Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Welke maatregelen tegen ozonvervuiling dringen zich op?
geen 7 43,75%
deze (specifieer) 9 56,25%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2006, 10:08   #1
eno2
Banneling

Standaard O ZO'N impotentie

't Was warm en de ozon-waarschuwingsdrempels werden overschreden;
Wat deden de autoriteiten?
Niets.
't Bleef warm, en de ozon-alarmdrempels werden overschreden.
En wat deden de autoriteiten?
Vakantie of siesta.
Waar hebben we autoriteiten voor nodig als ze niets doen bij dodelijke vervuiling? Remember, 10% hogere sterftecijfers dan normaal - dit is een hecatombe.
Meneerke Peeters moet gaan. Te voet gaan of met de fiets, dat kan niet schelen, maar gaan moet hij.
Hij kan dan ook eens gaan- kijken, te voet, of het openbaar vervoer tenminste proper rijdt.
Verder doen met zo'n ozon-impotente politiek, dat gaat niet.

Kop in het zand is politiek onaanvaardbaar, zand in de kop evenzeer.

Dat aan King (Kong) auto niet geraakt wordt, is totaal vieux -jeu en heeft geen toekomst meer, zoniet hebben wij geen toekomst meer.

De tijd van "wat goed is voor de automobielindustrie is goed voor jou", is voorgoed voorbij.

Nu nog politiekers die dat begrijpen en die daarnaar handelen.

Welke maatregelen moeten volgens jullie effectief getroffen worden?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 10:15   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

sommige vlaamkes raken inderdaad impotent bij deze hitte.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 10:51   #3
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
sommige vlaamkes raken inderdaad impotent bij deze hitte.
Sommige Vlaamkens beginnen dan weer integendeel, geheel in tegenstelling tot het volkskarakter, heel potente exotische karaktertrekken te vertonen... maar niet bij de elite...

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 juli 2006 om 10:52.
Oud 27 juli 2006, 13:26   #4
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Men spreekt van WAARSCHUWINGSdrempels, maar ik hoor maar weinig waarschuwingen...

een goede maatregel zou zijn de verkeersdrempels afschaffen... al dat remmen en optrekken is slecht voor het milieu...
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 13:54   #5
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Iets doen aan het autoverkeer om de Belgische ozon-problematiek te bestrijden is onzin. Integendeel zelfs, de reden waarom ozon-piekwaarden werden gehaald in Bommerskonte, Zwevezele, Gullegem en Zichemzussenbolder (de correcte namen haalt u ongetwijfeld uit het betere dagblad), en niet in Brussel, Antwerpen en Gent, ligt immers aan het feit dat in deze eerste gemeenten er minder auto's rondrijden.

Op het platteland zorgt de combinatie van NO2 (afkomstig van onze buurlanden), zonlicht en koolwaterstoffen voor een mooie ozon-cocktail. In de steden zorgt de uitstoot van NO (autoverkeer) ervoor dat de ozonconcentratie wordt afgeblokt. Zie hieronder:

Citaat:
Uit analyse van meetresultaten, modelberekeningen en vroegere experimenten in het buitenland (o.a.
Duitsland) blijkt dat het treffen van kortetermijnmaatregelen (zoals bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen
in het verkeer) tegen ozonvervuiling tijdens een aan de gang zijnde ozon smogepisode, buiten een
sensibiliserend effect, geen enkele zin heeft. Omwille van de beperkte emissiereductie van
ozonprecursoren door die maatregelen en omwille van de niet-lineariteit van het ozonvormingsproces
hebben die maatregelen tijdens een episode een averechts effect: zulke maatregelen zullen de
ozonconcentraties doen stijgen.
Oud 27 juli 2006, 14:17   #6
Tegendradigaard

Standaard

waw ik ga mijnen auto wat laten stationair draaien... dju dat kost mij wat veel naft.... en de prijs van de naft tegenwoordig...

nu wou ik eens iets voor het milieu doen...
Oud 27 juli 2006, 14:31   #7
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
waw ik ga mijnen auto wat laten stationair draaien... dju dat kost mij wat veel naft.... en de prijs van de naft tegenwoordig...

nu wou ik eens iets voor het milieu doen...
De studie, zoals blijkt uit de link, geeft enkel het effect weer van het verminderen van het autoverkeer en/of de uitlaatgassen van het autoverkeer op de ozonvorming in periodes van acute ozonpieken (zeg maar op warme zomerdagen). Op andere milieuparameters en op "ozonvorming in het algemeen" is de balans nog altijd negatief hoor 8)

Ik wou met die studie enkel aangeven dat het wilde roepen op Peeters' ontslag naar aanleiding van de afgelopen ozonpieken, en dit omdat hij niets deed aan het autoverkeer, op drijfzand is gebaseerd.
Oud 27 juli 2006, 14:45   #8
Tegendradigaard

Standaard

Ik heb ooit eens op de national geodinges op den tv gezien dat het juist de uitstoot van co2 is die ook de opwarming zelf van de aarde tegengaat...

was een reportage naar aanleiding van 09/11 en het volledig stilvallen van het luchtverkeer boven de usa.

maar 'k zijn te weinig onderlegd in dat soort zaken... ik aap gewoon de apen na he....

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 27 juli 2006 om 14:46.
Oud 27 juli 2006, 15:04   #9
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb ooit eens op de national geodinges op den tv gezien dat het juist de uitstoot van co2 is die ook de opwarming zelf van de aarde tegengaat...

was een reportage naar aanleiding van 09/11 en het volledig stilvallen van het luchtverkeer boven de usa.

maar 'k zijn te weinig onderlegd in dat soort zaken... ik aap gewoon de apen na he....
Het zou interessant zijn om zulke reportage te zien, want ik vrees een beetje dat door het niet onderlegd zijn een paar kleine, doch noodzakelijke details uit uw pointe zijn ontsnapt

Maar de situatie zoals jij ze beschrijft in die reportage, lijkt me vergelijkbaar met die ozonstudie: als je beweert dat er minder ozon is wanneer er minder verkeer is, dan volstaat het de ozonconcentraties bij weekendregime te vergelijken met deze bij werkweekregime. Idem voor de invloed van vliegtuigen op het klimaat.
Oud 27 juli 2006, 17:23   #10
Tegendradigaard

Standaard

ik snap er de balle nie van he Turkje...
'k hem een ingebouwd kompas waardoor ik in een afgesloten ruimte het noorden kan vinden ....geblinddoekt... (zou nog iets zijn voor wedden dat...)

maar voor de rest ben ik nooit goed geweest in al die natuurkundes en andere chemische en hoe heet het nog reacties en gassen .... pfffff 'k krijg er al darmgas van als ik er aan denk....

darmgas..... was de nu slecht of goed voor het gat in de ozonlaag...
Oud 27 juli 2006, 20:13   #11
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
't Was warm en de ozon-waarschuwingsdrempels werden overschreden;
Wat deden de autoriteiten?
Niets.
't Bleef warm, en de ozon-alarmdrempels werden overschreden.
En wat deden de autoriteiten?
Vakantie of siesta.
Waar hebben we autoriteiten voor nodig als ze niets doen bij dodelijke vervuiling? Remember, 10% hogere sterftecijfers dan normaal - dit is een hecatombe.
Meneerke Peeters moet gaan. Te voet gaan of met de fiets, dat kan niet schelen, maar gaan moet hij.
Hij kan dan ook eens gaan- kijken, te voet, of het openbaar vervoer tenminste proper rijdt.
Verder doen met zo'n ozon-impotente politiek, dat gaat niet.

Kop in het zand is politiek onaanvaardbaar, zand in de kop evenzeer.

Dat aan King (Kong) auto niet geraakt wordt, is totaal vieux -jeu en heeft geen toekomst meer, zoniet hebben wij geen toekomst meer.

De tijd van "wat goed is voor de automobielindustrie is goed voor jou", is voorgoed voorbij.

Nu nog politiekers die dat begrijpen en die daarnaar handelen.

1. Afschaffen van alle quasi onbezette buslijnen. Het is goedkoper én milieuvriendelijker om daar taxi's voor in te zetten.
2. Afschaffen verkeersdrempels. Het stoppen-optrekken verhaal verhoogt verbruik en dus ook uitstoot enorm.
3. Aanleg van ijzeren rijn absolute prioriteit maken, in het algemeen zoveel mogelijk vrachtverkeer door binnenschipvaart en spoor ipv kamions.
4. Afschaffen goedkopere benzinetarieven voor de transportsector. Het transport van goederen wordt kunstmatig goedkoop gehouden. Is niet goed voor de lokale werkgelegenheid en niet goed voor het milieu.
5. Openhouden (misschien zelfs nog uitbreiden van) kerncentrales.
6. Absolute prioriteit maken van het werken aan vervangen van olie. Dat is ook geo-strategisch zeer belangrijk.

Ik denk dat dat een aantal maatregelen kunnen zijn die kunnen helpen, maar dit is natuurlijk maar een druppel op de hete plaat als de rest (van de wereld) niks doet.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2006, 20:21   #12
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat vooral die optie 5 in de toekomst van belang zal zijn. Niets is zo proper en efficiënt als kernenergie.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:37   #13
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Iets doen aan het autoverkeer om de Belgische ozon-problematiek te bestrijden is onzin. Integendeel zelfs, de reden waarom ozon-piekwaarden werden gehaald in Bommerskonte, Zwevezele, Gullegem en Zichemzussenbolder (de correcte namen haalt u ongetwijfeld uit het betere dagblad), en niet in Brussel, Antwerpen en Gent, ligt immers aan het feit dat in deze eerste gemeenten er minder auto's rondrijden.

Op het platteland zorgt de combinatie van NO2 (afkomstig van onze buurlanden), zonlicht en koolwaterstoffen voor een mooie ozon-cocktail. In de steden zorgt de uitstoot van NO (autoverkeer) ervoor dat de ozonconcentratie wordt afgeblokt. Zie hieronder:

http://www.irceline.be/~celinair/doc...n_bel_2004.pdf[/left]

Citaat:
Op het platteland zorgt de combinatie van NO2 (afkomstig van onze buurlanden), zonlicht en koolwaterstoffen voor een mooie ozon-cocktail

Afkomstig van onze buurlanden... Grapjas. Je bedoelt "ook" afkomstig van onze buurlanden... Als België niet de slechtste leerling was op het gebied van niet vervuilen, binnen Europa, en van geen maatregelen nemen, zou ik je negationisme bijna beginnen geloven.

Citaat:
zorgt de uitstoot van NO (autoverkeer) ervoor dat de ozonconcentratie wordt afgeblokt. Zie hieronder:

Een dergelijke reactie was natuurlijk te verwachten, na de onzin die gekleurde zogenaamde milieudeskundigen (op het radionieuws oa) komen verkondigen.

De uitwerking van het zonlicht op een vervuilende smognevel bestaat uit een groot aantal kettingreacties en evenwichtsreacties, die elkaar beïnvloeden en die verschuiven naargelang de omstandigheden, vooral de temperatuur en de tijdelijke samenstelling. Vele van die gedragingen zijn niet bekend. Een volleerd chemicus kan in deze petroleumdampensoep gemakkelijk verdwalen. Daar één deelreactie uitlichten (waarbij een beetje
ozon afgebroken wordt, is te simplistisch.

En vooral, het brengt de gewone burger in verwarring, confusie, waardoor de milieuvervuilingsnegationisten weer eens victorie kunnen kraaien en ongehinderd verder hun desastreuze gangen gaan.

Zoniet moet meneerke Peeters maar het leger en de civiele bescherming maar mobiliseren en die met hun voertuigenpark (tanks produceren aardig wat ozonbestrijdende stikstof) rondjes laten draaien op de heikele ozonpunten. Dan wordt hij tenminste eens waargenomen in een positie waarin hij iets doet...Maar overmaat aan stikstof doet stikken en de fijne deeltjes (roet) veroorzaken kanker en astma...

Als tijdelijke maatregelen volgens jou niets uithalen, dan heb ik niets, integendeel, tegen blijvende maatregelen.

oa Een gevoelige blijvende snelheidsbeperking.

Dat scheelt niet alleen aan vervuiling, maar ook aan doden en verbruik.

En we moeten toch zuinig zijn op uitstoot, op energie, en zelfs op mensenlevens, is het niet?

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 juli 2006 om 09:41.
Oud 28 juli 2006, 09:40   #14
Tegendradigaard

Standaard

neen we moeten niet zuinig zijn op mensenlevens.

Hoe ouder de mensen worden, hoe meer ze ons kosten.... aan pensioenen en ziekteverzekering ed...

hoe meer mensen jong sterven hoe beter voor onze maatschappij...
Oud 28 juli 2006, 09:44   #15
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ge hebt natuurlijk gelijk, eno2. Ik ken immers niks van chemie, noch van milieu, en al die wetenschappers die meegewerkt hebben aan die studies, die kennen er nog minder van. Neen, alleen eno2 heeft gelijk, omdat.... eno2 gelijk heeft. De rest zijn "negationisten".

Ik stel voor dat ge een sekte opricht, eno2, dat is bij voorbaat de manier om altijd gelijk te krijgen. OK? Ciao.
Oud 28 juli 2006, 09:49   #16
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
neen we moeten niet zuinig zijn op mensenlevens.

Hoe ouder de mensen worden, hoe meer ze ons kosten.... aan pensioenen en ziekteverzekering ed...

hoe meer mensen jong sterven hoe beter voor onze maatschappij...
Meer dan de helft van mijn jeugdvrienden zijn allang dood.
Onder snel voortijlende vrachtwagens terechtgekomen en zo.
Frontaal gebotst, of gewoon dodelijk het decor ingegaan, al of niet onder het genot van een snelheidsroes, gecombineerd met andere .
Ik geloof niet, dat de maatschappij er zoveel beter op geworden is, dat die productievelingen jong verdwenen zijn en dat ik, slakkenganger, bijna alleen achterblijf.
Nog het familie-leed daar gelaten...

Tu me donnes bien du fil �* retordre, Tegendradigaard. Je bent hier gewoon hoogcynisch bezig, en naast de zaak, geef het toe. Maar ik laat me niet afleiden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 juli 2006 om 09:56.
Oud 28 juli 2006, 09:49   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ge hebt natuurlijk gelijk, eno2. Ik ken immers niks van chemie, noch van milieu, en al die wetenschappers die meegewerkt hebben aan die studies, die kennen er nog minder van. Neen, alleen eno2 heeft gelijk, omdat.... eno2 gelijk heeft. De rest zijn "negationisten".

Ik stel voor dat ge een sekte opricht, eno2, dat is bij voorbaat de manier om altijd gelijk te krijgen. OK? Ciao.
Goed zo.
Kop in het zand, zand in de kop.
Oud 28 juli 2006, 09:53   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
1. Afschaffen van alle quasi onbezette buslijnen. Het is goedkoper én milieuvriendelijker om daar taxi's voor in te zetten.
2. Afschaffen verkeersdrempels. Het stoppen-optrekken verhaal verhoogt verbruik en dus ook uitstoot enorm.
3. Aanleg van ijzeren rijn absolute prioriteit maken, in het algemeen zoveel mogelijk vrachtverkeer door binnenschipvaart en spoor ipv kamions.
4. Afschaffen goedkopere benzinetarieven voor de transportsector. Het transport van goederen wordt kunstmatig goedkoop gehouden. Is niet goed voor de lokale werkgelegenheid en niet goed voor het milieu.
5. Openhouden (misschien zelfs nog uitbreiden van) kerncentrales.
6. Absolute prioriteit maken van het werken aan vervangen van olie. Dat is ook geo-strategisch zeer belangrijk.

Ik denk dat dat een aantal maatregelen kunnen zijn die kunnen helpen, maar dit is natuurlijk maar een druppel op de hete plaat als de rest (van de wereld) niks doet.
Akkoord voor drie, vier en zes.
Vijf op tien, dus.
Oud 28 juli 2006, 09:55   #19
ekskimo
Provinciaal Statenlid

ekskimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

brochures voor mensen met ademhalingsproblemen te helpen en oudere mensen , ma vooral da eerste want binnenblijven helpt echt nie en ik kan het wete . ma ze denken meer aan de oude mensen dan aan jonge mensen met hartafwijkingen , longproblemen , astma

ekskimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2006, 09:58   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ekskimo Bekijk bericht
brochures voor mensen met ademhalingsproblemen te helpen en oudere mensen , ma vooral da eerste want binnenblijven helpt echt nie en ik kan het wete . ma ze denken meer aan de oude mensen dan aan jonge mensen met hartafwijkingen , longproblemen , astma
Jawel, want de astmagevoeligheid onder de jeugd is alarmerend stijgend en wordt een echt probleem voor de volksgezondheid.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be