Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 september 2013, 18:58   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Talking Mag binnenkort de snelle fiets sneller als de veiligste auto ?

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/...-ligfiets.aspx

Wereldrecord (133,79 km/u) voor hightech ligfiets
Dus met een speciale fiets kan men dus sneller rijden als op de Belgische autosnelweg überhaupt toegestaan is.



Binnenkort ook met een "gewone" fiets op "gewone" wegen ?

Citaat:
http://www.steunpuntverkeersveilighe...RA-2006-97.pdf

Effectiviteit van verkeersmaatregelen: snelheidsverlaging van 90km/h naar 70 km/h op gewestwegen
Resultaten uit Vlaanderen RA-2006-97

.
.
.
.
.
.



.
.
.
.
.
.
.
.





Citaat:
Rekening houdend met de meest waarschijnlijke situatie, kunnen we algemeen niet concluderen dat het invoeren van de snelheidsverlaging van 90 km/u naar 70 km/u voor deze wegen een afname of een toename van het aantal letselongevallen tot gevolg heeft.
Alle gevonden effecten stijgingen of dalingen kunnen het gevolg zijn van toeval.
Oef, voorlopig hebben "we" nog geluk...


Citaat:
http://www.duurzame-mobiliteit.be/30...e-bebouwde-kom

Europa schuift een algemene snelheidsbeperking van 30 km/u naar voor als belangrijkste maatregel om de verkeersveiligheid te verbeteren. In Vlaanderen blijkt verkeersleefbaarheid het belangrijkste motief om een zone 30 in te voeren. Zo goed als alle Vlaamse steden hebben een gedeelte van hun centrum als zone 30 bestempeld.
De volgende stap is het aanpassen van het verkeersreglement, waarbij 30 km/u de norm wordt voor straten in een verblijfsgebied.
Krijgen fietsers nu ook een verplichte snelheidsmeter en nummerplaat ?

Met de E-fietsen is dus alles mogelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=5Db-0...eature=related

zelfs de politie te snel af...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2013 om 19:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2013, 19:34   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.145
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Fietsen met hulpmotor zijn zeer beperkt.
25km/u max met ondersteuning, en men moet een deel van het vermogen zelf leveren.

Ook zijn fietsers zowiezo gelimiteerd tot de wettelijk toegelaten snelheden op de openbare weg, en tot 25km/u op het fietspad.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2013, 19:39   #3
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.519
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus met een speciale fiets kan men dus sneller rijden als op de Belgische autosnelweg überhaupt toegestaan is.



Binnenkort ook met een "gewone" fiets op "gewone" wegen ?




.
.
.
.
.
.



.
.
.
.
.
.
.
.







Oef, voorlopig hebben "we" nog geluk...




Krijgen fietsers nu ook een verplichte snelheidsmeter en nummerplaat ?

Met de E-fietsen is dus alles mogelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=5Db-0...eature=related

zelfs de politie te snel af...
Een fiets die sneller rijdt dan 130 km/u is zo nutteloos als een SUV in de stad.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2013, 19:42   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ook zijn fietsers zowiezo gelimiteerd tot de wettelijk toegelaten snelheden op de openbare weg, en tot 25km/u op het fietspad.
Wettelijke bron van dat laatste ?

Op wettelijke basis moeten fietsers idd alle snelheidsbeperkingen opvolgen, maar uiteraard heb ik totnutoe nog nergens van een PV van snelheidsovertreding door een fietser gehoord, mss moet ik nog wat langer googlen...

via forum wegcode: http://wegcode.be/forum/showthread.p...-op-fietspaden
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2013 om 19:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 08:07   #5
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Zeg Micele, waar heb jij je snelheidstrauma opgelopen?

Waar mensen allemaal een probleem van maken tegenwoordig. Ik vind 70 km/h een uitstekende snelheidslimiet op gewestwegen. Die snelheid laat je nog toe om te reageren op bepaalde onverwachte situaties.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 08:15   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus met een speciale fiets kan men dus sneller rijden als op de Belgische autosnelweg überhaupt toegestaan is.



Binnenkort ook met een "gewone" fiets op "gewone" wegen ?




.
.
.
.
.
.



.
.
.
.
.
.
.
.







Oef, voorlopig hebben "we" nog geluk...




Krijgen fietsers nu ook een verplichte snelheidsmeter en nummerplaat ?

Met de E-fietsen is dus alles mogelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=5Db-0...eature=related

zelfs de politie te snel af...
Micele,

ik heb mij iets eigenlijk al dikwijls afgevraagd...

ik rijd met mijn fiets (zonder e-ondersteuning) gemiddeld tussen de 35 en 40 km/u.

moet ik dan de rijbaan op zoals de brommertjes (klasse B max 45)
of moet ik op t fietspad blijven zoals brommertjes (klasse A max 25)

ik weet het echt niet.

Laatst gewijzigd door Anna List : 17 september 2013 om 08:15.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 11:33   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wettelijke bron van dat laatste ?

Op wettelijke basis moeten fietsers idd alle snelheidsbeperkingen opvolgen, maar uiteraard heb ik totnutoe nog nergens van een PV van snelheidsovertreding door een fietser gehoord, mss moet ik nog wat langer googlen...
Er is geen wettelijke basis opdat de fietser met zekerheid weet aan welke snelheid hij rijdt. Hij kan dat slechts raden op gevoel. De technische voorschriften vermelden immers geen snelheidsmeter. Wel wordt van een fietser verwacht dat hij, net als alle andere weggebruikers, zich snelheid aanpast aan de omstandigheden.

Als je trouwens naar de opstelling kijkt van de borden, dan merk je ook dat borden 30 km/u in de meeste gevallen niet voor het fietspad gelden. In veel gevallen staat het bord immers links van het fietspad en rechts van de rijbaan. Bijgevolg enkel geldig voor de rijbaan.

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 11:35   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Micele,

ik heb mij iets eigenlijk al dikwijls afgevraagd...

ik rijd met mijn fiets (zonder e-ondersteuning) gemiddeld tussen de 35 en 40 km/u.

moet ik dan de rijbaan op zoals de brommertjes (klasse B max 45)
of moet ik op t fietspad blijven zoals brommertjes (klasse A max 25)

ik weet het echt niet.
De wegcode laat er geen twijfel over bestaan: uw plaats is op het fietspad. De mogelijk te halen snelheid speelt bij een fiets geen rol bij die plaatsbepaling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 12:42   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als je trouwens naar de opstelling kijkt van de borden, dan merk je ook dat borden 30 km/u in de meeste gevallen niet voor het fietspad gelden. In veel gevallen staat het bord immers links van het fietspad en rechts van de rijbaan. Bijgevolg enkel geldig voor de rijbaan.

Die wettelijke bron, waar ze dat specifiek zeggen over het verkeer op het fietspad, moet je me eens geven, ik vind ze niet.

Volgens mij gelden de borden voor de ganse openbare weg (natuurlijk in die richting waar je naartoe rijdt en kijkt, is evident), en een fietspad maakt daar steeds deel van uit, daarbij is het niet altijd verplicht borden steeds rechts van de rijbaan te plaatsen, het kan ook boven de rijbaan; en herhalingsborden mogen zelfs ook op de middenberm of op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.

Het fietspad mag dan wel geen deel uitmaken van de rijbaan, maar wel van de openbare weg.

En volgens de geest van de wegcode is dat C43-30-bord voor de fietser voldoende zichtbaar, men kan het daar op de foto moeilijk in die haag plaatsen hé.

Citaat:
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Citaat:
Artikel 68. Verbodsborden

68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.

Zij mogen herhaald worden op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.
Citaat:
C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1 is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
Citaat:
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.


2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode
Veel geluk bij het zoeken.

Hier de directe link van art 9 plaats van de bestuurders op de openbare weg, waaronder het fietspad en de (brom)fietsers:
http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/109-art9

Hier de link voor de wegbeheerder of de plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens: http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2013 om 13:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 13:01   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De wegcode laat er geen twijfel over bestaan: uw plaats is op het fietspad. De mogelijk te halen snelheid speelt bij een fiets geen rol bij die plaatsbepaling.
maar het is dan niet dat ik mij tot 25 km/u moet beperken op dat fietspad ? (tenzij dit nadrukkelijk aangegeven staat)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 13:13   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar het is dan niet dat ik mij tot 25 km/u moet beperken op dat fietspad ? (tenzij dit nadrukkelijk aangegeven staat)
Kijk nog eens wat meneer de politieagent van Ieper schreef de 22 november 2006:

Citaat:
VRAAGBAK forum wegcode

Discussie: Maximum snelheid op fietspaden

Johan Casier's
30 juli 2004 Locatie PZ Arro IEPER
Berichten 10.404

22 november 2006, 12:08 # 2

Re: Maximum snelheid op fietspaden

Fietsers zijn ook bestuurders en dit heeft tot gevolg dat ook zij zich dienen te houden aan de algemene principes van snelheid,
zie KB 01/12/75 - Artikel 10.

Daarnaast zijn de geldende snelheidsbeperkingen ook van tel (bebouwde kom, zone-30, verkeer in woonerven, verkeersbord C43 (die C43 kan uiteraard ook een lagere of hogere snelheid aanduiden ).

Ook nog : De gebruikers van het fietspad mogen elkaar noch hinderen, noch in gevaar brengen, noch een gevaarlijk gedrag vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.
Zie KB 01/12/75 - Artikel 43.

Concreet : de fietsers moeten alle snelheidsprincipes en -beperkingen opvolgen, net zoals iedere andere bestuurder.

http://wegcode.be/forum/showthread.p...-op-fietspaden
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2013 om 13:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 13:23   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Zeg Micele, waar heb jij je snelheidstrauma opgelopen?

Waar mensen allemaal een probleem van maken tegenwoordig. Ik vind 70 km/h een uitstekende snelheidslimiet op gewestwegen. Die snelheid laat je nog toe om te reageren op bepaalde onverwachte situaties.
Gij blijkbaar wel, een (veel) hogere limiet op een gewestweg verbiedt nu eens niemand daar je geliefkoosde denkbeeldige en uitstekende 70 kmh-limiet op te volgen.

Ik rij heel dikwijls op een 90 kmh-weg maar rond de 70 kmh, wat is jouw probleem eigenlijk ?

Uiteraard is een 70 kmh-limiet op een vlotte doorstroomweg, en dat zijn gewestwegen meestal, een oneconomische en zelfs vervuilende limiet, dat is wetenschappelijk bewezen, zelfs toen de auto´s minder zuinig waren als nu, zo´n 11 jaar geleden. Link van economisch optimaal gereden snelheden (limiet natuurlijk xx kmh hoger) kan ik je geven.

Citaat:
Berekende optimale snelheden, hoofdzakelijk rekening houdend met 4 "kostencomponenten": rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofkosten en schaadstofkosten; en dit met de prioriteit op:

1. Economie
: benzine- | dieselauto
bebouwde kom: 49 | 48,8
gewone weg: 75,8 | 75,9
snelweg: 124,7 | 128,4

http://www.ots.at/presseaussendung/O...he-tempolimits

Stichworte: Tempo-Studie, Verkehr, ÖAMTC AKADEMIE Channel: Chronik OTS0035 19. Sept. 2002, 09:57
ÖAMTC AKADEMIE-Studie bestätigt österreichische Tempolimits
Österreichs Pkw-Fahrer sind ökonomisch optimal unterwegs

Wien,

[...]

Gesetzliche Tempolimits sind im allgemeinen aus Gründen der
Verkehrssicherheit, historisch tradiert, an den technischen Standards
im Straßenbau und in der Automobiltechnik angepasst oder auch an
Bestimmungen der Nachbarländer orientiert, entstanden. Diskussionen
über Tempolimits gab es zu unterschiedlichen Anlässen, von der
Energiekrise über Sicherheitsaspekte bis hin zu CO2-Emissionen.

Nun versucht die von der ÖAMTC AKADEMIE in Auftrag gegebene Studie
erstmals, wirtschaftliche Kriterien als Dimension zur Ermittlung
einer Optimalgeschwindigkeit heranzuziehen und präsentiert damit
ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits
. Ergebnis der Studie: Die
Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw im Ortsgebiet bei 49 km/h,
auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h und auf Autobahnen bei 124,7 km/h,
für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei
75,9 km/h
und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2013 om 13:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 13:27   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kijk nog eens wat meneer de politieagent van Ieper schreef de 22 november 2006:
dat is : aangepaste snelheid in combinatie met ander fietspadgebruikers ... maar op een leeg fietspad mag ik dus 40 fietsen (ik heb wind mee op dat moment hoor)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 13:31   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat is : aangepaste snelheid in combinatie met ander fietspadgebruikers ... maar op een leeg fietspad mag ik dus 40 fietsen (ik heb wind mee op dat moment hoor)
Natuurlijk mag je dat dan, evenzo als bromfietsen klasse B dan 45 kmh mogen rijden (wie weet kan je in zijn zog je laten meedrijven).
Maar als er een zone 30 of fixe 30 komt moet je (beide) 30 kmh respecteren... en in een woonerf 20 kmh (maar daar zal geen fietspad meer liggen); enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2013 om 13:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 13:35   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk mag je dat dan, evenzo als bromfietsen klasse B dan 45 kmh mogen rijden.
ben helemaal gerustgesteld, bedankt !


maar veilig, logisch is het toch niet helemaal gezien de A en B soms ook gescheiden worden, lijkt me zo ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 13:39   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben helemaal gerustgesteld, bedankt !


maar veilig, logisch is het toch niet helemaal gezien de A en B soms ook gescheiden worden, lijkt me zo ...
Veilig en logisch is het idd helemaal niet. Beter zou zijn (imho) één klasse van bromfiets. Geeft minder snelheidsverschillen en minder inhaalmaneuvers.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 21:08   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Volgens mij gelden de borden voor de ganse openbare weg (natuurlijk in die richting waar je naartoe rijdt en kijkt, is evident), en een fietspad maakt daar steeds deel van uit, daarbij is het niet altijd verplicht borden steeds rechts van de rijbaan te plaatsen, het kan ook boven de rijbaan; en herhalingsborden mogen zelfs ook op de middenberm of op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.
Neen, hoor. Als het bord links staat, dan geldt de op het bord aangegeven gebod, verbod... niet voor wat links ligt. U weet dat even goed als ik.

Het mooiste voorbeeld zijn rode lichten die links van het fietspad staan: die gelden niet voor de fietsers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 21:10   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar het is dan niet dat ik mij tot 25 km/u moet beperken op dat fietspad ? (tenzij dit nadrukkelijk aangegeven staat)
Welneen, er staat toch nergens in de wegcode dat de maximumsnelheid op het fietspad 25 km/u is?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 21:13   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk mag je dat dan, evenzo als bromfietsen klasse B dan 45 kmh mogen rijden (wie weet kan je in zijn zog je laten meedrijven).
Maar als er een zone 30 of fixe 30 komt moet je (beide) 30 kmh respecteren... en in een woonerf 20 kmh (maar daar zal geen fietspad meer liggen); enz...
Leg me dan even uit hoe een fietser zich moet conformeren aan die exacte snelheid? De technische voorschriften bepalen immers niet dat een fiets een snelheidsmeter moet bezitten. Bijgevolg kan een fietser slechts bij benadering, op het gevoel zijn snelheid inschatten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2013, 21:13   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ben helemaal gerustgesteld, bedankt !


maar veilig, logisch is het toch niet helemaal gezien de A en B soms ook gescheiden worden, lijkt me zo ...
Toch wel, daar u als fietser nu eenmaal niet rijdt met een gemotoriseerd voertuig.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be