Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2015, 09:54   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Red face Veel Europeanen betalen nog steeds geen proces-verbaal in België

Bron

Detail tekst

Citaat:
De Europese richtlijn over de informatieuitwisseling binnen de Europese Unie over verkeersovertredingen heeft nog steeds geen effect in ons land. En dat anderhalf jaar na de inwerkingtreding op 7 november 2013. Dat bericht La Dernière Heure woensdag.
Keer op keer en tot vervelens toe, haalde ik het al aan op het Politics forum waar staat op dat vlak dat 'Verenigde Europa' eigenlijk voor?

Citaat:
Op dit moment kunnen enkel de Fransen, Nederlanders, Duitsers en Luxemburgers (naast de Zwitsers) een boete krijgen voor een verkeersovertreding in België.
Stel ik mij de vraag, wat met al die andere tot Europa toegetreden landen?

Engelsen die u op de E40 voorbijvliegen �* 160/200km/u GB, PL, BG, RO, NL (twijfelachtig dat die de boetes ook thuis krijgen want die blijven ook vol op het gas staan) vrachtwagens, reisbussen (PL) die over de toegelaten snelheden gaan ...

Maar mensen die 51km/u gereden hebben op een plaats waar 50km/u van toepassing was die krijgen wel een boete

Stof tot nadenken ...

Als de Politiediensten het niet gedaan krijgen zou men een hele dienst moeten opzetten waar mensen die op huidig ogenblik geen werk/werkzoekende zijn of zij die men toch zo graag terug aan het werk wil zetten (zieken en andere) tijdelijk bepaalde taken overnemen na het volgen van een 'korte cursus' (Wet Tobback bijvoorbeeld + verkeer) en zo de overtreders uit andere landen hun boete ook eens gaat thuissturen op zo de 'lege staatskas' een beetje te spijzen. Geen reactie op de boete, incasso bureau erop af.

Politie moet ook zichtbaar zijn in het straatbeeld op autowegen/autostrades (teveel Mad Max gekeken?) niet zich achter hoek en kant verschuilen.

Of zie ik dat weer totaal verkeerd

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 maart 2015 om 09:56.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2015, 10:42   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

En hoe is het omgekeerd? Krijgt men hier de boetes die in Frankrijk, Duitsland Nederland, enz. opgelopen zijn?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2015, 18:25   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
En hoe is het omgekeerd? Krijgt men hier de boetes die in Frankrijk, Duitsland Nederland, enz. opgelopen zijn?
Volgens de tekst van het krantenartikel zijn er verschillende Europese landen die aan informatieuitwisseling doen.

Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee maar er zijn wel bestuurders die denken dat als ze in een ander land binnenrijden daar vol op het gas moeten gaan staan want men denkt dat men de boete toch niet gaat krijgen.

Pijnlijk detail is wel dat als je E40 Veurne richting Frankrijk gaat rijden en in Frankrijk binnen gereden komt na een tijdje u daar direct het bord mag aanschouwen.

Waar staat dat Verenigde Europa toch voor
Oud 5 maart 2015, 18:47   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee maar er zijn wel bestuurders die denken dat als ze in een ander land binnenrijden daar vol op het gas moeten gaan staan want men denkt dat men de boete toch niet gaat krijgen.
Op die wegen idd niet:

16.827 km.

Inbegrepen dynamische:

Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2015 om 19:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2015, 20:00   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Op die wegen idd niet:
16.827 km.
Inbegrepen dynamische:
Foutje: die zijn niet inbegrepen, een ruime 1000 km (1028 km in 2008 ref BASt# ) komen daar nog bij in goede omstandigheden.

# http://www.bast.de/DE/FB-V/Publikati...cationFile&v=1 blz 4
In 2008 was tot 69,6 % van de autobahn aanbevolen 130 kmh (incl 4,1 % dynamisch of door VBA = Verkehrsbeeinflussungsanlage)

Daarbij komen nog 3 % of 763 km bij die enkel ´s nachts(geluid) begrenst zijn, ook bij natte weg kunnen begrenst zijn, dus ook onbegrenst tijdelijk mogelijk. (beide door borden)

Maar er zijn gemiddeld tot 5 % van de kms wegenwerken van langere duur, die zijn niet meegeteld.

Soit, maar ~ 27 % zijn permanent begrenst.

Citaat:
6. Zusammenfassung und Ausblick

Anhand der Datenauswertung zu Geschwindigkeitsbeschränkungen auf Autobahnen auf Basis der Ländermeldungen lässt sich zum Stand 1.1.2009 folgende Einteilung vornehmen:

Rund zwei Drittel der Autobahnen sind ohne Geschwindigkeitsbeschränkung. Auf diesen Abschnitten gilt die Richtgeschwindigkeit von 130 km/h. Fahrzeugführern wird durch die entsprechende Verordnung empfohlen, auch bei günstigen Bedingungen nicht schneller als 130 km/h zu fahren.4

• 27 % der Autobahnen sind mit einer dauerhaft gültigen Geschwindigkeitsbeschränkung versehen („Rund-um-die-Uhr“ beschränkt).

• Bei 3 % ist die Geschwindigkeit nur zu bestimmten Uhrzeiten bzw. unter bestimmten Bedingungen temporär beschränkt (z. B. von 22 bis 6 Uhr, bei Nässe).

Weitere 4 % befinden sich im Geltungsbereich einer Verkehrsbeeinflussungsanlage (VBA), die unter günstigen Verkehrsbedingungen kein Tempolimit anzeigt (VBA „ungedeckelt“).

Unberücksichtigt sind Arbeitsstellen längerer Dauer, die umgerechnet in der Summe mit einem Anteil von maximal 5 % am Gesamtnetz der Autobahnen zu Buche schlagen.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 maart 2015 om 20:25.
Oud 5 maart 2015, 22:04   #6
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Buitenlanders die staande worden gehouden door de politie moeten wel direct cash betalen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2015, 00:40   #7
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Dat hoeft toch niet? wij betalen ons met plezier blauw aan boetes van 123km/u waar 120 mag. E nde rijke ligt er niet van wakker dus wie maalt er nog om?
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2015, 00:44   #8
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Buitenlanders die staande worden gehouden door de politie moeten wel direct cash betalen.
En hoeveel verkeerspolitie rijd er nog rond in dit apenland? Hoe komt dat?
Het is van 2001 geleden dat ik nog eens berispt werd voor overdreven snelheid door een anonieme wagen of verkeerspolitie wagen.
En als ik op de ring van brussel mee in de verkeerschaos zit en ik een combi zie voorbijrijden zie ik die ook zelden verkeersovertreders ter plekke klissen.
Voor de buitenlander blijft de pakkans hier enorm klein alsook de kans dat hij zijn boete in de bus krijgt. Ok er is verbetering maar het duurt veel te traag.
- Albert Einstein
Oud 6 maart 2015, 07:51   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
En hoeveel verkeerspolitie rijd er nog rond in dit apenland? Hoe komt dat?
Het is van 2001 geleden dat ik nog eens berispt werd voor overdreven snelheid door een anonieme wagen of verkeerspolitie wagen.
En als ik op de ring van brussel mee in de verkeerschaos zit en ik een combi zie voorbijrijden zie ik die ook zelden verkeersovertreders ter plekke klissen.
Voor de buitenlander blijft de pakkans hier enorm klein alsook de kans dat hij zijn boete in de bus krijgt. Ok er is verbetering maar het duurt veel te traag.
Dat klopt. Men heeft in Vlaanderen een bijna volledig geautomatiseerd systeem op poten gezet om aan de lopende band boetes te innen: flitspalen en trajectcontroles aangevuld met af en toe een "bemande" mobiele radar.

Dat is zo typisch voor Vlaanderen: eigen mensen eerst pakken en kloten. Dat zit er bij heel veel Vlamingen diep ingebakken. Triestig volk.
Oud 6 maart 2015, 10:15   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is gewoon een ordinaire snelheidsbelasting dat vast geankerd staat in de begroting als dikke winst, met 100 % garantie.

En hoe meer "pakkans" hoe meer kassa in de schuif. Desnoods zetten ze de limiet nog -absurder- lager tov van de veilige V85, en/of gaan ze nog geniepiger flitsen op de hoofdwegen met vlot-kassa-debiet, dat het aantal letselongevallen daardoor "vermoedelijk *stijgen" is immers altijd de fout van de weggebruikers.

*
Citaat:
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/node/292
RA-2006-97
Titel: Effectiviteit van verkeersmaatregelen: snelheidsverlaging van 90km/h naar 70 km/h op gewestwegen
Ondertitel: Resultaten uit Vlaanderen
Auteurs: Frank Van Geirt, Erik Nuyts

In deze studie wordt de effectiviteit berekend van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op informatie en ongevallengegevens verkregen uit een aantal Limburgse politiezones. De effectiviteiten worden berekend met behulp van het softwarepakket CESaM. De studie wordt eerst uitgevoerd voor alle ongevallen en daarna enkel voor letselongevallen.
...

In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we *niet-significante stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van *8% voor de letselongevallen.

Het enige statistisch significant resultaat is de meta-analyse van de onderzoekslocaties met alle ongevallen en een dispersiefactor 0. Het resultaat van deze meta-analyse is een toename met 47% van het totale aantal ongevallen na de invoering van een snelheidswijziging van 90 naar 70 km/u. Een dispersiefactor met waarde 0 wil echter zeggen dat vooral de vergelijkingsgroep de doorslag geeft in de berekeningen en de voorgeschiedenis van de onderzoekslocaties genegeerd wordt. Dit is een zeer onwaarschijnlijke situatie.

Als we niet gebruik maken van een vergelijkingsgroep, en dus niet corrigeren voor regressie naar het gemiddelde en de trend, vinden we op basis van een gewone voor-na studie niet-significante stijgingen van 26% voor het totaal aantal ongevallen en 19% voor het aantal letselongevallen.

Op basis van voor deze studie beschikbare data kunnen we geen algemene trend geven van de effectiviteit van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Verder onderzoek wordt aanbevolen.
Download: http://www.steunpuntverkeersveilighe...RA-2006-97.pdf
Ze kunnen voorlopig (te weinig data ? ) geen algemene trend geven, wat ze wel zeker weten dat het 100 % gegarandeerd- en 100 % significant m€€r opbrengt.

Geen enkele politieke partij of vakbond of watdanookoverheid hoeft zich daarvoor te verantwoorden of gaat daarvoor in discussie met mekaar, ook geen stakingen.

In het buitenland is het meestal (behalve D en ...) ook niet anders.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 maart 2015 om 10:31.
Oud 6 maart 2015, 11:49   #11
DewareJakob

Standaard

Dat de toegestane snelheid naar beneden halen goed is voor de veiligheid...
Dan zou dit land de veiligste van Europa moeten zijn...
En is het dat?
Oud 6 maart 2015, 11:59   #12
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat de toegestane snelheid naar beneden halen goed is voor de veiligheid...
Dan zou dit land de veiligste van Europa moeten zijn...
En is het dat?
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ve...al-538873.html
Oud 6 maart 2015, 11:59   #13
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Daar hoor ik ook niet bij. Ik hou mij (zo veel mogelijk) aan de verkeersregels en snelheidsbeperkingen ook in andere landen.
En ik kom genoeg in het buitenland om de meeste snelheidsbeperkingen in dit land absurd (laag) te vinden, in vergelijking met de andere landen. Die landen waar de verkeersveiligheid veel hoger is dan hier.
Oud 6 maart 2015, 12:02   #14
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Het was als retorisch vraag bedoeld. Evenwel, dank u.
Oud 6 maart 2015, 12:59   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vele landen zoals **Denemarken (van 110 naar 130 kmh, mei 2004) hebben hun algemene snelheidslimiet op de snelwegen verhoogd.

** DK: ziet men dat **statistisch op langere termijn ? (ook retorisch )
Citaat:
** directe link: http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=13

type of road casualty
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
Motorway Killed
36 -- 48 -- 31 -- 27 -- 31 -- 16 -- 23 -- 31 -- 24 -- 23 -- 12 -- 8 -- 12

6-3-2015 Danmarks Statistik , via www.statbank.dk/UHELD9
(best gemiddelde van 3 jaren ervoor 2001-2002-2003 vergelijken met 3 jaren erna 2011-2012-2013 ? vuistregel statistiek )

DK heeft amper 10 # flitspalen op hun hele wegennet, en natuurlijk GEEN op hun snelwegen, waarom is dat zo ?
# http://www.scdb.info/nl/statistik/

Waarom is het aantal Deense verkeersdoden zo laag ? (derde beste na UK en Zweden: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm )

Laatst gewijzigd door Micele : 6 maart 2015 om 13:26.
Oud 6 maart 2015, 13:12   #16
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat hoeft toch niet? wij betalen ons met plezier blauw aan boetes van 123km/u waar 120 mag. En de rijke ligt er niet van wakker dus wie maalt er nog om?
Doet gij dat echt? Waarom dat?
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2015, 14:18   #17
AsGardSGO
Minister

Standaard

dubbelpost
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 6 maart 2015 om 14:19.
Oud 6 maart 2015, 14:18   #18
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Doet gij dat echt? Waarom dat?
Niet echt; heb er al een paar liggen onlangs nog 2 op een dag van sollicitatie: 123 en 127km/u trajectcontrole.
Maar ik vertik het ze te betalen, dat ze maar komen arresteren en in de bak steken en dat meen ik.
Als ik nu 140km/u (waar 120km/u geld) zou gereden hebben dan ja betaal ik want dan ben ik over de schreef geweest.

Maar ik zeg het nog eens, ik ben ondertussen ook overtuigd dat het een pure geldmelkerij is.. maar de vruchten van die boetes heb ik nog niet gezien...
Nog meer dan 90% rijd kop-staart, ligt te baansurfen en liefst zonder pinker, te bellen tijdens het rijden, wringt zich overal tussen zonder met de ander rekening te houden....
- Albert Einstein
Oud 6 maart 2015, 15:54   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt; heb er al een paar liggen onlangs nog 2 op een dag van sollicitatie: 123 en 127km/u trajectcontrole.
Maar ik vertik het ze te betalen, dat ze maar komen arresteren en in de bak steken en dat meen ik.
Als ik nu 140km/u (waar 120km/u geld) zou gereden hebben dan ja betaal ik want dan ben ik over de schreef geweest.

Maar ik zeg het nog eens, ik ben ondertussen ook overtuigd dat het een pure geldmelkerij is.. maar de vruchten van die boetes heb ik nog niet gezien...
Nog meer dan 90% rijd kop-staart, ligt te baansurfen en liefst zonder pinker, te bellen tijdens het rijden, wringt zich overal tussen zonder met de ander rekening te houden....
Kan je gerust......meer dan de helft van de boetes wordt nooit betaald.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2015, 23:58   #20
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bedankt voor de link. Heel interessant.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be