Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2009, 16:21   #1
Zeikstraal
Banneling

Standaard Is eugenisme wel slecht?

We proberen deze tegen te houden door allerhande regels en wetten. Gordel aandoen bvb, als een mongool deze niet wil aandoen laat hem toch. Of geen helm opzetten, zie of die zen mening herziet of kan herzien als die eens tegen het asfalt kwakt. Waarom moeten we zo beschermend zijn? En als die dan nog verderkweken, zitten we straks met een overheersende mongolen maatschappij. Of zijn die goed bruikbaar als slaaf?
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 18:32   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Betutteling en vrijheidsberoving heeft zo van die rare gevolgen. Ik moet nu aan de film Wall E denken.

Een herrengedachtengoed is meestal als filosofie verpakt opportunisme.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 23:01   #3
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is dat de term eugenetica door toedoen van de nazi's een, nogal zacht uitgedrukt, slechte naam heeft gekregen.
In combinatie met het geloof in de UVRM heeft dit tot een taboe geleid dat nog moeilijk te doorbreken is.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 01:39   #4
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Euginisme is aanvaardbaar, zolang het tot doel heeft ernstige genetische defecten/misvormingen te voorkomen en bijdraagt tot de kwaliteit van het nieuwgeboren individu (Down, Huntington, Parkinson, Chri du chat, mucoviscidose...). In mijn opinie is het noodzakelijk om te voorkomen dat verdere gevallen zich voordoen, simpelweg omdat het zo'n sterke impact heeft op de levenskwaliteit van het pasgeboren individu. Wanneer dit echter wordt aangewend door hogere machten, is dit absoluut uit den boze.

Pogen een 'supermens' te verkrijgen zou enkel maar resulteren in de afgunst en haat van hen die niet zijn zoals de 'nieuwe soort'. Haat en afgunst zijn er al genoeg.

Ik verwacht echter wel dat dit zal gebeuren, hoewel dit nog veraf is. En als het u niet zal aanstaan, dan maken ze gewoon een positief persbericht erover. Liefst gebracht door Obama. Slikken zult u.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 25 december 2009 om 01:40.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 06:11   #5
skaldis
Banneling

Standaard

Is plastische chirurgie eugenetica ?
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 11:20   #6
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Is plastische chirurgie eugenetica ?
Neen
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2009, 11:29   #7
satiper
Minister-President

Standaard

Volgens mij kan het zowel goed als slecht zijn als je naar extremen neigt.
Als je de natuur zijn gang laat gaan heb je ook eugenetica.
Door de natuur niet zijn gang te laten gaan (hetgeen we doen) verhinderen we de natuurlijke eugenetica.
Het gevolg daar van (indien niet gecorrigeerd) zou kunnen leiden naar een maatschappij waar de kwaliteit van het erfelijk materiaal sterk afneemt.
In dat opzicht zou een compensatie misschien wel te verantwoorden zijn.
Als we echter rechtstreeks slechte genen kunnen uitfilteren (via labaratorium in plaats van via ingrijpen via kweekprogramma's) is deze discussie misschien wel overbodig.
In theorie maak je dan van elk kasplantje weer een reuze-eik als je dat wil?

Laatst gewijzigd door satiper : 25 december 2009 om 11:30.
Oud 25 december 2009, 11:50   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
We proberen deze tegen te houden door allerhande regels en wetten. Gordel aandoen bvb, als een mongool deze niet wil aandoen laat hem toch. Of geen helm opzetten, zie of die zen mening herziet of kan herzien als die eens tegen het asfalt kwakt. Waarom moeten we zo beschermend zijn? En als die dan nog verderkweken, zitten we straks met een overheersende mongolen maatschappij. Of zijn die goed bruikbaar als slaaf?
Het dragen van een gordel zou ik toch aanraden tov. van mensen die hun leven nog niet beu zijn (daar ben je blijkbaar niet bij). Je zou zo eens je stuur onder controle kunnen houden in plaats van tegen of door de voorruit te crashen terwijl je wagen een ongeleid projectiel wordt. Je kan ook halverwege eindigen natuurlijk, in het scenario waar de airbag je ribben breekt terwijl je op weg bent naar je raam. Op dat moment zal je ook die fietser of voetganger niet kunnen redden natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 25 december 2009 om 11:51.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 01:35   #9
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Door de natuur niet zijn gang te laten gaan (hetgeen we doen) verhinderen we de natuurlijke eugenetica.
Het gevolg daar van (indien niet gecorrigeerd) zou kunnen leiden naar een maatschappij waar de kwaliteit van het erfelijk materiaal sterk afneemt.
Als we echter rechtstreeks slechte genen kunnen uitfilteren (via labaratorium in plaats van via ingrijpen via kweekprogramma's) is deze discussie misschien wel overbodig.
Vanaf dat de landbouw bestaat zijn we bezig met genetische manipulaties. Nu hangt het er vanaf wat je er mee wil aanvangen om te zeggen dat het " goed " of " slecht " is natuurlijk. Daar waar het dieren rassen betreft hoor ik daar anders weinig bezwaren tegen opperen, maar als je over mensen begint krijg je meteen bakken kritiek over je heen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 02:00   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
1 voorbeeld. Gattaca.
Oud 27 december 2009, 02:10   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mijn puur persoonlijke mening is eentje die natuurlijke selectie promoot. Ikzelf zou nog niet eens mogen leven volgens dat standpunt, daar ik een ziekelijk boeleke was in't begin.

We hebben 2 keuzes op dit moment.
1) medische technologie en kennis gebruiken om iedereen een kans te geven zijn/haar genen door te geven, goed of slecht.
2) om overbevolking en een andere vorm van inteelt te vermijden,
  • A)of genetische screening te gaan doen en alle "slechte modellen" schrappen voor het maar foetusjes zijn
  • B)of medische zorgen te onthouden van alle nieuwe mensjes tot het vaststaat dat het kan overleven.

1) We zo iets aan proberen, en we zien het resultaat; Mongolen die mogen kweken, onderling of niet. Quasie onvruchtbaren (volgens mijn mening, moeder natuurs verduidelijking, NIET KWEKEN) die met alle hens aan dek toch nageslacht verwekken en nog zovele andere zaken. We merken de gevolgen nu al, zelfs na maar een 150-200 jaar moderne medische wetenschap.

2)
  • A) Het probleem is , wie gaat bepalen welk een genetische fout is?
  • B) Wie gaat die regel hard maken?
Oud 27 december 2009, 10:37   #12
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mijn puur persoonlijke mening is eentje die natuurlijke selectie promoot. Ikzelf zou nog niet eens mogen leven volgens dat standpunt, daar ik een ziekelijk boeleke was in't begin.

We hebben 2 keuzes op dit moment.
1) medische technologie en kennis gebruiken om iedereen een kans te geven zijn/haar genen door te geven, goed of slecht.
2) om overbevolking en een andere vorm van inteelt te vermijden,
  • A)of genetische screening te gaan doen en alle "slechte modellen" schrappen voor het maar foetusjes zijn
  • B)of medische zorgen te onthouden van alle nieuwe mensjes tot het vaststaat dat het kan overleven.

1) We zo iets aan proberen, en we zien het resultaat; Mongolen die mogen kweken, onderling of niet. Quasie onvruchtbaren (volgens mijn mening, moeder natuurs verduidelijking, NIET KWEKEN) die met alle hens aan dek toch nageslacht verwekken en nog zovele andere zaken. We merken de gevolgen nu al, zelfs na maar een 150-200 jaar moderne medische wetenschap.

2)
  • A) Het probleem is , wie gaat bepalen welk een genetische fout is?
  • B) Wie gaat die regel hard maken?
Nagel op de kop. Mongooltjes zouden beter gesteriliseerd worden, dat belet hen niet om elkaar graag te zien, en zelfs seksuele relaties te hebben. Zonder de last van een kind- of kinderen - erbij dan.
En onvruchtbare mensen zouden beter een ouderloos kind opvangen, dat zou moeten vergemakkelijkt worden.
Oud 27 december 2009, 11:12   #13
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voorstander van "maakbare" baby's onder volgende voorwaarden:

a) Geen geslachtsbepaling om het natuurlijke man/vrouw-evenwicht niet te verstoren.
b) Geen toestemming om opzettelijke defecten aan te brengen. Over een lijst van defecten moet uiteraard zorgvuldig nagedacht worden door een elite van wijzen.
c) De toegang tot de technologie mag niet beperkt blijven tot een maatschappelijke bovenlaag. Integendeel: het is juist in de onderlaag dat de nood aan verbetering of alleszins defectinperking het meest pregnant is.

Uiteraard moet ook zorgvuldiger worden nagegaan of alle lieden die een kind ter wereld brengen tot ouderschap in staat zijn. Je hebt weinig aan pareltjes van kinderen die door opvoeding en milieu hun glans verliezen.

P.S. Ik vind ook dat de neiging van uitgezette en uitgeprocedeerde bannelingen om opnieuw, illegaal, forumland binnen te dringen operatieve ingrepen rechtvaardigt.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 27 december 2009 om 11:15.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 13:57   #14
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Het probleem is, zoals sommige mensen al lijken in te zien, wat er precies een defect is. Is savant autisme een defect? Is ADHD een defect? Is een lengte van 2 meter of meer een defect? Waar ligt de grens tussen het verbeteren en helpen van een kind en het aanpassen van een mens aan jouw eigen wensen? Stel je voor: "Ik haat jullie, jullie hadden me nooit zo klein moeten laten maken, of zwart, of met zo'n vreemd hoofd! En als je dan toch aan het customizen was, waarom heb je die lelijke neus die ik van papa geërft heb er dan niet uit laten halen?" Als je dit soort dingen gaat vastleggen druk je bovendien een heleboel mensen in het hokje "defect". Deze mensen zijn inferieur en overbodig. Daar zitten ouderwetse bij elkaar geneukte mensen bij, maar ook in een tijdperk waarin er alleen nog via screening en in vitro fertilisatie word voortgeplant kan je niet alles uitsluiten. Als gehandicapt gelabeled worden heeft ook in onze huidige maatschappij soms nog bijna evenveel effect op de kwaliteit van leven als de handicap zelf, en dat zou alleen maar erger worden.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 27 december 2009 om 13:58.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 14:25   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het probleem is, zoals sommige mensen al lijken in te zien, wat er precies een defect is.
Alles zonder blond haar en blauwe ogen is defect...
Citaat:
Is savant autisme een defect? Is ADHD een defect? Is een lengte van 2 meter of meer een defect?
Hangt van de samenleving/maatschappij af nietwaar.
Bij de natuurvolkeren is autisme een dik nadeel, ADHD een voordeel.

Ikzelf heb al aangegeven dat criteria op het uiterlijk redelijk dom zijn. Maar criteria betreffende levenskwaliteit zijn wel zeer ruim interpreteerbaar. Te lelijk is een nadeel. Blind zijn ook.
Waar leggen we de grens, nuttigheid in de maatschappij? Dan zijn trollen perfect inzetbaar, desondanks hun lelijkheid, maar dat perfect knappe smoeltje zonder een brein...

Toch moeten we ergens keuzes gaan maken, want alles en iedereen in leven houden en laten kweken gaat de mensheid in zijn gehele ten gronde richten.

Citaat:
Waar ligt de grens tussen het verbeteren en helpen van een kind en het aanpassen van een mens aan jouw eigen wensen? Stel je voor: "Ik haat jullie, jullie hadden me nooit zo klein moeten laten maken, of zwart, of met zo'n vreemd hoofd! En als je dan toch aan het customizen was, waarom heb je die lelijke neus die ik van papa geërft heb er dan niet uit laten halen?"
As we dan toch zo ver gaan, een hoop van de "uiterlijke defecten" kunnen rechtgezet worden mits wat kosten. Dat noemen ze plastische chirurgie.

Citaat:
Als je dit soort dingen gaat vastleggen druk je bovendien een heleboel mensen in het hokje "defect". Deze mensen zijn inferieur en overbodig. Daar zitten ouderwetse bij elkaar geneukte mensen bij, maar ook in een tijdperk waarin er alleen nog via screening en in vitro fertilisatie word voortgeplant kan je niet alles uitsluiten. Als gehandicapt gelabeled worden heeft ook in onze huidige maatschappij soms nog bijna evenveel effect op de kwaliteit van leven als de handicap zelf, en dat zou alleen maar erger worden.
Kijk de film Gattaca, het perfecte voorbeeld van wat je nu aanhaalt.
Oud 28 december 2009, 21:33   #16
satiper
Minister-President

Standaard

Het gebeurd al eens dat ik geheel toevallig op volgende thread terechtkom.
http://forum.politics.be/showthread....68404&page=121

Er is daar wel één en ander te zien dat er helemaal niet slecht uitziet, bvb:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=2401

Ik vermoed dat ongeveer 99% van de mensheid dit op zijn minst als mooi zal kwalificeren.
Ik denk ook dat dit soort van mensen het stukken makelijker hebben in het leven dan anderen die het qua uiterlijk minder getroffen hebben.
Echte schoonheid zit vanbinnen, jaja, maar schooheid langs buiten biedt voordelen of lelijkheid langs buiten biedt nadelen.
Lelijkerds worden gediscrimineerd is een andere manier om het te stellen.
Stel dat er een wondermiddel bestaat om allemaal mooi, snel, krachtig, verstandig, gezond te zijn.
Wat is het probleem om de lat wat gelijker te leggen via dat wondermiddel?
Op het eerste zicht zie ik zo direct het probleem niet?

Laatst gewijzigd door satiper : 28 december 2009 om 21:35.
Oud 29 december 2009, 00:05   #17
abou Anis
Minister-President

Standaard

Mensen die pleiten voor de sterilisatie van 'mongolen' zouden verbod moeten krijgen om zich in discussies over genetica te mengen.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 00:28   #18
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gebeurd al eens dat ik geheel toevallig op volgende thread terechtkom.
http://forum.politics.be/showthread....68404&page=121

Er is daar wel één en ander te zien dat er helemaal niet slecht uitziet, bvb:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=2401

Ik vermoed dat ongeveer 99% van de mensheid dit op zijn minst als mooi zal kwalificeren.
Ik denk ook dat dit soort van mensen het stukken makelijker hebben in het leven dan anderen die het qua uiterlijk minder getroffen hebben.
Echte schoonheid zit vanbinnen, jaja, maar schooheid langs buiten biedt voordelen of lelijkheid langs buiten biedt nadelen.
Lelijkerds worden gediscrimineerd is een andere manier om het te stellen.
Stel dat er een wondermiddel bestaat om allemaal mooi, snel, krachtig, verstandig, gezond te zijn.
Wat is het probleem om de lat wat gelijker te leggen via dat wondermiddel?
Op het eerste zicht zie ik zo direct het probleem niet
?
Lelijkaards zijn ook nodig , al was het maar om jezelf mooi te kunnen voelen als je er naast staat. Trouwens, " lelijk " is niet overal hetzelfde. In Mauritanië worden bvb moddervette, obese vrouwen als schoonheidsideaal gezien. Een topmodel van bij ons krijg je daar niet eens getrouwd.
Oud 29 december 2009, 01:56   #19
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Als we eugenisme hadden toegepast dan was het cordon sanitair niet eens nodig *zet het lopen*

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 29 december 2009 om 01:56.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 02:12   #20
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Trouwens, " lelijk " is niet overal hetzelfde. In Mauritanië worden bvb moddervette, obese vrouwen als schoonheidsideaal gezien. Een topmodel van bij ons krijg je daar niet eens getrouwd.
Binnen de krijtlijnen van de lokale overheid zouden ouders tot op zekere hoogte zelf kunnen beslissen. Uiteraard zullen ze een beslissing nemen die "past" in de specifieke sociale context. Ik zie derhalve niet meteen een probleem in die cultuurgebonden definities van wat mooi en lelijk is.

Men zou wat dat betreft enquêtes kunnen organiseren, met vragen zoals "zou u geboren willen worden met een haakneus/bruin haar/etc.". Vanaf een bepaald percentage van afwijzing (bijv. 80%) zou men dan kunnen beslissen om correcties toe te staan. Allemaal sciencefiction voorlopig, maar het is een aardige denkoefening.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be