![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Bart Staes (Groen!) (18 t.e.m. 24 mei) Regent van opleiding, oorspronkelijk actief bij de Volksunie jongeren, later in het VU-partijbestuur, stapte in 2002 over naar Groen!. Sinds 1999 is hij Europees parlementslid, eerst voor de VU, later voor Groen! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het discriminatieverbod is geschonden wanneer voor een verschil in behandeling tussen twee of meerdere personen, situaties of gevallen geen redelijke verantwoording bestaat.
http://www.drugsdiscriminatie.be/start.htm Er is duidelijk een verschil in behandeling van gebruikers van, handelaars in en producenten van alcohol enerzijds en cannabis anderzijds. Bestaat er hiervoor een redelijke verantwoording? Niet alleen bij wet is de behandeling verschillend. Voor alcohol mag publiciteit gemaakt worden, zonder enige waarschuwing. Cannabis en andere illegale drugs worden gestigmatiseerd. Op welke basis? Als je op een receptie of feest geen alcohol drinkt wordt je aanzien als asociaal en mag je steeds uitleggen waarom je niet drinkt. De strafste drink-verhalen worden op luid applaus onthaald; maar vertel nooit dat je een andere drug gebruikte, dan ben je op slag een junk, "niet goed bezig", een paria, een slecht mens, een crimineel,... Ouders aanvaarden dat hun kinderen dronken thuiskomen (want "we zijn ook nog jong geweest") Maar jongeren durven hun ouders niet te vertellen dat ze een joint gerookt hebben. "Uit een studie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat alcoholmisbruik de grootste doodsoorzaak is in Europa bij jongeren tussen 15 en 29 jaar. Uit deze leeftijdsgroep stierven in Europa in 1999 56.000 jongeren aan de gevolgen van alcohol. Is het dan logisch dat cannabis en andere minder schadelijke drugs gecriminaliseerd worden? Is het huidige drugsbeleid objectief en op redelijkerwijze gerechtvaardigd zoals de antidiscriminatiewet voorschrijft? Kan men dan niet stellen dat er sprake is van een discriminatie is van drugs en druggebruikers?" http://www.drugsdiscriminatie.be/doelstelling.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Groen is Pro cannabis he
![]() Mss beter gepast in de andere fora, van partijen die er tegen gekant zijn?
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk niet dat ze erop gaan reageren
![]() Moeten ook "voorzichtig" zijn met uitspraken betreft dit he. Maar ik denk dat Groen! niet echt wakker geschud moet worden. De CD&V zijn de grote achterblijvers, dat zijn de rotte honden ![]()
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Begrijp je dat discriminatie "een verschil in behandeling tussen twee of meerdere personen, situaties of gevallen waarbij geen redelijke verantwoording bestaat" is? Natuurlijk is het ieders recht om iemand al dan niet leuk te vinden. Maar als je iemand leuk vindt, en dan plots niet meer als je vertelt dat je cannabis rookt, durf ik dit wel discriminatie noemen wegens het ontbreken van een redelijke verantwoording. Waarom zou discriminatie enkel gaan over behandeling bv. op de werkvloer? Je mag gerust iemands gedrag goed- of afkeuren, als je een gerede verantwoording kan geven. Net dit laatste heb ik nog niet gehoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik stap het ene café binnen ipv het andere, discrimineer ik nu de ene cafébaas? Volgens een ver doorgetrokken definitie van discriminatie wel. Maar als je discriminatie zo ver doortrekt, dan verliest het zijn betekenis. Want discriminatie is niet altijd slecht. Het is mijn recht om dat café binnen te stappen zelfs al kan ik niet uitleggen waarom. Het is mijn recht jou niet leuk te vinden. Als ik geen reden kan geven waarom ik jou niet leuk vind, dat ben ik niet in fout. De vraag is dan in welke gevallen mogen personen discrimineren en in welke gevallen is dit problematisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Snap je wat de rest van mijn post te maken heeft met discriminatie? Begrijp je dat discriminatie "een verschil in behandeling tussen twee of meerdere personen, situaties of gevallen waarbij geen redelijke verantwoording bestaat" is?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
edit: eens vlug gegoogeld achter definities van discriminatie en veel definities zijn fundamenteel anders dan jouw definitie. De jouwe zegt: je moet een redelijke verantwoording hebben voor je gedrag, vele andere definities zeggen: tis enkel discriminatie in bepaalde contexten en over bepaald gedrag. De bewijslast komt dan bij de andere persoon te liggen. Tis niet de discriminerende die moet bewijzen dat hij een aanvaardbare reden heeft, tis aan de aanklager om te bewijzen dat de discriminerende redenen hanteert die onaanvaardbaar zijn. En de categorie van onaanvaardbare discriminatie redenen is exhaustief. Laatst gewijzigd door Lysander : 20 mei 2009 om 14:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Wat een geblaat om niets. Alcohol is legaal, cannabis illegaal, dat is genoeg redelijke verantwoording.
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn definitie komt nochtans uit de antidiscriminatiewet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat Jarno het had over mijden van gebruikers. Ik meen begrepen te hebben dat voor hem de verantwoording waarom cannabis illegaal is, "het is illegaal". Volgens Jarno is dit voldoende redelijke verantwoording |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dus als ik iemand zijn vriend niet wil zijn, moet ik daar een redelijke verantwoording voor kunnen geven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij het gebruiken van alcohol of cannabis benadeel je niet een ander. Waarom is het ene toegelaten en het andere verboden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U begint zelf de discussie over discriminatie van cannabis t.o.v. alcohol, inzake dewelke ik zeg dat zolang alcohol legaal is en cannabis illegaal men niet kan spreken over strafbare discriminatie. Als u dan mijn argument wenst te ontkrachten door het in twijfel stellen van de rechtvaardigheid van het verbod op cannabis dan bevaart u de niet-legalistische weg en vervalt uw eerste argument, dat steunde op de anti-discriminatiewetgeving en aldus legalistisch is. U kan hier weer op verder bouwen maar dit zal enkel leiden tot een cirkelredenering.
![]() |
![]() |