Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2023, 20:52   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Gaat de prijs van een nieuwe auto een verkiezingsitem worden?

Brandstofauto's worden kunstmatig duurder door de hogere normen.
Elektrische auto's zijn heel duur door de batterijen, en zullen niet heel spectaculair dalen voor de volgende verkiezingen.

Gaan sommige politieke partijen van dit item een discussiepunt maken naar de verkiezingen toe?
En wat gaan dat geven?

Ik denk: vonken. (in Frankrijk: gele hesjes ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 januari 2023 om 20:53.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 21:07   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Brandstofauto's worden kunstmatig duurder door de hogere normen.
Elektrische auto's zijn heel duur door de batterijen, en zullen niet heel spectaculair dalen voor de volgende verkiezingen.

Gaan sommige politieke partijen van dit item een discussiepunt maken naar de verkiezingen toe?
En wat gaan dat geven?

Ik denk: vonken. (in Frankrijk: gele hesjes ...)
Euh de batterijprijzen en BEV-prijzen dalen ook door de enorme opschaling, en ook door de Chinese merken:

https://forum.politics.be/showpost.p...5&postcount=28

En van Europese batrerijfabrieken gesproken: https://single-market-economy.ec.eur...ry-alliance_en

Citaat:
Gaan sommige politieke partijen van dit item een discussiepunt maken naar de verkiezingen toe?
En wat gaan dat geven?
En waarom denk je dat? Precies dat een land iets te zeggen heeft aan de euronormen of aan de marktprijzen van de vrije markt.

Gaan de politiekers ook iets doen aan de prijs van de fritten of van het brood? lol

Citaat:
Ik denk: vonken. (in Frankrijk: gele hesjes ...)
Waar blijven ze dan?
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...e-naar-e7-000/

FRANKRIJK VERHOOGT EV-SUBSIDIE NAAR €7.000

Frankrijk verhoogt de EV-subsidie naar €7.000, zo maakt president Emmanuel Macron bekend tijdens de Autosalon van Parijs. Die aanschafsubsidie gold al in 2020, maar is na enkele verlagingen weer terug voor een deel van de Fransen.

De Fransen hebben vergeleken met veel andere West-Europese landen (waaronder Nederland) al weinig te klagen als het gaat om de aanschafsubsidie voor elektrische auto's. Toch wordt de EV-subsidie weer verhoogd en wel naar €7.000 per auto. Dat maakt president Macron bekend in Parijs, ten overstaan van de verzamelde pers op de Autosalon aldaar. Het geldt voor elektrische auto's met een catalogusprijs van maximaal €47.000, meldt Le Figaro.

Er gold in 2020 al een EV-subsidie van €7.000 in Frankrijk, maar die werd stapsgewijs verlaagd naar €6.000 en eerder dit jaar nog naar €5.000. Nu draait de regering Macron dat weer terug. Volgens Macron is het hard nodig om 'elektrische auto's voor iedereen toegankelijk te maken'. Daarbij geeft hij aan dat de subsidie beschikbaar is voor 'de helft van de huishoudens, met bescheiden inkomens'. Het lijkt dus geen subsidieverhoging waarvan iedereen in Frankrijk kan profiteren.

Eerder dit jaar besloot de Franse regering om mensen die de subsidie gebruiken te verplichten de gekochte EV minstens een jaar in bezit te houden. Ook moeten gebruikers er tenminste 6.000 km mee rijden. Dat moet voorkomen dat de gesubsidieerde elektrische auto's te snel elders (lees: buiten Frankrijk) met winst worden verkocht.
@ patrickve gaat zijnen BEV bestellen...

ne Tesla voor 38.000 €.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 21:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 22:52   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.218
Standaard

We gaan het klimaat redden, door goedkope Chinese auto's te kopen.
Het zou zo uit het kopke van Tinne of Calvo hebben kunnen komen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 15 januari 2023 om 22:53.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 22:57   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Brandstofauto's worden kunstmatig duurder door de hogere normen.
Elektrische auto's zijn heel duur door de batterijen, en zullen niet heel spectaculair dalen voor de volgende verkiezingen.

Gaan sommige politieke partijen van dit item een discussiepunt maken naar de verkiezingen toe?
En wat gaan dat geven?

Ik denk: vonken. (in Frankrijk: gele hesjes ...)
Kunstmatig?

Schoof, is het je nog niet opgevallen dat zowat alles duurder geworden is?
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 23:01   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
We gaan het klimaat redden, door goedkope Chinese auto's te kopen.
Het zou zo uit het kopke van Tinne of Calvo hebben kunnen komen.
Waar haal je dat uit?

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/europ...terijen-24010/

Europa wil tegen 2025 zelfvoorzienend zijn in batterijen

Over vijf jaar wil de EU niet langer afhankelijk zijn van Aziatische batterijleveranciers.
Nog 2 jaar.

En de auto erond maken is nu ook geen probleem.

Een figuur zegt soms meer als een lange tekst:



https://edgar.jrc.ec.europa.eu/report_2022
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 23:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 23:10   #6
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
We gaan het klimaat redden, door goedkope Chinese auto's te kopen.
Het zou zo uit het kopke van Tinne of Calvo hebben kunnen komen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 07:42   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Euh de batterijprijzen en BEV-prijzen dalen ook door de enorme opschaling, en ook door de Chinese merken:

https://forum.politics.be/showpost.p...5&postcount=28

En van Europese batrerijfabrieken gesproken: https://single-market-economy.ec.eur...ry-alliance_en


En waarom denk je dat? Precies dat een land iets te zeggen heeft aan de euronormen of aan de marktprijzen van de vrije markt.

Gaan de politiekers ook iets doen aan de prijs van de fritten of van het brood? lol


Waar blijven ze dan?

@ patrickve gaat zijnen BEV bestellen...

ne Tesla voor 38.000 €.
Blijkbaar hebben wij, en bij uitbreiding Europa, nog steeds niets geleerd uit de crisissen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 07:42   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
We gaan het klimaat redden, door goedkope Chinese auto's te kopen.
Het zou zo uit het kopke van Tinne of Calvo hebben kunnen komen.
Inderdaad.
Hoe we de Chinezen gaan betalen, wie ligt daar wakker van!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 07:44   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Kunstmatig?

Schoof, is het je nog niet opgevallen dat zowat alles duurder geworden is?
Natuurlijk is dat mij en schoof opgevallen.
Toch heeft ie een punt.

Diesel is altijd goedkoper geweest dan benzine, in aanmaak en in verkoop.
Kunstmatig werden die prijzen aangepast, met veel economische schade tot gevolg.

Nu houden ze kunstmatig het bezit van nen elentrikke otto laag.
Hoe lang nog denkt u?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 07:45   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waar haal je dat uit?


Nog 2 jaar.

En de auto erond maken is nu ook geen probleem.

Een figuur zegt soms meer als een lange tekst:



https://edgar.jrc.ec.europa.eu/report_2022
Europa wil, en dan hebben we het gehad.
Ik merk dat Europese politici vooral willen dat ze zelf veel geld in de malen kunnen steken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 10:47   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk is dat mij en schoof opgevallen.
Toch heeft ie een punt.

Diesel is altijd goedkoper geweest dan benzine, in aanmaak en in verkoop.
Kunstmatig werden die prijzen aangepast, met veel economische schade tot gevolg.

Nu houden ze kunstmatig het bezit van nen elentrikke otto laag.
Hoe lang nog denkt u?
Het was de dieselprijs die indertijd kunstmatig laag werd gehouden (werd lager belast). Nu speelt de marktprijs.

En dat van elektrische auto’s heb ik vroeger al gezegd: zodra (en het is al aan de gang, voordelen zijn al verlaagd of verscherpt) er veel elektrische auto’s rondrijden gaan die ook moeten betalen (wat trouwens normaal is).
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 10:56   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad.
Hoe we de Chinezen gaan betalen, wie ligt daar wakker van!
Is er dan iets wat niet uit China komt?

Trouwens de Chinezen kochten enkele decennia lang redelijk veel Europese autos, maar nu maken ze hun autos zelf...

Europa heeft veel geld verdient aan de Chinezen betreft autos enz... en nu liggen ze in China daar niet meer wakker van.

De Duitsers weten dat maar al te goed:
Citaat:
https://www.deraktionaer.de/artikel/...-20323297.html

22.12.2022 Marion Schlegel

Chinese automarkt op weg naar herstel: Tesla en BYD aan kop, Duitse autofabrikanten blijven achter

Met het oog op de marktaandelen hebben de Duitse fabrikanten in de eerste negen maanden veel veren verloren: het marktaandeel van VW kromp van 17,5 naar 14,1 procent, bij Mercedes ging het van 4,1 naar 3,4 procent, bij BMW van 4,6 naar 3,5 procent. procent. In de periode van juli tot en met september meldden de drie fabrikanten echter dat de verkoopcijfers weer aan het aantrekken waren.

"De concurrentieomgeving is aanzienlijk toegenomen en de producten van de Duitsers hebben wat van hun glans verloren", aldus Dudenhöffer. Op het gebied van batterijen zitten de Duitsers zowat in het midden – batterij-elektrische voertuigen in China worden gemaakt door de Amerikaanse groep Tesla of door de Chinese fabrikanten BYD of Nio. Ook fabrikanten uit Duitsland bleven achter als het ging om de in China populaire softwarefuncties en autonoom rijden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2023 om 11:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 11:54   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 42.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Brandstofauto's worden kunstmatig duurder door de hogere normen.
Elektrische auto's zijn heel duur door de batterijen, en zullen niet heel spectaculair dalen voor de volgende verkiezingen.

Gaan sommige politieke partijen van dit item een discussiepunt maken naar de verkiezingen toe?
En wat gaan dat geven?

Ik denk: vonken. (in Frankrijk: gele hesjes ...)
Dat zou ik toch wel wat overdreven vinden. Is het bezit van een auto nu ook al een soort “mensenrecht” geworden?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 12:52   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Kunstmatig?

Schoof, is het je nog niet opgevallen dat zowat alles duurder geworden is?
Toch wel hoor. Maar is het jou opgevallen dat bovenop die trend dat alles duurder wordt, er ook nog eens een beleid is dat benzine en dieselwagens duurder maakt?

Maar dat is niet de insteek van de draad.

De vraag van de draad is: wordt het een verkiezingsitem?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 12:55   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...
Precies dat een land iets te zeggen heeft aan de euronormen of aan de marktprijzen van de vrije markt.
...
Een verkiezingsitem kan ontstaan, alleen maar om de andere partij(en) te beschadigen. Er iets over te zeggen hebben, is helemaal niet nodig.

Ik ga een voorbeeld geven dat mij, als Europealist, niet zint:
het vb creëert een anti-EU gevoelen, en dat spreekt wellicht een aantal (domme) mensen aan. Voeg er nog een oneliner bij "het is door den Euro dat alles duurder geworden is" en je hebt het vlaggen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 13:01   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat zou ik toch wel wat overdreven vinden. Is het bezit van een auto nu ook al een soort “mensenrecht” geworden?
Een mensenrecht niet,
maar je stelt wel terecht, en dat vind ik dus:
een "soort mensenrecht". Toch in Vlaanderen en in de Westerse wereld.

Elke Vlaming zou het zich moeten kunnen permitteren om, als hij het wenst daar redelijk wat geld aan uit te geven, een auto te bezitten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 13:14   #17
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 42.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een mensenrecht niet,
maar je stelt wel terecht, en dat vind ik dus:
een "soort mensenrecht". Toch in Vlaanderen en in de Westerse wereld.

Elke Vlaming zou het zich moeten kunnen permitteren om, als hij het wenst daar redelijk wat geld aan uit te geven, een auto te bezitten.
Akkoord we zijn, tot op heden, nog steeds vrij waar we ons geld aan besteden (drugs en wapens buiten beschouwing gelaten). Dus ja, iedereen die er de centen voor heeft (of eventueel een financiering op de kop kan tikken) kan zich een auto aanschaffen. Of het altijd een optimale en verstandige keuze is dat is natuurlijk een andere zaak.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 14:24   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een verkiezingsitem kan ontstaan, alleen maar om de andere partij(en) te beschadigen. Er iets over te zeggen hebben, is helemaal niet nodig.

Ik ga een voorbeeld geven dat mij, als Europealist, niet zint:
het vb creëert een anti-EU gevoelen, en dat spreekt wellicht een aantal (domme) mensen aan. Voeg er nog een oneliner bij "het is door den Euro dat alles duurder geworden is" en je hebt het vlaggen.
Zo dom is de gemiddelde kiezer nu ook weer niet.

Ik durf gerust te wedden dat de prijzen van electrische autos geen verkiezingsitem wordt. Die prijzen veranderen sowieso met de wind, lol. Ook de stroom- en brandstof-prijzen.

Wat wel kan is het al dan niet afschaffen van de salariswagen en vervangen door een mobiliteitsbudget op maat, waar de staat ook nog het handj€ gaat vasthouden.

Het is de politiek die overigens beslist heeft de particulier veel te vroeg in de steek te laten (einde 2019), en nu dat er pakweg 5 maal meer keuze is aan BEV laten ze niets meer van zich horen. Of dat nog een item kan worden in 2024? Dat zou een Belgische mop zijn: "Vlaanderen voert na 4 jaar domheid de BEV-premie terug in terwijl andere Europese landen deze bijna tot nul afgebouwd hebben omdat BEVs goedkoper geworden zijn"

Citaat:
https://www.hln.be/mobiliteit/vlaams...park~aec824a3/

25-10-19, 15:22 Bron: Belga

Vlaamse regering schrapt premies voor elektrische wagens: “Nefast voor vergroening wagenpark”

Wie ten laatste op 31 december een elektrische wagen bestelt, kan nog genieten van de premie van maximaal 4.000 euro. Elektrische auto’s worden echter slechts in een minderheid van de gevallen door particulieren aangekocht. Voor de 3.648 verkochte elektrische wagens in 2018 werden daarom slechts 415 premies aangevraagd. De maatregel heeft de verwachtingen dus niet ingelost, is vrijdag te horen.

Nochtans worden er dit jaar weer meer premies aangevraagd. Uit cijfers van de vorige Energieminister Lydia Peeters (Open Vld) bleek dat het in de eerste helft van dit jaar al ging om 593, tegenover de 415 in heel 2018. Er werd al 2,2 miljoen euro uitgekeerd in de eerste jaarhelft.

Peeters drong er eerder dit jaar nog op aan om de premie te verlengen, om de doelstelling van 7,5 procent elektrische voertuigen tegen eind 2020 te halen. N-VA was echter geen fan van de aanmoediging. Toenmalig fractieleider Matthias Diependaele (N-VA) noemde het een cadeautje en stelde voor om het geld voor de premie te investeren in meer omkadering zoals laadinfrastructuur.

“Doorbraak is nog maar net begonnen”

Automobielfederatie Febiac vindt de afschaffing van de premies onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is de doorbraak van elektrische auto’s nog maar net begonnen en blijven steunmaatregelen nodig. “Veel mensen aarzelen om een elektrische wagen te kopen, omdat de laadinfrastructuur in België niet op peil staat”, zegt Luc Bontemps, gedelegeerd bestuurder van Febiac.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2023 om 14:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 16:07   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Toch wel hoor. Maar is het jou opgevallen dat bovenop die trend dat alles duurder wordt, er ook nog eens een beleid is dat benzine en dieselwagens duurder maakt?

Maar dat is niet de insteek van de draad.

De vraag van de draad is: wordt het een verkiezingsitem?
De jaarlijkse taks en BIV zijn (vooral voor diesels) duurder geworden.
Maar die prijsstijging van auto’s is al een tijdje aan de gang. 6 jaar geleden kocht ik een goed uitgeruste middenklasser voor minder dan 25000€, nu kost hetzelfde model 30000€.

Er zijn verschillende redenen voor
1. Auto’s worden veel gesofistikeerder met een hoop accessoires standaard.
2. Er is nog altijd een probleem met onderdelen en de fabrikanten kiezen dan maar om bij voorkeur de duurdere modellen/versies te produceren en verkopen. En het is niet nodig om korting te geven of de prijs laag te zetten, ze kunnen gewoon de bestellingen niet aan.

En wordt het iets voor de verkiezingen? Neen, waarom? Mensen die tevreden zijn met een goedkopere auto kopen nu een Kia of een Dacia. Vroeger was dat een Skoda of Hyundai.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2023, 16:15   #20
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk: vonken. (in Frankrijk: gele hesjes ...)
Kijk, je moet niet beschikken over uitzonderlijke hersens om te beseffen dat mensen tot alles in staat zijn als de armoede toeslaat.
Armoede waarvan niet zij maar afgedankte politici de schuld dragen, verzameld in iets wat de Europese volkeren moet vertegenwoordigen.

Ah ja, het ging over auto's als verkiezingsitem. Was het niet Hitler die iedere burger een wagen beloofde? De Volkswagen Kever en
kon alzo, extreem rechts op democratische wijze de macht grijpen?

De gewone man zijn mobiliteit beloven zou een belofte kunnen zijn die veel stemmen opbrengt.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 16 januari 2023 om 16:20.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be