Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2010, 20:57   #1
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard Al vanaf zes jaar naar schietclub

Citaat:
Zesjarigen kunnen vanaf midden volgend jaar naar een Vlaamse schietclub om er luchtdrukwapens te leren hanteren, schrijft de gedrukte versie van Het Laatste Nieuws.
Volgens de Vlaamse Schietsportkoepel, die zowat 120 clubs met in totaal bijna 18.000 leden groepeert, is dat niet gevaarlijk, want "op de kermis schieten de kinderen ook met loodjes".

Medailles
"We willen kinderen laten kennismaken met de schietsport onder begeleiding van gediplomeerde trainers", aldus nog de Vlaamse Schietsportkoepel. Dat zou op langere termijn een paar olympische medailles kunnen opleveren.

"Onzin om daar al zo vroeg mee te beginnen", meent pedagoge Marijke Bisschop. "Bovendien zit er altijd een commercieel tintje aan: dit levert de clubs weer extra inkomsten op."

In Wallonië is men al gestart met het rekruteren van jonge kinderen. Op korte tijd sloten zich daar een honderdtal nieuwe jonge leden aan. (belga/tw)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...hietclub.dhtml (geraadpleegd op 2010-11-11)
Een prachtig initiatief. Hiermee geef je kinderen de kans om naast de kijk van Hollywood op wapens, ook eens de andere kant waar te nemen.
Oud 11 november 2010, 21:26   #2
mamiemee
Burger

Standaard

Volgens mij gewoon "platte commerce". Als 't maar geld opbrengt hé. Op zich heb ik geen enkel probleem met deze "sport" maar komaan...6-jarigen? Dat zijn wel nog kleuters hoor. Beroepsmatig heb ik 12 jaar gewerkt met kleuters en ik kan iedereen verzekeren dat deze kindjes motorisch(fijne motoriek) nog niet in staat zijn om zo'n wapen te hanteren. Een pakweg 10-jarige, da's iets anders natuurlijk. Dat vind ik dan wel weer kunnen.
mamiemee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 21:34   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mamiemee Bekijk bericht
Volgens mij gewoon "platte commerce". Als 't maar geld opbrengt hé. Op zich heb ik geen enkel probleem met deze "sport" maar komaan...6-jarigen? Dat zijn wel nog kleuters hoor. Beroepsmatig heb ik 12 jaar gewerkt met kleuters en ik kan iedereen verzekeren dat deze kindjes motorisch(fijne motoriek) nog niet in staat zijn om zo'n wapen te hanteren. Een pakweg 10-jarige, da's iets anders natuurlijk. Dat vind ik dan wel weer kunnen.
Larie en apekool.
Zelfs 4 jarigen kunnen al schieten. Natuurlijk hebben ze last om een zwaar geweer vast te houden.
Maar een geweer op een houder of steuntje lukt best.
En voor de jeugd zijn er aangepaste geweertjes op luchtdruk.
Oud 11 november 2010, 21:37   #4
mamiemee
Burger

Standaard

Bij ons in de sportclub zie ik dezelfde tendens. De kinderen worden steeds jonger en jonger gerecruteerd. 15jaar geleden lag de minimumleeftijd op 8 jaar. Nu , 2010, staan er kleutertjes van amper 4-5 jaar op de tatami. Deze kindjes zijn motorisch helemaal niet in staat om de aangeleerde technieken toe te passen. Mentaal ook trouwens niet hoor! Het zijn gewoon de ouders die deze kindjes "pushen" om bij hun kennissen te kunnen "stoefen" over hunne kleine. Triestig: arme kleuters.
Oud 11 november 2010, 21:42   #5
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is meer initiatie lijkt me. Een jaar of 6 is zeker en vast jong, maar lang niet alle bengels zijn 6 jaar als ze beginnen schieten. Ter initiatie is er in feite geen leeftijd, hoewel ze het liefst boven de tafel moeten kunnen kijken, hoewel ik ook al kinderen van 2,5 jaar geïnitieerd heb. Dit is echter moeilijk doenbaar.

Het echte sportschieten is volgens mij pas goed mogelijk van een jaar of 11. Persoonlijk ben ik op mijn 13de begonnen.
Oud 11 november 2010, 21:43   #6
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij ons in de sportclub zie ik dezelfde tendens. De kinderen worden steeds jonger en jonger gerecruteerd. 15jaar geleden lag de minimumleeftijd op 8 jaar. Nu , 2010, staan er kleutertjes van amper 4-5 jaar op de tatami. Deze kindjes zijn motorisch helemaal niet in staat om de aangeleerde technieken toe te passen. Mentaal ook trouwens niet hoor! Het zijn gewoon de ouders die deze kindjes "pushen" om bij hun kennissen te kunnen "stoefen" over hunne kleine. Triestig: arme kleuters.
Pushen is niet goed, maar alle kinderen hebben interesse in wapens. Neem ze dan eens mee naar een club en laat ze een schotje lossen.
Oud 11 november 2010, 21:45   #7
mamiemee
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Larie en apekool.
Zelfs 4 jarigen kunnen al schieten. Natuurlijk hebben ze last om een zwaar geweer vast te houden.
Maar een geweer op een houder of steuntje lukt best.
En voor de jeugd zijn er aangepaste geweertjes op luchtdruk.
Allee, blij dat je zelf toegeeft dat ze last hebben om een zwaar geweer vast te houden. En wat heeft een 4- jarige aan deze beleving? Het zal wel de papa/ opa zijn die overal kan gaan stoefen. Neem misschien die 4-jarige mee naar de speeltuin ofzo???
Oud 11 november 2010, 21:49   #8
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allee, blij dat je zelf toegeeft dat ze last hebben om een zwaar geweer vast te houden. En wat heeft een 4- jarige aan deze beleving? Het zal wel de papa/ opa zijn die overal kan gaan stoefen. Neem misschien die 4-jarige mee naar de speeltuin ofzo???
6
Oud 11 november 2010, 21:51   #9
mamiemee
Burger

Standaard

From Vlaanderen: peuters van 2,5 jaar??? Ik veronderstel dat jijzelf geen kinderen hebt. Ik heb er 3 grootgebracht en heb nu 3 kleinkindjes. 'k Mag er niet aan denken dat die "geinitieerd" zouden worden door u, met een wapen in hun handjes. Amai zeg! Komaan, een beetje gezond verstand a.u.b.
Oud 11 november 2010, 21:56   #10
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
From Vlaanderen: peuters van 2,5 jaar??? Ik veronderstel dat jijzelf geen kinderen hebt. Ik heb er 3 grootgebracht en heb nu 3 kleinkindjes. 'k Mag er niet aan denken dat die "geïnitieerd" zouden worden door u, met een wapen in hun handjes. Amai zeg! Komaan, een beetje gezond verstand a.u.b.
Jaja, 2,5. Op de roefeldag. De moeder stond ernaast. Die kleine 5 keer de trekker laten overhalen (richten kon hij niet)en dan krijgt 'm dat schiet kaartje mee naar huis.
Dit was ook een enkele en ik heb al gezegd dat dit niet zo praktisch was. Ik heb er ook niet direct slecht van geslapen.

Als ge mij niet vertrouwd, dan stuurt ge die kleine naar een andere schutter, die ook klein mannen heeft.

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 11 november 2010 om 21:59.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 22:03   #11
mamiemee
Burger

Standaard

Aha, het VERBAAST u niet??? dat een 2,5-jarige nog niet kan richten? Allee, blij dat je dan toch dat besef hebt. Eén ding weet ik zeker: nadat dat kindje die ervaring mocht beleven ben ik er zeker van dat dat kleintje zich dat 2 maanden later zelfs niet meer kan herinneren. Immers: alles wat zich voor de leeftijd van 3 jaar afspeelt kan men zich later niet meer herinneren.
Oud 11 november 2010, 22:13   #12
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Er is al zoveel geweld in de wereld en dan moeten we het nog normaal vinden dat kleine kinderen gaan leren schieten? Ik vind het zelfs voor volwassenen geen sport.
Een geweer, pistool, revolver - enfin, een vuurwapen - is ontworpen om te doden. En het is niet nodig om kinderen dat aan te leren.
De vergelijking met de kermis is slecht gekozen, ten eerste komt op de meeste plaatsen slechts eens of tweemaal per jaar een kermis, ten tweede is het daar vooral het winnen van een prijs wat de kinderen motiveert.
Kinderen en wapens - dat k�*n niet.
Oud 11 november 2010, 22:14   #13
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha, het VERBAAST u niet??? dat een 2,5-jarige nog niet kan richten? Allee, blij dat je dan toch dat besef hebt. Eén ding weet ik zeker: nadat dat kindje die ervaring mocht beleven ben ik er zeker van dat dat kleintje zich dat 2 maanden later zelfs niet meer kan herinneren. Immers: alles wat zich voor de leeftijd van 3 jaar afspeelt kan men zich later niet meer herinneren.
Kan goed. Ik heb in den tijd ook wel wat psychologie gehad. Het ging echter niet over kinderen van 2,5 jaar, het ging over kinders vanaf 6 jaar.
Ik ben overigs van mening dat de eerste twee jaar van een kind bepalend zijn voor zijn affectieve, intellectuele, sociale en morele ontwikkeling.
Oud 11 november 2010, 22:15   #14
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
²
Oud 11 november 2010, 22:16   #15
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is al zoveel geweld in de wereld en dan moeten we het nog normaal vinden dat kleine kinderen gaan leren schieten? Ik vind het zelfs voor volwassenen geen sport.
Een geweer, pistool, revolver - enfin, een vuurwapen - is ontworpen om te doden. En het is niet nodig om kinderen dat aan te leren.
De vergelijking met de kermis is slecht gekozen, ten eerste komt op de meeste plaatsen slechts eens of tweemaal per jaar een kermis, ten tweede is het daar vooral het winnen van een prijs wat de kinderen motiveert.
Neem nu een luchtwapen een voeg hierbij het competitief aspect toe.

Ik denk wel dat het de kinderen een neutraler beeld geeft over wapens, het niet direct gaan linken aan geweld bijvoorbeeld.

Speelgoedgeweertjes, dat vindt u dus ook slecht?

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 11 november 2010 om 22:16.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 22:19   #16
mamiemee
Burger

Standaard

Marie : mercikes. Ik ben hier precies ni normaal omdat ik NOOIT mijn kl.kindjes een geweer in hun handjes zou geven. Waar gaan we naartoe zeg? Ik blijf bij mijn standpunt: peuters , kleuters en jonge kinderen moeten HEEL ver weggehouden worden van welke wapens dan ook.
Oud 11 november 2010, 22:23   #17
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Marie : mercikes. Ik ben hier precies ni normaal omdat ik NOOIT mijn kl.kindjes een geweer in hun handjes zou geven. Waar gaan we naartoe zeg? Ik blijf bij mijn standpunt: peuters , kleuters en jonge kinderen moeten HEEL ver weggehouden worden van welke wapens dan ook.
Ik denk dat het weinig uitmaakt, voor die kinders. Of dat je ze met speelgoedgeweren opvoedt of niet. Ze vinden wel iets anders dat ze voor geweren kunnen gebruiken.
Oud 11 november 2010, 22:29   #18
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht

Ik denk wel dat het de kinderen een neutraler beeld geeft over wapens, het niet direct gaan linken aan geweld bijvoorbeeld.

Hoe kunnen die kinderen ten volle het verschil tussen een echt en een luchtwapen begrijpen?
Speelgoedgeweertjes : mijn kinderen hebben nooit een speelgoedwapen gekregen.
Oud 11 november 2010, 22:35   #19
mamiemee
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht

Waarom moeten kinderen, zelfs peuters die nog pampers dragen(2,5j) met wapens leren omgaan? Ikzelf geef lessen zelfverdediging aan kinderen maar hou ten allen tijde rekening met hun leeftijd. Ik ga ook geen 2 of 3-jarig kind verwurgingstechnieken aanleren (bloedwurging of luchtwurging) of ook niet hoe men iemand kan raken in de vitale punten (vb: plexus). Of hoe men iemand z'n zwevende rib kan breken.
Oud 11 november 2010, 22:35   #20
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kunnen die kinderen ten volle het verschil tussen een echt en een luchtwapen begrijpen?
Vanaf welke leeftijd? 6 jaar? Dit is perfect mogelijk. Trouwens personen onder de 16 mogen niet met vuurwapens schieten.

Persoonlijk had ik wel speelgoedgeweertjes, in relatief grote aantallen. Dit maakt volgens mij echter niet zo veel uit.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be