![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Vlaming gelooft niet meer in Kerk
![]() We gaan (bijna) niet meer naar de kerk en in de paus hebben we al helemaal geen vertrouwen meer, blijkt uit een geloofsenquête die Het Nieuwsblad heeft laten uitvoeren. Het kerkbezoek begint in Vlaanderen ronduit dramatisch te worden. Nog maar amper 3,7 procent van de Vlamingen gaat wekelijks naar de mis. Alleen bij speciale gebeurtenissen (huwelijk, begrafenis) gaan de meesten (65,7 procent) nog eens een kerk binnen. Met het vertrouwen in de nieuwe paus is het al niet veel beter gesteld: 3,9 procent denkt dat hij de kerk beter zal leiden dan zijn voorganger. Toch zegt bijna de helft (49,3 procent) gelovig te zijn. Dat blijkt uit een enquête die het onderzoeksbureau iVOX afnam bij 1.010 Vlamingen in opdracht van Het Nieuwsblad . De cijfers verbazen nog meer als ze worden vergeleken met de resultaten van eerdere gelijkaardige onderzoeken. De Interdiocesane pers- en informatiedienst (IPID) hield in 1998 de laatste keer een grootscheepse bevraging in België over het kerkbezoek. Toen bleek nog 12,7 procent Vlamingen elke week de kerk te bezoeken. In februari worden de resultaten gepubliceerd van een KUL-enquête die twee jaar geleden is afgenomen over de religieuze diversiteit in Europa. De redactie kon die cijfers al inkijken. Het blijkt dat 11 procent van de Belgen wekelijks zijn geloof praktiseerde in 2004. Ook opvallend in de geloofsenquête van Het Nieuwsblad: 20,8 procent van de Vlamingen zegt de jongste jaren zijn geloof te hebben afgezworen. Toch gaat nog altijd meer dan de helft (57,4 procent) ervan uit dat de katholieke Kerk nog invloed heeft op de alledaagse politieke beslissingen in ons land. Frank POOSEN en Peter DE BACKER ------------------------------------------ nog even en de bejaarden die nu de mis nog bevolken zijn er ook niet meer. dan kunnen we kerken ombouwen tot sociale appartementen, hebben zo tenminste nog nut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() En toch blijven de verdedigers van de Islam voorbeelden aanhalen uit het christendom.
Kijk, het christendom interesseert ons niet meer ok ? Net hetzelfde met de Islam, weg met die zever. Laatst gewijzigd door Calle : 23 januari 2006 om 10:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Het zou natuurlijk ook kunnen dat men het hier enkel heeft over katholieke gelovigen, zonder moslims en dergelijke erbij te rekenen.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() kdenk het ook. Een ongelovige moslim = a contradiction in terms
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Ik vraag me af of een verdere afname vh aantal katholieken een invloed zou hebben op de tolerantie voor die godsdienst. In de States is het nog steeds moeilijk om je te 'outen' als atheïst, vermits gelovigen een overweldigende meerderheid vormen en ze meestal erg afkeurend staan tov ongeloof (minder dan de helft vd Amerikanen zou bv een stem overwegen op een atheïstische presidentskandidaat). Zou het omgekeerde ook opgaan, dwz: zouden atheïsten ook onverdraagzamer worden tov godsdienst naarmate hun overtuiging dominanter wordt? Ben wel benieuwd hiernaar.
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Die cijfers verwonderen me niks. Van een kerk die zich netjes als voetveeg van de politieke beleidsmakers laat gebruiken en die geen enkel standpunt nog duidelijk durft naar buiten te brengen, gaat ook geen aantrekkingskracht uit. Het enige wat we zo nu en dan voorzichtig horen neuzelen is het eeuwige gejank over de "individualisering" in onze samenleving. Alternatieven? Ho maar... Priesters zijn door de staat betaalde ambtenaren geworden mét bijbehorende ambtenarenmentaliteit; als d�*t een roeping moet voorstellen
![]() ![]() En dan had je prof. Torfs die eens zijn groot licht kwam laten schijnen tijdens het middagjournaal zonet. De kerk moet zich verder gaan "aanpassen" aan onze "westerse samenleving"; m.a.w. nog meer ja-knikken en mensen over het bolleke aaien. De man is ongetwijfeld een eminent kerkjurist, maar slaat hier de bal toch schromelijk mis. [los daarvan kan ik zijn droge humor best wel pruimen] Het is inderdaad verwonderlijk dat zoveel mensen nog schijnen te geloven dat de kerk een grote invloed zou hebben op de politiek anno 2006... Terwijl het toch overduidelijk is dat de kerk vandaag netjes aan het leibandje loopt. De schertsvertoning rond de preek van kard. Daneels was op dat punt toch treffend? Als de kerk zich niet snel in de "andere richting" herpakt zal ze inderdaad nog verder wegkwijnen. En met "herpakken" bedoel ik: zich een stuk onafhankelijker gaat opstellen (bvb. door de staat duidelijk te maken waar ze die financiering annex bemoeizucht kan steken) en zich wat meer gaat integreren in het maatschappelijk leven (bv. via het netwerk van katholieke organisaties en instellingen die nu schromelijk worden verwaarloosd) en haar maatschappijvisie -hoe tegendraads die sommigen ook in de oren mag klinken- in niet mis te verstane bewoordingen naar buiten te dragen. Ik heb geen behoefte aan een terugkeer naar de "goeie ouwe tijd", loop ook niet te kwijlen achter één of andere soutane, maar vind het doodjammer dat een fundamenteel tegendraadse opvatting/maatschappijvisie op zo'n schaamtelijke manier tenonder gaat. Gewoon omdat het af en toe wel eens zinvol is om stil te staan bij "ons grote gelijk".
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
will be made not by individual human wisdom but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek) Laatst gewijzigd door Phrea|K : 23 januari 2006 om 14:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben in 2005 2 maal naar een mis geweest 2 trouwen.
Sinds wanneer baseert men geloof met kerkbezoek. Als christen telt voor mij enkel de Bijbel en niet de pastoor of de KK 8)
![]() |
![]() |
#10 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Volgens mij laten wel meer dan 49,3 procent van de Vlamingen hun kind dopen en de eerste communie doen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Schepen
|
![]() 3.7% lijkt mij nog steeds enorm veel. In mijn gemeente zou dat uitkomen op ongeveer 300 mensen per week. Mocht dat waar zijn, dan zou de Kerk op de goeie dagen (zaterdag en zondag neem ik aan) behoorlijk vol zitten, wat zeker niet het geval is. Voor de omliggende gemeenten geldt hetzelfde.
Ik schat dat het werkelijke percentage nog lager ligt |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat Vlaanderen nodig heeft is een sterke Kerk, een Kerk met een standpunt. Het is niet te geloven dat we in een politiek landschap leven waar een kardinaal berispt wordt door de politiek wanneer hij in zijn kersthomilie de visie van de katholieke Kerk verkondigt. Is dat zijn taak niet? Blijkbaar mogen gezagsdragers van de Kerkelijke macht geen standpunt meer innemen. Dat maakt hen inderdaad deels nutteloos en maakt het voor mensen moeilijk om nog het nu van de Kerk in te zien.
Er is inderdaad een scheiding van Kerk en staat, en clerici zouden inderdaad geen politieke standpunten mogen innemen, maar euthanasie bij wilsonbekwamen afwijzen is geen politiek standpunt, het is een ethisch standpunt. Welke waarde moeten de mensen zien in een een Kerk die het Rijk Gods niet meer dichter bij de mensen mag brengen. Kortom: de Kerk in Vlaanderen moet nodig wat haar op de tanden krijgen. Laat ze tonen waar katholicisme voor staat, en de gelovigen zullen volgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Ach, een enquete van het laagste nieuws ... dat is zoals geblinddoekt vogelpik doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Kerk doet dat. Maar mensen als u snappen de finesses van de standpunten niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Kerk is er voor alle mensen, en moet alle mensen begeleiden op hun levenspad. Niet enkel de universitair geschoolden die dan nog regelmatig de media volgen en veel opinies en analyses leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Ik voel me als belg NIET welkom om somige parochies , kerd gemeenschappen...ect .
Gelovig ben ik ten zeerste maar niet gedient met kerken in grote steden die geld vragen tijdens proccesies voor het restaureren van hun kerk daar waar andere kerken in kleinere gemeentes minder geld zien . Dan vervolgens ben ik het beu dat sommige parochies het nodig vinden om mensen uit te buiten hier in Deurne en Antwerpen. Toen ik klein was bezocht ik lieve vrouw kerk ...de laatste tijd kost mij 40 frank of 1 € VEEL TE VEEL geld . Dat ik dan als spirituele syncretische christene NIET gedient ben met het huidig ethisch sociaal beleid en geloofs gemeenschappen spreekt dan voor zichzelf . Over dogma's en lithurgische werken zwijg ik nog even daar ik dan nog meer opmerkingen kan serveren. Tegenwoordig als ik naar een kerk dienst ga dan is het voor mezelf te zuiveren in hogere sferen zonder dat ik daar iets voor nodig heb enkel dosis goeie humor en een zang stem . |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik wéét dat 99% van de mensen dat niet snapt. maar het probleem ligt bij die 99%, niet bij de kerk. de kerk moet het gepeupel niet achterna hollen, het gepeupel moet zich scholen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
in musea betaalt u ook geld. |
|
![]() |
![]() |