![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() Werd/wordt er niet regelmatig meewarig gedaan over het Nederlands onderwijs?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() In al die domeinen scoort het Vlaamse onderwijs nog beter dan het Nederlandse.
Alleen de zwakke resultaten bezuiden de taalgrens drukken het resultaat van België in deze vergelijkende studie. Toch zijn de onderwijsstructuren vergelijkbaar. MAAR... is het franstalige onderwijs verhoudingsgewijs niet een pak duurder ???? Anyway, ook proficiat gewenst aan onze Noorderburen.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Yep, had ik niet verwacht. Nederland heeft naar ik heb horen zeggen een nogal ''laat maar doen'' stijl van onderwijs maar blijkbaar scoren ze nog niet zo slecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De NL-talige Hollanders zijn slechter dan de NL-talige inwoners van België... punt uit....
(NL-talige Hollanders omdat er aan het Vrijthof in Maastricht bijvoorbeeld heel wat Frans en gebrekkig Frans gesproken wordt... en omdat veel Hollanders liever Engels dan hun eigen taal brabbelen... trouwens, wij horen het elke dag op het VRT1 nieuws... die Hollanders correspondenten van de VRT zijn vaak absoluut niet verstaanbaar... zij brabbelen er een taaltje uit dat schandaliger dan schandalig is...)
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
daar werd letterlijk gezegd dat "Brussels (veel Amerikanen verwarren België en Brussels) among the best for mathematics, knowledge of foreign languages", en nog enkele andere zaken waren en Netherlands kwam "far behind" en er werd zelfs bij gezegd dat door hun zich bevinden op het kruispunt van verschillende landen, "got positive influence thru better developped analytical minded reasoning".... het waren woorden, geen geschriften... ik luister en kijk naar Franse, Duitse, Amerikaanse en Nederlandse zenders sinds mijn prille jeugd (TV uiteraard) ... en vele jaren was de Vlaamse TV te klein voor postsyncronistie van films en allerlei andere uitzendingen en werd er Frans, Duits of Engels gesproken en werd alles in beide Belgische landstalen ondertiteld... vermits wij in Zuid-Limburg en Luik verwend waren qua zenders over anteenne (voor dat de kabel er was)... wij hebben dus een zeer uitgebreide bewuste en onbewuste taalvaardigheid verworvan die erg op ons onderbeswustzijn inspeelde... mijn zwaar dyslexische dochter kon moilijk het NL en F lezen... en bij een bezoek aan de USA sprak ze zonder het ooit geleerd te hebben een aardig woordje Engels... nadien zagen wij ook haar Duitse vaardigheid... Frans kende ze al door bezoek aan familie in Luiks Haspengouw en spel met haar neefjes en nichtjes... lezen en schrijven gaat door dyslexie en dysorthografie moeilijker, maar spreken en zich uitdrukken opperbest...
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar heeft Frankrijk ook goeie resultaten. Dat heb ik gisteren op het nieuws van France 2 gezien. Frankrijk staat rond de 12de of 13de plaats, wat zeker niet slecht is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Onderschat de Fransen maar niet... Airbus is wereldklasse, een Frans ontwerp...
en zo zijn er heel wat dingen... vandaar dat alle Europese troeven moeten uitgespeeld worden, en daar past geen eng taalextremisme in... creativiteit, daar komt het op aan... en die bestaat overal in Europa...
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
Ik kijk liever naar de geschriften, want de woorden van mensen die België niet eens kennen vertrouw ik toch niet zo heel erg. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |