Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2009, 18:28   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard Bruno Valckeniers teruggefloten.

Bruno Valckeniers, de man die ooit door Dewinter en Annemans is binnengehaald om Vanhecke als voorzitter en Morel buiten te werken, lijkt nu zelf overgelopen te zijn naar het kamp van Vanhecke en Morel. De strijd tussen het duo Dewinter en Annemans enerzijds en Vanhecke en Morel anderzijds wordt steeds heviger.

Er wordt nogal gespeculeerd dat dit een ideologische strijd zou zijn, vernieuwen versus harde lijn, maar daar is wat mij betreft weinig van aan, het gaat hem om een strijd tussen personen, om persoonlijke macht dus en niet echt om een koersverandering binnen het Vlaams Belang.

Vanhecke is niet zoveel gematigder dan Dewinter en Dewinter is niet zoveel radicaler dan Vanhecke. Qua inhoud zou een Annemans en een Vanhecke zelfs voor een groot stuk inwisselbaar zijn. Morel daarintegen gebruikt deze persoonlijke strijd wel om de partij te matigen, maar daarmee schiet ze in haar eigen voet en vooral in die van haar "running mate" Vanhecke, want Vlaams Belang, de light versie van het Vlaams Blok is alleen maar achteruitgegaan. Dat zijn de feiten. Trouwens feiten die perfect voorspeld geweest zijn door onze oud-forumcollega Guderian.

Ondertussen is Valckeniers, ooit bondgenoot van Dewinter, overgelopen naar het kamp Vanhecke, krijgt nu de wind van voren van het kamp Dewinter.

Het wordt eens tijd dat er een totaal nieuwe voorzitter aangeduid wordt die buiten beide kampen staat en die een sterk leiderschap binnen de partij kan neerzetten, ook inhoudelijk. De man om het Vlaams Belang te leiden is Eddy Hermy en de opkomende nationalistische jeugd als Pieter van Damme als ondervoorzitter.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 24 oktober 2009 om 18:29.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 18:31   #2
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Los van de machtsstrijd in het VB en andere bedenkingen, ik zie het bij de SP.a e.d. nog niet zo snel gebeuren dat de partijraad tegen de partijtop instemt.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 18:34   #3
Max van Dietschland

Standaard

Met andere woorden pleit ik dat mensen, type N-SA de macht overneemt binnen het Vlaams Belang. Een nieuwe voorzitter, een nieuwe naam en een krachtig inhoudelijk programma zou een nieuwe start kunnen betekenen.

Door jarenlang de militante basis te verwaarlozen, is de doorstroming van talentvolle jeugd van het NSV en KVHV al te zeer bemoeilijkt. De partij zit nu met de gebakken peren. Figuren die tientallen jaren vrienden waren en de partij samen met Karel Dillen hebben grootgemaakt, zitten nu als kleine kinders te ruziën om de macht. Het Belgische regime ziet deze dreigende Untergang dan ook vol leedvermaak aan.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 24 oktober 2009 om 18:37.
Oud 24 oktober 2009, 18:37   #4
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Los van de machtsstrijd in het VB en andere bedenkingen, ik zie het bij de SP.a e.d. nog niet zo snel gebeuren dat de partijraad tegen de partijtop instemt.
De partijraad heeft haar verantwoordelijkheid genomen om verder onheil te voorkomen, dat is een positief punt, maar dat neemt de achterliggende verdeeldheid binnen die partij niet weg. Helaas integendeel zelfs...

Een nieuwe radicale orde binnen het Vlaams Belang is noodzakelijk.

Oud 24 oktober 2009, 18:39   #5
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Een nieuwe radicale orde binnen het Vlaams Belang is noodzakelijk.
In (en achter) VBJ zitten goede krachten.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 18:47   #6
Max van Dietschland

Standaard

Ik hoor deze mensen te weinig. Eerlijk gezegd geloof ik meer in N-SA, NSV en KVHV voor doorstroming van talentvolle nieuwe mensen.

Jong CD&V mocht indertijd ook niets te zeggen hebben, voorzitter Bert Debrabandere (die jongen heeft talent) heeft indertijd weldegelijk openlijk ingegaan tegen de beslissing voor regeringsdeelname.

Vlaams Belang Jongeren hoor je nooit openlijk ingaan tegen de fouten van de oudere generatie. Jammer.

Oud 24 oktober 2009, 18:49   #7
Odoric
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik hoor deze mensen te weinig. Eerlijk gezegd geloof ik meer in N-SA, NSV en KVHV voor doorstroming van talentvolle nieuwe mensen.

Jong CD&V mocht indertijd ook niets te zeggen hebben, voorzitter Bert Debrabandere (die jongen heeft talent) heeft indertijd weldegelijk openlijk ingegaan tegen de beslissing voor regeringsdeelname.

Vlaams Belang Jongeren hoor je nooit openlijk ingaan tegen de fouten van de oudere generatie. Jammer.
Omdat VBJ dan ook bestaat uit exact dezelfde ja-knikkers die nu al IN de partij zitten, in de hoop dat ook zij voor hun loyaliteit uiteindelijk zullen beloond worden en het gemakkelijk leven kunnen beleven.
Oud 24 oktober 2009, 19:26   #8
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De man om het Vlaams Belang te leiden is Eddy Hermy en de opkomende nationalistische jeugd als Pieter van Damme als ondervoorzitter.
Citaat:
Met andere woorden pleit ik dat mensen, type N-SA de macht overneemt binnen het Vlaams Belang.
Lijkt me een uitgekiende strategie om het VB (onder welke naam ook) onder de 5% te krijgen.
Oud 24 oktober 2009, 19:30   #9
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Lijkt me een uitgekiende strategie om het VB (onder welke naam ook) onder de 5% te krijgen.
Niet dat ik daar om zou gaan treuren

Laatst gewijzigd door Pietje : 24 oktober 2009 om 19:30.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 19:43   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De man om het Vlaams Belang te leiden is Eddy Hermy
Het zijn posts zoals deze die me doen denken dat Max een anti-Vlaming is.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 21:53   #11
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Het VB is zo groot geworden (25%) omdat het zowel de radicale achterban als salon-rechts aansprak.
Door velerlei redenen is die bubble gebarsten (DD, VU new style, het VB zelf, de pers...)

Beide fracties binnen het VB willen een van de twee grote huidige doelgroepen afschrikken. Dus ik zie op korte termijn de 'gouden' tijden niet terugkeren.

Op lange termijn is de keuze die vandaag voorligt, dezelfde van de laatste jaren: blijft het VB een middelgrote zweeppartij (en volgt het de clan Dewinter, ondersteuning van de radicale achterban, scherpere profilering, stemmenpotentieel tot 15%) of heeft het de ambitie om een grote volkspartij te worden (in 2004 stond hier nog 'blijven') en volgt het dus de tandem Morel-Vanhecke, kiezende voor de grote rechtse poel (potentieel tot 60%), beleidsverantwoordelijkheid nastreven, compromissen sluiten, kortom politique.
Dit laatste is overduidelijk veel risicovoller: er is meer concurrentie, je staat zwak aan je rechterkant (een soort hardcore VB kan ontstaan), een deel van je oude achterban zal teleurgesteld raken.
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 22:06   #12
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het zijn posts zoals deze die me doen denken dat Max een anti-Vlaming is.
Het 'anti-Vlaming' zijn komt vaak voor bij vlaams-nationalisten.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 22:17   #13
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
Op lange termijn is de keuze die vandaag voorligt, dezelfde van de laatste jaren: blijft het VB een middelgrote zweeppartij (en volgt het de clan Dewinter, ondersteuning van de radicale achterban, scherpere profilering, stemmenpotentieel tot 15%) of heeft het de ambitie om een grote volkspartij te worden (in 2004 stond hier nog 'blijven') en volgt het dus de tandem Morel-Vanhecke, kiezende voor de grote rechtse poel (potentieel tot 60%), beleidsverantwoordelijkheid nastreven, compromissen sluiten, kortom politique.
Laat ze maar voor het eerste gaan. We hebben al meer dan genoeg politique politicienne.

Mijn stem zijn ze in elk geval kwijt als ze N-VA of LDD gaan kopiëren.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 24 oktober 2009 om 22:17.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 23:44   #14
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het wordt eens tijd dat er een totaal nieuwe voorzitter aangeduid wordt die buiten beide kampen staat en die een sterk leiderschap binnen de partij kan neerzetten, ook inhoudelijk. De man om het Vlaams Belang te leiden is Eddy Hermy en de opkomende nationalistische jeugd als Pieter van Damme als ondervoorzitter.
En voor zo'n leiderschap pas ik. Zwaar getafeld, Max?
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 05:29   #15
Odoric
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Mijns inziens is dat echter de enige redding voor het VB. Ik spreek nu niet over de 2 figuren maar meer over de ideologie er achter. De kans dat VB echter zijn kazak in deze richting keert is echter quasi onbestaande. Voor zover de partij nu überhaupt nog geloofwaardigheid heeft zou dat laatste restje er van direct smelten als sneeuw voor de zon. Voor zover ik begrepen heb heeft het N-SA al meerdere malen de hand uitgestoken naar het VB, die het echter keer op keer nodig vond om er op te schijten.
In other words: VB is quite fucked, hoe je het ook draait of keert.
Oud 25 oktober 2009, 07:04   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Valckeniers is geen deftige leider voor die partij. Als lid in het parlement zie ik hem beter zitten. Als ik FVH hoor dan weet ik dat ik een degelijke voorzitter hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 08:16   #17
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Laat ze maar voor het eerste gaan. We hebben al meer dan genoeg politique politicienne.

Mijn stem zijn ze in elk geval kwijt als ze N-VA of LDD gaan kopiëren.

Mijn stem hebben ze gelukkig nog nooit gehad.
Geef mij maar N-VA.
Oud 25 oktober 2009, 08:28   #18
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Eddy Hermy is uiteraard een voorbeeld, andere zijn ook mogelijk. Het gaat hem om de achtergrond van deze mensen. Hermy was een VMO'er, deze mensen durfden het tenmiste aan om over te gaan tot actie en niet alleen maar wat stoere praat verkopen en als het regime terugblaft dat ze mooi in hun kot zouden kruipen. Vlaams Blok mocht nooit na de veroordeling zijn naam en programma veranderd hebben, maar integendeel, aansturen op een directe confrontatie met het regime. In die tijd in 2004 had de partij ook zijn grootste aanhang. Een directie confrontatie met het regime zou verder polariserend werken, dus zou de aanhang van de partij nog vergroot geweest zijn. Mensen stemden Vlaams Blok omwille van de durf om de dingen te zeggen zoals ze zijn en de moed om actie te ondernemen (denk dan aan de IJzerbedevaarten in de jaren 90).

Het wordt tijd dat het gedachtegoed van de helden van het VMO opnieuw tot het Vlaams Belang komt. Type Bert Erikkson.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 25 oktober 2009 om 08:32.
Oud 25 oktober 2009, 08:40   #19
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Mijn stem hebben ze gelukkig nog nooit gehad.
Geef mij maar N-VA.
Bart Dewever is een zeer talentvol politicus, hij weet zeer veel, kan zeer goed overweg in het debat, heeft ook zijn partij op orde. Maar..., zo'n zwak communautair luik in het Vlaamse regeerakkoord zeg Zelfs Leterme was veel ambitieuzer. De redenering van Dewever is dan ook, leg de lat zo laag mogelijk, zodat we geen gezichtsverlies meer lijden. Zo zal er helaas nooit veel veranderen in dit onland.

Waar is de grote staatshervorming gebleven ? Er zijn zelfs geen borrelnootjes, laat staan een vette vis in de pan.
Wat met Brussel-Halle-Vilvoorde ? Dat is ook nog niet opgelost en dat zal ook niet opgelost kunnen geraken via dialoog. Ofwel zul je enkele gemeenten moeten toevoegen aan het Brusselse gewest, ofwel zul je het moeten doen met fysieke actie op het terrein. Zelfs in een scenario van een boedelscheiding van België zal BHV gesplitst moeten worden.

Oud 25 oktober 2009, 08:47   #20
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eddy Hermy is uiteraard een voorbeeld, andere zijn ook mogelijk. Het gaat hem om de achtergrond van deze mensen. Hermy was een VMO'er, deze mensen durfden het tenmiste aan om over te gaan tot actie en niet alleen maar wat stoere praat verkopen en als het regime terugblaft dat ze mooi in hun kot zouden kruipen. Vlaams Blok mocht nooit na de veroordeling zijn naam en programma veranderd hebben, maar integendeel, aansturen op een directe confrontatie met het regime. In die tijd in 2004 had de partij ook zijn grootste aanhang. Een directie confrontatie met het regime zou verder polariserend werken, dus zou de aanhang van de partij nog vergroot geweest zijn. Mensen stemden Vlaams Blok omwille van de durf om de dingen te zeggen zoals ze zijn en de moed om actie te ondernemen (denk dan aan de IJzerbedevaarten in de jaren 90).

Het wordt tijd dat het gedachtegoed van de helden van het VMO opnieuw tot het Vlaams Belang komt. Type Bert Erikkson.
Bert Eriksson:

Laatst gewijzigd door driewerf : 25 oktober 2009 om 08:48.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be