![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.315
|
![]() Ik vind dat het verkeer veel te traag gaat in Vlaanderen. Vooral op gewestwegen duurt een traject van punt A naar punt B onverantwoord lang. Ten eerste hebben ze de wegen veel te smal gemaakt, vol met ronde punten, verkeerslichten, verkeersdrempels en andere zottigheden. Fietsers laten ze sukkelen betonplaat omhoog en naar beneden vol met steentjes. Dan klagen ze dat wielertoeristen met hun smalle bandjes het fietspad niet nuttigen. Nu ik wil niet alleen kritiek leveren, de oplossing ligt voor de hand.
- de talrijke kruispunten op de gewestwegen moeten ondertunneld worden, waardoor we niet meer om de 500 meter moeten stoppen voor het rood licht - er moeten brede asfaltfietspaden komen en dat moet niet noodzakelijk langs de grote gewestwegen komen en het moet ook breed genoeg zijn voor een groep fietstoeristen - bovendien moeten de drukkere gewestwegen vier vakken tellen in plaats dan twee met ruime brede rijstroken, op deze wegen zou men gerust 110 mogen rijden - landbouwvoertuigen en voertuigen trager dan 70 km/u niet meer toelaten op gewestwegen - op autosnelwegen moet men 90 km/u kunnen rijden en is de maximale snelheid 140 km/u bij goed weer en buiten de spits, anders 120 km/u - zone 30 dient enkel in smalle kleine wegen in grootsteden en onmiddelijk aan een schoolpoort - zones 50 dienen fors ingekort te worden en waar het mogelijk is moet men 70 km/u kunnen rijden in de bebouwde kom - in welk land zie je betonplaten op de wegen, beton is goed als ondergrond maar degelijk asfalt als bovenlaag is toch wel een must Alleen zo kunnen opnieuw meer en betere mobiliteit hebben in Vlaanderen. Wat vinden jullie van dit voorstel ? Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 23 april 2011 om 18:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Op niveau van Vlaanderen, of België, gaat het in eerste instantie over de vraag welke visie de overheid heeft over mobiliteit. Ik kan u zeggen, zoals ik het aanvoel op basis van mijn ervaring met die overheid, dat die visie er zeker niet één is waarbij het gemotorizeerd wegverkeer op termijn een plaats heeft. De visie van onze overheid is dat het prive gemotorizeerd vervoer moet worden ontmoedigd om het op termijn uit te roeien. Jouw concrete voorstellen zouden dat prive vervoer tot voordeel kunnen zijn en zijn in die visie dus onaanvaardbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 784
|
![]() Ik zou graag deftige fietssnelwegen zien opkomen en werkgevens verplichten een veilige fietsstalling te hebben + propere bruikbare douches en persoonlijke lockers (kastjes). Ben er zeker van dat er dan een boom aan fietsverkeer komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
|
![]() Citaat:
Grotendeels akkoord. Maar 110 op gewestwegen vind ik toch te snel. De maximumsnelheid zou niet meer dan 100 mogen bedragen. Maar vooral het ferme inkorten van zone's 50. Het wegwerken van uitermate ergerlijke rode lichten! door ze te vervangen met ronde punten, of overtunnelingen. Zoveel mogelijk trachten het fietsverkeer van het autoverkeer te scheiden. Idem voor traag en plaatselijk vervoer tov het autoverkeer. Probleem blijft de woonkernen waar de huizen vaak dicht tegenover elkaar staan, en waar aan lintbebouwing werd gedaan. Maar de situatie in het verkeer zie ik nog ergerlijker worden: meer en meer oude en dus trage mensen. Meer automobilisten in het algemeen. Meer en meer recreanten van allerlei slag, meer domme beperkingen voor diegenen die de maatschappij draaiende houden en zich dus met de wagen moeten verplaatsen. Autorijden wordt in Vlaanderen echt iets onaangenaams. ![]()
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Citaat:
Gij en ik moeten dat betalen hé, remember? Citaat:
Gij en ik moeten dat betalen hé, remember? Citaat:
- Alle woningen en winkels langs de gewestwegen moeten onteigend worden, en die nieuwe wegen moeten gefinancierd worden. Gij en ik moeten dat betalen hé, remember? Citaat:
Dat gaat een hele dure bedoening worden. Gij en ik moeten dat betalen hé, remember? Citaat:
Citaat:
Wel kunt ge de zone 30's proberen te versmallen. Maar dat kost ook weer geld. Gij en ik moeten dat betalen hé, remember? Citaat:
Citaat:
Het is wel duurder in onderhoud. Als ge er genoeg geld tegen gooit kunt ge voor elk probleem een oplossing vinden. Nu nog een oplossing vinden die geen fortuin kost. Ofwel moet ge het laten betalen door de automobilist, maar ik denk niet dat er dan nog veel auto's gaan rondrijden. In eerste instantie gaat een deel afhaken, waardoor de kost moet verspreid worden over een kleinere groep, waardoor het terug duurder wordt en er terug mensen gaan afhaken, ... Ik hoop dat ge diepe zakken hebt. ![]()
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
ALs ik op de baan ben merk ik dat iedere dag. In Wallonie daarentegen is het op de baan haast nooit kommer en kwel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.315
|
![]() Citaat:
Ook veel minder flitspalen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
|
![]() Dat is ook logisch; aangezien de bevolkingsdichtheid in Vlaanderen een stuk hoger ligt dan in Wallonië. In Frankrijk is het verkeer in en rond Parijs ook veel drukker en chaotischer dan in Bretagne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
![]() Citaat:
Ik stel alleen maar vast. Misschien wonen de Walen ook dichter bij hun werk ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Citaat:
Nu ja , er zijn ook andere voertuigen die niet aan die 90 komen natuurlijk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
![]() Good point
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.679
|
![]() Het verkeer in stedelijke, dichtbevolkte is nu eenmaal altijd drukker dan in landelijke, dunbevolktere gebieden. Dat is niet alleen in België, maar in de hele wereld het geval. Meer moet u daar niet achter zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.772
|
![]() Citaat:
In onze overbevolkte omstandigheden moet eenzelfde stuk weg dienen voor: fietspad tramway busroute vrachtroute forenzenverkeer recreatief gemotoriseerd verkeer met auto en moto plaatsen van veiligheidshekkens en bouwmaterialen als iets op een belendend perceel moet gebeuren.. landbouw- en werfverkeer sportmanifestaties ..... Dit KAN niet goed blijven gaan Laatst gewijzigd door kelt : 25 april 2011 om 10:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen is de ruimtelijke ordening echter een echte puinhoop. Men heeft nooit geen toekomstgerichte visie gehanteerd en men liet maar doen. Zo zitten we hier vb overal met lintbebouwing waardoor mensen veel last hebben van het verkeer. Die mensen gaan dan vervolgens klagen de de auto's er veel te snel rijden en vervolgens gaat men drempels gaan plaatsen om de snelheid naar beneden te halen en de veiligheid te verbeteren. Zo krijg je dus een heel groot verstedelijkt gebied en daardoor krijg je overal stokkend verkeer, veel vervuiling, veel verkeersoverlast enz. In Nederland daarentegen heeft men de bewoning wel geconcentreerd in kernen, waardoor men ook nog mooie open ruimte heeft waar men plaats heeft voor natuur enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
|
![]() Als autoliefhebber stel ik het volgende voor:
![]() - Aanleg van meer wegen waar nodig, bestaande kunnen ook uitgebreid worden - Geen aparte busstroken meer - CORRECTE vervoerscijfers van De Lijn bekend maken - 130 als maximumsnelheid bij goed weer, 110 bij regen - Flitspalen enkel waar het nodig is - Het openbaar vervoer mag nooit voorgetrokken worden, het is een middel om zich te verplaatsen, net als de auto, fiets en te voet dat zijn. - Veilige fietspaden, gescheiden zoals in Nederland - Stoppen met het gezeik over CO2, dat is plantenvoedsel - Geen kilometerheffing zolang men de andere autotaksen niet drastisch vermindert of afschaft - De moed durven opbrengen om toe te geven dat ook zwakke weggebruikers zich niet altijd aan de regels houden - LOGISCHE snelheidsbeperkingen - Invoering van groene golven - Nultolerantie voor alcohol & drugs achter het stuur Zo zie. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 26 april 2011 om 14:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() Ik stel voor de noodtoestand af te kondigen en heel ons land te verbouwen tot één futuristische stad met enkel nog fietsen en openbaar vervoer !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
|
![]() Over fietsen gesproken... Fietsen zijn bijlange zo groen niet als men denkt. Om te beginnen zijn ze gemaakt uit staal. Om staal te maken heb je een ganse industrie nodig. De assen lopen op kogellagers. Die assen zijn gehard en precisie geslepen. Om een precisie rondslijpmachine te maken heb je een ganse industrie nodig. Om die kogeltjes te maken.. idem. De fietsbanden zijn uit rubber gemaakt.. idem. De verf... idem.
Samengevat: zonder zware industrie ook geen fietsen. ![]() De groenen hebben hun fietsen dus te danken aan de zware industrie waar ze zo kwaad op zijn. Rare jongens, die groenen. ![]() Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 26 april 2011 om 15:43. |
![]() |
![]() |