Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juli 2013, 07:41   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.510
Standaard Wat als verkeersongevallen dalen door putten in wegdek?

Ik was hier dit artikel aan het lezen
http://www.standaard.be/cnt/BLMDE_20130704_001

en toen dacht ik ineens, stel u voor dat de daling van ongevallen niet komt door de flitspalen maar door gewoon slechte toestand van onze wegdek..

Mensen rijden dus traag om de putten te vermijden, of omdat onze wegen vol putten zitten. Je kunt op veel wegen gewoon niet meer hard rijden omdat het wegdek lamentabel is. Als je een vers glad asfaltje hebt scheur je daarover aan 120/u, maar zo'n lekker ouderwets betonplaatje die bij elke overgang ingedrukt wordt door de vrachtwagens is gelijk een accordeon waarover je moet rijden, waar 120km/u echt wel de limiet van uw voertuigvering test

Een andere optie, is de permanente ondercapaciteit van ons wegennetwerk: dus daling van ongevallen gaat mee met gebrek aan infrastructuur en permanente files die georganiseerd worden.

Dus de oplossing voor alle doden in Belgie is blijven weigeren investeren in wegen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2013, 09:24   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik was hier dit artikel aan het lezen
http://www.standaard.be/cnt/BLMDE_20130704_001

en toen dacht ik ineens, stel u voor dat de daling van ongevallen niet komt door de flitspalen maar door gewoon slechte toestand van onze wegdek..

Mensen rijden dus traag om de putten te vermijden, of omdat onze wegen vol putten zitten. Je kunt op veel wegen gewoon niet meer hard rijden omdat het wegdek lamentabel is. Als je een vers glad asfaltje hebt scheur je daarover aan 120/u, maar zo'n lekker ouderwets betonplaatje die bij elke overgang ingedrukt wordt door de vrachtwagens is gelijk een accordeon waarover je moet rijden, waar 120km/u echt wel de limiet van uw voertuigvering test

Een andere optie, is de permanente ondercapaciteit van ons wegennetwerk: dus daling van ongevallen gaat mee met gebrek aan infrastructuur en permanente files die georganiseerd worden.

Dus de oplossing voor alle doden in Belgie is blijven weigeren investeren in wegen ?
Voor de doden zijn er geen oplossingen meer, he.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2013, 09:41   #3
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

In de rijkere landen beperkt met de snelheid van het verkeer met dit soort dingen:



Bulten in de weg maken en die (vanwege wettelijke aansprakelijkheid) goed markeren.
In arme landen doen ze het anders, daar heeft men kuilen . Het effect is hetzelfde.

Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2013, 10:09   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.478
Standaard

Citaat:
Wat als verkeersongevallen dalen door putten in wegdek?
Omgekeerd, denk ook aan de "tweewielers". "Putten in het wegdek" is maar een van de punten van de noemer: "slechte weg".

Alle aktief veilige rijeigenschappen (wegligging, remmen, handling, controle, ... ) van het voertuig verslechteren door slecht wegdek, dit ongeacht de bestuurder of voertuig, slechte weg is ook soms onvoorzienbaar voor de bestuurder, die in zijn verwachtingen bedrogen wordt; ook al houdt hij er rekening mee...

Citaat:
http://www.gva.be/archief/guid/meest...4-142da34ad2b8

24/07/'06 ANTWERPEN Antwerpen is in Vlaanderen de provincie met de meeste zware ongevallen door de slechte staat van de weg.
...
In 2002 was een slecht wegdek in 8,2% de enige oorzaak.
Dit is van een provincie in Vlaanderen, in Wallonie zijn de wegen doorgaans slechter... maar ondertussen ben ik daar niet 100 % zeker van.

Om die Antwerpse 8,2 % te relativeren ga ik je nog een bijkomende link geven uit Duitsland, staat Baden-Württemberg, ca. zoveel inwoners als Be; jaren 2001-2005 in % respectievelijk, gemiddelde zet ik erachter:

page 1. Aandeel slechte-weg-oorzaak bij alle ongevallen
Citaat:
Unfallursachen*aller UDIS erfassten Unfälle 2001 in % 2002 in % 2003 in % 2004 in % 2005 in %

4. Straßenverhältnisse
(Ursachen-Nr.: 70 - 79)
7.125 4,3 5.695 3,5 5.675 3,6 6.233 4,0 7.963 5,0 (gemiddeld 4,1%/jaar)
page 2. Aandeel slechte-weg-oorzaak bij enkel letselongevallen (gewonden en doden)
Citaat:
Unfallursachen* bei VU - PERS 2001 in % 2002 in % 2003 in % 2004 in % 2005 in %
4. Straßenverhältnisse
(Ursachen-Nr.: 70 - 79)
2.952 4,9 2.354 4,0 2.337 4,1 2.499 4,5 2.835 5,2 (gemiddeld 4,5 %/jaar)

http://www.gib-acht-im-verkehr.de/un...egistriert.pdf
Men kan dus ruw aannemen dat in Baden-Württemberg het risico op een zwaar verkeersongeval door oorzaak slecht wegdek de helft lager ligt als in België. Men ziet het ook aan het verschil in verkeersdoden/inwoners tussen beide landen, die ruwe ~ 50 % verhouding zal het ook daar benaderen.

De relatie met "snelheid" is pure onzin, statistisch is het namelijk hoe beter en veiliger een weg of het wegdek is hoe hoger de gemiddelde snelheden zullen zijn, en hoe minder ongevallen en verkeersdoden er vallen per miljard voertuigkilometer, daarom vallen er bvb op snelwegen/autowegen afgerond 3 �* 5-maal minder doden per miljard voertuigkilometer. En dit in alle landen. Bron Irtad:
http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf in de laatste 2 kolommen ziet men het duidelijk verschil.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2013 om 10:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2013, 10:47   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.478
Standaard

vervolg... wat natuurlijk evident is, het onveiligste en gevaarlijkste aan putten, slecht wegdek (plassen ofzo) en allerhande onveilig wegmeubilair is dat het steeds de aandacht van al de bestuurders afleidt tov de andere weggebruikers en van die langs de weg. Die andere weggebruikers kan men "doodrijden", putten niet, integendeel als men een put niet ontwijkt -omdat men aandacht heeft voor het verkeer- wordt die put er beter (dieper) van. Bijkomend is nog dat men door de plotse schok ook afgeleid wordt van het verkeer.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juli 2013 om 10:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be