![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moet een vrijzinnige respect hebben voor andere religies? | |||
Ja, want vrijzinnig zijn is ook een levensbeschouwing die naast alle anderen staat. |
![]() ![]() ![]() |
8 | 44,44% |
Nee, want dat is nu net de kern van vrijzinnig zijn. |
![]() ![]() ![]() |
10 | 55,56% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Een discussie die ik nu al een aantal keer heb gevoerd in mijn lokaal vrijzinnig centrum: "Moet een vrijzinnige respect hebben voor religies of is het net inherent aan zijn vrijzinnig zijn dat hij religies verafschuwd?"
Ik heb bijvoorbeeld respect voor mensen die geloven in iets en er naar leven. Ik kan dat hoegenaamd niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Kijk eens naar het woord vrijzinnig.
Heeft niks te maken met respect of niet. Als humanist heb ik respect voor iedereen zijn mening. Dat wil nog niet zeggen dat ik ermee akkoord ga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een vrijzinnige moet dankbaar zijn voor andere religies.
Zonder die religies was het een wereld van enkele vrijzinnigen en een hele hoop barbaren die de vrijzinnigheid uit uw hersenpan zou slaan.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 13 februari 2012 om 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Partijlid
|
![]() Kun je me dat eens uitleggen? Ik begrijp die gedachtenwending niet onmiddellijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementslid
|
![]() Op neen gestemd. Giserke heeft echter gelijk, dit heeft niks met respect te maken. Het zegt veel over iemand als ze blijkbaar denken dat vrijzinnigheid iets is waar mensen naar toe vluchten als ze niet meer respectvol willen zijn tegenover religies. Dat klein kinders die niet weten wat links of rechts is dit doen, tot daar aan toe. Maar niet iemand die al wat jaren meegaat.
De vrijzinnige ziet geen zin in religies en stapt er uit. Dit legt geen verplichting tot wel of geen respect op. Dat je vrijzinnig bent, brengt dat niet met zich mee dat je respectloos bent. Het kan wel, maar is niet altijd zo. Alle appelen zijn fruit, maar niet alle fruit zijn appelen.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Begreep je iets niet? Vraag het maar gewoon hoor.
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Respect heeft altijd te maken met mensen, nooit met een religie/ filosofie of een object.
Je kunt geen respect hebben voor objecten. Respect heb je voor iemand of groep omwille van zijn/hun gedachtegang of gebruik. Dat betekend nog niet dat je akkoord bent met die gedachtegang. Laatst gewijzigd door giserke : 13 februari 2012 om 16:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Partijlid
|
![]() Dus ik hoef volgens u geen respect te hebben voor uw eigendom? (om nu even uw redenering door te trekken)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Zij die nu lang meegaan waren de 68'ers
![]() |
#17 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Ik probeer daar pragmatisch in te zijn: het hangt af van de religie en hoe fanatiek die wordt beleefd.
Ik ben zelf niet gelovig maar vind heel wat goede dingen in het christendom. Sommige andere religies daarentegen ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
neen denk ik? ik zie niets waar zitten ze?
![]() |