Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2006, 16:51   #1
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard De woorden van Joe's broer

"Ik hoop dat alles goed gaat. Ik hoop dat je de pijn, het kwade, het verdriet en de opstandigheid die je op dat moment gevoeld hebt, kan vergeten" Deze woorden richtte Jimmy Van Holsbeeck tot zijn broer Joe tijdens diens begrafenisplechtigheid. Ik betreur het gebeurde maar ga daar verder niet op in, er is namelijk al een volledig apart subforum voor voorzien waar er genoeg over gesproken wordt. Ik wil deze woorden alleen maar gebruiken om eens te spreken over de volgens mij gebrekkige realiteitszin die veel mensen aan de dag leggen bij het definitief afscheid nemen. Net zoals die broer van Joe zijn er nogal veel mensen die hun overleden kennis of familielid een betere toekomst toewensen na dit leven en hopen dat de overledene zijn leed van zich af kan zetten. Ik vraag mij dan steeds af of deze mensen dit dan menen, denken zij echt dat er na de dood nog iets 'geestelijks' overblijft van de mens die zij ooit kenden of is dit een louter psychologisch fenomeen, dat namelijk mensen dergelijke ijle woorden uitspreken om henzelf moed in te praten, henzelf er van te overtuigen dat het leven naast de 'materiële' gang van zaken (natuur, evolutie, ...) niet doelloos is?

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 20 april 2006 om 16:52.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 17:18   #2
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Zijn bewustzijn zal hoogstwaarschijnlijk voort-"bestaan". Een ziel in de traditionele betekenis heeft een mens niet...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 17:21   #3
StevenNr1

Standaard

Wat bedoelt u daarmee? Denkt u dat 'ik' (mijn bewustzijn?) ook maar iets van wat ik hier doe zal 'onthouden' na mij dood?
Oud 20 april 2006, 17:25   #4
Bhairav

Standaard

Neen, uw bewsutzijn is niet zo het "uwe" als ge zou denken. het is gewoon bewustzijn. Uw "ik" (uw ego dus) "verbrokkelt"...
Het lijden bestaat, maar er is niemand dat lijdt...8)

Laatst gewijzigd door Bhairav : 20 april 2006 om 17:25.
Oud 20 april 2006, 17:29   #5
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Geloof is iets persoonlijk en laten we dat zo houden. Dat sommige mensen geloven in een leven na de dood moet gerespekteerd worden en niet afgedaan worden als 'onnozel'.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 17:32   #6
[radiohoofd]
Banneling

Standaard

De gedachte dat een persoon waar je van hield helemaal weg is is gewoon moeilijk te dragen, zeker in het begin.

Laatst gewijzigd door [radiohoofd] : 20 april 2006 om 17:32.
[radiohoofd] is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 18:53   #7
Starlight
Burgemeester

Starlight's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad...geloof is iets waar tot in het oneindige over gediscussieerd kan worden...maar ik vind het wel interessant te weten hoe mensen tegen het leven én tegen de dood aankijken.
Voor de moment denk ik dat er inderdaad iets 'overblijft' als mensen overgaan (sterven dus). Wat precies...geen idee.
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 19:45   #8
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Dat sommige mensen geloven in een leven na de dood moet gerespekteerd worden en niet afgedaan worden als 'onnozel'.
Mja, ok. Maar ik vind dat altijd een beetje bizar, in een samenleving die bol staat van materialisme (in de twee betekenissen), blijkt de dood toch steeds een moeilijk iets om mee om te gaan want dan 'vervalt' men vaak weer in bijna spirituele uitspraken. Ik vind die 'contradictie' alleszins wel interessant.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 20 april 2006 om 19:46.
Oud 20 april 2006, 19:51   #9
Bhairav

Standaard

Al wat we doen in ons leven; alles waar we in geloven en belang aan hechten, ons gestreef, onze doelen, die dienen gewoon om ons van het idee af te leiden dat we op een dag zullen sterven. Onthoud dat maar goe...
Oud 20 april 2006, 20:10   #10
StevenNr1

Standaard

Inderdaad.
Oud 20 april 2006, 20:21   #11
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
"Ik hoop dat alles goed gaat. Ik hoop dat je de pijn, het kwade, het verdriet en de opstandigheid die je op dat moment gevoeld hebt, kan vergeten"

...

Ik vraag mij dan steeds af of deze mensen dit dan menen, denken zij echt dat er na de dood nog iets 'geestelijks' overblijft van de mens die zij ooit kenden of is dit een louter psychologisch fenomeen, dat namelijk mensen dergelijke ijle woorden uitspreken om henzelf moed in te praten, henzelf er van te overtuigen dat het leven naast de 'materiële' gang van zaken (natuur, evolutie, ...) niet doelloos is?
Antwoord: neen.
"Denken" en "geloven" zijn twee totaal verschillende zaken. Geloven doe je op een heel ander niveau. Onmogelijk dit uit te leggen aan mensen die de faculteit tot "geloof" nooit hebben meegekregen. (imo een handicap, net zoals het onvermogen tot empathie er één is) De koele rationalist kijkt ernaar, maar krijgt er nooit vat op en noemt het dan maar gemakkelijkheidshalve "zinsbegoocheling". Nouja, van overmoedige universalisten kan je moeilijk anders verwachten, hoewel er ook heel veel zijn die deemoedig het lesje in nederigheid accepteren dat het leven ook hen soms uitdeelt. Sommige zaken kan je gewoonweg niet weg-rationaliseren.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 20:34   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Al wat we doen in ons leven; alles waar we in geloven en belang aan hechten, ons gestreef, onze doelen, die dienen gewoon om ons van het idee af te leiden dat we op een dag zullen sterven. Onthoud dat maar goe...
Niet als je het niet zelf wil.

Wie er zich van bewust WIL zijn dat hij 'niet op een dag', maar morgen misschien al zal sterven, leert met de dood leven en zal dubbel van het leven kunnen genieten.
Oud 20 april 2006, 20:53   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [radiohoofd] Bekijk bericht
De gedachte dat een persoon waar je van hield helemaal weg is is gewoon moeilijk te dragen, zeker in het begin.
Zo is dat. Je kan je in het begin niet voorstellen dat dit voor altijd zo zal zijn. Zelfs al wéét je dat het ooit zal gebeuren dan nog is het niet gemakkelijk om je erop voor te bereiden.
Jonge mensen denken daar wellicht nooit aan.
Hoe ouder je wordt, en hoe dichter het einde nadert, hoe meer je eraan denkt, en hoe gemakkelijker je je met de dood leert verzoenen.
Eigenlijk is het leven niets anders dan elke dag iets verliezen en dit al vanaf de dag van je geboorte. Het begint met het fopspeentje waar je aan gehecht was, je jeugd, je eerste liefje, je grootouders, je ouders, je kinderen die het huis uitgaan.
Ikzelf denk vaak aan de dag dat ik zal horen dat ik alles wat ik bezit en liefheb zal moeten loslaten omdat ik kanker heb, en die dag kan evengoed morgen zijn dan binnen 10 of 20 jaar. Ik maak me echter niet wijs dat er daarna nog iets iets. Als er al zoiets als een geest van je blijft hangen dan is dat volgens mij enkel in de geest van de levenden die zich jou herinneren, en dit slechts zolang ook die levenden nog leven.
Oud 20 april 2006, 20:54   #14
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niet als je het niet zelf wil.

Wie er zich van bewust WIL zijn dat hij 'niet op een dag', maar morgen misschien al zal sterven, leert met de dood leven en zal dubbel van het leven kunnen genieten.
Ja uiteraard, maar dat spreekt mij ni tegen.
Oud 20 april 2006, 21:26   #15
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Men kan de ziel definieëren als het 'bewustzijn', met name iets onstoffelijks, dat het lichaam overleeft. Niemand kan zeggen wat wel en wat niet bestaat.
Ik persoonlijk denk dat het onmogelijk is om 'niet bewust' te zijn, eenmaal je dat geweest bent. 'Niet meer bestaan' zou de ergste straf zijn die na de dood zou kunne volgen.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 20 april 2006 om 21:26.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 21:39   #16
Bhairav

Standaard

Ik denk da niet meer bestaan juist een verlossing zou zijn. Bestaan is lijden.
Oud 21 april 2006, 16:13   #17
van Maerlant

Standaard

Fysiek bestaan is leiden. Niet meer bestaan kan je je gewoonweg niet voorstellen. Dan wacht er ons zelfs geen leegte.
Oud 23 april 2006, 21:03   #18
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Jammer dat er niemand ooit is "teruggekomen" om het ons te vertellen. Er zijn wel religies die in reïncarnatie geloven. Voor mezelf kan ik het me moeilijk voorstellen dat er niets zou zijn. Ik heb al teveel bijna dood verhalen gehoord en mediums aan het werk gezien om alles voor flauwekul te aanzien. Anderzijds lig ik er niet van wakker, al geloof ik wel dat er iets onstoffelijk in ons moet zitten, dat ons (en diverse andere organismen) levend maakt. Het moet wel een reden hebben dat levende organismen niet te vergelijken zijn met bv. plastieken bekertjes of computers of gsm's, kleren, enz.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:45   #19
van Maerlant

Standaard

Mmh, het valt me nu op dat ik de verkeerde 'lijden' heb gebruikt
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be