![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Meningen zijn niet zomaar gelijk aan elkaar. Meningen hebben evenmin een natuurlijk of rationeel fundament dat hen "waarheid" verschaft. Niemand bezit een goddelijk oog.
Bon, op basis waarvan dan die ongelijkheid? Het criterium daarvoor bevindt zich in de beweegredenen "achter" de meningen. Deze beweegredenen kunnen het bestaan affirmeren of ontkennen. Ontkenning leidt tot het ideologiseren van de werkelijkheid. Affirmeren tot experimentele rationalisaties die niet verabsoluteerd of "gemoraliseerd" worden. Affirmeren staat logischerwijze boven het vervreemdende ontkennen. Geen ideologisering van de werkelijkheid dus, geen eenheid tenzij die net (beperkt in de tijd) "bruikbaar" is voor het verschil, voor het niet-representeerbare bestaan. Alle rationalisaties zijn dus slechts media waarvan men zich kan bedienen zonder ethische verantwoording. Het is de taak van diegenen, die affirmeren, om die media in handen te nemen, en de democratie zelf is niet meer dan een dergelijk medium. Met andere woorden: of iemand "democratisch" of "ondemocratisch" genoemd wordt, maakt an sich niet zoveel uit.
![]() |
#2 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Wens jij aan 'democratie' een andere, esoterische betekenis te geven, dan heb je twee mogelijkheden: je hanteert jouw begrip van democratie in je (reeds bestaande?) selecte groepje ingewijden, of je probeert d.m.v. het ronselen van een nieuwe sekte de strijd om jouw hoogstpersoonlijke betekenisinvulling van het woord te winnen. Aan mij zal je voorlopig geen lidkaart slijten. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kevin Van Eeckelen schreef:
Met andere woorden: of iemand "democratisch" of "ondemocratisch" genoemd wordt, maakt an sich niet zoveel uit. Superstaaf schreef: Sommigen hechten er nochtans zoveel belang aan, dat ze het woord maar al te vaak van betekenis willen doen verschuiven, om zichzelf toch maar het etiketje 'democraat' te kunnen opplakken. Ben jij iets in die zin aan het prepareren? Ikzelf heb veel meer respect voor bizarre figuren als b.v. een Guderian. Die bekent zich openlijk tot een anti-democraat. Bij hem weet je direct uit welke richting de wind waait........... WOW! Superstaaf legt er hier eentje met de billen bloot. ![]() Ik wacht intussen met spanning op datgene dat Kevin van Eeckelen in voorbereiding had.... en de reactie daarop van Superstaaf... ![]()
![]() |
#5 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Rustig, mensen, ik zal nu aan het antwoord werken.
Nog héél even wachten, het komt. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
![]() |
#6 | |||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) Wat die METHODE betreft, geef ik hem trouwens gelijk.
![]() |
![]() |
#7 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarheid is iets wat waargemaakt is. Waarheid is een realisatie........... Citaat:
Naar zichzelf verwijzende waarheden...... of bedoel je het wiskundig, zoals Gödel wanneer hij systemen beschrijft? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volk, niet als drukkende molog. Ik zal proberen me aan 'burgers' te houden. Citaat:
Verwerp je het? Mij goed. Stel dat dan in klare bewoordingen. Citaat:
Nu nog vermelden, waarom je betekenisverschuiving wenst voor het begrip 'democratie' Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Ik geloof niet in "democratie" maar zou 'het' wel gebruiken om mijn doelen te verwerkelijken', zei Kevin.
Straf! Je doel(en) tot werkelijkheid maken door iets te gebruiken waar je niet eens in gelooft... ![]()