Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2011, 19:10   #1
discuz
Minister

Standaard Burgerlijke ongehoorzaamheid tegen nutsbedrijven

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...g/110909_kocak

Citaat:
In Beringen roept schepen Selahattin Koçak op tot burgerlijke ongehoorzaamheid tegen sommige nutsbedrijven. Aanleiding zijn de vele klachten die hij van inwoners van Beringen krijgt over de manier waarop leveranciers van vooral telefonie of televisie met hun klanten omgaan.
Worden we door Belgacom, Telenet en Electrabel gepluimd waar ze kunnen? Ondermaatse service en hoogoplopende kosten? Ik ben het daar voor een groot deel mee eens.

De oproep om ons als klanten te verenigen en samen iets te doen is een goeie reflex. Maar ik vraag me wel af wat het wachten op een aanmaning gaat uithalen. Die bedrijven rekenen daar grof geld voor aan, zuivere winst in mijn ogen, dus dat heeft een tegengesteld effect.

De laatste jaren hebben heel wat klanten Electrabel verlaten voor een andere leverancier. Heeft dat een effect?

Welke andere directe acties kunnen we als klant nemen om die reuzen te dwingen hun beleid te veranderen? Of is dat bij voorbaat hopelooos en kunnen we ons beter zonder protest laten naaien?

Laatst gewijzigd door discuz : 9 september 2011 om 19:13.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 22:46   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Diensten zoveel mogelijk opzeggen.
Dat helpt.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2011, 06:09   #3
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

helaas is het een politiek probleem wat betreft electrabel.

De politiek kan er voor zorgen dat er meer concurrenten komen in België door investeringen van nieuwe gas centrales goed te keuren, het hoogspanningsnet beter te onderhouden en te verbeteren.
aansluiting maken van ons hoogspanningsnet op de duitse windmolenparken en gewoon meer aansluitingen bij andere europese hoogspanningsnetten zodat er voor onze vraag veel meer aanbod van overal kan komen in plaats van nu bijna enkel exclusief van electrabel daar zij onze kerncentrales beheren maar deze onvoldoende elektriciteit leveren voor onze belgische vraag en omdat er van elders niks kan aangevoerd worden levert dit immens dure elektriciteit op (zie reportage van panorama aantal weken terug)

Hetzelfde voor de belgacom en telenet, het is ook de overheid die het mogelijk moet maken dat er meerdere spelers kunnen komen.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2011, 11:59   #4
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

de liberalen zijn enkel geïnteresseerd in monopolies op de rug van de gebruiker en ze verpakken dat dan in een term dat ze "vrijmaken" noemen.
Dit is het gevolg van liberalisering van de markt, grote bedrijven creeëren monopolies en plukken de gebruiker kaal en de regering is blij want zij krijgen zeteltjes in de berstuursraden.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 10:47   #5
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Welke andere directe acties kunnen we als klant nemen om die reuzen te dwingen hun beleid te veranderen? Of is dat bij voorbaat hopelooos en kunnen we ons beter zonder protest laten naaien?
Belgacom, elctrabel en telenet leveren de verschillende overheden te veel geld op.
ongehoorzaamheid is leuk tot de deurwaarder voor je deur staat en/of het gas afgesloten is

kleine ingrepen kunnen veel doen maar overheid is niet geïnteresseerd.
maximumprijs op kilowattuur (bvb sociaal tarief) is een onmiddelijke prijsdaling van 30% op gas /elektriciteit.
openstellen kabelnetwerk zonder dat iedereen moet afdokken aan telenet zou ook al helpen om prijs te drukken (zie buitenland).
maar ja, gedaan met electrabel boetes, verlies btw,... politiek heeft dat geld nodig

Laatst gewijzigd door 1207 : 11 september 2011 om 10:50.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 20:47   #6
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Ik heb, na een jaar geklungel met mijn GSM-verbinding, Telenet in gebreke gesteld en ben, op gevaar van een 'boete' te krijgen voor een voortijdige contractbreuk, overgestapt naar een andere operator.
En ja hoor, ik kreeg een 'boete' van 260 Euro.
Toen ik belde om uitleg, vroeg ik of ze mijn aangetekende zending niet gekregen hadden.
Het antwoord was negatief, ondanks het feit dat mijn ingebrekestelling aangetekend verzonden was. Pas na een half uur discussie aan de telefoon, kreeg ik een mindering van 70 Euro.
Ik blijf hameren op het volgende :
Bel naar Telenet als je niet tevreden bent en blijf zagen. Vroeg of laar zal je in het gesprek een vermindering krijgen. Soms is dat 50 Euro en soms 70 Euro.
Hun operatoren krijgen dat in hun voorschriften.
Doen ! En laat je niet met een kluitje in het riet sturen !!!
Ze vragen dikwijls ook om het betwistte bedrag eerst te betalen......NIET doen.
Zeg dat je hun creditnota afwacht. Op het einde van het verhaal trekken ze de betwiste som af van de volgende rekening.....
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 21:11   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik heb, na een jaar geklungel met mijn GSM-verbinding, Telenet in gebreke gesteld en ben, op gevaar van een 'boete' te krijgen voor een voortijdige contractbreuk, overgestapt naar een andere operator.
En ja hoor, ik kreeg een 'boete' van 260 Euro.
Toen ik belde om uitleg, vroeg ik of ze mijn aangetekende zending niet gekregen hadden.
Het antwoord was negatief, ondanks het feit dat mijn ingebrekestelling aangetekend verzonden was
. Pas na een half uur discussie aan de telefoon, kreeg ik een mindering van 70 Euro.
Ik blijf hameren op het volgende :
Bel naar Telenet als je niet tevreden bent en blijf zagen. Vroeg of laar zal je in het gesprek een vermindering krijgen. Soms is dat 50 Euro en soms 70 Euro.
Hun operatoren krijgen dat in hun voorschriften.
Doen ! En laat je niet met een kluitje in het riet sturen !!!
Ze vragen dikwijls ook om het betwistte bedrag eerst te betalen......NIET doen.
Zeg dat je hun creditnota afwacht. Op het einde van het verhaal trekken ze de betwiste som af van de volgende rekening.....
Lijkt wel hun systeem.
Ik tekende een contract voor 20€ en ze rekenden er 35 aan.
Ik stuurde twee aangetekende brieven en ze beweerden doodleuk dat ze niets ontvingen.
Ik heb het hele dosier overgemaakt aan Testaankoop.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 21:28   #8
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
helaas is het een politiek probleem wat betreft electrabel.

De politiek kan er voor zorgen dat er meer concurrenten komen in België door investeringen van nieuwe gas centrales goed te keuren, het hoogspanningsnet beter te onderhouden en te verbeteren.
aansluiting maken van ons hoogspanningsnet op de duitse windmolenparken en gewoon meer aansluitingen bij andere europese hoogspanningsnetten zodat er voor onze vraag veel meer aanbod van overal kan komen in plaats van nu bijna enkel exclusief van electrabel daar zij onze kerncentrales beheren maar deze onvoldoende elektriciteit leveren voor onze belgische vraag en omdat er van elders niks kan aangevoerd worden levert dit immens dure elektriciteit op (zie reportage van panorama aantal weken terug)

Hetzelfde voor de belgacom en telenet, het is ook de overheid die het mogelijk moet maken dat er meerdere spelers kunnen komen.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 22:41   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Lijkt wel hun systeem.
Ik tekende een contract voor 20€ en ze rekenden er 35 aan.
Ik stuurde twee aangetekende brieven en ze beweerden doodleuk dat ze niets ontvingen.
Ik heb het hele dosier overgemaakt aan Testaankoop.
Volgende keer een melding van ontvangst aan uw aangetekende zending koppelen.
Kan niet meer ontkent worden.

Vraag er naar aan uw post bediende.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2011, 23:04   #10
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...g/110909_kocak

Worden we door Belgacom, Telenet en Electrabel gepluimd waar ze kunnen? Ondermaatse service en hoogoplopende kosten? Ik ben het daar voor een groot deel mee eens.

De oproep om ons als klanten te verenigen en samen iets te doen is een goeie reflex. Maar ik vraag me wel af wat het wachten op een aanmaning gaat uithalen. Die bedrijven rekenen daar grof geld voor aan, zuivere winst in mijn ogen, dus dat heeft een tegengesteld effect.

De laatste jaren hebben heel wat klanten Electrabel verlaten voor een andere leverancier. Heeft dat een effect?

Protest is zeker gerechtvaardigd.

Probleem is dat deze bedrijven (semi-)privaat zijn. Hun activiteit behoort eigenlijk, in een rechtvaardig land, toe aan de gemeenschap en dus moeten we pleiten voor het nationaliseren van alle nutsbedrijven.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 07:00   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Bedankt voor de tip.
Oud 12 september 2011, 08:47   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Protest is zeker gerechtvaardigd.

Probleem is dat deze bedrijven (semi-)privaat zijn. Hun activiteit behoort eigenlijk, in een rechtvaardig land, toe aan de gemeenschap en dus moeten we pleiten voor het nationaliseren van alle nutsbedrijven.
Dikke zever.

Het bakken van brood is meer elementair, in een "rechtvaardig land" (zoals jij zo pathetisch zegt) ... maar ik bedank voor communistische bakkerijen en bonnetjes om je brood twee dagen te laat en drie dagen oud te 'krijgen voor niks geen geld'.

In een hedendaags modern land, zijn er wetten die het handelsverkeer regelen, en zijn er wetten die de consumenten beschermen waar dit nodig is. En juist dit mankeert in ons 'rechtvaardig land'.
Het systeem is niet goed. Het systeem balanceert tussen de kommunistische PS-visie en de Vlaamse-verantwoordelijkheidsvisie.
Als land moet ge kiezen: 't een of 't ander. (waarbij ge weet dat 't een slechter is dan 't ander; maar altijd prijs: een combinatie van de twee is altijd nog slechter).

Maar wat ik wou zeggen: vandaag lees ik in de gazet dat de Beringse Schepen met de onuitspreekbare Turkse naam een tip geeft die tenminste iets of wat haalbaar is. (zelfs al zie ik het niet toegepast worden op grotere schaal: de mensen zijn te mak ...)

Zijn tip in de Standaard: betaal maar de helft van je factuur, en betaal de andere helft na de eerste aanmaning.
(lukt niet bij de belastingen: je krijgt een boete waaraan je niet kan ontsnappen).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 09:11   #13
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Bedankt voor deze. Ik wist niet dat dit mogelijk was.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 09:42   #14
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Bij Telenet verdwijnen zenders uit zenderpaketten waar je extra voor moet betalen, maar ondertussen blijven zij de volle pot aanrekenen.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 10:55   #15
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het systeem balanceert tussen de kommunistische PS-visie en de Vlaamse-verantwoordelijkheidsvisie.
UPDATE: VLaanderen doet niet alles beter.
telenet is 1 v vele bewijzen vh vlaamse wanbestuur.
geen kijk- en luistergeld is tof. 50% meer betalen als in het buurland is niet zo tof en die buren zijn inclusief hun tvbelasting nog steeds goedkoper af als wij
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 11:03   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook niet.
Ik ging er wel van uit dat de zending geretourneerd werd als ze niet afgeleverd was.
Ze kunnen hoe dan ook ontkennen.
Oud 12 september 2011, 14:37   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
UPDATE: VLaanderen doet niet alles beter.
telenet is 1 v vele bewijzen vh vlaamse wanbestuur.
geen kijk- en luistergeld is tof. 50% meer betalen als in het buurland is niet zo tof en die buren zijn inclusief hun tvbelasting nog steeds goedkoper af als wij
Het is overbodig om updates van 1972 te blijven herhalen; ze zijn al lang toegepast en sedertdien zijn er op hun beurt al veel recentere ook succesvol geïnstalleerd.

Zelfs in Vlaanderen is de perfectie niet van deze wereld.

Maar uiteindelijk is het een wet van Meden en Perzen: doorgaans geven gunstigere omstandigheden ook gunstigere resultaten.
Ik ga dus, en zal blijven gaan, voor een glasheldere en propere organisatie van mijn politieke overheid. En volgens mij loopt die volgens subsidiariteit, van gemeente, naar Vlaanderen, naar Europa, naar de wereld.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2011, 07:14   #18
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

de enige manier om zulke bedrijven op hun verantwoordelijkheid te wijzen en zeer handig dit 'bewijs van ontvangst'.
Oud 13 september 2011, 07:15   #19
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Bij Telenet verdwijnen zenders uit zenderpaketten waar je extra voor moet betalen, maar ondertussen blijven zij de volle pot aanrekenen.
dat krijg je in monopolie situaties; wie alleen heerst mag de tiran uithangen.
Oud 13 september 2011, 08:22   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
de enige manier om zulke bedrijven op hun verantwoordelijkheid te wijzen en zeer handig dit 'bewijs van ontvangst'.
Dan kunnen ze net zo goed ontkennen.
Zij weten toch niet of je zo een bewijs hebt ?
In mijn geval hield de lieve dame vol dat ik het bewijs moest opsturen.
Net of ze dat wel zouden ontvangen.
Ik heb ze beloofd alle bewijsjes mee te brengen naar de rechtbank.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be