Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2010, 21:12   #1
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard Vlaanderen en z'n Franstaligen

Terwijl ik mij vandaag in Linkebeek bezig hield met wandelen, dansen, vrolijk fluiten, vriendelijk tegen iedereen goeiedag zeggen, mijn oren en ogen de kost geven en mijn hersenen hun ding laten doen, begon ik na te denken over de tekst waarmee ik een discussie op dit ons aller forum zou kunnen beginnen. Ik denk dat ik het hou bij wat nu volgt:

Waar het Vlaanderen (mét Brussel) aan ontbreekt is een "Communauté des Flamands Francophones" (of iets gelijkaardig, de naam doet er niet echt toe), een institutie die zich uitsluitend bezighoudt met het ten gunste van de Republiek Vlaanderen verleiden en inburgeren van - vooral - haar Frans-talige inwoners.

Ik zoek sinds vandaag alvast twee- of méér-talige medewerkers (NL-F- ...) voor het initiatief "DIFF/DDIV" (Défense des Intérêts des Flamands Francophones / Democratie en Diversiteit In Vlaanderen), dat de oprichting van dergelijke institutie op het programma heeft staan.

Voor alle duidelijkheid: ik wil in de eerste plaats in Brussel beginnen, maar het werkterrein kan zich uitstrekken tot waar dan ook ter wereld.

Ik ben op zoek naar:

1) Nederlandstaligen uit zowel Noord- als Zuid-Vlaanderen die niet alleen geboeid zijn door de Franse taal en cultuur en/of talen en culturen van minderheden i.h.a., maar ook willen opkomen voor en meewerken aan de verleiding en inburgering van

2) Frans- of anderstaligen, zowel die uit het huidige Vlaamse en Brussels-Hoofdstedelijke Gewest als die uit de toekomstige Republiek Vlaanderen of nog verder, die niet alleen geboeid zijn door de Vlaanderlandse taal en cultuur, maar ook willen opkomen voor en meewerken aan de verleiding en inburgering van zichzelf en hun naasten.

Om een reeds elders gestelde vraag nu al te beantwoorden, wil ik nog opmerken dat het feit dat de Franstalige minderheid in Vlaanderen de grootste en lastigste van allemaal is mij er toe heeft gebracht te mikken op de verleidingskracht van de naam van mijn initiatief. Dat de betekenis van het Franstalig deel verschilt van die van het Nederlandstalig deel, is daarvan een gevolg. Wat mij betreft hoeft dat geen probleem te zijn. Het betekenisverschil geeft stof tot nadenken, en dat laatste kan nooit kwaad.

Het is hoe dan ook in het belang van de loyale Franstalige inwoners van de Republiek Vlaanderen dat zij zichzelf bij de inburgering mogen helpen, en dat hun Vlaamse buren en vrienden die dat willen hen daarbij kunnen steunen.

Het is eveneens in hun belang dat zij de wettelijke mogelijkheden krijgen om te bewijzen dat zij hun rol van minderheid met gerechtvaardigde trots op zich nemen, en graag meewerken aan de opbouw van hun Vlaamse vaderland, zonder daarom evenwel zichzelf volledig weg te cijferen noch te assimileren.

De loyale Franstalige Vlamingen erkennen ten volle de waarde van de Vlaanderlandse cultuur en willen ten allen prijze voorkomen dat deze voorbeeldig gastvrije en grootmoedige cultuur door rabiaat ééntalige Vlamingenhaters van de aardbodem wordt geveegd.

Vriendelijk dank voor uw aandacht,

djimi

PS: une traduction française est en cours de préparation.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 5 september 2010 om 21:24.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:12   #2
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Als het om verleiden en charmeren gaat zijn de Franstalige veel kundiger in. Misschien best eerst een cursus volgen bij onze zuiderburen om die kunst te leren.
Oud 5 september 2010, 22:16   #3
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Als het om verleiden en charmeren gaat zijn de Franstalige veel kundiger in. Misschien best eerst een cursus volgen bij onze zuiderburen om die kunst te leren.
Ik ken wel enkele Frans-talige, en enkele nog meer zuiderse charmeurs/charmeuses, die reeds 'verleid' zijn.

Ik hoop dat ik ze voor dit karretje kan spannen

Oud 5 september 2010, 22:21   #4
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Veel succes Djimi.

Al zie ik niet goed in hoe je hen gaat kunnen overtuigen en tot wat je hen juist wil verleiden.

Ook inburgering vind ik nogal betuttelend en paternalistisch.

Als liberaal denk ik dat het principe van het "welbegrepen eigenbelang" de beste motor tot integratie is.

Zolang franstaligen er geen belang bij hebben om NL te leren kan je hen proberen te verleiden zoveel je wil.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:26   #5
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Veel succes Djimi.

Al zie ik niet goed in hoe je hen gaat kunnen overtuigen en tot wat je hen juist wil verleiden.

Als liberaal denk ik dat het principe van het "welbegrepen eigenbelang" de beste motor tot integratie is.

Zolang franstaligen er geen belang bij hebben om NL te leren kan je hen proberen te verleiden zoveel je wil.
Jip. Je hebt absoluut gelijk.

Ik weet niet wie het zei (als iemand het wel weet zou ik het ook graag te weten komen), maar dit was een fantastische quote.

"Ik mag inderdaad in Frankrijk gaan wonen, en niemand zal me daar scheef bekijken omdat ik Nederlandstalig ben. Maar als ik weiger de taal van de streek te spreken zal ik verhongeren, omdat ik niet eens een brood bij de bakker zal kunnen kopen".
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:31   #6
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

djimi,

ik ben hier in de Ardennen zelfs de mensen aan het verleiden om Nederlands te leren!!

Ik heb nog niet veel leerlingen, maar het komt wel en het is echt wel aangenaam.Soms zijn er eerder discussies over de Waals-Vlaamse verhouding, maar zo leren zij beter de Vlamingen kennen en begrijpen en ik leer iets bij over het standpunt van de Walen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:34   #7
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
djimi,

ik ben hier in de Ardennen zelfs de mensen aan het verleiden om Nederlands te leren!!

Ik heb nog niet veel leerlingen, maar het komt wel en het is echt wel aangenaam.Soms zijn er eerder discussies over de Waals-Vlaamse verhouding, maar zo leren zij beter de Vlamingen kennen en begrijpen en ik leer iets bij over het standpunt van de Walen.
Mag ik je tot ere-lid bombarderen?

Oud 5 september 2010, 22:36   #8
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Doemo, tè goe !!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:39   #9
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel succes Djimi.

Ik wil ze weglokken van politieke partijen en bewegingen die Brussel en De Rand voor 'la Francofolie' opeisen en er om hun doel te bereiken niet voor terugdeinzen hun Nederlandstalige landgenoten te bekladden en zwart te maken.

Oud 5 september 2010, 22:40   #10
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doemo, tè goe !!
Styf wel bedankt

Oud 5 september 2010, 22:44   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
djimi,

In Wallonië is er de keuze tussen Engels en Nederlands en u weet het wel. De meeste Walen kiezen trouwens voor het Engels en het is zeker niet de huidige toestand van het land die hen zal aantrekken Nederlands te willen leren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:52   #12
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Wallonië is er de keuze tussen Engels en Nederlands en u weet het wel. De meeste Walen kiezen trouwens voor het Engels en het is zeker niet de huidige toestand van het land die hen zal aantrekken Nederlands te willen leren.
En laten we dat vooral zo houden.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:54   #13
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik wil ze weglokken van politieke partijen en bewegingen die Brussel en De Rand voor 'la Francofolie' opeisen en er om hun doel te bereiken niet voor terugdeinzen hun Nederlandstalige landgenoten te bekladden en zwart te maken.
Zoals reeds gezegd "good luck"

Alle Franstalige partijen van MR over CDH, PS to Ecolo hebben de verdediging van de Franstaligen in Brussel en de rand in hun partij- of verkiezingsprogramma staan.

Waar zou je ze dan naartoe willen lokken ?
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 22:57   #14
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Terwijl ik mij vandaag in Linkebeek bezig hield met wandelen, dansen, vrolijk fluiten, vriendelijk tegen iedereen goeiedag zeggen, mijn oren en ogen de kost geven en mijn hersenen hun ding laten doen, begon ik na te denken over de tekst waarmee ik een discussie op dit ons aller forum zou kunnen beginnen.
Hebben ze jullie ook gecontroleerd op politieke symbolen? Bij ons stonden ze met meerdere politieagenten klaar. Ik had enkel een stickertje met een Vlaams leeuwtje bij, dat ik direct moest wegsteken, zogezegd "om mijn veiligheid te garanderen." De vrije meningsuiting geldt blijkbaar niet in Linkebeek, want daar mogen alleen maar meningen geuit worden die de plaatselijke gemeenteraadsleden bevallen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2010, 00:01   #15
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Hebben ze jullie ook gecontroleerd op politieke symbolen? Bij ons stonden ze met meerdere politieagenten klaar. Ik had enkel een stickertje met een Vlaams leeuwtje bij, dat ik direct moest wegsteken, zogezegd "om mijn veiligheid te garanderen." De vrije meningsuiting geldt blijkbaar niet in Linkebeek, want daar mogen alleen maar meningen geuit worden die de plaatselijke gemeenteraadsleden bevallen.
Ik had mijn mooie geel-zwarte 'arafat-sjaal' aan, en ben door niemand tegengehouden, laat staan gecontroleerd.

Ik zei tegen iedereen die ik tegenkwam, vriendelijk 'goeiedag'.

Door sommigen werd ik preventief met 'bonjour' begroet, en die mensen kregen een vriendelijke 'goeiedag' terug.

Slechts een paar mensen draaiden hun hoofd weg.
Een enkeling trok z'n neus op.

Nu ja, ik zie er ook 'verdacht mediterraan' uit

Oud 6 september 2010, 06:36   #16
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de kleine Bekijk bericht
Jip. Je hebt absoluut gelijk.

Ik weet niet wie het zei (als iemand het wel weet zou ik het ook graag te weten komen), maar dit was een fantastische quote.

"Ik mag inderdaad in Frankrijk gaan wonen, en niemand zal me daar scheef bekijken omdat ik Nederlandstalig ben. Maar als ik weiger de taal van de streek te spreken zal ik verhongeren, omdat ik niet eens een brood bij de bakker zal kunnen kopen".
Ik denk Schoofzak.
Oud 6 september 2010, 06:48   #17
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals reeds gezegd "good luck"

Alle Franstalige partijen van MR over CDH, PS to Ecolo hebben de verdediging van de Franstaligen in Brussel en de rand in hun partij- of verkiezingsprogramma staan.

Waar zou je ze dan naartoe willen lokken ?
Een eigen partij, tiens.

Een partij voor (en door) Franstalige Vlamingen die het bestaansrecht van de Republiek Vlaanderen (mét Brussel) niet aanvechten, maar zich als Franstalige Vlamingen mee willen inzetten voor die Republiek.

Oud 6 september 2010, 07:14   #18
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een eigen partij, tiens.

Een partij voor (en door) Franstalige Vlamingen die het bestaansrecht van de Republiek Vlaanderen (mét Brussel) niet aanvechten, maar zich als Franstalige Vlamingen mee willen inzetten voor die Republiek.
Hoor ik daar ergens een kassa rinkelen?
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2010, 07:22   #19
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Hoor ik daar ergens een kassa rinkelen?
Best mogelijk. Woont u boven of naast een winkel?

Laatst gewijzigd door djimi : 6 september 2010 om 07:22.
Oud 6 september 2010, 07:38   #20
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Goed idee, ik heb dit weekend met een gelijkaardige gedachte rondgelopen. "Een comité voor franstalige Vlamingen dat zou er nog moeten zijn..."
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be