Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2014, 22:43   #1
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard De arrogantie van franstalige Brusselaars

Onlangs was ik op zoek naar een studioke in Brussel, daar ik overweeg van niet meer in Antwerpen te blijven - ook al sta ik op de wachtlijst voor een sociale woning in het Antwerpse. Het was me eigenlijk niet eerder opgevallen dat franstalige Brusselaars in feite nog steeds neerkijken op Nederlandstalige landgenoten (heb 5 jaar in Brussel gewoond, mss. is het omdat ik toen bijna altijd vlot Frans sprak).

Bref, ik heb dit nu ten lijve ondervonden, omdat ik mijn gesproken Frans wat kwijt ben gespeeld de laatste tijd -> ben wat minder vlot met soms m'n woorden te vinden, en dan zeg ik "dat ik in feite Flamande ben en NL spreek, dus .."

Bah, niet echt leuk van op die manier gediscrimineerd te worden, vooral dat ik vroeger op een Frans lyceum school heb gelopen (een Frans, niet een Waals of franstalig Brussels hé). Ik denk dat ik nu begrijp wat Vlamingen bedoelen met Franstaligen die op hen neerkijken. Vroeger stond ik daar niet echt bij stil.

Enfin soit, ik ben nu eigenlijk aan het twijfelen van toch maar in Vlaanderen te blijven. The grass is not always greener on the other side ..

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Thx

Laatst gewijzigd door bembem : 13 april 2014 om 22:45.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2014, 23:11   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Waarom een zo'n lokale taal als het Frans spreken in de Europese hoofdstad als je er Engels kan spreken?

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2014, 23:38   #3
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Waarom een zo'n lokale taal als het Frans spreken in de Europese hoofdstad als je er Engels kan spreken?

Bah laten we zeggen dat ik altijd antwoord in de taal waarin in aangesproken word (voor zover ik ze kan natuurlijk) .. Daarmee dat als ze in het Frans tegen mij beginnen, ik in het Frans antwoord ..
Oud 13 april 2014, 23:48   #4
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Onlangs was ik op zoek naar een studioke in Brussel, daar ik overweeg van niet meer in Antwerpen te blijven - ook al sta ik op de wachtlijst voor een sociale woning in het Antwerpse. Het was me eigenlijk niet eerder opgevallen dat franstalige Brusselaars in feite nog steeds neerkijken op Nederlandstalige landgenoten (heb 5 jaar in Brussel gewoond, mss. is het omdat ik toen bijna altijd vlot Frans sprak).

Bref, ik heb dit nu ten lijve ondervonden, omdat ik mijn gesproken Frans wat kwijt ben gespeeld de laatste tijd -> ben wat minder vlot met soms m'n woorden te vinden, en dan zeg ik "dat ik in feite Flamande ben en NL spreek, dus .."

Bah, niet echt leuk van op die manier gediscrimineerd te worden, vooral dat ik vroeger op een Frans lyceum school heb gelopen (een Frans, niet een Waals of franstalig Brussels hé). Ik denk dat ik nu begrijp wat Vlamingen bedoelen met Franstaligen die op hen neerkijken. Vroeger stond ik daar niet echt bij stil.

Enfin soit, ik ben nu eigenlijk aan het twijfelen van toch maar in Vlaanderen te blijven. The grass is not always greener on the other side ..

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Thx
Kom naar West-Vlaanderen, echt, veel werk (zolang je maar Nederlands spreekt en geen sluier draagt) en buiten de steden nog net betaalbaar wonen. Oostende en Kortrijk zou ik afraden wegens lelijk en teveel moslims.

Welk soort werk zoek je of is het om thuis te zitten?
Doge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2014, 23:54   #5
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
Kom naar West-Vlaanderen, echt, veel werk (zolang je maar Nederlands spreekt en geen sluier draagt) en buiten de steden nog net betaalbaar wonen. Oostende en Kortrijk zou ik afraden wegens lelijk en teveel moslims.

Welk soort werk zoek je of is het om thuis te zitten?

Iets dichtbij Rijsel zie ik ook wel zitten .. heb er ook aan zitten denken ..

Qua werk zoek ik een beetje in alle sectoren .. kassa, administratief, verkoop, maakt niet uit .. voor zover ik het maar fysiek aankan

Laatst gewijzigd door bembem : 13 april 2014 om 23:57.
Oud 17 april 2014, 22:43   #6
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Iets dichtbij Rijsel zie ik ook wel zitten .. heb er ook aan zitten denken ..

Qua werk zoek ik een beetje in alle sectoren .. kassa, administratief, verkoop, maakt niet uit .. voor zover ik het maar fysiek aankan
Ik heb overlaatst een folder gekregen van een kleine bakkerij keten met vooral werkaanbiedingen en in de supermarkt in m'n buurt hangt al jaren een papierke voor een kassierster. Als normale met een kleurtje krijg je trouwens voorrang omdat ze graag tonen hoe multicul ze zijn, dat je adoptief bent is een voordeel dat ze graag over het hoofd zien.

Kies best de streek rond Brugge, Kortrijk is echt op de terugweg. In de randdorpen is het nog betaalbaar wonen.
Oud 17 april 2014, 22:46   #7
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb overlaatst een folder gekregen van een kleine bakkerij keten met vooral werkaanbiedingen en in de supermarkt in m'n buurt hangt al jaren een papierke voor een kassierster. Als normale met een kleurtje krijg je trouwens voorrang omdat ze graag tonen hoe multicul ze zijn, dat je adoptief bent is een voordeel dat ze graag over het hoofd zien.

Kies best de streek rond Brugge, Kortrijk is echt op de terugweg. In de randdorpen is het nog betaalbaar wonen.

i see thx voor de tip ^^
Oud 17 april 2014, 23:13   #8
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
i see thx voor de tip ^^
Zeker overwegen, het is hier wel saai en rustig, je bent er voor of je bent er niet voor.
Oud 18 april 2014, 06:33   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bah laten we zeggen dat ik altijd antwoord in de taal waarin in aangesproken word (voor zover ik ze kan natuurlijk) .. Daarmee dat als ze in het Frans tegen mij beginnen, ik in het Frans antwoord ..
Typisch de instelling van een Vlaming die zich altijd en overal aanpast. Ik antwoord in België gewoon in het Nederlands of ze daar nu mee gediend zijn of niet.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 07:48   #10
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Typisch de instelling van een Vlaming die zich altijd en overal aanpast. Ik antwoord in België gewoon in het Nederlands of ze daar nu mee gediend zijn of niet.
Tegenwoordig hou ik me aan het Nederlands of Engels, als het niet past dat ze dan aan een ander de weg vragen. In winkels hou ik me vast aan het Nederlands, met wat handen en voetenwerk lukt dat altijd.
Oud 18 april 2014, 08:19   #11
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik moet U hierin tegenspreken.
10-15 jaar geleden had U gelijk.

De laatste 10jaar is er toch echt wel een nieuwe wind in Kortrijk.

Laatst gewijzigd door giserke : 18 april 2014 om 08:22.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 08:48   #12
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Ik ken veel mensen die gewoon de winkel buitenstappen wanneer het personeel niet in het Nederlands wil/kan antwoorden.
More power to them!
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 09:18   #13
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. Bekijk bericht
Ik doe dat ook.
Aan de kust bijvoorbeeld... Aanschuiven in een frituur. De uitbaatster vroeg mij meteen in het Frans wat ik wilde. Ik gaf geen antwoord, draaide mij om, en verliet de zaak.
Je hebt absoluut gelijk!

Mensen lijken te vergeten (of weten het zelfs niet) dat het nog niet zoooo lang geleden is dat de vlaming in de rechtbank in het Frans werd veroordeeld en geen recht had op een vertaling.

Een reactie als de jouwe is m.a.w. geen grilletje van een niet zo flexibele vlaming maar een absolute must!
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 09:28   #14
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik doe dat ook.
Aan de kust bijvoorbeeld... Aanschuiven in een frituur. De uitbaatster vroeg mij meteen in het Frans wat ik wilde. Ik gaf geen antwoord, draaide mij om, en verliet de zaak.
Dat verdient respect man! Ik zou waarschijnlijk aanvankelijk nog de braafheid hebben opgebracht om de uitbaatster eerst in het Nederlands te antwoorden. Was ze dan nóg "en français" blijven plakken, dan was ik eveneens weg.

Terloops even, was het soms in de regio van De Panne?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 09:36   #15
Peche
Banneling

Standaard

't is nochtans wel goed en goedkoop wonen aan de kust.
Beter als Brussel en Antwerpen. Waar ge in Antwerpen een studioke betaalt heb je een nieuwbouw met 2 slaapkamers in Oostende.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 09:46   #16
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Enig idee waarom het zo goedkoop geworden is?
Toeval treft, wij zijn daar gisteren vis gaan kopen.
Ik zou het bij god niet weten? Ze zijn daar een dijk of dergelijke aan het bijbouwen, er staat wat lelijke kunst, die rode gedrochten.
Maar voor de rest is Oostende nog Oostende zoals wij Oostende kennen?
Wij overwegen zelf naar daar te gaan, maar als Antwerpenaar zijt ge wel nergens geliefd is mij opgevallen ^^
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 15:11   #17
Vigilant
Parlementsvoorzitter

Standaard

Waar is wonen duurst of goedkoopst?
Citaat:
Vandaag om 14:43 door Wim Lecluyse/Tina Boeykens | Bron: FOD Economie

Foto: Photo News
De gemiddelde vastgoedprijzen geven per gemeente een erg verschillende beeld. Een overzicht van de duurste en goedkoopste gemeenten voor gewone huizen, villa’s, appartementen en bouwgronden.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140418_01073482
Vigilant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2014, 22:15   #18
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ik moet U hierin tegenspreken.
10-15 jaar geleden had U gelijk.

De laatste 10jaar is er toch echt wel een nieuwe wind in Kortrijk.
Ik kan je niet tegenspreken, het is ongeveer 10 jaar dat ik er haast geen stap meer zet, de autosnelwegen en de ring op zich zijn nog steeds een ramp maar je bedoeld waarschijnlijk de binnenstad. Er is alvast niets in of rond Kortrijk dat me aanspreekt om er naartoe te gaan.

Een paar jaar terug eens naar de Kermis geweest, ik vond het vuil, veel beton, geen plein, geen sfeer en we zijn er dan ook niet lang gebleven.
Oud 18 april 2014, 22:40   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vvandaag eens in Knokke gekeken. Een flatje ongeveer 500'000 a 600'000€. Een kleine villa pakweg 2,5 miljoen €. Daar komen nog schrijfkosten bovenop. Goedkoop is wat anders. De grondprijs in de regio is de hoogste van het land.
I
Oud 19 april 2014, 08:17   #20
Doge
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vvandaag eens in Knokke gekeken. Een flatje ongeveer 500'000 a 600'000€. Een kleine villa pakweg 2,5 miljoen €. Daar komen nog schrijfkosten bovenop. Goedkoop is wat anders. De grondprijs in de regio is de hoogste van het land.
I
Dan pak je een andere gemeente, in aartrijke een duplex appartement, gerenoveerd en 3 slaapkamers. 215.000 €. In mijn straat zijn rijhuizen met garage verkocht aan 200.000 euro, niet gerenoveerd maar ook geen krotten.

http://www.logic-immo.be/nl/kopen/ap...4c2a8af90.html
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be