![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: WAT IS DE MEEST BEPALENDE FACTOR IN DE COLLECTIEVE IDENTITEIT? | |||
| Taal |
|
7 | 23,33% |
| Gedeelde geschiedenis |
|
4 | 13,33% |
| Gedeelde normen en waarden |
|
2 | 6,67% |
| Gedeelde publieke cultuur |
|
5 | 16,67% |
| Bloed |
|
1 | 3,33% |
| Bodem en andere natuurlijke factoren |
|
2 | 6,67% |
| Collectief geheugen |
|
1 | 3,33% |
| Ik geloof niet in een gedeelde identiteit |
|
8 | 26,67% |
| Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Banneling
|
Alvast niet op de inhoud van je eerste post.
Meer en meer is identiteit gebaseerd als 'patchwork identities' Wat dat is zoek je maar op via google. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Oh, ben jij het Bruno?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Banneling
|
wtf is bruno?
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
belgian warrior = bruno
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Volgens mij ligt de gedeelde identiteit vast in de bodem. Heel simpel: het grondgebied, het territorium, het vaderland. Dit bakent de grenzen af van een volk. Máar - en dit is een grote maar - dikwijls vallen volk en staat niet samen. Dit omwille van oorlogen, annexaties, beslissingen van hogerhand.... Dus deze "bodem" is niet altijd goed zichbaar. Daarom is het goed dat we ook andere eigenschappen zoals taal belangrijk achten. Maar ook taal speelt niet altijd de hoofdrol, kijken we bv. maar naar de Ieren, waar nog slechts een klein procent de oude taal spreekt. Idem voor de Walen.
Ik zou dus even goed de gedeelde geschiedenis of gedeelde taal kunnen aanduiden: ze zijn allemaal heel hard met elkaar verweven. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 6 december 2004 om 19:20. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
Je mag wel wat meer uitleg geven bij je poll. Je kan met 'collectieve identiteit' vele kanten uit.
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Banneling
|
Kijk naar mijn post hieronder
Laatst gewijzigd door BELGIAN WARRIOR : 6 december 2004 om 20:19. |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Minister-President
|
BW, ik begrijp niet hoe je zo sterk aan de 'onbreekbare Belgische band' kan vasthouden, als je niet in een gedeelde identiteit gelooft? Daarmee ondergraaf je toch je hele belgicistische discours, niet? Of mis ik iets?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ondertussen heb ik 'm opgezocht in de gebruikerslijst en viel me inderdaad niet op tussen zijn gelijkaardige forummers. |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Voor mij is het vooral de taal. Daarom voel ik me, als Franstalig, dichter bij een Fransman dan met een Vlaming. Natuurlijk zijn er andere factoren dan de taal die even belangrijk zijn : de cultuur, de mentaliteit, bijvoorbeeld. Ook op dat vlakken voel ik me dichter bij de Fransen dan bij de Vlamingen.
|
|
|
|