Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2011, 21:51   #1
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard 21ste eeuw met de Walen: terug naar potlood en papier

http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110611_027.

Je vraagt je af of Wallonië wel vooruit wil? Blijkbaar alleen als de andere gewesten geld op tafel leggen?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 22:26   #2
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht

Je vraagt je af of Wallonië wel vooruit wil? Blijkbaar alleen als de andere gewesten geld op tafel leggen?
Kijk jij ooit naar RTL en/of naar RTBF?? Dan zou je beter weten!

Vlaanderen - en zeker de NVA + VB indoctrineert- DE rijkste regio van België is immers Waals-Brabant- en vergeet niet: ook WIJ hebben regio's met 15% werkloosheid- maar dat (willen) we niet zien!
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 22:27   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb nog nooit elektronisch kunnen/mogen stemmen. Ik woon in het Vlaamse gewest. En dan? Is dat een probleem?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 23:21   #4
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb nog nooit elektronisch kunnen/mogen stemmen. Ik woon in het Vlaamse gewest. En dan? Is dat een probleem?
Ja, zelfs Nederland is op dat vlak weer terug bij af.... Sterker toen ik het eerst mocht stemmen was het digitaal, maar bij de laatste verkiezingen is het weer antiek met potlood en papier.
Oud 11 juni 2011, 23:39   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Indien ze nieuwe stemcomputers gekocht hadden zou jij 't 'geldverkwisten' noemen en hen aanraden met potlood en papier te stemmen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 23:41   #6
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien ze nieuwe stemcomputers gekocht hadden zou jij 't 'geldverkwisten' noemen en hen aanraden met potlood en papier te stemmen.
uiteraard, ze stemmen toch altijd voor de P$ (eigen zak/volk eerst)
beter gewoon verkiezingen afschaffen in dat deel van de wereld

Laatst gewijzigd door born2bewild : 11 juni 2011 om 23:42.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 23:46   #7
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Het meest frappante vind ik dat men hier in Vlaanderen voor een volledig gesloten systeem heeft gekozen. Elke vorm van eventueel ingebouwde fraude valt dus onmogelijk te controleren. Of dat echt vooruit gaan is, is te betwijfelen.

Een gesloten systeem is niet alleen ondoorzichtig, het kost ook nog eens een pak meer.

Papier en potlood is, tot er een veilig alternatief is, lijkt me een goede oplossing.

Hopelijk neemt men bij het moderniseren van de stemcomputers een correcte oplossing....
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 23:50   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Mooi initiatief van de Walen, op dit vlak zijn ze duidelijk slimmer dan de Vlamingen.

Nederland heeft ook het licht gezien
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 23:54   #9
born2bewild
Banneling

Standaard

petrik janssens zal wel voor electronische stemming zijn?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 00:07   #10
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Het meest frappante vind ik dat men hier in Vlaanderen voor een volledig gesloten systeem heeft gekozen. Elke vorm van eventueel ingebouwde fraude valt dus onmogelijk te controleren. Of dat echt vooruit gaan is, is te betwijfelen.

Een gesloten systeem is niet alleen ondoorzichtig, het kost ook nog eens een pak meer.

Papier en potlood is, tot er een veilig alternatief is, lijkt me een goede oplossing.

Hopelijk neemt men bij het moderniseren van de stemcomputers een correcte oplossing....
Ook met potlood en papier is niet vrij van fraude net zo min als dat met digitaal het geval is. Hoewel met digitaal stemmen in Nederland het verhaal ging, uiteraard bij tegenstanders, dat men op kon vangen wat men precies had gestemd.
Wat men ook bedenkt, de kunst is nu juist fraude te minimaliseren.
Oud 12 juni 2011, 01:18   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Nederland stemmen ze dacht ik ook met papier en dat is een land waar Vlaanderen graag een voorbeeld aan neemt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 01:20   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ook met potlood en papier is niet vrij van fraude net zo min als dat met digitaal het geval is. Hoewel met digitaal stemmen in Nederland het verhaal ging, uiteraard bij tegenstanders, dat men op kon vangen wat men precies had gestemd.
Wat men ook bedenkt, de kunst is nu juist fraude te minimaliseren.
Fraude is in beide gevallen mogelijk maar volgens mij is het toch makkelijker om fraude te vermijden en op te storen met het klassieke systeem.
Oud 12 juni 2011, 01:20   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht

Nja ik heb altijd gedacht dat de overwinning van N-VA het gevolg was van een computerbug. Hoe verklaar je anders die unitaristen bij N-VA.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 juni 2011 om 01:21.
Oud 12 juni 2011, 06:54   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Kijk jij ooit naar RTL en/of naar RTBF?? Dan zou je beter weten!

Vlaanderen - en zeker de NVA + VB indoctrineert- DE rijkste regio van België is immers Waals-Brabant- en vergeet niet: ook WIJ hebben regio's met 15% werkloosheid- maar dat (willen) we niet zien!
... en "wij" doen daar niks aan ???

aai dontink so

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 07:00   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Mooi initiatief van de Walen, op dit vlak zijn ze duidelijk slimmer dan de Vlamingen.

Nederland heeft ook het licht gezien
Een 'initiatief' voor mij toch, vertrekt vanuit iets dat men wil bereiken.

Terwijl hier in dit item, de Francofonen zich beperken tot de vaststelling dat ze blok zitten en zich moeten neerleggen bij een eigenlijk ongewenste toestand. (bewijs: mochten de anderen met geld over de brug komen, dan zou het weer wel gaan ...)

De discussie die sommigen hier alweer trachten te voeren, namelijk of het slimmer is van electronisch te stemmen, is voor dit item naast de kwestie. Het is namelijk een heel andere discussie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 08:05   #16
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In Nederland stemmen ze dacht ik ook met papier en dat is een land waar Vlaanderen graag een voorbeeld aan neemt.
SOMMIGE vlamingen willen daar een voorbeeld aan nemen. En wat het stemmen betreft: geef maar potlood en papier, want de frauduleuze verkiezing van Patrick Janssens kan ik niet vergeten.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 08:08   #17
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nja ik heb altijd gedacht dat de overwinning van N-VA het gevolg was van een computerbug. Hoe verklaar je anders die unitaristen bij N-VA.
you stupid woman!

Dat zijn mensen die VERKLAREN unitaristisch te zijn én voor de nVA te stemmen. Waar zit ergens die computer, laat staan een bug??
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 12 juni 2011, 08:10   #18
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
... en "wij" doen daar niks aan ???

aai dontink so
We werken er aan én: wat we willen doen wordt door de Franstaligen tegengehouden. Of waarom denk je dat wij een eigen beleid willen voeren? Ieder zijn beleid op maat van zijn problemen. Maar jij weet dat he schoof
Oud 12 juni 2011, 09:13   #19
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Hier stemmen zij al altijd met potlood en papier!!

Laatst gewijzigd door omaplop : 12 juni 2011 om 09:13.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 09:59   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een uitermate verstandige beslissing om een generatie computers gewoon over te slaan!
De technologie is gewoon niet klaar.

Computers "verouderen" terwijl je ernaar staat te kijken,en als je ze enkele jaren ergens stockeert dan is het bijna zeker dat er een en ander aan defect is...
Ik vind dat de ganse "informatisering" ergens lang geleden verkeerd aangepakt is...
Ik herinner mij lang geleden examens en proeven waarbij wij vakjes moesten zwart kleuren op kartonnen kaartjes.Die kaartjes werden dan ergens "in de computer" verwerkt.
Daar moeten we naar terug.Stemmen doe je met een potlood op papier....een bijna onverwoestbare drager.
Tellen doe je in telbureau's...
anno 2011 zou dat kunnen betekenen dat de overheid alleen maar electro-mechnaische kaartlees-apparaten (voor de telbureau's),en de programmatuur, zou moeten bewaren,(apparaten bijvoorbeeld voorzien van een open source microcontroller-systeempje zoals het arduino project,met USB2.0- of ethernet-aansluitingen) en dat de telcomputers dan gehuurd worden ter gelegenheid van een stemming...

Investeren in algemene computerhardware is domdomdom

Laatst gewijzigd door kelt : 12 juni 2011 om 10:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be