Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 31 mei 2004, 10:27   #1
Spolpoel
Banneling

Standaard

Ik vraag me af of de forumganger Spirit als Vlaams-Nationalistische partij aanschouwt of niet?
M.i. is Spirit een ondefinieerbare partij geworden:
- sossen met een groen accent
- groenen met een rood accent
- sossen met heel sporadisch een Vlaams accent
- of gewoon een clubje gewilliggen ter uitvoering van de carrièreplanning van Bert Anciaux?
Uw mening aub.
Spolpoel is offline  
Oud 31 mei 2004, 10:35   #2
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Voor wat ze staan is onduidelijk maar ze zijn verrevan Vlaamsnationalisten. Je kan je zelf afvragen wat mensen zoals Bert Ancieux eigenlijk te zoeken hadden in de vroegere VU.
Stef Leeuwenhart is offline  
Oud 31 mei 2004, 11:33   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Belgicistischer dan de roden zelf
Patriot! is offline  
Oud 31 mei 2004, 12:23   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Spirit is zo Vlaams-nationalistisch als zijn SP-a-minister.
Toen ik Anciaux eens in zijn gezicht zei dat hij geen Vlaams-nationalist meer was, ging hij er vandoor zonder één woord te antwoorden.
Nochtans was hij toen nog 'Vlaams' minister voor de VU.

In de VU had men dit al langer door maar het was hun telegenieke stemmenkanon, hé?
Oud 31 mei 2004, 13:06   #5
Henry
Burgemeester

Standaard

Spirit is een groepje opportunistische naïevelingen met bijzonder weinig politiek talent. Hun programma kan slechts in één land uitgevoerd worden: Disneyland.
Oud 31 mei 2004, 13:10   #6
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

spirit = "gewoon een clubje gewilligen ter uitvoering van de carrièreplanning van Bert Anciaux"
n-va = "gewoon een clubje gewilligen ter uitvoering van de carrièreplanning van Geert Bourgeois"

De ene is wat sluwer dan de andere maar de andere is wat geniepiger dan de ene.
stab is offline  
Oud 31 mei 2004, 13:15   #7
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
spirit = "gewoon een clubje gewilligen ter uitvoering van de carrièreplanning van Bert Anciaux"
n-va = "gewoon een clubje gewilligen ter uitvoering van de carrièreplanning van Geert Bourgeois"

Vlaams Blok= "gewoon een club-je gewilligen ter uitvoering van de carrièreplanning van Filip Dewinter"

Het bevalt me wel die Blok-argumentatie.
Oud 31 mei 2004, 13:21   #8
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik geloof wel degelijk in de oprechtheid van een aantal kaderleden binnen de N-VA. Zoals Matthias Storme bijvoorbeeld en Jan Peumans. Ik betreur ten zeerste het kartel dat de N-VA aanging met CD&V. Maar het N-VA programma kon mij zeker bekoren. En bovendien verschilt het, buiten enkele komma's en punten niet zoveel van het Blok-programma. Wat ook uiteindelijk resulteerde in mijn overstap naar het Vlaams Blok.

Wat Spirit betreft, weten we uiteraard al langer dat het Vlaams-nationalisme niet meer tot hun kernpunten behoort. Ten tijde van ID werd dit reeds openlijk gepropageerd. Het Vlaams-nationalisme zou niet meer aanslaan bij de modale kiezer, terwijl het Vlaams Blok verkiezing na verkiezing won én aan aanhang won betreffende de Vlaamse onafhankelijkheid. In Brussel kon men zelfs Franstaligen hiervoor warm maken. En dat terwijl de N-VA op onderhalfjaar tijd niet minder dan 200 000 kiezers achter zich wist te scharen. Dit was meer dan Ecolo en Agalev en meer dan het FN. In het Parlement geeft dit vandaag een vertekend beeld. Ecolo wist 4 zetels in de wacht slepen met minder stemmen. Terwijl de N-VA met Geert Bourgeois als enige verkozene overbleef.

Ik heb échter nooit begrepen dat de N-VA sedert de splitsing van de Volksunie in de Toekomstgroep, de Middengroep en Vlaams-nationaal nog steeds in een Technische fractie zetelen met mandatarissen van Spirit. In 't Pallieterke werd dit bijvoorbeeld ook al een aantal keer aangehaald. Daarom ben ik ook benieuwd of de N-VA na 13 juni los van de CD&V een fractie zal (kunnen) vormen in het Vlaams Parlement. Los daarvan hoop ik uiteraard als rechtgeaard Vlaams-nationalist dat naast het Vlaams Blok, ook de N-VA de kiezer weet te overtuigen met haar Vlaams-nationale programma. Hoe meer Vlaams-nationalisten in het Vlaams Parlement hoe beter. Van welke strekking ze ook mogen zijn.

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant
KVE is offline  
Oud 31 mei 2004, 13:25   #9
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:

Vlaams Blok= "gewoon een club-je gewilligen ter uitvoering van de carrièreplanning van Filip Dewinter"

:roll:

Het bevalt me wel die Blok-argumentatie.
Fons Borginon ook ooit nog een medestander van de Toekomstgroep, én eigenlijk het schoothondje van Bert Anciaux, stelde ooit voor om de zwarte leeuw te bannen. En de officiële met de rode nagels als partijsymbool aan te nemen. De zwarte leeuw deed ons té veel terugdenken aan de collaboratie. Nochtans was zijn grootvader Hendrik Borginon in die strijd betrokken. En weet hij als geen ander het leed van de repressie in de juiste context te plaatsen. Dat terwijl de grootouders van Filip Dewinter actief waren in het verzet!

Koen Vermant
KVE is offline  
Oud 31 mei 2004, 13:26   #10
Godefroy de Bouillon
Vreemdeling

Godefroy de Bouillon's schermafbeelding

Standaard

Spirit is toch niet voor meer België? Spirit is toch voor dat confederalisme? Ik vind jullie reacties beestachtig. BUB zit er naast en Vlaams Blok zit er naast.
Oud 31 mei 2004, 13:41   #11
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godefroy de Bouillon
Spirit is toch niet voor meer België? Spirit is toch voor dat confederalisme? Ik vind jullie reacties beestachtig. BUB zit er naast en Vlaams Blok zit er naast.
Een partij die amendementen afkeurt voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde erdoor te duwen, wel die verdient het niet om het etiket Vlaamsgezind opgeplakt te krijgen. Ik heb officiële documenten van ID gelezen destijds en daarin stond letterlijk, dat men van het Vlaams-nationalisme maar eens eindelijk afstand moest doen. Dit zou niet hebben bijgedragen tot een meer pluralistische samenleving. Spirit zit mee in de Federale regering en heeft bij de regeringsonderhandelingen géén enkele rechtmatige Vlaamse eis kunnen afdwingen. Niet eens op tafel gelegd. Het regeerakkoord bevat niets om tot een verdere verzelfstandiging van Vlaanderen te komen. Alles zal besproken worden in een zogenaamd communautair forum. Iets dat op dit ogenblik nog niet een bestaat. Er zijn tot op dit ogenblik geen verdere stappen ondernomen voor een eventuele staatshervorming. En dat met Spirit in de Federale en de Vlaamse regering. Spirit had nochtans de kans om belangrijke eisen af te dwingen toen het ging om bevoegdheden die wél voor Wallonië belangrijk waren. Denken we maar aan de wapenexport en de de wet op de tabaksreclame. Toen had Spirit de kans om voor Vlaanderen belangrijke bevoegdheden daar tegenover te plaatsen. Gevolg Wallonië kreeg de overheveling, Vlaanderen kreeg niets. Zelfs niet de splitsing van het ongrondwettelijke kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Het carrièrisme van Schiltz, Anciaux en Vankrunkelsven heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de Volksunie kapot is gegaan. Men wist niet meer waar men moest kruipen van schaamte. Vankrunkelsven was ooit voorzitter van de befaamde Costa (Commissie voor Staatshervormingen) en heeft mede het voor Vlaanderen zéér nadelige Lambermont-Lombard akkoord goedgekeurd. Spirit komt helemaal niet meer op voor een confederaal België, waar het zwaartepunt bij de deelstaten behoort te liggen. Bovendien stelde Nelly Maes haar veto tegenover de N-VA, toen die trachtte toe te treden tot de Europese Vrije Alliantie. De N-VA zal als gevolg hiervan, net als het Vlaams Blok overigens als niet-erkende fractie in het Parlement zetelen.

Koen Vermant
KVE is offline  
Oud 31 mei 2004, 14:01   #12
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Spirit is een groepje opportunistische naïevelingen met bijzonder weinig politiek talent. Hun programma kan slechts in één land uitgevoerd worden: Disneyland.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline  
Oud 31 mei 2004, 14:17   #13
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Dat er hier een spiritist is met de nickname "VlaamseBelg" zegt veel over hun vlaamsnationalistische roots (of wat ervan overblijft ).
Oud 31 mei 2004, 16:56   #14
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is Spirit al een tijdje geen Vlaams nationlistische partij meer. En zeker na de uitspraak van Geert Lambert over de spligising van BHV in een of anders commissie.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 31 mei 2004, 17:00   #15
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Spirit en FDF: één strijd!
Patriot! is offline  
Oud 31 mei 2004, 20:17   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Spirit en FDF: één strijd!
Het verwondert mij daarom geenszins dat jij pronkt met uitspraken van Spiritisten in je ondertitels.
Oud 31 mei 2004, 20:43   #17
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KVE
Ik heb échter nooit begrepen dat de N-VA sedert de splitsing van de Volksunie in de Toekomstgroep, de Middengroep en Vlaams-nationaal nog steeds in een Technische fractie zetelen met mandatarissen van Spirit. In 't Pallieterke werd dit bijvoorbeeld ook al een aantal keer aangehaald.
Dat had niets te maken met ideologische coherentie, maar met het simpele feit dat ze nog steeds werden gefinancieerd als VU-fractie. Ze moesten dus wel samen een technische fractie blijven vormen, aangezien zowel N-VA als Spirit meteen hun werkingsmiddelen zouden verloren hebben.

Je kan immers maar een fractie oprichten aan het begin van elke legislatuur, in de loop daarvan zijn er geen wijzigingen meer mogelijk. Dat is ook de reden waarom N-VA sowieso een onafhankelijke fractie zal oprichten in het Vlaams Parlement, ongeacht ons aantal verkozenen.
zorroaster is offline  
Oud 1 juni 2004, 20:26   #18
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KVE
Fons Borginon ook ooit nog een medestander van de Toekomstgroep, én eigenlijk het schoothondje van Bert Anciaux, stelde ooit voor om de zwarte leeuw te bannen. En de officiële met de rode nagels als partijsymbool aan te nemen. De zwarte leeuw deed ons té veel terugdenken aan de collaboratie. Nochtans was zijn grootvader Hendrik Borginon in die strijd betrokken. En weet hij als geen ander het leed van de repressie in de juiste context te plaatsen. Dat terwijl de grootouders van Filip Dewinter actief waren in het verzet!
De kleur van de nagels en tong van de Leeuw heeft weinig belang. Maar dat Borginon op het VLD congres tegen confederalisme stemde is wel de totale kapitulatie met als streefdoel Eigen Carrière Alleen.
luc broes is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be