![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() vr 15/09/06 - Ruim de helft van de leerlingen van Noord-Afrikaanse en Turkse origine verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat is vier keer zoveel als bij Vlaamse scholieren. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de VUB.
Het is voor het eerst dat studieresultaten worden opgesplitst naar etnische oorsprong. (ik wacht op een klacht van het CGKR) Uit het onderzoek blijkt dat bepaalde groepen van migrantenkinderen het secundair onderwijs met een duidelijke achterstand starten op het vlak van onderwijs en leeftijd. "Dit levert een moeilijke schoolloopbaan op. Ze blijven vaker zitten en zitten vaker in de laagste vorm van onderwijs, het beroepsonderwijs", zegt onderzoeker Nils Duquet. ![]() Het VUB-onderzoek toont ook aan dat de povere resultaten van allochtonen alles te maken hebben met grote achterstand bij het begin van de schoolloopbaan. "Jongeren die het niet halen, komen uit de onderste lagen van de bevolking. Zij die thuis geen Nederlands spreken hebben het moeilijker op school", zegt Nils Duquet. (dat je met berbers niet verder geraakt dan de nachtwinkel is al langer duidelijk, niet?!) "Vooral bij meisjes speelt dit een grote rol. We merken dat ze van thuis uit geblokkeerd worden om verder te studeren. Jongens worden meer gepusht om goede resultaten te halen", ontdekte Duquet. Zo vroeg mogelijk taallessen starten De taal blijkt heel belangrijk. Kinderen van ouders die meer gericht zijn op de Vlaamse cultuur dan op de cultuur van het land van herkomst, hebben meer kans om te slagen. (mag dat dan gezegd worden?!) Daarom moet het onderwijs zich toespitsen op taallessen vanaf een vroege leeftijd, zegt Duquet. "Er loopt duidelijk iets mis in de vroege jaren van het onderwijs. (waren we nu niet bezig over de opvoeding van thuis ipv over het onderwijs en zijn tekortkomingen?!) We moeten onze inspanningen concentreren op die eerste jaren. Hoe vroeger we met taallessen beginnen, hoe meer kansen we creëren voor de verdere schoolloopbaan van die jongeren." De mindere prestaties van migranten in het secundair onderwijs zetten zich ook daarna door. Als de migrantenjongeren al hoger onderwijs beginnen, dan haken zij veel vlugger af of slagen zij merkelijk minder. "Ze zijn benadeeld omdat ze niet de juiste opleiding volgen in het secundair onderwijs. Ze zijn ondervertegenwoordigd in het ASO. Daardoor zijn ze minder voorbereid op het hoger onderwijs", vindt Nils Duquet. Bron: VRT (dus het zal wel waar zijn ![]() De groe(n)ten
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat deze problematiek zich voordeed bij de 2e generatie allochtonen, kan ik me best voorstellen. Maar dat dit nu nog voorkomt bij (intussen) 3e & 4e generatie migranten is gewoon waanzinnig.
Ik kan me dan ook niet van de indruk ontdoen dat hier enige vorm van moedwilligheid vanwege de vlaams-allochtone ouders achter zit. ![]() Wat we eraan kunnen doen? Ja, zoals gewoonlijk zeker......Meer geld en meer middelen om extra lessen NL te voorzien voor die kinderen. En wij maar betalen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Men mag dat ook weer niet veralgemenen. Ik ken een groep Turken in Antwerpen waarvan de kinderen het uitstekend doen. Het zijn dan wel christelijke vluchtelingen, maar ze zijn ook van Turkse origine. Toch?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Mijn situatie: Ik ben 2e generatie "allochtoon", ben thuis niet opgevoed in het Nederlands, heb op school ASO gevolgd en ben voor het 1ste jaar accountancy geslaagd (aan de hogeschool) zonder herexamens.
Wat is uw verklaring? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Les gevolgd in het franstalig onderwijs ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() vr 15/09/06 - Ruim de helft van de leerlingen van Noord-Afrikaanse en Turkse origine verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat is vier keer zoveel als bij Vlaamse scholieren. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de VUB.
Precies of er zijn maar twee groepen allochtonen, hoe zou het zitten met de allochtonen die niet van Noord-Afrikaanse en Turkse origine zijn of zijn er enkel maar problemen met die twee groepen allochtonen; Laatst gewijzigd door alberto : 15 september 2006 om 13:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ben je dan?
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Dus heeft de studie van de VUB gelijk en stellen de problemen zich meestal bij deze twee groepen allochtonen, zou het aan de attitude van deze mensen kunnen liggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() men heeft dan ook niet gezegd dat ALLE allochtonen problemen ermee hebben hé. maar wel dat taalachterstand nefast is voor later. of ontken je dat?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad. Maar misschien dat het voor sommigen wél problemen oplevert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nen gelen aziaat of nen mokka aziaat?
![]() (ge moet uw afkomst hier nie vertellen ze. Mag ook per pm. Ik ben dat type dat aan iedereen die van elders komt of die (groot)ouders heeft die van elders komen zit uit te vragen van w�*�*r ze precies komen. Ik vind da boeiend)