Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2014, 09:13   #1
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard In Menen spreken ze Nederlands

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/am...al-104741.html

Citaat:
In het West-Vlaamse Menen wonen heel wat Fransen en Walen. Ambtenaren schakelen vaak over op het Frans om hen te kunnen helpen, wat volgens de taalwetgeving strikt genomen niet mag. Het Frans wordt volgens burgemeester Martine Fournier (CD&V) meer regel dan uitzondering, meldt de VRT.

"Het begint toch een beetje de spuigaten uit te lopen", zegt Fournier. "Als ik hier in het stadhuis rondloop, heb ik soms de indruk dat er meer andere talen gesproken worden dan de eigen taal." Ze kondigt ook een opleiding aan voor haar ambtenarenkorps. "Ik kan me inbeelden dat het voor het personeel ook niet gemakkelijk is, want mensen die tot voor kort in hun eigen taal geholpen werden, zullen nu op een muur van Nederlands botsen." De politica wil haar medewerkers maximaal begeleiden in het bijstaan van zulke mensen.
En dat vind ik niet meer dan terecht.
Ik hoop dat ze daar voet bij stuk houden en niet toegeven.
Oud 2 januari 2014, 09:19   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat is natuurlijk al wat ouder nieuws, en er zijn al wat draadjes over, maar 'k wou toch even iets kwijt over die "muur van Nederlands":

als ik in Frankrijk in een gemeentehuis binnenstap, of iets soortgelijks, dan heb ik nog nooit een Franse muur ervaren.
Als ik daar kom, dan spreken die mensen daar ter plaatse simpel hun gewone thuistaal.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 09:30   #3
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is natuurlijk al wat ouder nieuws, en er zijn al wat draadjes over, maar 'k wou toch even iets kwijt over die "muur van Nederlands":

als ik in Frankrijk in een gemeentehuis binnenstap, of iets soortgelijks, dan heb ik nog nooit een Franse muur ervaren.
Als ik daar kom, dan spreken die mensen daar ter plaatse simpel hun gewone thuistaal.

.
Inderdaad,wie naar Frankrijk gaat ,vindt het normaal dat daar Frans gesproken wordt.
Waarom zou iemand die naar Vlaanderen gaat, het dan ook niet normaal mogen vinden dat daar Nederlands gesproken wordt ?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 09:34   #4
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad,wie naar Frankrijk gaat ,vindt het normaal dat daar Frans gesproken wordt.
Waarom zou iemand die naar Vlaanderen gaat, het dan ook niet normaal mogen vinden dat daar Nederlands gesproken wordt ?
On est quand-même en Belgique?
Oud 2 januari 2014, 09:34   #5
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik in Frankrijk in een gemeentehuis binnenstap, of iets soortgelijks, dan heb ik nog nooit een Franse muur ervaren.
Er zijn bovendien nog heel wat dergelijke vuurtjes te blussen, vooraleer we een echt opgebouwde "muur van thuistaal" hebben in Vlaanderen. Je moet maar eens in de rand rond Brussel komen kijken en luisteren. Zo zie en hoor ik steeds meer Frans in mijn streek (Zaventem, Steenokkerzeel, Kortenberg, Kampenhout): er zijn bakkerijen en slagerijen waar je eerst in het Frans wordt aangesproken, er staan meer immo-borden in het Frans of Engels dan in het Nederlands, onlangs was er een lokale omleiding (in Sterrebeek) zelfs met eentalig Franse borden aangegeven! Mijn 4 buren (links, rechts en tegenover ons huis) zijn eentalig Frans, en verstaan werkelijk geen woord van wat ik hen (in het Nederlands) antwoord of vraag.

En dat enkel omdat zij onze taal cultureel minderwaardig achten...
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 09:37   #6
Goudbever
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Who cares
Goudbever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 09:39   #7
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
On est quand-même en Belgique?
Inderdaad ,daar ligt het kalf gebonden.

Dat is ook een groot voordeel van de toekomstige Vlaamse onafhankelijkheid.

"On sera plus en Belgique" in Menen en de anderstaligen zullen goed beseffen dat ze daar Nederlands moeten spreken.

Weeral een reden te meer voor de Vlaamse onafhankelijkheid.
Een Staatsgrens is immers de beste taalgrens.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 2 januari 2014 om 09:40.
Oud 2 januari 2014, 09:41   #8
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever Bekijk bericht
Who cares
In 2014 de meerderheid der Vlaamse kiezers
Oud 2 januari 2014, 09:47   #9
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Er zijn bovendien nog heel wat dergelijke vuurtjes te blussen, vooraleer we een echt opgebouwde "muur van thuistaal" hebben in Vlaanderen. Je moet maar eens in de rand rond Brussel komen kijken en luisteren. Zo zie en hoor ik steeds meer Frans in mijn streek (Zaventem, Steenokkerzeel, Kortenberg, Kampenhout): er zijn bakkerijen en slagerijen waar je eerst in het Frans wordt aangesproken, er staan meer immo-borden in het Frans of Engels dan in het Nederlands, onlangs was er een lokale omleiding (in Sterrebeek) zelfs met eentalig Franse borden aangegeven! Mijn 4 buren (links, rechts en tegenover ons huis) zijn eentalig Frans, en verstaan werkelijk geen woord van wat ik hen (in het Nederlands) antwoord of vraag.

Er is een anecdote; die ik ooit van iemand hoorde. Ik was er niet zelf bij en kan aldus niet oordelen of dit werkelijk heeft plaatsgevonden. Echter, ik kan mij zeer goed voorstellen, dat het daadwerkelijk zo is gegaan.

De anecdote, gaat als volgt ...

Een grootvader, gaat samen met zijn kleinzoon naar Brussel, [we situeren ons in de vroeger jaren '70] om een bezoek te brengen aan de stad. De Grote Markt, de gekende 'Slagerstraat', enz.

Ze besluiten iets te gaan drinken en wandelen luk raak een etablissement binnen. "Voor mij graag een pint, en voor mijn kleinzoon een cola aub, mevrouw". Het antwoord, laat zich raden ... "Excusez-moi Monsieur?" De grootvader aldus: "Voor mij graag een pint, en voor mijn kleinzoon een cola aub, mevrouw". En ja, ... opnieuw wordt hetzelfde antwoord gegeven door de dienster, waarna onze brave grootvader, de bestelling doorgeeft in het Frans.

Nadat onze Grootvader en kleinzoon hun consumptie tot de hunne hebben gemaakt, stappen ze beiden op en wandelen richting de deur. Onze alerte dienster roept geschokt (in het Frans) dat ze nog moeten betalen. De gewiekste grootvader zegt in het Vlaams: "Excuseer mevrouw, ik begrijp niet wat u zegt", waarna hij zijn stappen verder zet richting uitgang.

En dan plots, ... zomaar ineens, zegt de dienster in perfect Nederlands: "Meneer, excuseert u mij, maar u moet nog betalen" ...
Oud 2 januari 2014, 10:32   #10
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Er is een anecdote; die ik ooit van iemand hoorde. Ik was er niet zelf bij en kan aldus niet oordelen of dit werkelijk heeft plaatsgevonden. Echter, ik kan mij zeer goed voorstellen, dat het daadwerkelijk zo is gegaan.

De anecdote, gaat als volgt ...

Een grootvader, gaat samen met zijn kleinzoon naar Brussel, [we situeren ons in de vroeger jaren '70] om een bezoek te brengen aan de stad. De Grote Markt, de gekende 'Slagerstraat', enz.

Ze besluiten iets te gaan drinken en wandelen luk raak een etablissement binnen. "Voor mij graag een pint, en voor mijn kleinzoon een cola aub, mevrouw". Het antwoord, laat zich raden ... "Excusez-moi Monsieur?" De grootvader aldus: "Voor mij graag een pint, en voor mijn kleinzoon een cola aub, mevrouw". En ja, ... opnieuw wordt hetzelfde antwoord gegeven door de dienster, waarna onze brave grootvader, de bestelling doorgeeft in het Frans.

Nadat onze Grootvader en kleinzoon hun consumptie tot de hunne hebben gemaakt, stappen ze beiden op en wandelen richting de deur. Onze alerte dienster roept geschokt (in het Frans) dat ze nog moeten betalen. De gewiekste grootvader zegt in het Vlaams: "Excuseer mevrouw, ik begrijp niet wat u zegt", waarna hij zijn stappen verder zet richting uitgang.

En dan plots, ... zomaar ineens, zegt de dienster in perfect Nederlands: "Meneer, excuseert u mij, maar u moet nog betalen" ...
Die anecdote werd hier al verschillende malen in verschillende versies aangehaald
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 10:35   #11
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Die anecdote werd hier al verschillende malen in verschillende versies aangehaald
Ah, ... dan 'moet' het wel echt gebeurd zijn
... Tenmisnte als ik even logisch redeneer als bepaalde religioten op dit forum
Oud 2 januari 2014, 10:36   #12
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad ,daar ligt het kalf gebonden.

Dat is ook een groot voordeel van de toekomstige Vlaamse onafhankelijkheid.

"On sera plus en Belgique" in Menen en de anderstaligen zullen goed beseffen dat ze daar Nederlands moeten spreken.

Weeral een reden te meer voor de Vlaamse onafhankelijkheid.
Een Staatsgrens is immers de beste taalgrens.
Ik geloof er geen barst van. Geen enkele grens kan zo'n "muur" garanderen.

De enige echte grens zit in ons hoofd.
Oud 2 januari 2014, 10:38   #13
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de gekende 'Slagerstraat'

Bij ons heet dat het Bienaaversstrotje, Sonny.
Oud 2 januari 2014, 10:41   #14
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever Bekijk bericht
Who cares
De Franstaligen die hier wonen maar geen Nederlands spreken.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 10:43   #15
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een anecdote van de jaren 2010. Ik stap een bakkerij binnen op het Liedtsplein, hartje Turks Schaarbeek. Achter de toog staat een prachtmeid van een jaar of 25, waarschijnlijk Turks of iets dergelijks. "En voor u meneer?", vraagt ze met een perfecte tongval. Mijn mond valt open van verbazing (ik heb de jaren '70 meegemaakt in Schaarbeek...), en ik vraag: "Waar heb je zo goed Nederlands geleerd?". "In Rotterdam, meneer". En ik: "Maar waarom spreek je een onbekende klant hier in Schaarbeek eerst in het Nederlands aan?". "Dat is toch normaal in België, meneer".
Oud 2 januari 2014, 10:44   #16
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:

Nederland heeft daar geen last van aan de Duitse grens, een staatsgrens is veel beter dan een imaginaire taalgrens.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 10:45   #17
Sonny Crockett
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Een nuance toch ...

Wanneer ik ( ... om niet in naam van anderen te spreken) naar Wallonië ga; of de Ardennen, of Frankrijk ... dan ga ik mijn best doen om Frans te praten. Ik verwacht dus niet dat ik Nederlands ga kunnen praten; en ik zal het al helemaal niet eisen.
Als ik naar Engeland ga, ... idem. Ik zal mij aanpassen; zonder enige verwachting te koesteren.

Echter, een gemiddelde Waal, koestert 'wel' de verwachting dat in Vlaanderen Frans wordt gesproken. Zelfs in landen waar Frans niet de (of een) landstaal is, zal hij deze verwachting koesteren.

Vooral daar zit hem het probleem.
Ik ben het niet moe om Frans te praten, als dat echt nodig is. Ik ben het moe, dat het wordt verwacht, als een soort van 'verworven' recht.
Oud 2 januari 2014, 10:45   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De taalgrens lag inderdaad voorbij Rijsel.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 10:50   #19
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Een anecdote van de jaren 2010. Ik stap een bakkerij binnen op het Liedtsplein, hartje Turks Schaarbeek. Achter de toog staat een prachtmeid van een jaar of 25, waarschijnlijk Turks of iets dergelijks. "En voor u meneer?", vraagt ze met een perfecte tongval. Mijn mond valt open van verbazing (ik heb de jaren '70 meegemaakt in Schaarbeek...), en ik vraag: "Waar heb je zo goed Nederlands geleerd?". "In Rotterdam, meneer". En ik: "Maar waarom spreek je een onbekende klant hier in Schaarbeek eerst in het Nederlands aan?". "Dat is toch normaal in België, meneer".
Een anekdote van de jaren 2014. Ik stap een bakkerij binnen langs de Leuvensesteenweg, hartje Vlaams Kortenberg. Achter de toog staat een dame van een jaar op 40, waarschijnlijk Belgisch of iets dergelijks. "Et pour vous, monsieur?", vraagt ze in vloeiend Frans. Mijn mond valt open van verbazing. En ik vraag: "Waarom spreken jullie mij niet eerst aan in het Nederlands?". "Pardon, qu'est-ce que vous dites?". En wat later, als ze mijn starende ogen en openvallende mond begint te begrijpen, draait ze zich om en roept naar de keuken: "Hee, est-ce que François est l�*? Dis-lui de venir m'aider dans le magasin. Il y a un Ménape ici qui ne veut pas parler le Français..."
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2014, 10:57   #20
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

zij?

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85 % Engelstalig

Of gaan de Franstaligen over de Vlaamse staats media?

Citaat:
Een anekdote van de jaren 2014. Ik stap een bakkerij binnen langs de Leuvensesteenweg, hartje Vlaams Kortenberg. Achter de toog staat een dame van een jaar op 40, waarschijnlijk Belgisch of iets dergelijks. "Et pour vous, monsieur?", vraagt ze in vloeiend Frans. Mijn mond valt open van verbazing. En ik vraag: "Waarom spreken jullie mij niet eerst aan in het Nederlands?". "Pardon, qu'est-ce que vous dites?". En wat later, als ze mijn starende ogen en openvallende mond begint te begrijpen, draait ze zich om en roept naar de keuken: "Hee, est-ce que François est l�*? Dis-lui de venir m'aider dans le magasin. Il y a un Ménape ici qui ne veut pas parler le Français..."
Ook de NVA wil het Frans voor elke Vlaming op school verplicht houden. Na 184 jaar .

Weest dus niet verbaasd dat die mevrouw er vanuit gaat dat jij Frans spreekt.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 januari 2014 om 10:59.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be