Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2005, 19:57   #1
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard Bussen vervuilen milieu

Blijkbaar heeft een leuvens onderzoek uitgewezen dat bussen het milieu en file probleem niet oplossen (alleen in desteden zouden bussen een kleine bijdragen kunnen leveren) sterker nog zij zouden het milieu sterker vervuilen. In het nieuws op de vrt was hierover reactie van steve stevaert wie het onderzoek afdeed als nonsens en de uitvoerders daarbij blijkbaar als belachelijk beschouwt. Maar als dit klopt dan is dit wel het signaal om zo snel mogelijk de gratis bussen op te doeken, we weten al dat ze super veel belastingsgeld kosten als ze dan ook nog eens sterk milieuvervuilend zijn en de files niet oplossen waarom zouden er dan in godsnaam nog van deze bussen moeten rijden.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 20:06   #2
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

al eens achter een uitlaat van zo'n stinkende en dampende gele stadsbus met dieselmotor gehangen ?!

dan snap je het wel !
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 15 maart 2005 om 20:07.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 20:08   #3
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Oke,maar als je de gratis bussen zou opdoeken gaan ze weer meer de auto nemen.Zo is het altijd wel wat.

Ze moeten meer werk maken om de mens op scooters of brommers te krijgen om korte uitstapjes te doen.Is zeer goed tegen fileleed en milieuvreindelijker.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 22:09   #4
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
Blijkbaar heeft een leuvens onderzoek uitgewezen dat bussen het milieu en file probleem niet oplossen (alleen in desteden zouden bussen een kleine bijdragen kunnen leveren) sterker nog zij zouden het milieu sterker vervuilen. In het nieuws op de vrt was hierover reactie van steve stevaert wie het onderzoek afdeed als nonsens en de uitvoerders daarbij blijkbaar als belachelijk beschouwt. Maar als dit klopt dan is dit wel het signaal om zo snel mogelijk de gratis bussen op te doeken, we weten al dat ze super veel belastingsgeld kosten als ze dan ook nog eens sterk milieuvervuilend zijn en de files niet oplossen waarom zouden er dan in godsnaam nog van deze bussen moeten rijden.
Dat blijkt uit alle onderzoeken. In Gent is er ook eens een onderzoek geweest. Zelfs in het duurste plan, met veel trams enzo bleef was de vervuiling 4% lager.

De enige reden om pro gesubsidieerde bussen te zijn (als ze niet gesubsidieerd zijn en toch veel rijden en dus veel gebruikt worden) kan dus enkel sociaal zijn. En in dat geval moet je je afvragen of we met die 100 euro per vlaming aan de lijn elk jaar niet beter investeren in wat scooters voor de armen en taxi's voor de gepensioneerden.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 22:18   #5
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Dat blijkt uit alle onderzoeken. In Gent is er ook eens een onderzoek geweest. Zelfs in het duurste plan, met veel trams enzo bleef was de vervuiling 4% lager.

De enige reden om pro gesubsidieerde bussen te zijn (als ze niet gesubsidieerd zijn en toch veel rijden en dus veel gebruikt worden) kan dus enkel sociaal zijn. En in dat geval moet je je afvragen of we met die 100 euro per vlaming aan de lijn elk jaar niet beter investeren in wat scooters voor de armen en taxi's voor de gepensioneerden.
ik weet niet of dat enkel om sociale reden is : Stevaert had indertijd het argument dat de gratis bussen ervoor zorgden dat er geen nieuwe weginfrastructuur rond hasselt gebouwd moest worden. Infrastructuur die volgens hem méér kostte dan het gratis maken van de bussen Daarenboven lijkt het aanleggen van een weg me op zich al een miolieuvervuilende daad, en daarenboven zorgen meer wegen meestal voor een toename van het autoverkeer...
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 22:47   #6
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als ik gene auto wil kopen omdat een auto toch maar geldklopperij is door de staat (zeker omdat ge als student in een stad woont en zelden ver weg moet) MOET er een goedkoop alternatief zijn.

De bus heeft dus wel degelijk een functie. We zijn niet allemaal fils a papa die met de dikke bmw van thuis rondtoeren.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:02   #7
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

De zgn. gratis bussen in Hasselt dienen uitsluitend om campagne voor Stevaert te voeren. Ze vervoeren nu voornamelijk mensen die vroeger ofwel thuis bleven ofwel met de fiets of te voet gingen. Het autoverkeer is niet gedaald en de verkeersdrukte is toegenomen mede door het groter aantal bussen.

Vergeet vooral niet dat het hoofd van de lijn, Ingrid Lieten, van socialistische huize is en sinds kort ook de NMBS een SP-er, Jannie Haek, als baas heeft. Met Landuyt die de boetes bepaalt, lees verhoogt, hebben ze dus onze ganse mobiliteit in handen. En dan vergat ik Casaer nog, de SP-specialist op het gebied van straatraces.

Het zal wel dat el stevo niet gelukkig is met deze studie. Verkeer is zowat het enige waar de SP nog over praat.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:07   #8
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De zgn. gratis bussen in Hasselt dienen uitsluitend om campagne voor Stevaert te voeren. Ze vervoeren nu voornamelijk mensen die vroeger ofwel thuis bleven ofwel met de fiets of te voet gingen. Het autoverkeer is niet gedaald en de verkeersdrukte is toegenomen mede door het groter aantal bussen.
als die categorie nu de bus kan nemen die ze vroeger niet konden betalen, vind ik dat eigenlijk niet eens zo erg.
En heb je gegevens die aantonen dat het verkeer is toegenomen ?
(want anders kan je voor hetzelfde geld zeggen dat er nu een aantal mensen die vroeger met de auto reden nu de gratis bus nemen, waardoor er juist extra bewegingsruimte komt voor de andere chauffeurs ...)
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:12   #9
Cosmo
Burgemeester
 
Cosmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 560
Standaard

Er bestaan katalysatoren voor auto's.
Waarom maakt me die niet verplicht ?
Waarom investeert men niet in verdere ontwikkeling hiervan zodat we toch mobiel kunnen blijven en het millieu niet beschadigen ?
Cosmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:15   #10
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Er bestaan katalysatoren voor auto's.
Waarom maakt me die niet verplicht ?
Waarom investeert men niet in verdere ontwikkeling hiervan zodat we toch mobiel kunnen blijven en het millieu niet beschadigen ?
katalyusatoren zijn reeds verplicht
onderzoek naar schonere auto's gebeurt volop. En ze zijn al een ferm pak properder geworden dan pakweg 10 jaar geleden. Alleen neemt het aantal auto's zo snel toe, dat het effect van de schone wagens teniet gedaan wordt.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:22   #11
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De zgn. gratis bussen in Hasselt dienen uitsluitend om campagne voor Stevaert te voeren.
In het geval van Hasselt kwam 7% van de inkomsten van de Lijn uit ticketverkoop. In dat geval lijkt het mij inderdaad logischer en beter om die tickets af te schaffen.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:22   #12
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
als die categorie nu de bus kan nemen die ze vroeger niet konden betalen, vind ik dat eigenlijk niet eens zo erg.
En heb je gegevens die aantonen dat het verkeer is toegenomen ?
(want anders kan je voor hetzelfde geld zeggen dat er nu een aantal mensen die vroeger met de auto reden nu de gratis bus nemen, waardoor er juist extra bewegingsruimte komt voor de andere chauffeurs ...)
Ik heb het over mensen, gepensioneerden en doppers, die het voor de lol doen. Als ze niks te doen hebben maken ze gewoon een toerke met de bus. Er is armoede in Vlaanderen maar nog niet zo erg dat mensen nog geen bus zouden kunnen betalen.

De toename van het verkeer constateer ik zelf. Misschien niet wetenschappelijk maar voor mij volstaat het. Met wat moeite kan ik wel enkele categorieën bedenken die de auto laten staan : ouderlingen om gezondheidsredenen en ingetrokken rijbewijzen. Voor het overige moet u zich er niet veel van voorstellen. De meesten die voorstander zijn van meer en beter openbaar vervoer zijn dit in de hoop dat andere mensen er gebruik van zullen maken zodat ze zelf vlotter met de auto doorkunnen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:27   #13
Don Quichote
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 juni 2003
Berichten: 3.350
Standaard

Ik was de waanzin beu en ben al tien jaar aan het treinen naar het werk.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:37   #14
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Ik heb het over mensen, gepensioneerden en doppers, die het voor de lol doen. Als ze niks te doen hebben maken ze gewoon een toerke met de bus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Er is armoede in Vlaanderen maar nog niet zo erg dat mensen nog geen bus zouden kunnen betalen.
ik denk dat je je daar wel eens heel erg in zou kunnen vergissen : het gaat niet over één biljetje, maar of een bejaarde bv. wekelijks naar de markt kan = 52 weken * 2 ticketjes (heen en terug) : dat loopt wél op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De toename van het verkeer constateer ik zelf. Misschien niet wetenschappelijk maar voor mij volstaat het. Met wat moeite kan ik wel enkele categorieën bedenken die de auto laten staan : ouderlingen om gezondheidsredenen en ingetrokken rijbewijzen. Voor het overige moet u zich er niet veel van voorstellen. De meesten die voorstander zijn van meer en beter openbaar vervoer zijn dit in de hoop dat andere mensen er gebruik van zullen maken zodat ze zelf vlotter met de auto doorkunnen.
[size=1]bron : NIS:
[size=2]wagenpark 1996 : 5.230.000
wagenpark 2004 : 6.061.000

De stijging van het wagenpark is een landelijke evolutie. Maar sde vraag kan en mag gesteld worden, of die toename niet nog groter zou geweest zijn als er géén gratis bussen zouden zijn ...

[/size][/size]

Laatst gewijzigd door jules : 15 maart 2005 om 23:47.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 00:03   #15
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Berichten: 654
Standaard

Mijn gezond verstand zegt dat een bus met gemiddeld twintig inzittenden nog altijd milieuvriendelijker is en minder plaats inneemt dan twintig auto's. Ik wil wel eens een link zien naar dat onderzoek. Vooral nu er innovaties aan de gang zijn inzake aandrijving op alternatieve milieuvriendelijke brandstof voor bussen zou het milieuprobleem nog meer ingeperkt moeten worden.

Daar komt nog bij dat het openbaar vervoer veiliger is waardoor autoverzekeringen goedkoper kunnen en er minder aan de ziekenkas gezeten moet worden. Als er minder files zijn kan het goederentransport over de weg ook nog eens veel goedkoper.
Cyberfreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 01:09   #16
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

gratis bussen allemaal goed en wel, maar een los ticketje in Brugge kost nog altijd 1€ en een tienrittenkaart kost 7,50€.. toch vreemd dat dat gratis vervoer enkel in Limburg kan. blijkbaar volgt SStevaert toch ook het principe "Eigen Volk Eerst"..
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 01:11   #17
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Berichten: 654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
gratis bussen allemaal goed en wel, maar een los ticketje in Brugge kost nog altijd 1€ en een tienrittenkaart kost 7,50€.. toch vreemd dat dat gratis vervoer enkel in Limburg kan. blijkbaar volgt SStevaert toch ook het principe "Eigen Volk Eerst"..
Misschien omdat hij burgemeester is in Hasselt.
Cyberfreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 01:38   #18
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyberfreak
Misschien omdat hij burgemeester is in Hasselt.
daarom eigen volk eerst: enkel gratis bussen voor mensen die op hem kunnen stemmen, de rest moet maar betalen...
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 01:41   #19
Cyberfreak
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Berichten: 654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
daarom eigen volk eerst: enkel gratis bussen voor mensen die op hem kunnen stemmen, de rest moet maar betalen...
Omdat hij het plan nationaal niet verkocht krijgt.
Cyberfreak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 10:03   #20
LeMmOnN
Gouverneur
 
LeMmOnN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 maart 2005
Locatie: Barcelona
Berichten: 1.246
Standaard

... biodiesel... waterstof... electriciteit...

Waarom niet in België?

... geen accijnzen (of toch véél minder als op fossiele brandstoffen) en dus minder inkosten voor de staat en daarom... nog niet verkrijgbaar in België.

Hieronder kleine voorstelling van biodiesel (koolzaadolie):

Een eenvoudige chemische bewerking verandert koolzaadolie in biodiesel. Dit proces heet omestering. Een hectare koolzaad levert 1200 liter koolzaadolie en dat komt overeen met 1300 liter biodiesel.

Sinds 1991 wordt biodiesel in Duitsland geproduceerd en getest, ondermeer door de firma Oelmühle Leer Connemann Gmbh & Co te Leer/Ostfriesland. Connemann heeft aangetoond dat voertuigen die op biodiesel rijden een constante motorfunctie - en prestatie laten zien. Een motor op biodiesel slijt minder en loopt soepeler dan een motor op minerale diesel. Biodiesel onderscheidt zich op veel meer punten, zowel op praktijk/technisch als op milieugebied.

Er zijn een groot aantal autofabrikanten die hebben reeds een vrijgave gegeven om biodiesel te gebruiken in hun dieselmotoren. Deze motoren hebben geen aanpassingen nodig. Het gaat o.a. om de verschillende type VW, Audi, Mercedes-Benz, BMW, MAN, Deutz deze lijst wordt per kwartaal langer.

__________________
Politics is the art of preventing people from taking part in affairs which properly concern them
(Paul Valery)
LeMmOnN is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be