar toch gekend.

Groen! blijft op hun gekende niveau. Dat zal nog wel afkalven, maar dat zou wel eens kunnen betekenen dat bijvoorbeeld in West-Vlaanderen en Limburg het krap zal worden, zeker met onbekende kopstukken.

En Vlaams Belang - mijn partij- gaat vooruit in een peiling die ons altijd lager inschat dan anderen. In 2007 achteraf gezien terecht - vermoedelijk omdat heel wat last minute-voters naar LDD trokken - maar of dit vandaag nog zo is, is een andere kwestie. Media-aandacht? Behalve Marie-Rose Morel bijna niks. Ik krijg het persoverzicht en dat is beperkt, behalve hier en daar lokaal. Eigenaardig genoeg - na ruim 10 marktbezoeken de voorbije weken - kan ik ook geen terugval in sympathie zien. Deze morgen stond de SP.a op de Vrijdagmarkt en dat kraam werd straal genegeerd door de meeste marktbezoekers. Het is dus afwachten wat de andere peilingen zeggen.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 18:51   #4
giserke
Banneling

Standaard

Ik vraag me af welke lichtzinnige voor LDD stemt?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 19:19   #5
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik vraag me af welke lichtzinnige voor LDD stemt?
Dat zijn mensen die vinden dat CD&V en O-VLD geholpen moet worden indien deze partijen weer geen meerderheid vormen. Dan kan JMDD aanschuiven aan de regeringstafel.

Het zijn mensen die na het "goed bestuur"-slogan, nu voor de "gezond verstand"-slogan vallen. Echter wel steeds in een belgisch kader. Ik vraag me echt af wat JMDD gaat doen als hij van de franstaligen steeds een eenvoudig 'Non' te horen krijgt? Weer in de kamera's gaan jammeren?

Zal JMDD weer iedere week nieuwe verkiezingen eisen als een regering van CD&V/O-VLD/LDD (aan vlaamse kant) tot dezelfde resultaten komt als de huidige regering?
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 19:42   #6
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

dat was mooi te verwachten dat LDD zijn pluimen ging verliezen
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 20:27   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Je kan 'm altijd nog verbannen naar Wallonië.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 20:43   #8
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Verliezen?
Hij staat nog altijd op 200% van zijn vorige score bij de federale verkiezingen
Er wordt VEEL TE VEEL geloof/belang gehecht aan peilingen

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 20:47   #9
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Verliezen?
en zal nog lager uitvallen dan in de peilingen.
rede: demonisering van de peilingen dat het VB géén grote score haalt.

wacht maar tot op 7 juni!
Oud 6 maart 2009, 20:47   #10
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
je kan altijd meegaan aangezien je al halfweg bent met je Groot-Luik.
Oud 6 maart 2009, 22:30   #11
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het ook een spijtige ontwikkeling binnen LDD. Waarschijnlijk dacht hij stemmen van de OpenVLD weg te kunnen snoepen door zich wat Belgicistischer op te stellen. Helaas voor hem is het effect dat hij oploopt door zich minder Belgicistisch op te stellen groter.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 22:36   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik vind het ook een spijtige ontwikkeling binnen LDD. Waarschijnlijk dacht hij stemmen van de OpenVLD weg te kunnen snoepen door zich wat Belgicistischer op te stellen. Helaas voor hem is het effect dat hij oploopt door zich minder Belgicistisch op te stellen groter.

Belgicistisch? Is dat een verzamelnaam voor alles en iedereen die geen seperatist is tegenwoordig?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 22:43   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eigenlijk is de score van Groen! nog verbazend aangezien men die naam tegenwoordig alleen nog maar ziet opduiken in het stemhokje. Als we de mediaandacht voor iemand als Dewever en de NVA vergelijken met die voor Vogels en Groen! is het verschil niet zo groot. Idem voor de SP.a. Na al de kamelen dat ze de laatste maanden hebben geschoten is dit nog niet zo'n slecht resultaat. Ik had veel erger verwacht. Gennez bakt er niets van en er is geen lijn in te krijgen.

Ik denk dat die peiligen het belang aantonen van boegbeelden. Wat zouden LDD en NVA zijn zonder Dedecker en Dewever? Zouden ze de kiesdrempel nog halen. NVA misschien wel nog nipt omdat ze een goed uitgebouwde partij zijn dat kan terugvallen op haar basis maar een partij als LDD hoogstwaarschijnlijk niet.

Ander opvallend kenmerk maar dat is niet zo nieuw is de versnippering van het politiek landschap en het feit dat alle partijen wellicht aan hun minimum zitten op LDD en NVA na die de wind momenteel wat in de zijlen hebben.
Oud 6 maart 2009, 22:54   #14
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Belgicistisch? Is dat een verzamelnaam voor alles en iedereen die geen seperatist is tegenwoordig?
Ja
We zijn dan 'slechte vlamingen' of 'volksverraders'

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 22:56   #15
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

ik had dat zien aankomen hoor. Ik ben niet teleurgesteld. Als we 12% halen, verdubbelen we ons resultaat
en ik gun de N-VA 10%

beter 2 stabiele partijen (LDD én N-VA) over de kiesdrempel dan 1 partij met een "monsterscore" (LDD) en de andere partij die met moeite 3 zetels haalt (N-VA)

ik hoop dat LDD en N-VA achter de scehremn hun lot aan elkaar verbinden:
LDD in de regering? Dan moet N-VA er ook bij...
N-VA in de regering? Dan moet LDD er ook bij...
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 23:12   #16
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Iemand die nu nog niet doorheeft dat België zo snel mogelijk moet verdwijnen, volgt ofwel de politieke actualiteit niet, of is, om welke redenen dan ook, verknocht aan de Belgische staat.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 23:33   #17
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand die nu nog niet doorheeft dat België zo snel mogelijk moet verdwijnen, volgt ofwel de politieke actualiteit niet, of is, om welke redenen dan ook, verknocht aan de Belgische staat.
Tja als België moet verdwijnen omdat er spanningen bestaan tussen de elites van de verschillende stammen dan zou de helft van de landen die momenteel lid zijn van de VN moeten verdwijnen. Ik ben helemaal niet verknocht aan de Belgische staat maar het alternatief zou nog erger zijn.
Oud 6 maart 2009, 23:34   #18
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Verliezen?
waarom doe je dat dan zelf met je 200%?
Oud 6 maart 2009, 23:36   #19
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
ik had dat zien aankomen hoor. Ik ben niet teleurgesteld. Als we 12% halen, verdubbelen we ons resultaat
en ik gun de N-VA 10%

beter 2 stabiele partijen (LDD én N-VA) over de kiesdrempel dan 1 partij met een "monsterscore" (LDD) en de andere partij die met moeite 3 zetels haalt (N-VA)

ik hoop dat LDD en N-VA achter de scehremn hun lot aan elkaar verbinden:
LDD in de regering? Dan moet N-VA er ook bij...
N-VA in de regering? Dan moet LDD er ook bij...
Ik meen dat VB veel stabieler èn groter is dan LDD!
Oud 6 maart 2009, 23:38   #20
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Henri1, kun je nu echt nooit eens iets bijdragen tot het debat?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be