Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2006, 22:47   #1
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Chrisis's schermafbeelding

Standaard De handelsbalans sedert lang in het rood!!!

http://www.nbb.be/belgostat/Presenta...1000078&Lang=N

Dit spreekt boekdelen over de gezondheid van onze economie en over het resultaat van véééééééél te hoge loonlasten in ons land.

We moeten het anders aanpakken, nu het nog kan!
Oud 15 februari 2006, 22:51   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een werk van lange adem me dunkt.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2006, 23:35   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

en als we nu eens de noordzee verkochten aan een rijke indiër?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2006, 23:41   #5
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis Bekijk bericht

Dit spreekt boekdelen over de gezondheid van onze economie en over het resultaat van véééééééél te hoge loonlasten in ons land.

Daar heeft een voormalig docent van mij een jaar geleden al voor gewaarschuwd, dus verbazen doet het me niet.
Oud 16 februari 2006, 03:02   #6
Sokkie
Partijlid

Standaard

De handelsbalans van de Verenigde Staten staat al sinds mensenheugenis in het rood. So What?
Sokkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2006, 03:22   #7
FJL
Burger

Standaard

Hoewel er veel andere indicatoren zijn die wijzen op een te hoge loonlast (en een te stramme arbeidsorganisatie) ben ik het niet noodzakelijk eens met de argumentatie ivm het tekort op de handelsbalans.

Een tekort hier (dat niet eens structureel lijkt) is niet noodzakelijk slecht. En het wijst niet noodzakelijk op een slechte evolutie. Daarenboven leert de economische theorie dat het door een heleboel andere factoren kan ontstaan, en dus even snel terug kan verdwijnen.

Maar begrijp me vooral niet verkeerd. Ik ben het eens met de conclusie: de loonlasten en (vooral) de manier waarop onze arbeidsmarkt is gestructureerd moet dringend worden aangepakt.
FJL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2006, 11:39   #8
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis Bekijk bericht

Kom kom.

De handelsbalans staat een béétje in het rood en dan alleen nog qua extra-EU.

Dat betekent dat we goederen kopen buiten de Europese Unie en ze duurder doorverkopen aan EU-lidstaten.

Bovendien is het een dom idee dat de handelsbalans "in evenwicht" moet zijn. Heb jij al eens de handelsbalans opgesteld van Antwerpen? Van Zoetenaaie? Van West-Vlaanderen? Misschien heeft Brugge wel een handelstekort tegenover Zeebrugge. En dan?

Als we er geen probleem in maken voor interstedelijke handel, waarom dan wél voor de internationale handel?
Oud 16 februari 2006, 11:40   #9
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FJL Bekijk bericht
Hoewel er veel andere indicatoren zijn die wijzen op een te hoge loonlast (en een te stramme arbeidsorganisatie) ben ik het niet noodzakelijk eens met de argumentatie ivm het tekort op de handelsbalans.

Een tekort hier (dat niet eens structureel lijkt) is niet noodzakelijk slecht. En het wijst niet noodzakelijk op een slechte evolutie. Daarenboven leert de economische theorie dat het door een heleboel andere factoren kan ontstaan, en dus even snel terug kan verdwijnen.

Maar begrijp me vooral niet verkeerd. Ik ben het eens met de conclusie: de loonlasten en (vooral) de manier waarop onze arbeidsmarkt is gestructureerd moet dringend worden aangepakt.
Ik denk niet dat de handelsbalans een probleem vormt, maar de loonlasten liggen inderdaad te hoog. 56% van de loonkosten bestaat uit belastingen - het lijkt me duidelijk dat niet de werknemer, maar de overheid moet inleveren.
Oud 16 februari 2006, 11:49   #10
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik denk niet dat de handelsbalans een probleem vormt, maar de loonlasten liggen inderdaad te hoog. 56% van de loonkosten bestaat uit belastingen - het lijkt me duidelijk dat niet de werknemer, maar de overheid moet inleveren.
met het geld van die loonlasten wordt de sociale zekerheid gefinancieerd.
de loonlasten verlagen is m.a.w. een stap in de richting van het afschaffen van de sociale zekerheid.
en heeft de werknemer zoveel baat bij het afschaffen van de SZ?
elke werknemer kan werkloos worden in deze onzekere tijden, elke werknemer wil bovendien graag een pensioen, een deftig loon, betaald verlof, betaalbare gezondheidszorg...

reken maar dat de werknemer heel wat inlevert bij een verlaging van de loonlasten.
of gaat al dat geld wat nu naar loonlasten gaat misschien volledig naar hogere lonen voor de werknemers gaan?
'ja' zeker.
Oud 16 februari 2006, 12:06   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
de loonlasten verlagen is m.a.w. een stap in de richting van het afschaffen van de sociale zekerheid.
elke werknemer kan werkloos worden in deze onzekere tijden, elke werknemer wil bovendien graag een pensioen, een deftig loon, betaald verlof, betaalbare gezondheidszorg...

reken maar dat de werknemer heel wat inlevert bij een verlaging van de loonlasten.
of gaat al dat geld wat nu naar loonlasten gaat misschien volledig naar hogere lonen voor de werknemers gaan?
'ja' zeker.
Precies, en niet alleen deze van loontrekkers in de industrie.
Zonder misbruiken van de sociale zekerheid konden die loonlasten stukken lager.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2006, 12:14   #12
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Ik heb eens het genoegen gehad ex-politicus Willy Claes te ontmoeten niet zo lang terug. Ie zei me toen dat zodra ik mijn diploma had (internationaal gegeerd), m'n biezen te pakken en op te krassen want binnen dit en 20 jaar ligt de sociale zekerheid op z'n buik, en al het geld da je nu afgeeft voor uw pensioen zie je toch niet meer terug.

Hiernaast is zijn tweede stokpaardje de islamisering, en ie denkt da we over 20 jaar evenzeer al een burgeroorlog of 2 achter de rug hebben.

Ja, tga nie goe met België. En de sociaal zwakkeren onder ons zijn de eerste om de klappen te mogen opvangen
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2006, 12:15   #13
Percalion

Standaard

Citaat:

'ja' zeker.
Ik krijg precies déj�*-vu's want ik denk dat ik deze discussie al eens gevoerd heb met je, maar goed.

De inkomsten die door een bepaald belastingtarief gegenereerd worden, zijn niet lineair evenredig met het tarief. Het is logisch dat vanaf een bepaald tarief, mensen de belasting zullen ontduiken of simpelweg ontmoedigd worden om nog de belastbare handeling te verrichten.

Het best bekende voorbeeld is de accijnzen op sigaretten; het is zelfs letterlijk de bedoeling dat deze belastingen het tabakverbruik ontmoedigen.

Het geldt echter evengoed voor de successierechten (de inkomsten van de Vlaamse Gemeenschap stegen na verlaging van de tarieven in '97), de roerende voorheffing (na de verhoging in 1996 daalden de inkomsten) enzoverder.

Het is dus mogelijk om belastingen, die een zéér hoog tarief hebben, te verlagen en evenveel of zelfs meer inkomsten te krijgen. (Interessante voorbeelden zijn heel wat Oost-Europese landen, die hun oude progressieve belastingen vervingen door een vlaktaks met een veel lager tarief).

Het is mogelijk om de sociale lasten (zowel ten laste van werknemers als van werkgevers; economisch gezien is dit exact hetzelfde) en de inkomstenbelasting te verminderen, zonder dat er moet bespaard worden op eender wat. Indien de overheid een drastische verlaging zou doorvoeren (pakweg tien tot vijftien procent), zou dit voor nogal wat groei-effecten zorgen. Het is dan zelfs verantwoord om een tekort op de begroting te krijgen; zolang dit uiteraard later weer wordt weggewerkt.

Zoals je opmerkt kan een belastingverlaging inderdaad ook leiden tot meer nettoloon. Het uiteindelijke effect wordt bepaald door wat men de elasticiteiten noemt, d.i. de mate waarin vraag en aanbod reageren op een prijswijziging.

Ten slotte moet ook nog opgemerkt worden dat de economie ieder jaar een beetje groeit. Als de overheid haar uitgaven ieder jaar op hetzelfde niveau zou houden (dat nota bene al zeer hoog is), zouden de belastingen jaar na jaar een beetje dalen.
Oud 16 februari 2006, 12:19   #14
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik krijg precies déj�*-vu's want ik denk dat ik deze discussie al eens gevoerd heb met je, maar goed.

De inkomsten die door een bepaald belastingtarief gegenereerd worden, zijn niet lineair evenredig met het tarief. Het is logisch dat vanaf een bepaald tarief, mensen de belasting zullen ontduiken of simpelweg ontmoedigd worden om nog de belastbare handeling te verrichten.

Het best bekende voorbeeld is de accijnzen op sigaretten; het is zelfs letterlijk de bedoeling dat deze belastingen het tabakverbruik ontmoedigen.

Het geldt echter evengoed voor de successierechten (de inkomsten van de Vlaamse Gemeenschap stegen na verlaging van de tarieven in '97), de roerende voorheffing (na de verhoging in 1996 daalden de inkomsten) enzoverder.

Het is dus mogelijk om belastingen, die een zéér hoog tarief hebben, te verlagen en evenveel of zelfs meer inkomsten te krijgen. (Interessante voorbeelden zijn heel wat Oost-Europese landen, die hun oude progressieve belastingen vervingen door een vlaktaks met een veel lager tarief).

Het is mogelijk om de sociale lasten (zowel ten laste van werknemers als van werkgevers; economisch gezien is dit exact hetzelfde) en de inkomstenbelasting te verminderen, zonder dat er moet bespaard worden op eender wat. Indien de overheid een drastische verlaging zou doorvoeren (pakweg tien tot vijftien procent), zou dit voor nogal wat groei-effecten zorgen. Het is dan zelfs verantwoord om een tekort op de begroting te krijgen; zolang dit uiteraard later weer wordt weggewerkt.

Zoals je opmerkt kan een belastingverlaging inderdaad ook leiden tot meer nettoloon. Het uiteindelijke effect wordt bepaald door wat men de elasticiteiten noemt, d.i. de mate waarin vraag en aanbod reageren op een prijswijziging.

Ten slotte moet ook nog opgemerkt worden dat de economie ieder jaar een beetje groeit. Als de overheid haar uitgaven ieder jaar op hetzelfde niveau zou houden (dat nota bene al zeer hoog is), zouden de belastingen jaar na jaar een beetje dalen.
percalion, je maakt een denkfout. De economie groeit niet per definitie elk jaar. Het eerste kwartaal van 2005 hebben we een nulgroei gehad, ik heb geen weet over hoe het achteraf is geëvolueerd.

echter, Het is perfect mogelijk dat de nul-groei trent zich zal verderzetten, eventueel met langere duur, wat betekent dat onze economie veel minder gegroeid zal zijn dan verwacht. Wat betekent dat de begroting niet uitkomt, wat betekent dat de belastingen moeten stijgen.

Laatst gewijzigd door Raven : 16 februari 2006 om 12:20.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2006, 14:54   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

'ja' zeker.
Het is dus de werkgever die de sociale zorg betaalt... 8)
Oud 16 februari 2006, 15:17   #16
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het is dus de werkgever die de sociale zorg betaalt... 8)
neen.
loonlast is waarde geproduceerd door de werknemers.
de werkgever stelt het doorgaans voor alsof dat zijn geld is, hij ervoor gewerkt heeft.
toegegeven, lef hebben ze wel die werkgevers.
Oud 16 februari 2006, 15:20   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen.
de werkgever stelt het doorgaans voor alsof dat zijn geld is, hij ervoor gewerkt heeft.
Je beseft toch in al die razenij dat een zelfstandige meer bijdraagt tot de sociale zekerheid, maar er wel minder voor in de plaats krijgt?

PS *gruwel* zelfstandigen...
Oud 16 februari 2006, 15:33   #18
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen.
Volgens sommige werkgevers is meestal last het enige wat bepaalde werknemers produceren... En voor die last krijgen die dan nog loon...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2006, 15:34   #19
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
en dan?
daarvoor dienen controles, en men kan daar rekening mee houden in de begroting.

Citaat:
omdat iedereen weet dat de prijselasticiteit (das lang geleden) van sigaretten zeer klein is.

Citaat:
vlaktaks is asociaal.

Citaat:
dat zorgt er alleen voor dat duitsland straks z'n belastingen nog verder verlaagt en zo houdt het nooit op.

Citaat:
ik denk niet dat de elasticiteit van arbeid erg hoog is.
in de bedrijfscultuur heerst het efficiëntie-dogma: zoveel mogelijk doen met zo weinig mogelijk mensen, ongeacht hoe goedkoop de arbeid zal zijn. het werk zal niet comfortabeler worden voor de arbeider wanneer de arbeid goedkoper wordt.
Oud 16 februari 2006, 16:17   #20
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
percalion, je maakt een denkfout. De economie groeit niet per definitie elk jaar. Het eerste kwartaal van 2005 hebben we een nulgroei gehad, ik heb geen weet over hoe het achteraf is geëvolueerd.

echter, Het is perfect mogelijk dat de nul-groei trent zich zal verderzetten, eventueel met langere duur, wat betekent dat onze economie veel minder gegroeid zal zijn dan verwacht. Wat betekent dat de begroting niet uitkomt, wat betekent dat de belastingen moeten stijgen.
Uiteraard kan nulgroei of zelfs negatieve groei (euh, dat is economentaal voor een krimpende economie) voorkomen. Ik kan me vergissen maar ik denk dat de economie de afgelopen dertig jaar slechts één keer kromp, ergens in de jaren tachtig.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be