![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik lees per jaar een schamele 1000 �* 2000 CV's. Staat daar één taalfoutje in, dan gaat die vod direct de vuilbak in. Grammatica en spelling zijn makkelijk te spotten, en zeggen zeer veel over een kandidaat. Dikwijls pretenderen die kandidaten dat ze nog een andere taal kennen. Maar als ze zich zelfs niet in hun moedertaal kunnen uitdrukken, dan mag men het ergste vrezen voor die andere talen.
Op de NY Times wordt nu dezelfde discussie gevoerd. Zeer interessant, met experten en "slachtoffers": http://www.nytimes.com/roomfordebate...r-to-get-hired Wanneer we het onmetelijke aantal taalfouten op dit forum bekijken, dan moeten we toch het ergste vrezen voor het algemene opleidingsniveau van onze jeugd in Vlaanderen. In minder dan één kwartier kwam ik hier maar liefst 8 dt-fouten tegen... Wat nu?
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
![]() Taalgebruik op een forum is doorgaans slordiger dan taalgebruik in een werkomgeving. Heb je al eens het sms taaltje gezien? Indien niet, zoek het eens op (maar hou je hart vast).
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou je iemands CV de prullenbak in gooien, als er een taalfoutje in staat?
Het gaat er toch om dat diegene zijn werk goed kan doen? Natuurlijk, is het niet de bedoeling dat hij of zij taalfout naar taalfout maakt. Maar iemand zijn CV de prullenbak in gooien, na een taalfoutje. Dat lijkt mij wat overdreven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
![]() Citaat:
Wanneer taalslordigheid de norm wordt in de vrije tijd van mensen, dan bestaat de kans dat die zodanig ingebed raakt dat een kandidaat ze zelfs in zijn CV of motievatiebrief meeneemt. Wat jammer is. Ik doe altijd mijn best om mooi te schrijven, zelfs op een hobbyplek als deze. Gewoon omdat dit aangenaam is, en een routine van correct taalgebruik kweekt.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
![]() Citaat:
Het gaat bovendien ook om respect. Wil je voor een job aangenomen worden, dan is het minste dat je kan doen ervoor zorgen dat je een correcte taal hanteert. Doe je dat niet, dan komt dat als lui en arrogant over. Gaat het om één klein foutje, dan zie je dat nog over het hoofd, in geval het om een voor de rest sterk CV gaat. Maar staan daar meerdere fouten in of echt zware fouten, dan gaat dat onverbiddelijk de vuilbak in.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Laatst gewijzigd door Amon_Re : 17 augustus 2012 om 11:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik begrijp soms toch niet goed waarom sommige mensen taal zo'n onding vinden. Ik vind het zalig om mooi te schrijven, of om dat althans te proberen. Veel van de boodschap zit in de manier waarop ze gepresenteerd wordt. En zeker op een politiek forum moet dat toch gelden. Zoals de filosofen uit de Oudheid tot Orwell recent inzagen, maakt taal de politiek. Politiek bedrijven en becommentariëren is op de eerste plaats een zaak van retoriek. Voor mijn part mag de goeie ouwe "retorica" die onze ouders verplicht volgden, heringevoerd worden. Hoe schrijf je wervend? Hoe overtuig je mensen met taal? Hoe mooi kan taal zijn? Retorica terug verplicht maken. Nu.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Indien het over middelbare diplomisten en hoger gaat, dan geef ik je volledig gelijk. P.S. die evolutie van taalfouten is al veel jaren aan de gang, maar nu loopt het inderdaad de spuigaten uit. En het is nu al zover gekomen dat bijv. aan de Staat er niet meer gekeken wordt naar taalkennis. ....... postbakoefeningen ....d�*t is de selectie methode, en dan maar hopen dat de spellingscorrector de rest doet.... zucht ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn ook mensen die wiskunde werkelijk prachtig vinden, dat begrijp ik niet. Simpelweg, omdat ik een ramp ben in wiskunde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Tenzij je een correct taalgebruik niet als criterium ziet natuurlijk, maar een correcte schrijftaal hanteren zegt toch wel iets over wie je in dienst neemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() ²
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 augustus 2012 om 12:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De CV's die bij mij in de vuilbak zouden belanden, zijn eerder die van mensen die over persoonlijke ervaringen met CV's topics openen in een katern over binnenlandse politiek. Dat wijst immers op slordigheid en luiheid.
![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ben onlangs overigens een dikke vette -dt-fout tegengekomen in een werkaanbieding. Blijkt dat die werd opgesteld door het interimkantoor zelf. In het interimkantoor waar ik werd uitgenodigd lag een map met andere werkaanbiedingen. Die stonden eveneens stuk voor stuk vol taalfouten... Maar deze mensen beslissen doorgaans wel of jij al dan niet geschikt bent voor een job.
Triest om zien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien is dat taalfoutje wel de enige minpunt van zijn of haar hele CV. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toen ik vakantiewerk deed was het dan ook niet het interimkantoor dat over mij besliste, maar de ploegbaas.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 17 augustus 2012 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Het hangt vooral van de functie af.
Mensen die vooral bezig zijn met communicatie naar derden buiten het bedrijf: volledig akkoord. Die moeten perfect kunnen spellen. Maar technische functies zoals informatici, ingenieurs en zo, zou ik die toch niet zo rap niet weerhouden omdat er een taalfout op hun CV staat. Je zou wel eens lang kunnen zoeken naar een goeie ingenieur of informaticus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Daar gaat het niet over. Het gaat erover of er schrijffouten in een CV staan. Niet over het feit of iemand al dan niet een taalgenie is. Het gaat over het minimum minimorum: geen fouten.
Maar u zou ik alvast niet aanwerven op basis van die zeven povere woorden die je hierboven op een bizarre manier bijeen hebt geplakt. En ook niet wanneer op het om begrijpend lezen gaat. ![]()
![]() |
![]() |