Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 januari 2020, 18:12   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard Nederland: 13,5% aandeel EV, welke klassieke merken steken erbovenuit?

Nederland heeft al officiële stats van hun autoverkoop, volledig jaar 2019, via RAI: https://raivereniging.nl/artikel/mar...opcijfers.html
, voor de modellen die E-versie en ICE hebben nam ik RVO.nl
https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers en ook https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/ voor een 2e check

Ik heb hier een lijstje van 8 automerken die klassieke wagens én 1 of 2 EV-modellen aanbieden, bij 3 merken was de EV het best verkochte model, zelfs de goedkoopste/kleinste ICEs verkochten daar minder goed. Jan Modaal koopt dus ook EV als het kan in NL. Het EV-model stond anders ook dikwijls in de top 3, uitzonderingen Renault waar de Zoe 4e werd, en de uitlopende E-Golf was maar 7e.

En het verschil zou nog groter geweest zijn want meer EVs waren niet leverbaar... gewoon uitverkocht, zelfs E-stockwagens of showroomwagens uit buurlanden hebben ze ingevoerd...

Ik heb enkel de merken genomen die over het volledig jaar 2019 'n EV-model konden aanbieden. De merken die geen EVs hadden (of niet genoeg) hebben dus serieus (nieuwe en oude) klanten verloren aan andere merken.

Audi:
1. E-tron : 4.116 (2 (batterij)versies)
2. A3 : 3.048 (alle ICE-versies)
3. A1 : 2.238 ( " " )

BMW:
1. 3-serie : 5.088 ( " " )
2. 1-serie : 2.875 ( " " )
3. i3 : 2.860 (2 versies i3/i3s, batterij idem)

Hyundai:
1. Kona : 7.156 (2 (batterij)versies)
2. I 10 : 4.625 (alle ICE-versies)
3. Ioniq : 2.060 (1 (batterij)versie)

Jaguar:
1. I-Pace : 769 (1 (batterij)versie)
2. XE : 138 (alle ICE-versies)
3. F-Pace : 133 (alle ICE-versies)

Kia:
1. Picanto: 8006 (alle ICE-versies)
2. Niro : 5.655 (enkel plug-in hybride/benzine)
3. E-Niro: 3.580 (2 (batterij)versies)

Nissan:
1. Qashqai : 5.255 (alle ICE-versies)
2. Leaf : 3.800 (2 (batterij)versies)
3. Micra : 3.197 (alle ICE-versies)

Renault:
1. Clio : 9.003 (alle ICE-versies)
2. Captur: 5.678 ( " " )
3. Megane: 3.712 ( " " )
4. Zoe : 2.208 (2 (batterij)versies)

Volkswagen:
1. Polo: 12.920 (alle ICE-versies)
2. Up! : 7.102 ( " " )
3. Golf : 6.608 ((alle ICE-versies+hybride)
4. Tiguan: 5.574 ( " " )
5. T-Roc: 5.387 ( " " )
6. T-Cross: 3.625 ( " " )
7. E-Golf : 2.655 (1 batterijversie, uitlopende versie => ID.3 komt vanaf augustus 2020)

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2020 om 18:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 20:47   #2
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

nog snel even op kenteken voordat de belastingen op EV omhoog gaan. Maar enfin, toch wel een goede ontwikkeling.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 20:56   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
nog snel even op kenteken voordat de belastingen op EV omhoog gaan. Maar enfin, toch wel een goede ontwikkeling.
Ze zullen er ook geen spijt van hebben.

De conventionele wagens zullen ook gevoelig duurder worden, zeker met de volgende Euronorm.
De CEO van Audi die in april stopt had onlangs een openhartig gesprek met de media:

https://automotive-online.nl/managem...worden-duurder

https://www.hln.be/auto/audi-topman-...rden~a370acdd/

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2020 om 21:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2020, 22:26   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

... dit extra NL-bijtellingseffect, vooral de laatste maanden van 2019, gaat naar het einde van dit jaar 2020 nog eens gebeuren want er is evenzo een 4%-punt stijging 2020 naar 2021 van 8% naar 12%, blijkbaar is die al vastgelegd weet audi.nl te melden:
Citaat:
Bijtelling elektrische auto: 2020 & 2021

De bijtelling voor volledig elektrische auto’s gaat in 2020 omhoog voor auto’s met een Datum Eerste Toelating vanaf 1 januari 2020.

De bijtelling gaat voor deze auto’s naar 8% van de catalogusprijs tot € 45.000.

Is de catalogusprijs meer dan € 45.000, dan geldt over de eerste € 45.000 een bijtelling van 8% en het restbedrag daarboven 22%.

Per 2021 gaat de bijtelling voor nieuwe elektrische auto’s naar 12% over de eerste € 40.000.
https://www.audi.nl/nl/web/nl/modell...ijtelling.html
oud:
Citaat:
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2019 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 4% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.

In 2019 vallen alleen bepaalde auto’s zonder CO2-uitstoot in het 4%-tarief. Het verlaagde percentage van 4% geldt voor auto’s op waterstof. Voor nulemissie-auto’s die niet op waterstof rijden, geldt de 4% bijtelling slechts tot een cataloguswaarde van € 50.000.
https://www.belastingdienst.nl/wps/w...ruik-auto-2019

Laatst gewijzigd door Micele : 8 januari 2020 om 22:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 00:43   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard



Over die bijtelling betaal je loonbelasting, dat is je netto verlies (40-50%).

Al bij al voordelig systeem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 01:37   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

EV is perfect voor km heffing.
Allen zijn connected.

Nu nog 5g en de factuur komt op je tv.

Domme kloten!
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 01:46   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
EV is perfect voor km heffing.
Allen zijn connected.

Nu nog 5g en de factuur komt op je tv.

Domme kloten!
Gij moogt dubbel betalen. Accijnzen aan de pomp en km heffing er bovenop.

Ik heb ten minste mijn panelenstroom. Die 3 MWh per jaar is voor ongeveer 4k euro aan panelen, en dan 25 jaar free energies for the car!
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 07:59   #8
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens in vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden vaker met een elektrische bedrijfswagen rond.
Veel bla bla over goedkoper enz, maar uiteindelijk hetzelfde als hier op het forum, 5 jaar lullen over een Tesla en daar is het dan ook bij gebleven.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:11   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gij moogt dubbel betalen. Accijnzen aan de pomp en km heffing er bovenop.

Ik heb ten minste mijn panelenstroom. Die 3 MWh per jaar is voor ongeveer 4k euro aan panelen, en dan 25 jaar free energies for the car!
Tussendoor zal je geen meter kunnen rijden zonder uw geschiedenis en rijgedrag na te laten.

Dat zal aantikken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:12   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gij moogt dubbel betalen. Accijnzen aan de pomp en km heffing er bovenop.

Ik heb ten minste mijn panelenstroom. Die 3 MWh per jaar is voor ongeveer 4k euro aan panelen, en dan 25 jaar free energies for the car!
En overal gratis laden aan de horeca.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:14   #11
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tussendoor zal je geen meter kunnen rijden zonder uw geschiedenis en rijgedrag na te laten.

Dat zal aantikken.
En waarom zou een Diesel dat niet doen ?

Of rij je nog met een Opel Kadet ofzo ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:25   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En waarom zou een Diesel dat niet doen ?

Of rij je nog met een Opel Kadet ofzo ?
Voor de updates zeker?

In elk geval zijn alle EV 24 uur te volgen en ze worden ook gevolgd.
Wat meteen de deur openzet om hun km heffing te laten betalen in compensatie op gederfde accijnzen die benzine wel aan de pomp betalen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:25   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Een appje om gratis laadpalen te vinden in buurt:

Citaat:
https://efahrer.chip.de/e-wissen/kos...tationen_10372

Kostenlos tanken: So finden Sie Gratis-Ladestationen
von Curt Bauer am 07.03.2019

Kostenlose Ladesäulen per App finden

Wo die kostenlosen Ladesäulen zu finden sind, enträtseln Sie am besten mit Hilfe einer App. Beliebt ist die Anwendung „Mehr-Tanken“, die Sie für Android und iOS herunterladen können.

Wählen Sie der App im linken Menüband „Ladestation finden“. Anschließend wird Ihr Standort ermittelt und Sie bekommen verfügbare Ladestationen angezeigt.
Außerdem finden Sie weitere Informationen zur maximalen Ladeleistung, einer Übersicht der verfügbaren Ladestecker, sowie mögliche Störungsmeldungen der ausgewählten Ladestation.
Weitere Sucheinschränkungen können Sie rechts oben in den Einstellungen bestimmen. Unter „Zusatzfilter“ wählen Sie hier „kostenlos“ aus.
Wenn Sie diese Einstellung speichern und zurück auf die Kartenansicht gehen, sehen Sie anschließend alle Gratis-Ladestationen in Ihrer Umgebung.

De groene laadpunten zijn gratis.

De Chargemap app zal de meest gebruikte zijn: (meer dan 330.000)

Citaat:
https://play.google.com/store/apps/d....android&hl=de

Bereits von 330 000 Elektroautofahrern genutzt!

Möchten Sie im Handumdrehen Ladestationen finden und lokalisieren? Möchten Sie eine längere Reise als gewöhnlich planen oder einfach nur schnell Ladestationen in der Nähe Ihres Wohnortes finden? Dann ist Chargemap genau die App, die Sie brauchen!

17. Dezember 2019
Also die App ist Spitzenklasse. Alle Infos über ein sehr weites Ladenetz sind enthalten. Auch Fremdlademöglichkeiten und kostenlose Stationen. Soweit immer zuverlässig. Verwende ich sehr gerne zur Suche.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2020 om 10:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:30   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Met een EV ontsnap je nu nog eventjes aan al die taxen, maar binnen 5 jaar of minder zal het dubbel zo duur zijn.

Dat is de gedachte er achter.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:35   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Met een EV ontsnap je nu nog eventjes aan al die taxen, maar binnen 5 jaar of minder zal het dubbel zo duur zijn.

Dat is de gedachte er achter.
Nope een EV kan altijd privaat , bij horeca, of op het werk of whatever laden.

Dus niet-openbaar, snappie?

Daar heeft uw Tank-Gestapo echt nooit iets te zeggen.

Een EV kan desnoods altijd met volle batterij vertrekken.

Wil je prentjes?

Biedt toch maar eens fossiel tanken aan voor de halve prijs, of zelfs gratis, de fossiele plofmotorfile staat dan van Brussel tot Parijs.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2020 om 10:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:39   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

DC laden, direct van de panelen naar de batterij

Daarom dat de shells van de wereld hopeloos waterstof en cng zitten te pushen, hun business van vloeibare brandstoffen komt in gevaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:39   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope een EV kan altijd privaat , bij horeca, of op het werk of whatever laden.

Dus niet-openbaar, snappie?

Daar heeft uw Tank-Gestapo echt nooit iets te zeggen.

Een EV kan desnoods altijd met volle batterij vertrekken.

Wil je prentjes?
Heeft niks met laden te maken.
Alle EV overal ter wereld kunnen ze 24 uur per zien op de pc.
Uw volledige route historie.

En daar willen ze nu via 5g een km heffing aan koppelen.

Echt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:46   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het integreren van de “accijnsinkomsten” zou dus 4 heffingen vervangen door 1 enkele heffing. Een mooie administratieve vereenvoudiging! Een “aandrijfheffing” van gemiddeld 3 eurocent per kilometer (in eerste instantie enkel voor EV en andere voertuigen op alternatieve brandstoffen) zorgt ervoor dat er geen gat ontstaat in de overheidsinkomsten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:47   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Heeft niks met laden te maken.
Alle EV overal ter wereld kunnen ze 24 uur per zien op de pc.
Uw volledige route historie.

En daar willen ze nu via 5g een km heffing aan koppelen.

Echt.
Een moderne ICE ook hoor....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 10:53   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
DC laden, direct van de panelen naar de batterij

Daarom dat de shells van de wereld hopeloos waterstof en cng zitten te pushen, hun business van vloeibare brandstoffen komt in gevaar.
En ook leuk is dat we ondertussen weer stroomexporteur geworden zijn, 1,8 TWh per jaar uitgevoerd, omdat de kerncentrales voor 50% zorgen, en wslk ook door de zachte winters. We moeten onze stroom kwijt, dat betekent lagere stroomprijzen in de regel. En dat is gunstig voor iedereen.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200108_...-elektriciteit

Cijfer van de dag

België heeft netto overschot van 1,8 miljard kilowattuur elektriciteit

België is opnieuw een uitvoerland van elektriciteit. Ons land heeft vorig jaar meer stroom uitgevoerd dan ingevoerd. In totaal was er een netto overschot van 1,8 terawattuur, of 1,8 miljard kilowattuur.

Het is van 2010 geleden dat België nog een uitvoerland was, zo blijkt uit de statistieken van netbedrijf Elia. In 2018 moest er nog 17,5 terawattuur ingevoerd worden. Omdat de kerncentrales in Doel en Tihange vorig jaar minder hebben stilgelegen, is het tij gekeerd. Bijna de helft van de stroom komt van kerncentrales. (gut)

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200108_...-elektriciteit
Terwijl de volgende oliecrisis of minstens stijgende brandstofprijzen zo zeker is als het amen in de kerk.

Electriciteit hebben we in de regel zelf in de hand, voor dure olie blijven we slaafjes van het buitenland. Wie begrijpt die olieboeren nog?

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2020 om 10:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be