Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2012, 14:13   #1
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard Grootste containerschip ter wereld aangekomen in Zeebrugge

Duidelijk dat Zeebrugge moet gepromoot worden of nog niet?
Het wordt tijd dat er een aansluiting via de binnevaart komt, een aansluiting die naam waardig uiteraard.
Momenteel stikt Zeebrugge in zijn aansluitingen naar het binnenland.
Waar zijn die politiekers met gezond verstand en economisch begrip?
Of gaan we wachten tot Rotterdam en Vlissingen tot voor onze kust komen te liggen met hun havens?
Wakker worden daar in Brussel ..........
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 14:16   #2
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.149
Standaard

Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 14:32   #3
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.
Tot ze eens uw tuin onderwater zetten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 14:37   #4
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Tot ze eens uw tuin onderwater zetten.
Mijn tuin ligt niet in de buurt van een haven. En sorry, maar lintbebouwing is echt niet meer van vandaag.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 14:53   #5
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.
Is een feit, maar ik denk dat de grootste anti lobby in Antwerpen zit ..........
Die "bootjes" zullen sowieso blijven komen is het bij ons niet is het bij de buren.
Wij krijgen dan niet de baten maar de doorvoer of enkel de lasten.
Die laatste hier kwam van Rotterdam naar Le Havre en en passant even in Zeebrugge wat af en op zetten.
Naar Antwerpen even heen en terug met zo een mastodont is een ander verhaal, vooral veel duurder, risicovoller en het duurt veel langer.
Dan hoef je als reder niet lang na te denken.
De Ollanders hebben dat reeds lang door, hun laatse nieuwe haven ligt zo goed als op zee, zoals Zeebrugge.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 18:50   #6
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Duidelijk dat Zeebrugge moet gepromoot worden of nog niet?
Het wordt tijd dat er een aansluiting via de binnevaart komt, een aansluiting die naam waardig uiteraard.
Momenteel stikt Zeebrugge in zijn aansluitingen naar het binnenland.
Waar zijn die politiekers met gezond verstand en economisch begrip?
Of gaan we wachten tot Rotterdam en Vlissingen tot voor onze kust komen te liggen met hun havens?
Wakker worden daar in Brussel ..........
Juist een vraagje,

Waar gaan die binnenvaart dan op ontsloten worden?
Bergop varen is vrij moeilijk en dan gaan ze waarschijnlijk �* la Belge ontsluiting vinden via Gent of Antwerpen.

Ik betwijfel sterk of het nog goedkoper is via binnenvaart.
Je hoeft niet per se te kiezen voor zo een mastodont als in antwerpen wil geraken, maar om eventjes te stoppen in zeebrugge kan het wel, de kleine mastodonten kunnen dan gewoon doorvaren.

Een tweede argument is dat de uitdieping van het schipdonkkanaal een ramp is voor de waterhuishouding in dat gebied. Het volume water dat onttrokken wordt uit de omgeving is gigantisch.

mvg,
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 19:07   #7
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Is een feit, maar ik denk dat de grootste anti lobby in Antwerpen zit ..........
Die "bootjes" zullen sowieso blijven komen is het bij ons niet is het bij de buren.
Wij krijgen dan niet de baten maar de doorvoer of enkel de lasten.
Die laatste hier kwam van Rotterdam naar Le Havre en en passant even in Zeebrugge wat af en op zetten.
Naar Antwerpen even heen en terug met zo een mastodont is een ander verhaal, vooral veel duurder, risicovoller en het duurt veel langer.
Dan hoef je als reder niet lang na te denken.
De Ollanders hebben dat reeds lang door, hun laatse nieuwe haven ligt zo goed als op zee, zoals Zeebrugge.
Kunnen ze niet slimmer zijn, en zoals in Rotterdam Zeebrugge gebruiken inderdaad als een verlengstuk van de Antwerpse haven?
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 19:14   #8
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Kunnen ze niet slimmer zijn, en zoals in Rotterdam Zeebrugge gebruiken inderdaad als een verlengstuk van de Antwerpse haven?
Uiteraard weet zowat iedereen dat dat voor Vlaanderen een betere oplossing zou zijn. En als ik me niet vergis was dat eigenlijk ook zo'n beetje de bedoeling toen Zeebrugge aangelegd werd. Maar zowel in Zeebrugge als in Antwerpen (en Gent niet te vergeten) zitten een paar ego's die niet samen door 1 deur kunnen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 19:16   #9
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Juist een vraagje,

Waar gaan die binnenvaart dan op ontsloten worden?
Bergop varen is vrij moeilijk en dan gaan ze waarschijnlijk �* la Belge ontsluiting vinden via Gent of Antwerpen.
Je beseft dat het mogelijk is om per binnenschip van Antwerpen tot aan de Zwarte Zee te varen?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 19:39   #10
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Uiteraard weet zowat iedereen dat dat voor Vlaanderen een betere oplossing zou zijn. En als ik me niet vergis was dat eigenlijk ook zo'n beetje de bedoeling toen Zeebrugge aangelegd werd. Maar zowel in Zeebrugge als in Antwerpen (en Gent niet te vergeten) zitten een paar ego's die niet samen door 1 deur kunnen.
om dat vlak moeten wij de Nederlanders toch benijden. Zij kijken tenminste ver vooruit in de toekomst.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 21:30   #11
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Je beseft dat het mogelijk is om per binnenschip van Antwerpen tot aan de Zwarte Zee te varen?
Zeer zeker,

Maar of het goedkoper is, is een andere zaak.

De vraag is waarom loopt dit schip Zeebrugge aan, en zal ze niet naar Antwerpen gaan wanneer de Schelde uitgediept is.

Het is in ieder geval niet goedkoper om Zeebrugge binnen te lopen en dan de goederen per binnenschip richting Gent of Antwerpen te moeten varen.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 18:53   #12
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Zeer zeker,

Maar of het goedkoper is, is een andere zaak.

De vraag is waarom loopt dit schip Zeebrugge aan, en zal ze niet naar Antwerpen gaan wanneer de Schelde uitgediept is.

Het is in ieder geval niet goedkoper om Zeebrugge binnen te lopen en dan de goederen per binnenschip richting Gent of Antwerpen te moeten varen.
Deze mastodont van 400 m lang en een diepgang van 16,5 m meert in 25' aan in Zeebrugge. Zelfs wanneer de Schelde uitgediept is, zou deze reus meer dan 6 h héén + 6h terug nodig hebben vanaf Vlissingen...
De goederen die werden gelost waren 500 grote containers en er werd een veelvoud geladen + een aantal "kleine" containers.
Een aantal hiervan kwamen in Zeebrugge met binnenvaarders maar het merendeel met vrachtwagens.
Niet alle containers moeten naar A'pen of Gent hoor ! Kijk eens naar de nummerplaten van de trucks die ze komen halen...
Een maatschappij als als CMA CGM weet goed wat ze doet als ze kiest voor Zeebrugge, Rotterdam & Le Havre.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 00:19   #13
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Deze mastodont van 400 m lang en een diepgang van 16,5 m meert in 25' aan in Zeebrugge. Zelfs wanneer de Schelde uitgediept is, zou deze reus meer dan 6 h héén + 6h terug nodig hebben vanaf Vlissingen...
De goederen die werden gelost waren 500 grote containers en er werd een veelvoud geladen + een aantal "kleine" containers.
Een aantal hiervan kwamen in Zeebrugge met binnenvaarders maar het merendeel met vrachtwagens.
Niet alle containers moeten naar A'pen of Gent hoor ! Kijk eens naar de nummerplaten van de trucks die ze komen halen...
Een maatschappij als als CMA CGM weet goed wat ze doet als ze kiest voor Zeebrugge, Rotterdam & Le Havre.
Inderdaad,
Als die goederen niet via antwerpen moeten gaan is het een mooi alternatief, dat moet ondersteund worden.
Alleen heb ik mijn twijfels dat het uitdiepen van het schipdonkkanaal de juiste oplossing is. Kleinere schepen kunnen ook via Gent en Schelde naar Zeebrugge en denk dat het niet zo heel veel tijd verloren is dan via het schipdonkkanaal.
25 min naar Zeebrugge is vrij sportief, maar het scheelt wel een pak uren tov antwerpen.

mvg,
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 18:05   #14
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Inderdaad,
Als die goederen niet via antwerpen moeten gaan is het een mooi alternatief, dat moet ondersteund worden.
Alleen heb ik mijn twijfels dat het uitdiepen van het schipdonkkanaal de juiste oplossing is. Kleinere schepen kunnen ook via Gent en Schelde naar Zeebrugge en denk dat het niet zo heel veel tijd verloren is dan via het schipdonkkanaal.
25 min naar Zeebrugge is vrij sportief, maar het scheelt wel een pak uren tov antwerpen.

mvg,
Uitdiepen v.h. schipdonkkanaal + al de rest !!! Er is geen geld daarvoor, dus...
Die kleinere schepen kunnen meestal 36 containers vervoeren. Zet eens 36 vrachtwagens achter elkaar...Vooral de Bruggelingen zijn ferm geambeteerd wanneer ze om de haverklap voor hun "bruggen" staan te koekeloeren.
25' om aan te meren in Zeebrugge is fantastisch !!! CMA CGM waardeert dat. Het zijn mercantielen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 23:28   #15
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Zeer zeker,

Maar of het goedkoper is, is een andere zaak.

De vraag is waarom loopt dit schip Zeebrugge aan, en zal ze niet naar Antwerpen gaan wanneer de Schelde uitgediept is.

Het is in ieder geval niet goedkoper om Zeebrugge binnen te lopen en dan de goederen per binnenschip richting Gent of Antwerpen te moeten varen.
De doeltreffendheid van Zeebrugge is (alweer) bewezen.
Tegen dat de Schelde uitgediept is, zijn de nieuwe mastodonten nóg langer.
D�*�*r wringt het schoentje: met zo'n reus maneuvreren tussen de zandbanken v.d. Schelde is niet voor doetjes.
Tip: lees eens "Duel met de tanker" van Libera Carlier, een gewezen Scheldeloods.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2012, 23:32   #16
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De doeltreffendheid van Zeebrugge is (alweer) bewezen.
Tegen dat de Schelde uitgediept is, zijn de nieuwe mastodonten nóg langer.
D�*�*r wringt het schoentje: met zo'n reus maneuvreren tussen de zandbanken v.d. Schelde is niet voor doetjes.
Tip: lees eens "Duel met de tanker" van Libera Carlier, een gewezen Scheldeloods.
Net daarom! Vergeet Antwerpen voor de grote Post - Panamareuzen, en focus je voor die mastodonten je op Zeebrugge. Men moet eens leren in dit land dan de haven van Antwerpen niet de enige is, en op langere termijn voor sommige rederijen niet rendabel genoeg is.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 14:12   #17
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.426
Standaard

Ter herhaling: tip voor al de mensen die begaan zijn met deze & aanverwante zaken: lees het pocketboekje "Duel met de tanker" van Libera Carlier, een gewezen Scheldeloods.
Zeer boeiend en realistisch !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 14:14   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Het probleem is dat belgië stikt met groene naïevelingen die die uitbreiding willen tegengaan.
Er zijn weinig economische redenen om het Schipdonkkanaal te verbreden. De verdere uitbouw van de vaart langs de Zeeschelde en van het spoorwegverkeer is veel interessanter.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 14:22   #19
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn weinig economische redenen om het Schipdonkkanaal te verbreden. De verdere uitbouw van de vaart langs de Zeeschelde en van het spoorwegverkeer is veel interessanter.
Ik ben dan ook niet zozeer bezig over het Schipdonkkanaal maar over het algemeen.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2012, 20:51   #20
erwin boydens
Burger
 
Geregistreerd: 2 mei 2007
Berichten: 119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Je beseft dat het mogelijk is om per binnenschip van Antwerpen tot aan de Zwarte Zee te varen?
Is waar. Maar waarom zou je dan niet vanuit Zeebrugge direkt via estuaire vaart het binneland bedienen? Je kunt direkt gelijk welk kanaal op. Verbreding van schipdonkkanaal gaat enkel tot Gent en mits grote investeringen en vernieling van een mooie streek. Even snel zonder schipdonk-project en kosten en lasten gaat het via die estuaire vaart.

Ik denk persoonlijk dat de enigen die baat hebben bij Schipdonk-project de betonboeren en projectontwikkelaars zijn.
Economisch en kosten-baten heeft het geen zin. Ze hebben echter wel een sterke lobby en veel invloed in Belgie. En Antwerpse haven ziet dat liever ook niet gebeuren. Ook veel invloed en macht.

Laatst gewijzigd door erwin boydens : 21 december 2012 om 20:52.
erwin boydens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be