![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Welke taal kan de nieuwe functie vervullen als het Engels deze niet meer kan dragen? | |||
Spaans |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,84% |
Frans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Esperanto of een andere ''gemaakte taal'' |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,80% |
Latijn |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,96% |
Mandarijn |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,88% |
Arabisch |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Russisch of een andere Slavische taal |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,96% |
Duits |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,88% |
Nederlands |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,88% |
Het blijft Engels |
![]() ![]() ![]() |
31 | 60,78% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met de oprukkende invloed van het Spaans in de Verenigde Staten door de groeiende latino-gemeenschap, zou volgens mij het Engels nog wel eens flink kunnen inboeten als universele handelstaal. Ik heb het dan niet over een erg korte termijn, maar over bijvoorbeeld een jaar of vijftig. Het marktaandeel van de Verenigde Staten in de wereldeconomie neemt ook gestaag af.
Hoe lang blijft Engels de lingua franca van de wereld? En... misschien belangrijker... welke taal kan de nieuwe functie vervullen als het Engels deze niet meer kan dragen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Het Engels blijft nog zeer lang de lingua franca. Volgens mij zal dit niet snel veranderen.
Tenzij een of ander grootmacht beslist om de wereld te veroveren. (wat mij onwaarschijnlijk lijkt) Engels heeft het voordeel gehad dat twee opeenvolgende wereldrijken die taal gebruikte. Eerst GB en daarna de VS. Daardoor is hun voorsprong op andere belangrijke talen enorm.
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 2 juni 2009 om 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Spaans, vanwege de grote opkomst in Amerika. Daarnaast is de taal de lingea franca van Mexico tot Vuurland. In Brazilie is eveneens Spaans na Portugees (en talen die gesproken worden door sommige immigrantengroepen) de belangrijkste taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken een Portugeestalige (een Angolees). Voor hem is overschakelen naar Spaans echt heel makkelijk. Simpeler dan voor een Nederlander Duits is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Uiteindelijk is het dezelfde taal als je ze ziet staan. Enkel de uitspraak is totaal anders
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() Maar engels is ook de belangrijkste taal in de EU. Idem voor India.
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 2 juni 2009 om 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor beide als lingua-franca ook. Het aantal Engelse moedertaalspreker is bijvoorbeeld aanzienlijk lager dan dat van de Duitsers. In Slavisch Europa is de kennis van Duits ook veel hoger dan van Engels. In India was volgens mij Hindi de officiële landstaal, maar Engels heeft daar als koloniale taal zeker een belangrijke positie verworven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omgekeerd is moeilijker. Ik spreek redelijk goed Spaans, maar Portugees is wat anders...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 2 juni 2009 om 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Schepen
|
![]() Een groot voordeel van Engels is toch ook dat het een erg eenvouduge taal is en erg flexibel.
Erg gemakkelijk om te leren, weinig ingewikkelde regels. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() Omdat ze goed aansluit bij het nederlands. Ik denk niet dat een fransman daar ook zo over denkt. De spelling van het Engels is trouwens zeer verouderd en totaal niet fonetisch.
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 2 juni 2009 om 20:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 50 tot honderd jaar. Of een Aziatische taal, al zullen ze dan wel onderling moeten uitwerken welke taal dat zou moeten zijn, waarschijnlijk Mandarijn Chinees, of een soort handelstaal, danwel kunstmatig, danwel een natuurlijke creool (bahasa indonesia/melayu, swahili). Als Europa er op tijd bij is zou een Europees geïnspireerde taal als esperanto of een andere taal die minder moeilijk is dan Chinees nog de meest redelijke kans maken.
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Engels: I have You have He has We have You have They have I have had Nederlands: Ik heb Jij hebt Hij heeft Wij hebben Jullie hebben Zij hebben Ik heb gehad Afrikaans: Ek het Jy het Hy het Ons het Julle het Hulle het Ek het gehet Het Nederlands is duidelijk een ramp, zeker bij sterke werkwoorden, en dan zijn we nog niet eens echt aan de verleden tijd begonnen, maar ook het Engels heeft een aantal vreemde punten. Zowel de hij-vorm als de voltooid verleden tijd zijn afwijkend, en het dubbele gebruik van you is misschien wat naast het eigenlijke onderwerp van dit voorbeeld, maar het is wel verwarrend. Het Afrikaans is bijgevoegd om te laten zien dat met maar een paar simpele wijzigingen zelfs een ramp als het Nederlands opeens logischer en dus bruikbaarder als wereldtaal kan zijn dan het Engels.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 2 juni 2009 om 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
- geen mannelijke of vrouwelijke woorden - geen naamvallen - slechts 3 werkwoordvormen per werkwoord! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Schepen
|
![]() Afrikaans heeft mijn stem!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik merk van Engelstaligen is dat ze spreekwoorden veel meer koesteren. In het Nederlands zijn ze aan het verdwijnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zou dat de voertaal van de wereld moeten worden zodat niemand moet "inlevereren". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |