Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2011, 12:57   #1
lennert5
Lokaal Raadslid

lennert5's schermafbeelding

Standaard Lessen frans vanaf het 3de leerjaar

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...leerjaar.dhtml

Natuurlijk is dit voordelig, maar wel wat hypocriet om dit te verplichten, terwijl in Wallonie in het secundair er vrijheid is om te kiezen tussen nederlands of engels als 2de taal..
lennert5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 13:10   #2
Anatomehelena
Banneling

Standaard

Ik ben eerder voor lessen Arabisch
Anatomehelena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 13:22   #3
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Of chinees.

Of een andere wereldtaal.

Maar frans...
Oud 16 december 2011, 14:31   #4
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennert5 Bekijk bericht

Natuurlijk is dit voordelig, maar wel wat hypocriet om dit te verplichten, terwijl in Wallonie in het secundair er vrijheid is om te kiezen tussen nederlands of engels als 2de taal..
Natuurlijk is dit voordelig. Doen dus.

Je argument "terwijl in Wallonië" vind ik toch wat onnozel.
Je stemt je onderwijs af op wat je voordelig acht voor de leerlingen, toch niet op wat Wallonië doet. Waarom wilde Vlaanderen die bevoegdheid? Toch niet om te kijken wat Wallonië doet!
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 14:36   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Onderwijs is een gepersonalzeerde materie. Welke stommiteiten de Walen in hun onderwijs uitstaken mogen geen invloed hebben op 't onderwijsbeleid hier. (ze zijn er van aan 't terugkomen, met hun "écoles d'immersion")
In het BSO hier is tweede taal ook maar symbolisch, behalve in de richting 'kantoor'.

Laatst gewijzigd door filosoof : 16 december 2011 om 14:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 14:41   #6
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Of chinees.

Of een andere wereldtaal.

Maar frans...
Met Chinees tweede taal zul je in West Europa wel een héél bijzondere job moeten zoeken. Trouwens lijkt drietaligheid me een minimum in véél beroepen. Dan wordt zeveren over welk de derde en welk de tweede taal is miereneuken.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 19:48   #7
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De kennis van het Nederlands is ondertussen beter bij de Waal dan het Frans bij de Vlaming. Waarom ? Taalbaden zijn in Vlaanderen nog steeds niet gekend. In Wallonië wel. Als je niet oplet krijg je binnenkort het deksel op je neus. Volgens mij is uw Frans nogal neandertalig. We zullen zeer binnenkort hoogstwaarschijnlijk niets meer van je horen, en zeker niet lezen.
Ik zie niet in waarom je rancuneus moet doen. Hoogstens je best doen.
Zo ook voor een overheid.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 20:08   #8
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Onderwijs is een gepersonalzeerde materie. Welke stommiteiten de Walen in hun onderwijs uitstaken mogen geen invloed hebben op 't onderwijsbeleid hier. (ze zijn er van aan 't terugkomen, met hun "écoles d'immersion")
In het BSO hier is tweede taal ook maar symbolisch, behalve in de richting 'kantoor'.
Ook in andere richtingen (behalve taal- en economische richting) is de kennis van het Frans niet om op te stoefen.
Het is een minderheid die een eenvoudig gesprekje kan voeren in het Frans wanneer ze de secundaire school verlaten.
Er wordt te weinig praktisch gericht geoefend. Dat kan moeilijk met enkele uren Frans per week.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 20:59   #9
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:

Frans is meer een wereldtaal dan het Nederlands.

Ik zou er weinig op tegen hebben moest het al vanaf het 3e leerjaar worden gegeven.

Laatst gewijzigd door Mam : 16 december 2011 om 21:01.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 21:05   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht

Ik zou er weinig op tegen hebben moest het al vanaf het 3e leerjaar worden gegeven.
Mee eens.
Oud 16 december 2011, 21:22   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in kantoor even les gegeven (vak Frans), en hou het daar ook maar op "symbolisch".

Laatst gewijzigd door lombas : 16 december 2011 om 21:22.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 21:45   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ze zijn er van aan 't terugkomen, met hun "écoles d'immersion"
Filo. Is dit zo ? Het verbaast mij. Mijn franstalige omgeving is er doorgaans nogal fier op,op die 'écoles immerions'.
Oud 16 december 2011, 21:47   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb in kantoor even les gegeven (vak Frans), en hou het daar ook maar op "symbolisch".
Wat betekent 'les geven op kantoor' ? Hetzelfde als de anderstalige collega wat op tweede taal bijschaven ?
Oud 16 december 2011, 22:03   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ook in andere richtingen (behalve taal- en economische richting) is de kennis van het Frans niet om op te stoefen.
Het is een minderheid die een eenvoudig gesprekje kan voeren in het Frans wanneer ze de secundaire school verlaten.
Er wordt te weinig praktisch gericht geoefend. Dat kan moeilijk met enkele uren Frans per week.
De kennis van het Frans bij de leerkrachten die onderricht Frans moeten geven is ondermaats en doorgaans zwak. Nog steeds. Ik heb ooit wat verbeterde toetsen Frans van mijn kinderenen gezien. Om te wenen. Zelfs de verbetreingen zijn niet correct. Kinderen leren geen Frans in het lager onderwijs. Hoogstens kennismaking. Op een ludieke manier want het volstaat een leerling in de klas tehebben waarvan moeder-of vadertaal Frans en de leerkracht staat met een bakkes vol tanden. Ze lachen er gewoon mee, ook de leerkrachten. Laat staan dat tweede taal een belemmmering zou kunnen zijn om over te gaan naar het volgend jaar?

Op tienerleeftijd leren kinderen Frans door met Franstalige vrienden om te gaan.

In de "normaalscholen" ( 2 jaar ) werd nooit Frans onderwezen.
Oud 16 december 2011, 22:04   #15
Albrecht
Banneling

Standaard

In het middelbaar moesten wij voor Frans feitelijk opnieuw beginnen, want in het lager onderwijs hadden de meesten een vrij magere basis gekregen. De kinderen uit de steinerscholen leken helemaal niks basis te hebben.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 22:09   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat betekent 'les geven op kantoor' ? Hetzelfde als de anderstalige collega wat op tweede taal bijschaven ?
De richting "kantoor" in BSO dus.

Daar ging het toch over?

Ik ben even leerkracht geweest in een "kantoor"-richting op een BSO-school. Ik gaf Frans. Ik geef dus de commentaar: "hou het maar op 'symbolisch'."
Oud 16 december 2011, 22:14   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De kennis van het Frans bij de leerkrachten die onderricht Frans moeten geven is ondermaats en doorgaans zwak. Nog steeds. Ik heb ooit wat verbeterde toetsen Frans van mijn kinderenen gezien. Om te wenen. Zelfs de verbetreingen zijn niet correct. Kinderen leren geen Frans in het lager onderwijs. Hoogstens kennismaking. Op een ludieke manier want het volstaat een leerling in de klas tehebben waarvan moeder-of vadertaal Frans en de leerkracht staat met een bakkes vol tanden. Ze lachen er gewoon mee, ook de leerkrachten. Laat staan dat tweede taal een belemmmering zou kunnen zijn om over te gaan naar het volgend jaar?

Op tienerleeftijd leren kinderen Frans door met Franstalige vrienden om te gaan.

In de "normaalscholen" ( 2 jaar ) werd nooit Frans onderwezen.
Boehoehoe. Wat erg. De dreumeltjes zullen nooit de boze wereld aankunnen!

Nu serieus: ik kreeg vanaf het vijfde leerjaar wat Frans. Op een goed Jezuïetencollege. We kregen doorheen het middelbaar toneelstukken van Ionesco, gedichten van Maeterlinck, Franse biografieën van Baudelaire, ... Daar ken je dus niets Frans mee. Ik werk nu meer dan drie jaar in het Frans; op mijn werk aanzien ze me als tweetalig.

Ik bedoel maar: op het school léér je niet spreken. Ik volgde in de laatste graad Spaans in volwassenenonderwijs, en ik sprak uiteindelijk vlotter die taal dan het Frans (op laag niveau weliswaar). Beginnen vanaf het derde middelbaar zal dáár niets aan veranderen. Maar: het kweekt taalgevoel, wat zeer hersenstimulerend is volgens mij. Daarom vind ik het een goed initiatief.

Wat de leerkrachten betreft: tja; weet je hoeveel fouten leerkrachten maken? Dat is nu eenmaal een onderdeel van leerkracht-zijn. Niemand is perfect, ook hoogleraren niet. Een leraar Engels die even een taalfout op het bord schrijft dat herkend wordt, wordt door zijn leerlingen uitgelachen. Maar ze zullen al maar wat blij zijn dat ze later op een glimp van diens niveau Engels door het leven gaan. Van wat op school wordt aangeleerd, blijft toch nauwelijks iets hangen.
Oud 16 december 2011, 22:27   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen ik jong was hadden ze een nieuwe revolutionare methode ontwikkeld om ons frans te leren.
Een tv met een film en een bandrecorder die gans de film in het frans dus afratelde.
En dat was het dus.

Nu van Fernandel te bekijken spreek en schrijf je nu ook niet meteen echt frans hé?
t' heeft een tijdje geduurd eer ze het doorhadden.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 22:31   #19
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht

Hier geven ze al frans vanaf de 3de kleuter (weliswaar op hun maat). Ik ben daar zeker niet boos om.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2011, 22:36   #20
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Hier geven ze al frans vanaf de 3de kleuter (weliswaar op hun maat). Ik ben daar zeker niet boos om.
Waar is hier?
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be