![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Stel dat er onherroepelijk oorlog uitbreekt tussen gelovigen en ongelovigen. Je bent verplicht kant te kiezen op straffe van dood. Aan welke kant ga je vechten of kies je de dood?
Moest het nog niet duidelijk geweest zijn. Persoonlijk zou ik vechten aan de kant van ongeloof.
He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. - F. Nietzsche Laatst gewijzigd door ahuramazda : 18 december 2011 om 18:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik de toestand van het geloof vandaag de dag zo zie, dan zou God zelf waarschijnlijk aan de kant van de ongelovigen staan.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() - Ik geloof niet in zo een oorlog.
- Sterven voor geloof is nogal gek, sterven voor ongeloof is nog gekker.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 18 december 2011 om 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Nee dus, en je kan ook niet staken of tegenstemmen of bidden tot god om vrede, de hypothetische opties werden voorgesteld.
He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. - F. Nietzsche Laatst gewijzigd door ahuramazda : 18 december 2011 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dat is geen antwoord op de vraag. De titel van de thread is "Hypothese" dus je kon al verwachten dat het iets onwaarschijnlijk zou zijn. Of je nu erin gelooft of niet maakt dus niet uit.
Citaat:
![]()
He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. - F. Nietzsche Laatst gewijzigd door ahuramazda : 18 december 2011 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar ik begrijp je vraag wel: Ik ga voor onderduiken en sabotage. Ter vrijwaring van de vrije levenskeuze waar mijn kinderen recht op hebben. Godsdiensten bestrijden zichzelf wel. 'k Wacht op de dag dat er, zoals bij de protestanten, enkele gereformeerde islam religies het opnemen tegen de niet gereformeerde islam religies. En zodoende de mensen die hun eigen leven willen leiden gerust laten met hun goden en godsdienst. Laatst gewijzigd door Biggles : 18 december 2011 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Hypothetisch gezien nu. Welke kant zou op uw steun kunnen rekenen?
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, alle drie de opties zijn me te gek.
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Ik vind het een belachelijke hypothese.
Als er nu duidelijk een slachtoffer was onder één van de twee partijen, zou ik het slachtoffer verdedigen. Maar over het algemeen vind ik "ongelovigen tegen gelovigen" te breed, vergezocht en onrealistisch om daar echt een oordeel over te vellen. Geef mij dan maar de doodstraf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. - F. Nietzsche Laatst gewijzigd door ahuramazda : 18 december 2011 om 19:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Jawel.
Citaat:
Probleem is dat ondanks jouw simplistische redenering, waarschijnlijk om wat ruzietjes uit te lokken, er niet zoiets is als "het ongeloof" of "het geloof". Dat zijn geen gestructureerde organisaties of wat dan ook. Hoogstens kan het zijn dat enkele militante religies samen vechten tegen enkele militant-atheïstisch regimes of omgekeerd, maar als geheel is zoiets erg onwaarschijnlijk, nee, zelfs onmogelijk. Er zijn ideologische stromingen die onvoorwaardelijk pacifisme preken, en daar kunnen gelovigen én ongelovigen bijhoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik ben geen "ongelovige" wel een atheïst. Dat is verschillend. Ik ben er niet tegen dat andere mensen geloven. Sommigen putten daar moed uit. Jammer genoeg hebben ze daar een religie voor nodig. De vrijheid van denken en zijn, gerespecteerd door iedereen, is een hoger goed dan een geloof of een ongeloof. Laatst gewijzigd door Biggles : 18 december 2011 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe beschrijf je een ongelovige?
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een gelovige verbieden om te bidden tot God of ...
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel hoor, waarom vraagt u anders onze mening?
![]() |
#18 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
9/11 was ondanks alle waanzin een resultaat van ideologische verschillen tussen het kapitalisme en het fundamenteel islamitische. De wereldoorlogen sprongen ook voort uit ideologische verschillen. Is het dan niet een beetje naïef om te denken dat het onmogelijk zou zijn dan er een oorlog zou gebeuren tussen mensen die het "blind geloof" als bedreiging zien en de mensen die dat "blind geloof" vereren? Dat het vergezocht is, akkoord, vandaar ook de titel "Hypothese" en niet "omg omg omg oorlog komt eraan!".
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga voor: "De gek liquideren". Probleem opgelost, zo simpel kan het zijn.
![]() |
#20 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wat u vindt over de hypothese maakt de waarschijnlijkheid dat dit realiteit wordt niet groter of kleiner dacht ik?
Ik wil gewoon weten als puntje bij paaltje komt mensen zouden kiezen voor geloof of ongeloof.