Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2005, 12:12   #1
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard Eén provincie Vlaams-Brabant

[font=Lucida Sans Unicode]De nieuwe ontwikkelingen ivm BHV zijn niet per sé oninteressant voor de Vlamingen. [/font][font=Lucida Sans Unicode]Het arrest van het Arbitragehof zou omzeild worden door een aanpassing van artikel 63 van de Grondwet. Daardoor zou er geen splitsing komen, maar wordt een feitelijke kieskring Vlaams-Brabant opgericht met de arrondissementen Brussel-Halle-Vilvoorde én Leuven. Gezien de bevolkingsaantallen zou dit wel eens in een grotere greep van Vlaanderen op Brussel kunnen resulteren. Brussel komt institutioneel een stukje dichter bij Vlaanderen. De volgende stap is dat het nieuwe kiesarrondissement Vlaams-Brabant ook de nieuwe provincie Vlaams-Brabant wordt, met Brussel erbij dus. [/font]
[font=Lucida Sans Unicode]En daarbij komt nog dat in ruil extra bevoegdheden zouden [/font]ge[font=Lucida Sans Unicode]regionaliseerd worden, zoals het verkeersreglement, ontwikkelingssamenwerking en energie. Niet slecht...[/font]

Egidius[font=Courier New][/font]
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 12:16   #2
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Maar je zit nog altijd met een FDF'er in het Vlaams Parlement, is dus geen oplossing.
Oud 22 april 2005, 12:21   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

U droomt te veel. De Franstaligen zullen nooit aannemen dat Brussel deel van Vlaams-Brabant wordt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 12:28   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Eén provincie Brabant is de enige oplossing voor dit non-probleem.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 12:32   #5
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Toch jammer dat de politici (van gelijk welke taalrol) van uw oplossing niet willen horen...
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 12:37   #6
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Toch jammer dat de politici (van gelijk welke taalrol) van uw oplossing niet willen horen...
Natuurlijk niet, want dan komt hun macht in het gevaar. Daarom zijn wij er, hè.
Oud 22 april 2005, 12:44   #7
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
[font=Lucida Sans Unicode]De nieuwe ontwikkelingen ivm BHV zijn niet per sé oninteressant voor de Vlamingen. [/font][font=Lucida Sans Unicode]Het arrest van het Arbitragehof zou omzeild worden door een aanpassing van artikel 63 van de Grondwet. Daardoor zou er geen splitsing komen, maar wordt een feitelijke kieskring Vlaams-Brabant opgericht met de arrondissementen Brussel-Halle-Vilvoorde én Leuven. Gezien de bevolkingsaantallen zou dit wel eens in een grotere greep van Vlaanderen op Brussel kunnen resulteren. Brussel komt institutioneel een stukje dichter bij Vlaanderen. De volgende stap is dat het nieuwe kiesarrondissement Vlaams-Brabant ook de nieuwe provincie Vlaams-Brabant wordt, met Brussel erbij dus. [/font]
[font=Lucida Sans Unicode]En daarbij komt nog dat in ruil extra bevoegdheden zouden [/font]ge[font=Lucida Sans Unicode]regionaliseerd worden, zoals het verkeersreglement, ontwikkelingssamenwerking en energie. Niet slecht...[/font]

Egidius
Dat is leuk bedacht, maar...
  1. Die toestand is even ongrondwettelijk dan BHV: Brussel behoort NIET tot Vlaams-Brabant, alzo sprak de Belzieke grondwet. Het arbitragehof zal die regeling ook verwerpen.
  2. De franstaligen in het Leuvense (ja, die zijn er ook nog na 1968) zullen zich in de handen wrijven. Yep, dan kunnen ze opkomen in heel Brabant, terwijl de Vlamingen enkel in Vlaams-Brabant opkomen.
Kortom, de oude franskiljonse droom van een eentalig Wallonië en een tweetalig Vlaanderen wint hiermee veld. Wat denk je? Uiteraard zullen ze hiermee instemmen, en en passant "een prijs" eisen omdat het initiatief van de Vlamingen komt...

Eigenlijk kunnen de Vlamingen maar 1 ding doen: niets.

Dan wordt de kieskring niet gesplitst en worden de verkiezingen van 2007 ongeldig verklaard. Zo kunnen we een politieke crisis veroorzaken die het land onbestuurbaar maakt. Splitser de splits...

België is natuurlijk België en natuurlijk zou het kunnen dat men de grondwet aan zijn laars lapt en die verkiezingen dus toch aanvaardt. Dan is echter bewezen dat België een land is waar de rule-of-law niet heerst.

En dat zonder prijs te betalen.
Oud 22 april 2005, 12:44   #8
Tantist

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet, want dan komt hun macht in het gevaar. Daarom zijn wij er, hè.
Zie de traditionele politici beven voor uw flutpartij
Oud 22 april 2005, 12:46   #9
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ze moeten niet beven voor ons, maar misschien wel voor de meerderheid van de bevolking.
Oud 22 april 2005, 12:50   #10
Tantist

Standaard

Citaat:
Ze moeten niet beven voor ons, maar misschien wel voor de meerderheid van de bevolking.
Die dikke tienduust man?
Oud 22 april 2005, 12:53   #11
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Nee, die 40% unitaristen en unie-federalisten en die 20% ontevreden Belgen die er nu zullen bijkomen.
Oud 22 april 2005, 12:54   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Nee, die 40% unitaristen en unie-federalisten en die 20% ontevreden Belgen die er nu zullen bijkomen.
Wat is een unie-federalist in godsnaam? Is dat niet iemand wiens gedachtengoed jij zo haat, want jullie zijn toch tegen federalisme?

Op was baseer jij dat cijfer (gelieve een andere bron aan te halen dan uw rechterduim)?
Oud 22 april 2005, 13:12   #13
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Maar je zit nog altijd met een FDF'er in het Vlaams Parlement, is dus geen oplossing.
Als Brussel bij de kieskring Vlaams-Brabant komt, horen ze eigenlijk allemaal thuis in het Vlaams Parlement?
Waar willen we Brussel eigenlijk hebben? Afgescheiden van Vlaanderen in zijn eigen "gewestje" met zijn eigen veredelde gemeenteraad en zijn eigen zogezegde "ministers"?
Of ingebed in de provincie Vlaams-Brabant en daarmee ook in Vlaanderen? Brussel zal sowieso de komende decennia dicter bij Vlaanderen moeten komen te staan.

Afgezien daarvan : uw opmerking is wmb irrelevant. Als BHV zou gesplitst worden, zit die FDF-er ook in het Vlaams Parlement. So what? Hij vertegenwoordigt daar toch alleen een aantal Vlaamse burgers?

Egidius
Oud 22 april 2005, 13:14   #14
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
U droomt te veel. De Franstaligen zullen nooit aannemen dat Brussel deel van Vlaams-Brabant wordt.
Het is toch een federaal regeringsvoorstel? En dan nog wel met oppositiesteun van het cdH?

Egidius
Oud 22 april 2005, 13:17   #15
Egidius

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat er zal komen : wel een eengemaakt kiesarrondissement Vlaams-Brabant, dat moeilijk anders kan dan later een eengemaakte provincie Vlaams-Brabant worden. In dit scenario doet Vlaanderen, als het dat wil, een nog betere zaak dan met de splitsing van BHV: in plaats van zich van Brussel af te scheiden integreert het Brussel in zijn electorale structuur. En zo raakt de Vlaamse staatsvorming stilaan af.

Egidius
Oud 22 april 2005, 13:21   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is toch een federaal regeringsvoorstel? En dan nog wel met oppositiesteun van het cdH?

Egidius
Ik woon in Brussel en geloof mij, Brussel heeft helemaal niets van een Vlaamse stad. Ik vraag me zelf af waarom sommige Vlamingen nog naar Brussel komen wonen. Pas op, ik heb natuurlijk niets tegen het feit dat ze naar Brussel komen wonen. Maar Brussel is een Franstalige stad geworden en dat moet niet gemakkelijk zijn voor de Vlaamse Brusselaars. Wie het tegenovergestelde zegt, is oftewel blind oftewel is nooit naar Brussel gekomen en dus kent de Brusselse realiteit niet. Zonder het Frans bent u verloren in Brussel en dat beseffen de meeste Vlaamse Brusselaars wel.

Laatst gewijzigd door Everytime : 22 april 2005 om 13:22.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 13:22   #17
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik denk juist van wel. Dit verandert niets aan de taalgrenzen he! In tegendeel: naast BHV gaat ook de kieskring Leuven voor de Franstaligen open, dan kunnen ze zelfs stemmen in de Oranjestad van Diest!
Oud 22 april 2005, 13:24   #18
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat er zal komen : wel een eengemaakt kiesarrondissement Vlaams-Brabant, dat moeilijk anders kan dan later een eengemaakte provincie Vlaams-Brabant worden. In dit scenario doet Vlaanderen, als het dat wil, een nog betere zaak dan met de splitsing van BHV: in plaats van zich van Brussel af te scheiden integreert het Brussel in zijn electorale structuur. En zo raakt de Vlaamse staatsvorming stilaan af.

Egidius
Die zal nooit afgeraken, want ze zal op een bepaald moment definitief worden gestopt en ongedaan gemaakt.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 april 2005 om 13:25.
Oud 22 april 2005, 13:26   #19
Tantist

Standaard

Citaat:
Die zal nooit afgeraken, want ze zal op een bepaald moment definitief worden gestopt en ongedaan gemaakt.
Verhip, heb je nou weer een natte droom gehad, Hans? Mag ik je boel weer komen opkuisen!
Oud 22 april 2005, 13:28   #20
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is niet van mening wisselen op een forum maar preken (in de woestijn bovendien).
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be