Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2004, 09:52   #1
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard Duvel betreurt regionalisering exportsteun

Familie Moortgat, producent van oa de wereldbekende DUVEL, betreurt de regionalisering van de exportsteun. Michel Moortgat verwoordde het als volgt:

De regionalisering van de exportsteun is voor ons geen goede zaak. België is een bierland, Vlaanderen of Wallonië niet. GVA 17-09

Hiermee verduidelijkt hij in één zin de absolute krankzinnigheid van de splitsingdrang van de flaminganten, en het negatief effect dat het heeft op onze economie. De regionaliseringen verstikken de Vlaamse, Waalse, en dus Belgische bedrijven.
Oud 18 september 2004, 10:52   #2
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Familie Moortgat, producent van oa de wereldbekende DUVEL, betreurt de regionalisering van de exportsteun. Michel Moortgat verwoordde het als volgt:

De regionalisering van de exportsteun is voor ons geen goede zaak. België is een bierland, Vlaanderen of Wallonië niet. GVA 17-09

Hiermee verduidelijkt hij in één zin de absolute krankzinnigheid van de splitsingdrang van de flaminganten, en het negatief effect dat het heeft op onze economie. De regionaliseringen verstikken de Vlaamse, Waalse, en dus Belgische bedrijven.
En met dat ene zinnetje haalt hij dan de regionalisering onderuit of zo? Ik zie namelijk niet in wat een geregionaliseerde exportsteun wijzigt aan het feit dat dat bier uit Belgie komt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 10:53   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En wie beweerde onlangs weer dat Moortgat een flamingantisch bedrijf was?

Loopt het bedrijf misschien 'inkomsten' mis bij de regionalisering die bij niet-regionalisering wél zouden zijn blijven binnenkomen?
Oud 18 september 2004, 10:59   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

Ja maar, wat is het nu? De ene keer is Duvel volgens jullie een Vlaams Blok bier, en nu komen jullie af met dat het belgicisten zijn.

Ge moet weten wat ge wilt he.
Oud 18 september 2004, 11:00   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En wie beweerde onlangs weer dat Moortgat een flamingantisch bedrijf was?
Exact wat ik ook dacht. Windhanen dat het zijn, die Blubbers!
Oud 18 september 2004, 16:27   #6
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ja maar, wat is het nu? De ene keer is Duvel volgens jullie een Vlaams Blok bier, en nu komen jullie af met dat het belgicisten zijn.

Ge moet weten wat ge wilt he.
Waar beweer ik dat de familie Moortgat Belgicisten zijn? Kunnen jullie ook discuteren zonder iemand in het Belgicistenhoekje te duwen? Als iemand tegen regionalisaties is, dan is het plots een francofiele, Vlamingenhatende Belgicist.

Zelfs ik ben geen van de drie. Niet Vlaminghatend, niet francofiel, en geen Belgicist. Ik ben een Belg[size=4].[/size] Ik ben geboren in Vlaanderen, en zal mijn afkomst nooit verloochenen. Ik ben altijd naar Vlaamse scholen geweest, en ben in de verste verte geen francofiel.

Schol!
Oud 18 september 2004, 16:29   #7
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Loopt het bedrijf misschien 'inkomsten' mis bij de regionalisering die bij niet-regionalisering wél zouden zijn blijven binnenkomen?
Dat zou ik niet weten. Ik weet wel dat Moortgat zegt dat Duvel een Belgisch bier is. Als jij vindt dat het een Vlaams bier is, mij goed. De producent denkt er nochthans anders over.
Oud 18 september 2004, 16:30   #8
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
En met dat ene zinnetje haalt hij dan de regionalisering onderuit of zo? Ik zie namelijk niet in wat een geregionaliseerde exportsteun wijzigt aan het feit dat dat bier uit Belgie komt.
Waarom is het dan geregionaliseerd?
Oud 18 september 2004, 16:31   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou ik niet weten. Ik weet wel dat Moortgat zegt dat Duvel een Belgisch bier is. Als jij vindt dat het een Vlaams bier is, mij goed. De producent denkt er nochthans anders over.
De producent mag denken wat hij wil, zolang hij maar een product aflevert dat in de smaak valt van de consumenten. En die consument mag ook een overtuiging hebben. Wat mij betreft, is Duvel een Vlaams bier net als Rodenbach, Roman Bruin, Ename Tripel, enzovoort. Chimay en Orval zijn dan Waalse bieren. Of ligt Chimay misschien in Vlaanderen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 16:33   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs ik ben geen van de drie. Niet Vlaminghatend, niet francofiel, en geen Belgicist. Ik ben een Belg[size=4].[/size]
Indien u geen belgicist is, wat doet u dan bij de Blubberclub?

"Belg" verwijst naar uw identiteitskaart, niet naar uw overtuigingen. Of heeft u geen overtuigingen?
Oud 18 september 2004, 16:36   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Drinken Vlamingen nog Waalse bieren of heeft Moeder Vlaanderen hen verboden die te drinken?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 16:37   #12
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Indien u geen belgicist is, wat doet u dan bij de Blubberclub?
Ik zit niet in een Blubberclub. Geen idee waar u uw gezegden vandaan haalt.

Citaat:
"Belg" verwijst naar uw identiteitskaart, niet naar uw overtuigingen. Of heeft u geen overtuigingen?
"Belg" verwijst naar meer dan alleen de identiteitskaart. Dat jij daar anders over denkt zal mij een worst wezen.
Oud 18 september 2004, 16:37   #13
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Drinken Vlamingen nog Waalse bieren of heeft Moeder Vlaanderen hen verboden die te drinken?
Ik drink veel Leffe. Het is een Belgisch bier.
Oud 18 september 2004, 16:39   #14
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Dat de BUBbels eens het verleden van brouwerij Moortgat ook bekend maken, het liefst op hun website? Vooral dan de periode 1940-1944.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2004, 16:39   #15
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De producent mag denken wat hij wil, zolang hij maar een product aflevert dat in de smaak valt van de consumenten. En die consument mag ook een overtuiging hebben. Wat mij betreft, is Duvel een Vlaams bier net als Rodenbach, Roman Bruin, Ename Tripel, enzovoort. Chimay en Orval zijn dan Waalse bieren. Of ligt Chimay misschien in Vlaanderen?
De bieren die je opnoemt zijn allen Belgische bieren. Zelfs volgens de familie Moortgat drinkt u een Belgisch bier, als u een Duvel bestelt.
Oud 18 september 2004, 16:40   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Och, af en toe eens een "saison" kan er wel bij. In de kelder staan hier echter vooral Vlaamse bieren. Naast Tsjechische en Duitse pils.
Oud 18 september 2004, 16:41   #17
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Dat de BUBbels eens het verleden van brouwerij Moortgat ook bekend maken, het liefst op hun website? Vooral dan de periode 1940-1944.
Dat verleden is door iedereen gekend. Mr. Moortgat bewijst met dit interview dat de tijd raad heeft gebracht, hetgeen we van de meeste flaminganten niet kunnen zeggen.
Oud 18 september 2004, 16:42   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bieren die je opnoemt zijn allen Belgische bieren. Zelfs volgens de familie Moortgat drinkt u een Belgisch bier, als u een Duvel bestelt.
't Zal me worst wezen wat de familie Moortgaat denkt. Zolang ze een goed bier brouwen, bestel ik het. De dag dat Duvel niet meer zal zijn wat het nu is, dan koop ik het niet meer.

Duvel is in Vlaanderen gebrouwen, door een Vlaamse onderneming. Bijgevolg betitel ik dit bier als een Vlaams bier.

Even stellen trouwens dat bieren eigenlijk niet ingedeeld hoeven te worden volgens de staat waarin ze gebrouwen worden, maar eerder naar hun type. Dat is een veel betere classificatie.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 18 september 2004 om 16:43.
Oud 18 september 2004, 16:45   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Belg" verwijst naar meer dan alleen de identiteitskaart. Dat jij daar anders over denkt zal mij een worst wezen.
Toch wel. Blijkbaar snapt u dat niet goed. Laat ik u even het verschil aantonen met een woord als "Fransman". Iemand met de Franse nationaliteit is een Fransman; dat staat op z'n identiteitskaart. Maar deze Fransman kan nu allerlei politieke opvattingen hebben: hij kan een overtuigd republikein zijn, maar ook een overtuigd royalist. Twee totaal verschillende opvattingen over staat en staatskunde.

In die zin kan een Belg (= nationaliteit) heel anders denken over de staat en staatskunde: hij kan Vlaamsgezind zijn, hij kan belgicist zijn, hij kan royalist zijn, hij kan republikein zijn, enzovoort.
Oud 18 september 2004, 16:46   #20
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Gelukkig bestaat er een alternatief voor de met rijst en mais verontreinigde belgische pils - gebraut nach Deutsches Reinheitsgebot : zuivere mout en hop maakt goede pils.
Leve de europese bieren ! (Interbrew = Beck's bier).

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be