Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2006, 08:43   #1
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard Waar valt er nog te pikken? Belasting op belasting.

Citaat:
Federale regering wil fiscale aftrekbaarheid gewestelijke belastingen schrappen
BEGROTINGSCONCLAAF Verhofstadt & co nog altijd op zoek naar 4 miljard euro
(tijd) - De federale regering denkt erover de fiscale aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting van de gewestelijke belastingen, zoals de verkeersbelasting, te schrappen. Eerder is dat al gebeurd met de milieuheffing en de heffing op leegstand, ondanks weerstand vanuit het bedrijfsleven.
De federale regering heeft door te besparen op de uitgaven van de departementen al zowat 1 miljard euro van de 5 miljard gevonden die nodig zijn om volgend jaar een begrotingsoverschot van 0,3 procent van het bruto binnenlands product (bbp) te halen.
Volgens Vlaamse kringen ligt ook het voorstel op tafel om korte metten te maken met de fiscale aftrekbaarheid van de gewestelijke belastingen. Gewestelijke belastingen zijn volgens de financieringswet van 1989 onder meer de verkeersbelasting, de belasting op de inverkeerstelling en het eurovignet voor vrachtwagens. Ook de onroerende voorheffing valt daaronder. In Vlaanderen is het gewestelijke aandeel (2,5 procent van het kadastraal inkomen) voor de bedrijven geschrapt, maar ze betalen wel nog de provinciale en gemeentelijke opcentiemen op dat gewestelijk aandeel.
Voor het bedrijfsleven is het regeringsplan slecht nieuws. Hoewel er geen precieze cijfers bekend zijn, gaat het om aanzienlijke bedragen. Vorig jaar bracht de verkeersbelasting die in Vlaanderen door particulieren en bedrijven werd betaald bijna 800 miljoen euro op, de belasting op de inverkeerstelling bijna 180 miljoen euro. Het eurovignet was goed voor ruim 82 miljoen euro.
Bij de hervorming van de vennootschapsbelasting, eind 2002, heeft de federale regering al de fiscale aftrekbaarheid van de eigen gewestbelastingen geschrapt. In Vlaanderen ging het om de milieuheffing voor afvalwaterzuivering en de heffing op leegstaande gebouwen. Dat lokte hevig protest uit van de bedrijven, vooral de textielbedrijven en de wasserijen. Ter compensatie heeft de Vlaamse regering de milieuheffing voor die sectoren tijdelijk verlaagd.
WVDV/MD
Oud 13 oktober 2006, 13:00   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Stem VLD voor meer belastingen!
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 13:08   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Stem VLD voor meer belastingen!
Jazeker!
Ben je hyphoteker?
Oud 13 oktober 2006, 13:15   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bwa als bedrijf smijt ge dan wat personeel buiten als compensatie,

en dan kan de staat daar weer voor opdraaien, ... Is die verafstoot nu echt nie slimmer ?

Waarom de koopkracht niet verhogen en beknibbelen op de ambtenarij en het profitariaat, die 5 miljard zal rap gevonden zijn...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 13:17   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Personen hebben altijd al belastingen op belastingen moeten betalen dacht ik.

Nooit geweten dat ik de belasting op vb. afvalwater of autotaks heb mogen aftrekken van mijn bruto belastbaar inkomen.
Evenmin mag ik de 25% BTW die ik op alles betaal (soms minder dan 25% ja) aftrekken van mijn bruto belastbaar inkomen.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 14:08   #6
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Personen hebben altijd al belastingen op belastingen moeten betalen dacht ik.

Nooit geweten dat ik de belasting op vb. afvalwater of autotaks heb mogen aftrekken van mijn bruto belastbaar inkomen.
Wel als en in de mate dat je dat water en die auto voor je beroep gebruikt (allez, auto dan wel beperkt tot 75 %).

Citaat:
Evenmin mag ik de 25% BTW die ik op alles betaal (soms minder dan 25% ja) aftrekken van mijn bruto belastbaar inkomen.
BTW is nog een ander verhaal: als je BTW-belastingplichtige bent, kun je de betaalde BTW recupereren.
Max BTW-tarief is trouwens al ettelijke jaren 21 %, dus je betaalt altijd minder dan 25 %.

Maar je moet idd niet enkel naar de tarieven van de personenbelasting kijken om de fiscale druk te meten.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 13 oktober 2006 om 14:11.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 14:13   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het is niet dat ik niet met je meevoel hé AB.
Ik heb me er al gezondheidsgewijs op getraind om niet meer naar de percentages van BTW etc.. te kijken.

Als particulier ben ik natuurlijk niet BTW-belastingsplichtig... ik moet gewoon het volle pot betalen.

Ik heb hier trouwens ooit een hypothetische "studie" gemaakt waaruit bleek dat een loodgieter ongeveer een hele dag moet loodgieten bij de buren om nadien bij zichzelf een uur loodgieten officieel in het wit te kunnen betalen...
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 14:37   #8
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het is niet dat ik niet met je meevoel hé AB.
Eerder met mijn klanten...

Citaat:
Ik heb me er al gezondheidsgewijs op getraind om niet meer naar de percentages van BTW etc.. te kijken.

Als particulier ben ik natuurlijk niet BTW-belastingsplichtig... ik moet gewoon het volle pot betalen.

Ik heb hier trouwens ooit een hypothetische "studie" gemaakt waaruit bleek dat een loodgieter ongeveer een hele dag moet loodgieten bij de buren om nadien bij zichzelf een uur loodgieten officieel in het wit te kunnen betalen...
Gelukkig doet de overheid allemaal goede dingen met dat geld. Maar om dat te beseffen moet je natuurlijk wel voldoende solidair, sociaal en progressief denken...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be