![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...leerjaar.dhtml
Natuurlijk is dit voordelig, maar wel wat hypocriet om dit te verplichten, terwijl in Wallonie in het secundair er vrijheid is om te kiezen tussen nederlands of engels als 2de taal.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik ben eerder voor lessen Arabisch
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Of chinees.
Of een andere wereldtaal. Maar frans...
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je argument "terwijl in Wallonië" vind ik toch wat onnozel. Je stemt je onderwijs af op wat je voordelig acht voor de leerlingen, toch niet op wat Wallonië doet. Waarom wilde Vlaanderen die bevoegdheid? Toch niet om te kijken wat Wallonië doet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In het BSO hier is tweede taal ook maar symbolisch, behalve in de richting 'kantoor'. Laatst gewijzigd door filosoof : 16 december 2011 om 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Met Chinees tweede taal zul je in West Europa wel een héél bijzondere job moeten zoeken. Trouwens lijkt drietaligheid me een minimum in véél beroepen. Dan wordt zeveren over welk de derde en welk de tweede taal is miereneuken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom je rancuneus moet doen. Hoogstens je best doen. Zo ook voor een overheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is een minderheid die een eenvoudig gesprekje kan voeren in het Frans wanneer ze de secundaire school verlaten. Er wordt te weinig praktisch gericht geoefend. Dat kan moeilijk met enkele uren Frans per week. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zou er weinig op tegen hebben moest het al vanaf het 3e leerjaar worden gegeven. Laatst gewijzigd door Mam : 16 december 2011 om 21:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 16 december 2011 om 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op tienerleeftijd leren kinderen Frans door met Franstalige vrienden om te gaan. In de "normaalscholen" ( 2 jaar ) werd nooit Frans onderwezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() In het middelbaar moesten wij voor Frans feitelijk opnieuw beginnen, want in het lager onderwijs hadden de meesten een vrij magere basis gekregen. De kinderen uit de steinerscholen leken helemaal niks basis te hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar ging het toch over? Ik ben even leerkracht geweest in een "kantoor"-richting op een BSO-school. Ik gaf Frans. Ik geef dus de commentaar: "hou het maar op 'symbolisch'."
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu serieus: ik kreeg vanaf het vijfde leerjaar wat Frans. Op een goed Jezuïetencollege. We kregen doorheen het middelbaar toneelstukken van Ionesco, gedichten van Maeterlinck, Franse biografieën van Baudelaire, ... Daar ken je dus niets Frans mee. Ik werk nu meer dan drie jaar in het Frans; op mijn werk aanzien ze me als tweetalig. Ik bedoel maar: op het school léér je niet spreken. Ik volgde in de laatste graad Spaans in volwassenenonderwijs, en ik sprak uiteindelijk vlotter die taal dan het Frans (op laag niveau weliswaar). Beginnen vanaf het derde middelbaar zal dáár niets aan veranderen. Maar: het kweekt taalgevoel, wat zeer hersenstimulerend is volgens mij. Daarom vind ik het een goed initiatief. Wat de leerkrachten betreft: tja; weet je hoeveel fouten leerkrachten maken? Dat is nu eenmaal een onderdeel van leerkracht-zijn. Niemand is perfect, ook hoogleraren niet. Een leraar Engels die even een taalfout op het bord schrijft dat herkend wordt, wordt door zijn leerlingen uitgelachen. Maar ze zullen al maar wat blij zijn dat ze later op een glimp van diens niveau Engels door het leven gaan. Van wat op school wordt aangeleerd, blijft toch nauwelijks iets hangen.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toen ik jong was hadden ze een nieuwe revolutionare methode ontwikkeld om ons frans te leren.
Een tv met een film en een bandrecorder die gans de film in het frans dus afratelde. En dat was het dus. Nu van Fernandel te bekijken spreek en schrijf je nu ook niet meteen echt frans hé? t' heeft een tijdje geduurd eer ze het doorhadden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling