![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() [06/01/2005] Gemeente Meise trekt na druk van het Vlaams Belang de beslissing om Nederlandsonkundigen te begeleiden in de gemeentelijke administraties, terug in.
In de notulen van het college van burgemeester en schepenen van Meise dd. 29 november 2004 staat als besluit van agendapunt 7 dat de kandidatuur van een inwoner van de gemeente: “wordt aanvaard, waarbij deze zich als vrijwilliger aanbiedt voor de begeleiding van Nederlands onkundigen (sic) in de gemeentelijke administraties.” De kandidaat-begeleider ”en de gemeentelijke diensten zullen van deze beslissing in kennis worden gesteld.” In de motivering van deze beslissing staat dat: “vastgesteld wordt dat in de dienst bevolking en burgerlijke stand, zich af en toe personen aanmelden die Nederlands onkundig (sic) zijn”, dat de kandidaat-begeleider: “…de Franse-, Duitse-, Engelse- en Spaanse taal machtig is” en dat het “voorstel een oplossing kan bieden voor een vluggere dienstverlening aan anderstaligen”. De gemeente Meise is gelegen in het homogeen Nederlandstalig taalgebied. Artikel 12 van de taalwetgeving in bestuurszaken stelt dat: “iedere plaatselijke dienst in het Nederlandstalig taalgebied uitsluitend de taal van zijn gebied gebruikt voor zijn betrekkingen met de particulieren.” Deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen is een overtreding van artikel 50 van de taalwetgeving in bestuurszaken. Dit artikel stelt immers: “De aanstelling, uit welken hoofde ook, van private medewerkers, opdrachthouders of deskundigen ontslaat de diensten niet van de toepassing van deze gecoördineerde wetten.” Tegen deze beslissing diende ik op 15 december 2004 een klacht bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht in en heb ik tevens op 15 december 2004 aan de Gouverneur van Vlaams-Brabant gevraagd deze beslissing te schorsen. Aan het college van burgemeester en schepen stelde ik de vraag om deze beslissing weer in te trekken. Blijkbaar zorgde dit allemaal voor enige ongerustheid bij het college. Want het college besliste immers op 22 december 2004 – exact een week na mijn vraagstelling – de beslissing om de kandidatuur van deze vrijwilliger te aanvaarden, weer in te trekken. Dit werd mij dan ook als antwoord op mijn schriftelijk vraag medegedeeld. Jörgen Noens Gemeenteraadslid Meise – Wolvertem |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zielig...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is steeds weer het Vlaams Belang dat moet optreden om het Vlaams karakter van gemeenten als Meise te vrijwaren.
Hebben de andere partijen dan geen greintje Vlaamse Fierheid? Btw proficiat Jörgen.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Nederlandstalige anderstaligen...
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En welke lidkaart heeft de minister op zak die onlangs voor alle camera's verklaarde dat de faciliteiten eigenlijk beter afgeschaft werden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De gemeente Meise is een Vlaamse gemeente zonder taalfaciliteiten gelegen in het Nederlandse taalgebied. [font=Futura Bk BT][font=Verdana][size=2]Artikel 12 van de taalwetgeving in bestuurszaken stelt dat: “iedere plaatselijke dienst in het Nederlandstalig taalgebied uitsluitend de taal van zijn gebied gebruikt voor zijn betrekkingen met de particulieren.”[/size][/font][/font] Als men zich aan deze wetgeving - vaak bewust - niet wil houden, wie is er dan wie aan het treiteren? Ooit al eens in Meise geweest? Groeten, Jörgen Noens |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Jeroen, jongen, met jou is een groot humorist verloren gegaan... ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar dat is maar een akkefietje voor jou hé Rafke, die lamzakkerij van de franstaligen .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Burgemeester
|
![]() [quote=Raf]Laat ons kort en bondig lachen: HA![/QUOTE
Beste Raf, Het toenemen van de verfransing van een eentalig Nederlandse gemeente zoals Meise, vind jij dus iets om "kort en bondig" mee te "lachen". ![]() Zegt genoeg over jezelf zeker! Ooit van zelfrespect gehoord? Groeten, Jörgen Noens |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk eerst eens waarop mijn berichtje een antwoord was, vooraleer je hoog van de toren begint te blazen! Groeten, Raf
||
![]() |
![]() |