Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2006, 07:16   #1
TomT
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 234
Standaard Te veel aandacht voor openbaar vervoer

Citaat:

"Studie van Febiac en Touring is schandalig"

do 19/10/06 - Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) is totaal niet te spreken over de studie van automobilistenvereniging Touring en automobielfederatie Febiac die stelt dat de overheid erg veel investeert in openbaar vervoer in vergelijking met het privaat personenvervoer.

"Een schandalige studie", zegt Van Brempt, die het volstrekt oneens is met de aanpak en de conclusies ervan.


"Zelfs als je het puur economisch zou bekijken - waar ik persoonlijk geen voorstander van ben - dan moet je toch ook kijken naar de externe kosten van het wegvervoer", zegt de minister.


Als je bijvoorbeeld de kosten voor luchtvervuiling, congestiekosten, geluidshinder en ongevalkosten (foto) mee in rekening brengt, dan wordt het wegverkeer volgens Van Brempt nog ruim onderbelast.
"Volgens cijfers van Transport & Mobility Leuven zou een benzinewagen dubbel zoveel belast moeten worden, een dieselwagen drie keer zoveel en zware vrachtwagens zelfs vier keer zoveel."
Haar Brusselse collega Pascal Smets (SP.A) heeft het over een visie uit de twintigste eeuw, totaal voorbijgestreefd en onbruikbaar. "Als ik als beleidsmaker deze visie moet volgen, staan we allemaal stil in de file."
Volgens Smet wordt de automobilist in België beloond voor het gebruik van de auto door een reeks fiscale vrijstellingen. "Willen Febiac en Touring hier misschien een debat over starten?"


Veel subsidies

De studie van een aantal universiteiten in opdracht van automobilistenorganisatie Touring en automobielfederatie Febiac zegt dat voor elke euro die de overheid investeert in wegeninfrastructuur er vier gaan naar subsidies voor het openbaar vervoer.
De federaties vragen een andere verdeling van de overheidsgelden.


Elk jaar staan de Belgen zo'n dertien miljoen uur in de file. Dat kost de maatschappij in totaal zo'n 150 miljoen euro.


Gisteren al raakte bekend dat thuiswerken weinig zou verhelpen aan het fileleed. De onderzoekers stellen dat alleen tol de mensen kan dwingen om de auto af en toe te laten staan.
Maar voor Febiac en Touring wordt de auto al genoeg als melkkoe gebruikt. De automobilistenorganisatie en de automobielfederatie bestelden een eigen studie en daaruit blijkt dat de overheid haar geld beter moet verdelen.
"Meer dan zeven op de tien Belgen rijden met de auto naar het werk en slechts dertien procent gebruikt het openbaar vervoer", zegt onderzoekster Evy Crals. "Het openbaar vervoer wint aan belang, maar zal nooit de auto vervangen."
Daarom pleiten de onderzoekers dat de overheid meer aandacht heeft voor de auto. "Het openbaar vervoer wordt betaald met geld dat eigenlijk van de automobilisten komt", zegt professor Herman Matthijs. "De auto is de melkkoe zonder dat de automobilisten ervan kunnen profiteren."
De organisaties vragen een betere wegeninfrastructuur. Ze willen ook dat autoverkeer en openbaar vervoer beter op elkaar worden afgestemd.
Zo willen ze onder meer dat vrije busbanen buiten de spits en in het weekend opengesteld worden voor alle weggebruikers.

Bron: VRT
Ik ben nochtans wel te spreken over die studie. Er gaat gewoon te veel geld naar het openbaar vervoer en het wordt bijna niet gebruikt. Meer nog, men zou die dertien procent die nu het openbaar vervoer gebruikt er ook moeten van overtuigen om toch maar de auto te gebruiken, zo kan men het openbaar vervoer stilaan gaan afbouwen. De autogebruiker zou inderdaad wat beter beloond moeten worden, de kosten van het autogebruik zouden naar beneden gehaald moeten worden in plaats van het geld te investeren in openbaar vervoer.
TomT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 07:20   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.424
Standaard

Ge hebt gelijk die bussen rijden toch maar in de weg, of de chaufeurs worden gemolesteerd, waarom daar nog geld in steken ! ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 07:23   #3
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Misschien kan paars een autocheque geven aan de bevolking ??
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 07:27   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.424
Standaard

Of benzinebonskes ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 07:27   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.424
Standaard

Of ne matrak aan de buschaufeurs, om het krapuul van hun bus te kloppen zodat de normale mensen misschien weer wel met de bus willen rijden...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 07:29   #6
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Of ne matrak aan de buschaufeurs, om het krapuul van hun bus te kloppen zodat de normale mensen misschien weer wel met de bus willen rijden...
Neen gewoon een machinegeweer op zijn bus en iedereen afknallen die zich niet gedraagt....

Monty Python is back...
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 09:41   #7
schaduwrijk
Burgemeester
 
schaduwrijk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 595
Standaard

ah kiezers voor meer files en een slechter milieu
schaduwrijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 10:26   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
Ik ben nochtans wel te spreken over die studie. Er gaat gewoon te veel geld naar het openbaar vervoer en het wordt bijna niet gebruikt. Meer nog, men zou die dertien procent die nu het openbaar vervoer gebruikt er ook moeten van overtuigen om toch maar de auto te gebruiken, zo kan men het openbaar vervoer stilaan gaan afbouwen. De autogebruiker zou inderdaad wat beter beloond moeten worden, de kosten van het autogebruik zouden naar beneden gehaald moeten worden in plaats van het geld te investeren in openbaar vervoer.
Leve de totale vervuiling van en de ondergang van de wereld in Autogeddon.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 10:40   #9
Public energy
Provinciaal Statenlid
 
Public energy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2004
Locatie: Vorsendonk-Grobbelaar
Berichten: 763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk bericht
Meer nog, men zou die dertien procent die nu het openbaar vervoer gebruikt er ook moeten van overtuigen om toch maar de auto te gebruiken, zo kan men het openbaar vervoer stilaan gaan afbouwen.
Dan neem ik aan dat gij uwzelf kandidaat stelt om mij en de 35 studenten waarmee ik elke morgen een bus deel voortaan naar antwerpen te voeren. Het gaat hier immers over een studie naar het woon-werk verkeer, en ik veronderstel dat studenten en bejaarden niet in de statistieken zijn opgenomen.
Voor u is het openbaar vervoer dan misschien een alternatief dat het overwegen niet eens waard is, het zij zo, dat is uw keuze, maar vergeet niet dat er cathegorieen binnen de maatschappij zijn die weinig andere mogelijkheden hebben.
__________________
http://www.boycotisrael.info
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 10:40   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwrijk Bekijk bericht
ah kiezers voor meer files en een slechter milieu
Nee juist voor minder files en een beter milieu, weet gij hoeveel roet en rommel zo'n bus van de lijn uitbraakt ! ?

en die komen nooit op een economische snelheid, altijd maar stoppen en vertrekken, en dan de filles die ze daarmee veroorzaken , die ook altijd maar moeten stoppen en vertrekken...

Hoe dikwijls zie je niet dat ze in een stad voor amper 1 halte op nen bus stappen, ! Die afstand kan je makkelijk te voet of met de fiets doen.

Dat ze daar trouwens nog geen studies naar gedaan hebben...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 10:51   #11
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Het zou natuurlijk helemaal opgelost zijn moesten we allemaal met de fiets gaan rijden....
als de woonwerkverkeerstijd dan meetelt in mijn werkuren.... dan ga ik naar mijn werk rijden en eens daar aangekomen draai ik terug om naar huis te rijden...

wat een leuk idee....
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 10:51   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nee juist voor minder files en een beter milieu, weet gij hoeveel roet en rommel zo'n bus van de lijn uitbraakt ! ?

en die komen nooit op een economische snelheid, altijd maar stoppen en vertrekken, en dan de filles die ze daarmee veroorzaken , die ook altijd maar moeten stoppen en vertrekken...

Hoe dikwijls zie je niet dat ze in een stad voor amper 1 halte op nen bus stappen, ! Die afstand kan je makkelijk te voet of met de fiets doen.

Dat ze daar trouwens nog geen studies naar gedaan hebben...
Dat men terug overal trams laat rijden die niet sneller gaan dan 25/30 km per uur en zorgt dat deze om de 500 meter stoppen.

Maak de centra van steden en gemeents autoluwe

Steek het auto verkeer daarbij in tunnels of op luchtbanen en je zal zien dat de auto een pak meer aan de kant blijft staan.

Maar er zijn nu een pak mensen die de auto nemen om een afstand van 2km af te leggen gewoon omdat ze te lui zijn deze 2 km te fietsen of wandelen.
En het ergste vanal is dat ze die afstand te voet dan nogeens 10 kere sneller hebben afgelegd dan met hun auto.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 11:00   #13
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Nu nie voor het een of het ander Jantje, maar ik woon in een dorpje waar er slechts 1 bus per uur rijdt in de week en tot 8 u 's avonds. Ik woon 40 km van mijn werk. Tevoet gaan is voor mij geen optie en fietsen evenmin.
Rest de auto en de bus.

en alhoewel het mij een uur meer kost met de bus dan met de auto neem ik de bus. Kan ik lekker 3 uur per dag lezen.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 11:04   #14
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Als men werkelijk een middel wil vinden om het openbaar vervoer vol te krijgen moet men volgende dingen doen:

Op iedere halte minimum om de 20 minuten een bus/tram laten stoppen. Als men zoals ik een uur moet wachten dan neemt men de auto.
Bussen met internetverbindingen voorzien, zodat men op de bus wat kan werken of surfen.
Door de frequentie te verhogen zal men meer comfort hebben en zullen meer mensen kunnen zitten.

Dat dat geld kost ? Tja dan moet de regering maar laten zien dat het hen echt om de Kyoto akkoorden gaat he....
Niet het geld is belangrijk, maar het milieu... loog Guy VerHongaarstad.....
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 11:06   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Nu nie voor het een of het ander Jantje, maar ik woon in een dorpje waar er slechts 1 bus per uur rijdt in de week en tot 8 u 's avonds. Ik woon 40 km van mijn werk. Tevoet gaan is voor mij geen optie en fietsen evenmin.
Rest de auto en de bus.

en alhoewel het mij een uur meer kost met de bus dan met de auto neem ik de bus. Kan ik lekker 3 uur per dag lezen.
De bus komt hier niet dichter dan op 5 km.

Ik weet dus waarover je praat.
Maar er zijn dus echt mensen die zelfs om naar het wc te gaan hun auto nemen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 11:22   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Te veel aandacht voor openbaar vervoer


teveel aandacht en te weinig geld...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 11:31   #17
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Volgens Smet wordt de automobilist in België beloond voor het gebruik van de auto door een reeks fiscale vrijstellingen. "Willen Febiac en Touring hier misschien een debat over starten?"


Ik denk niet dat er de volgende 24u iemand iets nog onzinniger en stupieder kan bedenken, en bekroon hierbij Pascal Smet met de titel "idioot van de dag".
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 11:35   #18
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht


Ik denk niet dat er de volgende 24u iemand iets nog onzinniger en stupieder kan bedenken, en bekroon hierbij Pascal Smet met de titel "idioot van de dag".

He, je bent hier in België hoor, Dus niet te snel roepen en eerst het einde van die 24 uur afwachten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 13:29   #19
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Op onze universiteit hebben we een opleiding verkeerskunde en er zijn zelfs al mensen die hierin zijn afgestudeerd zijn en een doctoraat hebben gehaald bijvoorbeeld Mijnheer keppens. Deze mensen zeggen meestal hetzelfde namelijk dat openbaar vervoer alleen maar werkt in drukke steden om het verkeer te ontlasten. Het openbaar vervoer op het platteland is puur verlieslatend en het is ook een fabeltje dat het openbaar vervoer voor een beter milieu zorgt. Meer zelfs het openbaar vervoer (lijnbus) zou vervuilender zijn dan wanneer men gewoon de auto zou nemen.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 13:55   #20
Kpax
Lokaal Raadslid
 
Kpax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2006
Locatie: Ergens in Helvetië
Berichten: 397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Op onze universiteit hebben we een opleiding verkeerskunde en er zijn zelfs al mensen die hierin zijn afgestudeerd zijn en een doctoraat hebben gehaald bijvoorbeeld Mijnheer keppens. Deze mensen zeggen meestal hetzelfde namelijk dat openbaar vervoer alleen maar werkt in drukke steden om het verkeer te ontlasten. Het openbaar vervoer op het platteland is puur verlieslatend en het is ook een fabeltje dat het openbaar vervoer voor een beter milieu zorgt. Meer zelfs het openbaar vervoer (lijnbus) zou vervuilender zijn dan wanneer men gewoon de auto zou nemen.
Vele bussen zijn inderdaad niet bepaald proper. De laatste moderne bussen echter voldoen vaak aan normen die zelfs nog niet verplicht zijn (zoals de EURO-5 norm) en zijn welk schoon. Veel hangt natuurlijk ook af van hoe veel mensen de bus gebruiken. Een lege bus laten rondrijden op het platteland in naam van de basismobiliteit is niet goed voor het milieu.

Men zou dan ook veel meer moeten investeren in OV in de agglomeraties, bij voorkeur spoorgebonden. Een efficiente spoorlijn in een dichtbevolkt gebied kan zelfs probleemloos winstgevend zijn.

In de plaats daarvan geeft men geld uit aan gratis OV. Blijkbaar is het OV in Vlaanderen dus zo slecht dat je de mensen er maar in krijgt als je het voor niets weggeeft.
__________________
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive."
-- Thomas Sowell
Kpax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be