![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Antwerpen wil men horecabaters tot €250 boete laten betalen per spijbelaar dat men in hun zaak betrapt. Graag uw mening over dit soort van (wan)beleid.
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 7 mei 2005 om 08:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Antwerps stadsbestuur wil diegenen die jongeren aanzetten tot spijbelen streng straffen.
Jongeren die 's morgens gaan ontbijten in cafés krijgen gratis drank om hen aan te zetten de rest van de dag in de drankgelegenheid te blijven hangen. Het nieuwe politiereglement treedt hier streng tegen op. "We stellen vast dat er vooral een probleem ontstaat in de omgeving van scholen", zegt schepen van Veiligheid Dirk Grootjans (VLD) over de spijbelproblematiek. "Scholieren eten blijkbaar niet meer thuis, maar nemen wel eens een ontbijt in een café. Daar is niks mis mee. Alleen merken we dat in bepaalde instellingen gepoogd wordt om die jongeren na het ontbijt de rest van de dag er te houden. Daarvoor wordt zelfs de drank er gratis aangeboden. De scholieren zo tijdens de verplichte schooltijden uit het klaslokaal houden, kan natuurlijk niet", stelt Grootjans. "Met de nieuwe politiecodex, die op 17 mei aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, pakken we dat spijbelprobleem aan. We zeggen dat het verboden is activiteiten te stimuleren die verhinderen dat jongeren naar school gaan", aldus burgemeester Patrick Janssens. "Het nieuwe reglement laat ons toe administratieve boetes tot 250 euro te geven, maar ook vergunningen in te trekken of te schorsen en instellingen te sluiten." Bron: Gazet van Antwerpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Raar voorstel, met hetzelfde recht kan men stellen dat de slachtoffers van een roofoverval beboet moeten worden....
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch maar eens met de ouders van die jongeren gaan praten..
Mogelijk kunnen zij ook eens met een extra boeteke bedacht worden,gezien de schoolplicht en de verantwoordelijkheid tot 18 jaar van de ouders! Zullen betreffende jongeren eens een vakantiejobke mogen doen,NIET om hun gsm-kaartjes te betalen,maar om hun ouders schadeloos te stellen!!! strafst van al,alles is al voorzien in de wet......waarom doen we het niet? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hoe kan een horeca-uitbater weten of de jongeren in zijn zaak spijbelen of niet? Het is niet omdat een jongere 's ochtends in een café blijft zitten dat deze spijbelt. De school kan even goed een facultatieve verlofdag hebben.
In plaats van de ouders op hun verantwoordelijkheid te wijzen, tracht men hier munt te slaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() De enigen die kunnen weten dat bepaalde scholieren op een bepaald tijdstip in school horen, zijn de scholen zelf.
Die horen dus ouders en overheid in te lichten over betreffende problemen. Maar als overheid en ouders er zich geen barst van aantrekken... Waarom zou Jef de cafebaas dan de kastanjes uit het vuur moeten halen en in zijn eigen vlees gaan snijden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo is het ondermeer verboden om mensen die in kennelijke staat van dronkenschap verkeren nog langer alkohol toe te dienen of misbruik te maken van hun toestand. Volwassenen in het algemeen dragen altijd een verantwoordelijkheid tov minderjarigen wanneer ze deze uit puur (financieel)eigen belang aanzetten tot zaken die schadelijk zijn voor laatst genoemden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit lijkt mij helemaal niet zo'n gek voorstel, in de mate dat het enkel gericht gebruikt wordt tegen uitbaters van zaken die bewust minderjarige schoolplichtigen in hun zaak houden op een moment dat ze om evidente redenen op school moeten zijn.
Misschien moet toch ook maar eens gedacht worden aan methodes om de jongeren zelf aan te pakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het ging over verantwoordelijkheid in het algemeen niet over een geisoleerd aspect van verantwoordelijkheid. Citaat:
Dat ik daar niet zelf aan dacht ![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Caféuitbaters dragen juist meer verantwoordelijkheid dan andere zelfstandigen. Er was ooit een tijd ( weet niet of nu nog zo is ) dat men een bewijs van goed gedrag en zeden moest kunnen voorleggen alvorens een café te kunnen uitbaten. Niet zonder reden medunkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij gebrek aan argumenten van uwen twege is de discussie gesloten wat mij betreft. |
|
![]() |
![]() |