Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2012, 09:09   #1
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard alcoholgrens naar 0,2 promille

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een plan dat volgende week klaar zal zijn en dat de verkeersveiligheid in ons land moet optrekken. De meest opmerkelijke ingreep is de verlaging van de alcohollimiet van 0,5 naar 0,2 promille. Dat schrijft De Morgen.

De woordvoerster van de staatssecretaris bevestigt dat er aan een plan wordt gewerkt, maar wil nog geen details kwijt. Wel zullen zowel preventie als sensibilisering een grote rol spelen, luidt het. Of de verlaging van de alcoholgrens voor iedereen zal gelden, of enkel voor jonge bestuurders, is volgens een kabinetsmedewerker nog niet beslist.

Wathelet plant ook extra veiligheidsmaatregelen voor oudere bestuurders. Volgens Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil de staatssecretaris oudere bestuurders vanaf een bepaalde leeftijd aan een medische keuring onderwerpen. Vanaf welke leeftijd dat moet gebeuren, wordt nog onderzocht. Ook het aantal alcoholcontroles zal wellicht toenemen

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...promille.dhtml

Bent u voorstander van dit plan of niet?
Ik vind, als ze het doorvoeren dat het voor iedereen moet gelden, en niet alleen voor de jongere bestuurders.
0.2 promille is gelijk aan 1 pintje..(als je geluk hebt)
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 10:21   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.466
Standaard

Kijk ik ben nogmaals voorstander van economische evenwichten
De laatste daling van 1 -> o.8 en dan naar 0.5 promille HOEVEEL MINDER ONDER INVLOED is er gepenaliseerd ?? EN waar is die daling in ongevallen door de invoer van die regel onder invloed

Ik heb zo de indruk dat we in belgie gaan eindigen met 0.2 promille, en 30km/u, zodatje ALTIJD OVERAL PERMANEN T in overtreding zult zijn...
En hoeveel whiet mag je blowen om onder invloed te rijden ?
en hoeveel siroop mag je drinken om onder invloed te rijden ?

aan dergelijke limiet kun je netzogoed zeggen, 0 promille en je mag niet drinken. EN je kunt netzogoed zeggen 0km/u je mag niet meer rijden in auto
Wat ben je met een promille grens die één keer in 10 jaar gecontroleerd wordt, en wanneer je controle krijgt waarvan je 99% kans hebt dat je op voorhand weet dat wordt niets ?

Daarom ben ik voorstander van gewoon alcohol DUBBEL te belasten. Voila door de dubbele belasting zal de consumptie dalen, en door die daling zal iedereen minder drinken, minder kanker krijgen, langer leven, gezonder leven, minder drinken en voila het leven een knik in de ongevallenstatistieken

VOor de rest vind ik 0.2promille zever, want hoeveel glazen mag je drinken om 0.2promille te hebben in een restaurant. Je kunt met moeite nog een apperitief drinken en dan gedaan.. Dus laat de mensen maar drinken zoveel als ze willen, de belastingen betalen ze dan toch zoveel als ze willen, en het economisch evenwicht lost alle problemen vanzelf op

Laatst gewijzigd door brother paul : 3 januari 2012 om 10:22.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 10:22   #3
hurricane
Europees Commissaris
 
hurricane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2006
Berichten: 6.625
Standaard

O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 11:05   #4
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.
Je hebt gelijk dat er teveel doden gevallen zijn door dronken bestuurders. Iedere dode is er één teveel. Anderzijds, is het niet het percentage van intoxicatie die telt maar hoe dronken een persoon is.

Als ik 4 pinten drink in een uur en erna in mijn wagen stap zal ik op een nuchtere maag een intoxicatie hebben van +- 1%. Dit betekent echter niet dat ik op dat moment ook maar enige tekenen van dronkenschap zal vertonen. Voor andere mensen is dit anders. Op een bobstand in de kiesweek van ekonomika had ik op een bepaald moment 2% geblazen en kon nog steeds foutloos het parcours afleggen in de similatie die er stond.

Anderzijds als ik rij neem ik wel mijn verantwoordelijkheid op één keer na dat ik het niet wist. Nu ook heb ik moeten blazen en was opnieuw negatief. Mij lijkt het ook vooral een kwestie van de kas te spijzen. Met de nieuwjaarsperiode was er minder dan 0.01% die positief geblazen had wat natuurlijk te weinig is om de kostprijs van de controles te betalen, dus moeten we de grens verlagen!

Anderzijds zijn er mensen die niet drinken en toch er niet in slagen om op een defitge manier met een wagen te rijden. We moeten toch ook niet iedereen aan 30 laten rijden om hun brokken te vermijden. Want ook met alcohol is de tolerantie zo laag omdat bepaalde mensen er minder goed tegen kunnen.

Verder mag het ook eens opgemerkt worden dat de meeste ongelukken met dodelijk afloop er komen door vrachtwagens. Maar deze proberen te pakken levert natuurlijk minder op voor de staatskas!

Laatst gewijzigd door Bollywood : 3 januari 2012 om 11:09.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 11:56   #5
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.
0.2 % is zo goed als nul he..Ik vind 0.2 beter, aangezien je altijd nog een beetje alcohol in je bloed kan hebben van de dag voordien of van dat glaasje wijn dat ge gedronken hebt tijdens de middagmaaltijd..

0,2% is niet meer dan 1 glas..dus je zult geen pinten meer moeten gaan drinken, en erna nog rijden.
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 19:23   #6
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
aan dergelijke limiet kun je netzogoed zeggen, 0 promille en je mag niet drinken.
0 promille kan niet.
Van het minste dat drank in het eten wordt gebruikt hebt ge het zitten.

0.2 is eigenlijk een limiet die je toelaat om te eten wat je wilt, maar als je bij dat eten gaat drinken riskeer je dus om positief te blazen.

Dus het signaal is: don't drink and drive, maar eet gerust een praline of neem hoestsiroop (geen hele fles natuurlijk).
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 19:36   #7
Bitterbal
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 oktober 2011
Berichten: 12
Standaard

Een of twee pintjes drinken kan volgens mij geen kwaad en nu zal (of zou) het zelfs verplicht worden om het bij eentje te houden. Voor mij niet gelaten, maar dat ze dan niet enkel ons jongeren straffen, maar ook zakenmensen die tijdens dure diners ook te veel durven drinken en ouderen die al eens een wijntje of dreupeltje te veel drinken. Een nultolerantie invoeren voor vrachtwagenchauffeurs- en bijvoorbeeld ook buschauffeurs, daar kan ik dan wel inkomen. Zij hebben een voorbeeldfunctie en kunnen ook meer schade berokkenen bij een eventueel ongeval...

Ik ben er dus niet echt tegen, maar dat ze het dan consequent doorvoeren en voor alle leeftijden. Ik begrijp ook de noodzaak niet van de maatregel. Zouden er minder ongevallen zijn door die lage alcoholgrens nog te verlagen? Bovendien worden de cafés er nog eens mee gestraft ook en zullen we bij traktaties brol als cola en spa moeten drinken ofzo...
Bitterbal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 19:40   #8
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bitterbal Bekijk bericht
Een of twee pintjes drinken kan volgens mij geen kwaad en nu zal (of zou) het zelfs verplicht worden om het bij eentje te houden. Voor mij niet gelaten, maar dat ze dan niet enkel ons jongeren straffen, maar ook zakenmensen die tijdens dure diners ook te veel durven drinken en ouderen die al eens een wijntje of dreupeltje te veel drinken.
Ik denk niet dat het de bedoeling is jongeren te straffen.
Ik denk trouwens niet dat het de bedoeling is iemand te straffen.

Alcohol achter het stuur is gewoon dom.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 19:41   #9
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
O % zou beter zijn.
Ben niet tegen alcohol maar drinken en rijden gaan nu eenmaal niet samen.
Al te veel doden gevallen door dronken bestuurders.
Hoeveel ongevallen zijn er met nuchtere bestuurders?

Laatst gewijzigd door manta : 3 januari 2012 om 19:42.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 19:49   #10
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Hoeveel ongevallen zijn er met nuchtere bestuurders?
Ook voor u:

http://www.swov.nl/rapport/factsheet...et_Alcohol.pdf

Citaat:
Afbeelding 2 laat zien dat het gebruik van alcohol in het verkeer tot een hoger ongevalsrisico leidt (Blomberg et al., 2005). Het relatieve ongevalsrisico bij een gegeven BAG-waarde is het ongevals-risico ten opzichte van dat van een nuchtere bestuurder. Het risico neemt exponentieel toe bij bloedalcoholgehaltes. Blomberg et al. (2005) schatten het risico bij een BAG van 0,5 promille ongeveer 40% hoger in. Bij 1,0 promille is het risico bijna 4 keer zo hoog, en bij een BAG van 1,5 promille is het ongevalsrisico zelfs meer dan 20 keer zo hoog als dat van een nuchtere automobilist.
en

Citaat:
In Tabel 1 is te zien dat het aantal geregistreerde alcoholslachtoffers in Nederland afneemt. Het aandeel geregistreerde alcoholslachtoffers (doden en ernstig verkeersgewonden) is sinds 1993 echter redelijk constant gebleven (tussen de 7 en 10%; niet in de tabel). Het werkelijke aandeel alcohol-slachtoffers ligt een stuk hoger dan uit de registratie door de politie blijkt. De SWOV heeft dit werkelijke aandeel geschat op basis van de trend in het rijden onder invloed in weekendnachten en de risicocijfers naar BAG-klasse. De uitkomst is dat ongeveer 20% van de verkeersdoden in Nederland gerelateerd is aan alcohol, al dan niet in combinatie met drugs. Daarvan heeft globaal vijf zesde (17%) alleen alcohol, en een zesde (3%) een combinatie van alcohol en drugs gebruikt (Houwing, Reurings & Bos, 2011b
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 20:04   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

BE gaat dan ook in een select 0,2 -clubje komen, als...

@ Paul, het select clubje 0,8 is afgewezen...


ook: http://www.autokiste.de/verkehrsrech...llegrenzen.htm
(met specefieke afwijkingen 1)-6)

Mss was 0,3 redelijker (1 redelijke consumatie/pint/glas wijn), of maar dan alleen voor bestuurders die mnder als 2 jaar hun rijbewijs hebben (vb Spanje).
In D is 0,3 ook strafbaar bij een ongeval.

Naja, als staat en valt met een redelijke pakkans.
Over die 0,0 - landen heb ik daarbij gegronde twijfel. Men moet natuurlijk ook de boete kennen naargelang overschrijding. Wie weet moet men een ronde bier in het naburige café extra geven als men tussen 0°% en 0,3 °% opheeft, tussen 0,3 en 0,5 promille 2 rondes maar zelf verplicht 3 uur lang 5 watertjes drinken.

Men kan het ook op een andere manier aanpakken, een soepele grens maar zéér zware straffen (UK)

Citaat:
http://www.vandaag.be/buitenland/850...uitenland.html

Het is voor velen al aftellen naar de vakantie. Maar het is opletten geblazen, want in het buitenland kunnen snelheidsboetes en boetes voor dronken rijden stevig oplopen.


Het strengst zijn de Scandinavische landen. In Denemarken en Zweden kan iemand die te snel rijdt een nettomaandloon afdokken, in Noorwegen is het anderhalf maandloon en in Finland een half. En in Noorwegen en Zweden ligt de promillegrens dan nog op 0,2: ongeveer één glas wijn bij het eten.

Nultolerantie wordt vooral in Oost-Europese landen gehanteerd. In Estland, Roemenië, Hongarije, Tsjechië en Slovakije is de combinatie alcohol en rijden helemaal uit den boze.

In Groot-Brittannië en Ierland is de promillegrens (0,8) dan wel wat ruimer, de boetes op dronken rijden zijn ook zwaarder: tot 1.270 euro in Ierland, tot 6.500 euro in Groot-Brittannië.

SyMa
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2012 om 20:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 20:04   #12
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Ondertussen heeft Wathelet al laten weten dat het voorbarig nieuws was: men had schijnbaar veel te snel door dat de controles enkel in Vlaanderen zouden plaatsvinden.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 20:10   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ondertussen heeft Wathelet al laten weten dat het voorbarig nieuws was: men had schijnbaar veel te snel door dat de controles enkel in Vlaanderen zouden plaatsvinden.
Toch al een ballonnetje laten vliegen, is ook een gekende taktiek.

Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...-promille.aspx
12:43 Update
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) benadrukt dat er nog geen beslissing is genomen over het al dan niet verlagen van de alcohollimiet naar 0,2 promille. Wathelet werkt aan een plan om de verkeersveiligheid te verhogen en dat plan is nog niet klaar, zegt zijn woordvoerster Isabel Casteleyn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2012 om 20:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 20:16   #14
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Daaruit blijkt idd dat de meeste ongevallen er zijn door nuchtere chauffeurs...
Men zou ze extra moeten belasten.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 20:47   #15
Bitterbal
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 oktober 2011
Berichten: 12
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik denk niet dat het de bedoeling is jongeren te straffen.
Ik denk trouwens niet dat het de bedoeling is iemand te straffen.

Alcohol achter het stuur is gewoon dom.
Ik zal ook nooit meer dan twee pintjes drinken als ik nog moet rijden. Maar met een bovengrens van 0,2 promille zou je blijkbaar al risico lopen om gepakt te worden na één biertje. Kriekenpralines zijn ook al gevaarlijk, net zoals een zelfgemaakte fruitige coctail...

Waar gaan we naartoe? Dit dient gewoon om meer geld op te halen bij de gewone mensen. Straks slaat de belasting op sigaretten ook weer op zeker? Benieuwd hoezeer deze maatregel ook de café-uitbaters ook weer niet zal raken...
Bitterbal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 21:24   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Te streng voor de gewone mens.

Wel akkoord voor bijvoorbeeld:
- wie al gepakt is voor erg overdreven drankgebruik aan 't stuur
- voor motorrijders (tenzij ze zijwieltjes hebben)
- voor vrachtwagenchauffeurs
- voor buschauffeurs
- voor taxi's en ander bezoldigd vervoer; ook de busjes van de bouw die bouwvakkers vervoeren
- voor wie zijn rijbewijs nog maar twee jaar heeft
- voor plus 65'ers
... ??
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 22:18   #17
Dude87
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 november 2008
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Te streng voor de gewone mens.
Het overgrote merendeel van de weggebruikers is "de gewone mens". Het doel van die verlaging is om de wegen veiliger te maken en dat gaat niet gebeuren door enkel bussen, taxi's, vrachtwagens,... te controleren
Dude87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 22:49   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
@ Paul, het select clubje 0,8 is afgewezen...
(...)
De UK, tot nader order nog steeds het al gedurende 60 jaar meest verkeersveilige land van Europa (en dus op aarde) hanteert nog altijd een limiet van 0.8.
Voor mij zegt dat alles over de relevantie van een 0.2 limiet. Meer woorden moeten we daar niet aan vuil maken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 23:00   #19
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Daaruit blijkt idd dat de meeste ongevallen er zijn door nuchtere chauffeurs...
Eigenlijk niet nee.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2012, 00:31   #20
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Eigenlijk niet nee.
Als 17% door de alcohol komt, dan komt 83% toch door nuchtere chauffeurs?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be