Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2013, 17:29   #1
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard Computers en het krimpend menselijk geheugen

In Knack van deze week een interessant artikel omtrent een interview met een Duitse psychiater: Manfred Spitzer

Citaat:
U richt uw pijlen niet alleen op computers, maar op alle digitale media en ook op de tv: al die bewegende beelden zorgen er volgens u voor dat het geheugen van jonge mensen verschrompelt.

Manfred Spitzer: Met de auto ben je sneller van je huis tot bij de bakker dan met de benenwagen. Je auto neemt alle werk van je benen over, waardoor ze op langere termijn verzwakken. We zijn het er allemaal over eens dat ons zittende arbeidsleven niet gezond is, en proberen voor tegenwicht te zorgen door in onze vrije tijd te joggen, te fitnessen of te fietsen. Wel, net zoals de motor van een auto het werk van onze beenspieren overneemt, neemt informatietechnologie het werk over dat ons brein eigenlijk zou moeten doen. Computers zijn dus totaal ongeschikt om onze hersenen te trainen en deugen zeker niet als opvoedkundig instrument: het is zelfs misdadig om ze in te zetten op het moment dat hersenen in volle ontwikkeling en training zijn. Wie altijd een rekenmachine gebruikt om sommen, producten of delingen te maken, leert nooit zelf rekenen.

Niet alle activiteiten op een computer zijn toch even afstompend? Is er dan zó’n groot verschil tussen teksten met een tekstverwerker schrijven of met een pen?

Spitzer: Daar bestaat veel onderzoek over: door met de pen te schrijven, zul je de dingen die je opschrijft beter herinneren. Het is een slecht idee om jonge schoolkinderen te leren typen; alleen door met een pen op papier te schrijven, leren we memoriseren. De meeste staten van de VS hebben pen en papier geschrapt van het leerplan van de lagere school. Tegen het einde van het vierde leerjaar moeten de kinderen met tien vingers kunnen typen. Jonge Amerikanen leren dus een eeuwenoude techniek af om hun geheugen te trainen.

Een iPad in de eerste graad is uit den boze, net als een e-reader. Natuurlijk kun je een roman evengoed op een e-reader lezen als op papier. Maar het gaat mis zodra die e-reader wifi heeft en online kan, want dan kun je videofragmentjes bekijken en van de ene op de andere hyperlink klikken die je van de ene website naar de andere voert. Surfen en klikken dragen niets bij aan het leerproces van kinderen, lezen wel. Het leereffect van een lesboek zakt in als een soufflé zodra het ‘besmet’ is met digitale media.

Is ‘digitale dementie’ omkeerbaar?

Spitzer: Herstel is altijd mogelijk, maar het wordt toch bijzonder moeilijk als je op jeugdige leeftijd al een flink deel van je ontwikkeling gemist hebt. De hersenen blijven kwetsbaar tot ongeveer het achttiende levensjaar. Wie van zijn peutertijd tot het einde van zijn middelbare school door overmatig computergebruik een zware achterstand opliep, zal heel hard moeten werken om dat weer goed te maken. Als ouder wil je je kind zoiets toch niet aandoen? Als je kleine kinderen hebt, is het toch verstandiger om geen risico te nemen en de pc te bannen? Ik weet dat het niet simpel is, want computers lijken het alfa en omega. We zijn er allemaal gek van en horen ook overal alleen maar over de zegeningen van het digitale tijdperk. Daar zullen we over een paar jaar veel spijt van krijgen, als duidelijk wordt hoe groot de schade aan het brein van de volgende generatie is.

Jan Stevens

Het volledige interview met Manfred Spitzer leest u deze week in Knack.

Persoonlijk ben ik er evenzeer van overtuigd dat het extreem vroeg inschakelen van computers in het onderwijs meer nadelen dan voordelen heeft.

Het begon reeds ettelijke decennia terug met het gebruik van kleine rekenmachientjes. Ik heb zelf kunnen vaststellen dat na enkele jaren studenten niet meer in staat waren elementaire rekenkundige bewerkingen en rekenkundige redeneringen te maken. Eenvoudige bewerkingen waarbij diende omgegaan te worden met begrippen, zoals "percenten onder het honderd" of "percenten boven het honderd" ging bij sommigen echt niet meer. Dat falen in het redeneervermogen én in het geheugen kwam ook tot uiting in het accountancy-onderwijs.

Het vermaledijde ras der "pedagogen" poogt ons dan te sussen door het verhaaltje dat een bagage parate kennis niet hoeft. Dat het volstaat dat studenten "weten waar ze iets kunnen vinden". Dit is complete onzin. In elk vakgebied moet je over een zeker quantum parate kennis beschikken, óók in exacte vakken zoals wiskunde. Het geheugen is een onmisbaar werkinstrument en dient zo goed mogelijk ontwikkeld te worden. U volledig op de computer verlaten maakt van de hedendaagse mens een hulpeloos wezen wanneer door omstandigheden de computer er niet meer is.

In zogezegd "achtergebleven" samenlevingen valt het ethnologen op hoezeer die "primitieve" mensen over een fenomenaal geheugen beschikken.

Laatst gewijzigd door quercus : 26 juni 2013 om 17:42.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 18:08   #2
zeddie
Banneling

Standaard

De bekendste Duitse hersenonderzoeker voorspelt dat onze kinderen - verslaafd aan internet en sociale media – zullen worden geconfronteerd met vroegtijdige dementie. Het is een onheilspellende boodschap: continue gebruik van digitale media brengt zichtbaar schade toe aan de hersenen. Sterker nog: het zorgt ervoor dat het geheugen ongetraind blijft en daardoor letterlijk verschrompelt. Professor Manfred Spitzer schreef het boek ‘Digitale Dementie’ dat insloeg als een bom in Duitsland en wekenlang bovenaan de bestsellerlijst stond. Fons de Poel spreekt met Spitzer: Is hij een ouderwetse moralist die de tijdgeest niet begrijpt? Of, ziet hij wat wij niet willen zien? VIDEO, Aflevering Brandpunt KRO 23-06-2013
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 18:20   #3
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In Knack van deze week een interessant artikel omtrent een interview met een Duitse psychiater: Manfred Spitzer

Persoonlijk ben ik er evenzeer van overtuigd dat het extreem vroeg inschakelen van computers in het onderwijs meer nadelen dan voordelen heeft.

Het begon reeds ettelijke decennia terug met het gebruik van kleine rekenmachientjes. Ik heb zelf kunnen vaststellen dat na enkele jaren studenten niet meer in staat waren elementaire rekenkundige bewerkingen en rekenkundige redeneringen te maken. Eenvoudige bewerkingen waarbij diende omgegaan te worden met begrippen, zoals "percenten onder het honderd" of "percenten boven het honderd" ging bij sommigen echt niet meer. Dat falen in het redeneervermogen én in het geheugen kwam ook tot uiting in het accountancy-onderwijs.

Het vermaledijde ras der "pedagogen" poogt ons dan te sussen door het verhaaltje dat een bagage parate kennis niet hoeft. Dat het volstaat dat studenten "weten waar ze iets kunnen vinden". Dit is complete onzin. In elk vakgebied moet je over een zeker quantum parate kennis beschikken, óók in exacte vakken zoals wiskunde. Het geheugen is een onmisbaar werkinstrument en dient zo goed mogelijk ontwikkeld te worden. U volledig op de computer verlaten maakt van de hedendaagse mens een hulpeloos wezen wanneer door omstandigheden de computer er niet meer is.

In zogezegd "achtergebleven" samenlevingen valt het ethnologen op hoezeer die "primitieve" mensen over een fenomenaal geheugen beschikken.
Ik ben niet met computers en rekenmachines opgegroeid, en kan ik heb nooit kunnen tellen. Zelfs een eenvoudige regel van drie is voor mij te moeilijk.

Met mijn geheugen is daarentegen niks mis, maar dat is vooral omdat ik heb leren van buiten leren. Dat die teksten op papier staan, of op een scherm, verandert niks.

Wat is uw punt?
Oud 26 juni 2013, 18:37   #4
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mandele Bekijk bericht
ah, daarom ben je nu ambtenaar
Ik vooral rechten gestudeerd: geen cijfers, enkel van buiten leren en niet moeten nadenken.
Daarna heb ik gedacht te gaan doppen, maar dat ging niet, in die tijd moest je nog gaan stempelen, en daar werd ik veel te weinig voor betaald.

Dus ben ik maar ambtenaar geworden, de perfecte combinatie.
Oud 26 juni 2013, 19:05   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik ben niet met computers en rekenmachines opgegroeid, en kan ik heb nooit kunnen tellen. Zelfs een eenvoudige regel van drie is voor mij te moeilijk.

Met mijn geheugen is daarentegen niks mis, maar dat is vooral omdat ik heb leren van buiten leren. Dat die teksten op papier staan, of op een scherm, verandert niks.

Wat is uw punt?
Ik twijfel er geen moment aan dat u een goed geheugen hebt. En u mag heel blij zijn dat u daarover beschikt.

Dat het rekenen u moeilijkheden geeft is weer iets anders en kan diverse oorzaken hebben. Misschien is er ergens iets fout gelopen met de rekenlessen die u op een prille leeftijd kreeg. Soms is het heel eigenaardig. Ik zat een paar maanden geleden aan tafel met een fysicus. Een domein waar je niet hoeft aan te beginnen wanneer je niet beslagen bent in wiskunde. Tot mijn stomme verbazing vertelde de man mij dat hij tijdens zijn eerste jaren secundair onderwijs serieuze problemen had met ... wiskunde. Hij heeft speciale bijlessen nodig gehad. En na verloop van enkele maanden zat hij onverwacht terug in het kop-peleton.

Het geheugen is vooral een kwestie van training. Liefst natuurlijk in een domein waarvoor je gemotiveerd bent. Ik probeer mijn geheugen op peil te houden door enerzijds mij vast te bijten in grammatica van een taal die ik reeds een heel poosje aan het studeren ben. Anderzijds leer ik héél graag poësie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 20:17   #6
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heet evolutie.
Ik zou het eerder achteruitgang noemen, maar soit.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 21:05   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Och volgens de nieuwere vooruitgang zullen ze nog eens 100 punten meer scoren op hun iq testen.
Niet dat ze meer zullen weten maar er zal wel een programma voor gemaakt worden.
Oud 26 juni 2013, 21:13   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Wie was dat weer dat het geheugen van de jeugd achteruit zou gaan met al die boeken? Was dat Aristoteles?
Oud 26 juni 2013, 21:15   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben opgegroeid met rekenmachines maar er kunnen er weinig beter rekenen, zeker niet van de oudere generaties die het zonder hebben geleerd.
Oud 26 juni 2013, 21:19   #10
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Dit is geen wetenschappelijk bewijs. Die beste man vormt gewoon een logische conclusie.

Maar verder is het helemaal niet bewezen dat computeren daadwerkelijk je cognitieve capaciteiten verminderen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 21:26   #11
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom? Rij jij nog met paard en kar en ga je naar de dokter voor een aderlating tegen de hoofdpijn?
Wat is dat nu voor een debiel antwoord ? Als het waar is dat de geheugencapaciteiten van de mens afnemen en dat voortijdige dementie dreigt, dan noem ik dat achteruitgang.

Duh !
Oud 26 juni 2013, 21:42   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Wat is dat nu voor een debiel antwoord ? Als het waar is dat de geheugencapaciteiten van de mens afnemen en dat voortijdige dementie dreigt, dan noem ik dat achteruitgang.

Duh !
Maar dat is helemaal niet waar.
Oud 26 juni 2013, 22:00   #13
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Maar dat is helemaal niet waar.
Net daarom dat ik zeg: gesteld dat het waar is.

Persoonlijk heb ik geen idee, maar het zou me niet verbazen moest er een grond van waarheid in zitten. Evenmin zou het me niet verbazen indien de gevolgen op lange termijn nog veel erger blijken te zijn.
Oud 26 juni 2013, 22:06   #14
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Het ware interessant geweest mochten ze bij Knack eens een ander licht laten schijnen omtrent de ontwikkeling van jonge hersenen en de invloed van de omgeving... komende van neurowetenschappers.

Dan had men een evenwichtiger beeld wat betreft de ontwikkeling. Nu is het enkel een tendensieus artikeltje waarbij er geen enkel gegrond argument is waarmee iets kan aangetoond of verdedigd kan worden.

Zwak van Knack.
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2013, 22:07   #15
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Net daarom dat ik zeg: gesteld dat het waar is.

Persoonlijk heb ik geen idee, maar het zou me niet verbazen moest er een grond van waarheid in zitten. Evenmin zou het me niet verbazen indien de gevolgen op lange termijn nog veel erger blijken te zijn.

De jaren 50...dat is nog eens iets voor u hé...geen zoemende computers en 3D printers...

Jammer dat die gouden jaren voorbij zijn, hé...
Oud 26 juni 2013, 22:20   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kameraad Mauser Bekijk bericht
Het ware interessant geweest mochten ze bij Knack eens een ander licht laten schijnen omtrent de ontwikkeling van jonge hersenen en de invloed van de omgeving... komende van neurowetenschappers.

Dan had men een evenwichtiger beeld wat betreft de ontwikkeling. Nu is het enkel een tendensieus artikeltje waarbij er geen enkel gegrond argument is waarmee iets kan aangetoond of verdedigd kan worden.

Zwak van Knack.
Eerder zwak van Manfred Spitzer. Die man moet lekker bij zijn "wetenschap" blijven.
Oud 26 juni 2013, 22:22   #17
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De jaren 50...dat is nog eens iets voor u hé...geen zoemende computers en 3D printers...

Jammer dat die gouden jaren voorbij zijn, hé...
Stel nu dat neurowetenschappers inderdaad ontdekken dat computeren een nadelig gevolg hebben voor de hersenen. Dan is dat toch iets om over na te denken?
Oud 26 juni 2013, 22:26   #18
Kameraad Mauser
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Stel nu dat neurowetenschappers inderdaad ontdekken dat computeren een nadelig gevolg hebben voor de hersenen. Dan is dat toch iets om over na te denken?
Inderdaad.
Oud 26 juni 2013, 22:27   #19
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Dat wilt kiko ook alleen maar zeggen.
Oud 26 juni 2013, 22:30   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom dan? Evolutie = Verandering en 'nadelig' is relatief.
Toen we nog in de bomen slingerden waren we sterker.

Ook al evolueren we naar klodder brainplasma, zolang we slim genoeg blijven om instrumenten te (laten) ontwikkelen en robots om handelingen uit te voeren evolueren we.
Nee...

Evolutie is overal en altijd. Maar ik heb het niet over de hedendaagse evolutie.
Wij leven in een technologische maatschappij waarin de kans groot is dat er ook een technologische revolutie gaat komen. Maar daarvoor heb je wel intelligente mensen nodig.

Domheid is niet iets dat je moet stimuleren in de maatschappij waarin wij leven. De drang om iedereen als gelijke te zien is nog het enige wat die technologische revolutie in de weg zou kunnen zitten.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be